Wilde katten overlast --->afschieten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Wilde katten overlast --->afschieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 14:45

Tjee wat een titel he?

Ik zit met een behoorlijk groot probleem.Wij wonen op een boerderij buiten bathmen vlak bij op en afritten van de A1.Achter onze boerderij is een bosje waar helaas erg veel katjes worden gedumpt. door wie wat en hoe heeft niemand een idee we wonen zo buitenaf dat dat bosje niet opvalt.

Met regelmaat vind iemand dus een vastgeknupte vuilniszak of een doos met kittens. Sommige worden door mensen uit de buurt opgenomen (vooral mijn achterbuurman heeft er elk jaar wel een aantal gedumpte bij)sommige worden te laat gevonden en zijn meer dood dan levend of al overleden aan verhongering of verstikking.Hardstikke sneu dus.Sommige ontsnappen en bouwen een eigen leventje op hier in de buurt en daar gaat mijn probleem nu dus over. Een stuk of 3 katten terroriseren hier de boerderij. Ze zitten regelmatig bij mijn achterbuurman in de schuur maar nog vaker bij ons.

In het begin heb ik geprobeerd ze bij te voeren en ze mak te maken onder het mom van als ik ze kan pakken kan ik ze naar het asiel brengen.Dit is niet gelukt. sterker nog ze zijn gewoon echt vals een aantal maanden geleden ben ik aangevallen ik wilde een baal hooi pakken ,had 1 zo'n kat niet gezien die dus van bovenaf met uitgestoken nagels en open bek met een wilde grom zich op mijn gezicht wilde storten. Ik ben snel gebukt waardoor hij over me heen vloog en toen was hij al snel weg.
Het asiel gebeld en ik moet bellen als ze er weer zitten maarja zodra ze mensen zien zijn ze weer wegen soms laten ze zich ook weken niet zien.

Inmiddels is het niet meer te houden. ze vallen de konijnen aan, weten zich door het gaas te wurmen hebben 6 jonge konijntjes opgevreten.
Vliegen tegen het kippenhok aan waardoor alle kippen van de leg gaan of dus danig als kip zonder kop rondgaan vliegen dat ze hun nek breken.
Ik mis inmiddels 2 kippen en 3 kuikens in het jaar dat we ze hebben.
1 keer heb ik een kat betrapt die het kippenhok in was gekomen maar er niet meer uit kwam daar heb ik zo onwijs de zweep over heen gehaald en eerlijk is eerlijk die kat heb ik nooit meer gezien.Maar goed blijven er nog een aantal over.Nadat mijn vader wederom nieuwe hokken had gemaakt ging het een tijdje wat beter van de zomer hebben we vrij weinig overlast gehad hier en daar dus een kuiken dat gegrepen werd) Tot vorige week toen mijn kippen ineens op het erf liepen. het hok was aardig gesloopt en ik dacht dat de geit het had gedaan. gelukkig geen gewonde of dode kippen.Vanmorgen echter is mijn cavia hok op dezelfde wijze toegetakeld en daar kan eigenlijk niets bij komen omdat die schuur afgesloten is behalve die katten.
Voor mij is de maat nu helemaal vol 2 cavia's zijn volledig verscheurd.
Ik ben hardstikke verdrietig mijn vader heeft wel wat beters te doen dan zijn vrije weekenden hokken te maken en het is al helemaal van de zotte dat ik niet op mijn eigen terrein beesten kan houden omdat ze afgeslacht worden door zo'n kl*te kat.

Kortom ik ben ten einde raad.De buurman roept al langer dat we ze moeten afschieten en eigenlijk ben ik daar ook wel voor in. Al blijven het dieren die er ook niets aan kunnen doen dat ze zo zijn geworden.
Maar als het nou was om in leven te blijven maar nee ze slachten de dieren af en vreten ze niet eens op.
kortom weten jullie nog een oplossing of is een enkeltje kattenhemel nog de enige oplossing?

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:50

Oei wat een lastig probleem Scheve mond Ik kan me voorstellen dat je die beesten wil afschieten, zo gaat dit natuurlijk niet langer Wat zegt het asiel of dierenbescherming verder over het probleem? Kunnen zij de beesten niet "verwijderen"? (Mits ze ze dus kunnen vinden) En anders heft in eigen handen nemen?

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:58

Jeetje wat vervelend. Arme beessies bij jou Ach gut
Toen ik de titel las d8 ik ach wat sneu maar nu ik je verhaal lees kan ik het volkomen begrijpen! Dit is niet leuk voor jou beessies! En zeker ook niet voor jezelf!

Heb je geen hond die ze van het erf afjaagt?

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:03

Je hebt van die dierenvallen... Misschien zou je ze kunnen vangen en dan de dierenambulance bellen ofzo?
*wij hebben er ook 1, voor de marters, maar katten kun je er ook mee vangen*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:03

Ik weet niet of er instanties zijn die zoiets aanpakken. Hier worden de katten volgens mij door de gemeente (in opdracht van oid) afgeschoten dacht ik, omdat het een groot probleem kan worden.

Als ik in jouw positie zat had ik ook de buks erbij gepakt geloof ik. Of van die grote rattevallen geplaatst.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:04

Heeft de dierenambulance of asiel geen kattenvangkooien? Daar moeten ze officieel mee gevangen worden en daarna bij de DA ingeslapen worden. Hier is er ook vaak een kattenoverschot, meestal worden er dan wat jagers opgeroepen om ze af te schieten of de DA komt met een verdovingsgeweer. Klinkt allemaal erg zielig, maar die katten krijg je nooit tam en ze vermoorden alle jonge vogels en eekhoorntjes etc. Opruimen dus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:08

Kim post je verhaal (niks aan veranderen!) eens op het kattenforum.
www.dekattensite.nl en dan naar forum.
Als je geen zin hebt om je aan te melden wil ik het wel voor je posten.
Daar zitten zeker mensen die met je meedenken.
Overigens kan ik zelf wel meegaan in de reactie van Craignethan.

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:13

zou jij het willen posten voor mij sjimmy?
Ik heb het asiel in deventer gebeld maar daar waren ze redelijk eumh hoe noem je zoiets? zoiets van bel maar weer als ze er zitten dan komen we wel langs. jahoor alