Cavia Broodmager!!! Eet niet, tanden??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:06

Hoe gaat het nu met het diertje?

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:04

Richtje schreef:
Tja, dan had ik haar waarschijnlijk toch ook laten opereren... maar goed, da's een ander verhaal/discussie......



Mijn cavia had ook haken op haar kiezen ik heb wel voor n operatie gekozen maae zij overleed eraan.Cavia's zijn heel gevoelig en overleven lang niet altijd zo'n operatie,zeker niet als ze al erg zwak zijn.

Maar ontopic:ik zou zeker naar de dierenarts gaan, het kost haast niets en zo gaat het beestje langzaam dood....
Desnoods wil ik het nog wel betalen als niemand bij jullie 10 euro kan missen...
Of ben je al geweest?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:48

Ik weet dat de narcose voor sommige diertjes te zwaar is. Onze cavia is oko geopereerd, voor iets anders overigens. Hij heeft het gelukkig wel geopereerd. Onze oudere cavia had iets dat als het zich verder zou ontwikkelen operatief verwijderd zou moeten worden (is nooit nodig geweest gelukig) maar die hadden ze niet willen opereren, puur omdat de narcose te zwaar is idd.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:04

Mijn reactie was trouwens niet onaardig bedoeld ofzo hoor Lachen
maar gewoon ter informatie voor Rytje eigenlijk.

Ik zou nu wel graag willen weten hoe het met de cavia is want als ie haken op zn kiezen heeft en zo door moet leven vind ik t wel n beetje zielig..... Scheve mond

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:07

hoe is het nu met je cavia?
ik werk in schagen in een dierenspeciaalzaak(pet's place),hier knippen we ratis ook tanden(misschien een idee?)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:15

Wij hebben vanmorgen nog een cavia in laten slapen, die had een haak op een kies, kon een paar dagen niet goed eten, en vanmorgen zo zwak dat we er niks meer aan konden doen.
Het kan zomaar gebeurd zijn, en dan door zo'n l*llige reden. Scheve mond

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:16

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het nu met de cavia is.
Jammer dat ze niet even wat laat horen.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:08

volgens mij is ie al dood. Verdrietig
Ik begrijp zo'n moeder ook echt niet hoor Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:14

Danielle_1 schreef:
volgens mij is ie al dood. Verdrietig
Ik begrijp zo'n moeder ook echt niet hoor Verward

Dat idee had ik dus ook al.... en ik denk zomaar dat ze dat hier niet durft te plaatsen Schijnheilig

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:45

Dat denk ik ook ja.
Eigenlijk vind ik het best zielig voor dat kind hoor.

Waarom laat je als moeder zo'n kind een dier aanschaffen,om hem vervolgens te laten creperen Verward
Volgens mij heeft niet het kind,maar de moeder een standje nodig!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:52

Tja, die hebben uiteindelijk wel de eindverantwoordelijkheid...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

Danielle_1 schreef:
Dat denk ik ook ja.
Eigenlijk vind ik het best zielig voor dat kind hoor.

Waarom laat je als moeder zo'n kind een dier aanschaffen,om hem vervolgens te laten creperen Verward
Volgens mij heeft niet het kind,maar de moeder een standje nodig!

Daar heb je ook zeker gelijk in

Nat0l0Mickey

Berichten: 159
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:42

Als ik zoiets lees word ik boos en verdrietig tegelijkertijd. Wat kan dat arme beest er nou aan doen dat de kosten zo omhoog schieten? Moet ie daarom lijden? En ik bedoel, je moet er gewoon rekening mee houden dat een paard nou een maal veel kost en de kosten weleens omhoog kunnen schieten. Maar daar het caviatje tog ook niks aan doen? En ook al zijn 5 jaar oud voor een cavia (die trouwens best 8 kunnen worden), waarom niet ermee naar de dierenarts gaan. Ik bedoel, als jij opeens broodmager word en je bent al 80, ga je tog ook naar een dokter om te kijken wat er mis is, waarom niet bij je cavia? Ik begrijp dit echt niet, en als ik heel eerlijk mag zijn, lijkt het me een goed ideej om geen andere beesten meer te nemen. Het is niet boos bedoeld, ook al klinkt dat nu waarschijnlijk zo, maar ik doe dit vooral voor al die beestjes!!!
Groetjes,
Nathalie

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:24

Maar ze eet dus nog wel? Eet ze nog hooi? Dat is het aller, aller, allerbelangrijkste. Dat ze nog hooi eet en nog drinkt.
Voor de zekerheid toch even de dierenarts bellen, het kunnen haken op haar kiezen zijn.

Hopelijk komt het snel weer goed, maar ik vrees het ergste. Als caven stoppen met eten loopt het vaak verkeerd af, is mijn ervaring.

Sterkte, houd je ons op de hoogte?

*Ik wil eigenlijk ook wel weten hoe het nu gaat. Of is het beestje inmiddels gestorven van de honger.*

Oomie

Berichten: 215
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:07

Ja ik snap het niet hoor, als je een cavia koopt of neemt weet je dat ze ziek kunnen worden en dat je dan ff naar de dierenarts moetgaan voor een middeltje ofsow of af en toe een paar nieuwe spullies. Je gaat me niet vertellen dat je nog nooit met dat beestje naar de dierenarts bent geweest in die 5 jaar?.
Maar als ik het nou dus goet begrijp, zag je dus pas na een hele tijd dat je cavia er niet zo goet aan toe was en een dikke buik had dus d8 je laat ik mar is een wormenkuur uitproberen kijken of dat helpt, zonder te weten of ie eigenlijk wel wormen heeft Verward Dat is nogal vreemd...
Maarja veel succes met je cavia verder... ik hoop voor je dat ie het haalt... En een tip geef hem een maatja tis zielig als ie zo maar in zn eentje zit

xxx naomi

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:03

Nou ben ik ook wel benieuwd..en mijn cavia is al rond de 8,5 waarschijnlijk zelfs al 9. Dus jouw caaf kan anders ook nog wat jaren leven!!

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:38

Ik zou toch maar met je cavia naar de da gaan en dat toch ook je ouders heel goed duidelijk proberen te maken.
Als je voor zo'n diertje gekozen heb moet je ook de consequenties daar voor dragen en daar hoort een da rekening bij.

Ben vandaag zelf nog met een cavia naar de da geweest omdat het beestje meer dood dan levend was (moet ik bekennen dat ik waarschijnnlijk ook te lang egwacht heb). We wilde hem dan in laten slapen om hem geen langzame dood te laten sterven.
Nu heb ik hem toch weer mee naar huis omdat de cavia misschien toch nog een voerlevingskans heeft.
Ik moet hem nu 5 keer epr dag met een spuitje en speciaal voer, dat ik van de da meegekregen heb voeren.
En hem veel vitamine c geven.
Ik hoop dat je toch zo wijs bent om met hem naar de da te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:20

Ik snap haar wel hoor. Cavia's worden over het algemeen (let op: ik zeg dus niet dat er geen uitzonderingen zijn!) een jaartje of 5 à 6. Dat die moeder daar geen geld in wil steken snap ik best. Echter vind ik wel dat je het diertje dan op zijn minst uit zijn/haar lijden mag verlossen. Laat het diertje inslapen, dan ben je van het hele gedoe af.

Enneh mensen om eerlijk te zijn snap ik niet waar jullie zo ont-zet-tend opgewonden door raken. Sorry hoor maar het is een cavia! Het is niet zo dat ze het diertje (opzettelijk) mishandeld ofzo... Natuurlijk is het heel politiek correct om nu te gaan roepen dat ik mijn cavia ook een uitgebreide operatie had gegund als ik haar was en nog meer van die blaat, maar je doet het diertje alleen maar meer pijn als je het gaat onderwerpen aan een zware operatie.

Laat het dier lekker inslapen. Hij van de pijn en de honger af, jij van de problemen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:52

Kleintje19 schreef:
maar je doet het diertje alleen maar meer pijn als je het gaat onderwerpen aan een zware operatie.

Laat het dier lekker inslapen. Hij van de pijn en de honger af, jij van de problemen.


Hmm, die inschatting laat ik over aan mijn dierenarts.
En ja, ik heb een cavia van 5 laten opereren aan een ontstoken oog, heeft nog 2 jaar leuk geleefd.
En mijn hond van 14 heeft me net weer een da-rekenig van bijna 800 euro opgeleverd, misschien is hij over een maand wel dood van ouderdom, maar ik ben verantwoordelijk voor hem.
En ja, gisteravond om half elf kreeg mijn kat van 13 een hersenbloeding, 10 minuten later zat ik bij de dierenarts want dat ga ik niet aankijken.
We dachten dat hij dood ging, we gingen eigenlijk om hem in te laten slapen maar de dierenarts heeft hem er weer doorheen getrokken.

Ik vind het persoonlijk een beetje makkelijk om ervoor te kiezen om hem in te laten slapen, maar ik vind het wel een betere oplossing dan helemaal niets doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:05

Kleintje19 schreef:
Ik snap haar wel hoor. Cavia's worden over het algemeen (let op: ik zeg dus niet dat er geen uitzonderingen zijn!) een jaartje of 5 à 6. Dat die moeder daar geen geld in wil steken snap ik best. Echter vind ik wel dat je het diertje dan op zijn minst uit zijn/haar lijden mag verlossen. Laat het diertje inslapen, dan ben je van het hele gedoe af.

Enneh mensen om eerlijk te zijn snap ik niet waar jullie zo ont-zet-tend opgewonden door raken. Sorry hoor maar het is een cavia! Het is niet zo dat ze het diertje (opzettelijk) mishandeld ofzo... Natuurlijk is het heel politiek correct om nu te gaan roepen dat ik mijn cavia ook een uitgebreide operatie had gegund als ik haar was en nog meer van die blaat, maar je doet het diertje alleen maar meer pijn als je het gaat onderwerpen aan een zware operatie.

Laat het dier lekker inslapen. Hij van de pijn en de honger af, jij van de problemen.

Dus een paard van 20 laat je inslapen als hij wat heeft? Tja, hij is dan toch al oud, dus waarom er nog geld aan uitgeven Verward Een man van 80 kan je ook maar het beste euthaniseren denk ik dan Scheve mond

En het is MAAR een cavia Verward Als je er zo over denkt dan kan je het diertje net zo goed niet in huis nemen. Ook een cavia is een levend wezen, en op het moment dat je hem in huis haalt heb je de verantwoordelijkheid voor het diertje op je genomen. Daarbij denk ik ook niet dat je het diertje alleen maar meer pijn doet met een operatie, als dat het geval was zou de DA dat niet voorstellen namelijk Overigens, heb ik heel wat medische ingrepen laten doen bij m'n cavia's, en ja ik zal wel ontzettend stom zijn.... maar ok met mijn muis heb ik heel wat bij de DA gezeten. Kan niet zeggen dat de diertjes er echt ongelukkiger van werden

En ook je laatste zin...... als je er echt zo makkelijk over denkt vraag ik me serieus af of je het waard bent zo'n diertje te hebben.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:00

Amen Richtje en Kanzi.
Ik kan hier wel precies hetzelfde verhaal uit de doeken doen, maar ben het helemaal met jullie eens.

Als je aan een dier begint, hoor je de verantwoordelijkheid te dragen die zi'n diertje met zich meebrengt. Een van die verantwoordelijkheden is zorgen voor medische zorg als zo'n beestje pijn heeft. Ook al is het 'maar' een cavia, het was ook 'maar' een cavia toen je er aan begon. Blijkbaar vond je ze toen een stuk interessanter anders was je er nooit aan begonnen.

Sommige mensen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:07

Danielle_1 schreef:
volgens mij is ie al dood. Verdrietig
Ik begrijp zo'n moeder ook echt niet hoor Verward



daar ben ik het ook mee eens... Scheve mond

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:40

Mijn cavia had hetzelfde, anorexia noemde de dierenarts het: niet eten, kiezen waren goed (heeft er ijzertje tussen geduwd en malen dattie deed, hij wilde geen narcose als het niet per se hoefde, hij is ook al 3/4 jaar) tanden waren volgens hem goed. Toen heeftie een spuit gehad, en hij kwam thuis,stukje bloemkool: aanvallen dattie deed. Hij drinkt nog veel t weinig nu, maar hij ziet er stukken beter uit, krijgt gewoon nat groenvoer, voor het water, en alsie echt dorst heeft drinkt hij zelf wel. Het flesje is nog goed. Hij is er nu goed aantoe. En de kosten: 5 euro. Is dat het leven van een beestje dat je al 3/4 jaar verzorgt niet waard? Veel duurder is een dierenarts meestal niet, behalve bij operaties. En tandjes knippen kost volgens mij net zoveel, onze doet het zelfs gratis..

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:55

Mijn cavia is ook op een gegeven moment heel erg vermagerd, ze at ook niks meer. De DA heeft ons eerst een middeltje meegegeven, maar dat hielp niet. Toen bleek dus dat de tanden niet goed waren. Om dat te verhelpen moest ze onder narcose, maar dat hebben we niet gedaan. Ze was al behoorlijk oud en had een fijn leven achter de rug. En de DA schatte de kans niet hoog dat ze de narcose zou overleven. We hebben haar toen laten inslapen, moeilijk maar wel het beste Verdrietig

Ik ben het wel met Kleintje19 eens. Het is een klein beestje. Narcose op zich is al een risico, dus om hem uitgebreid te gaan opereren... Scheve mond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:57

Missy schreef:
Ik ben het wel met Kleintje19 eens. Het is een klein beestje. Narcose op zich is al een risico, dus om hem uitgebreid te gaan opereren... Scheve mond

Tja, die van ons is dus wel geopereerd.... de DA achtte de kans dat ie goed uit de narcose zou komen groot genoeg. Beestje is er ook super uitgekomen, nauwelijks suf geweest de dag erna.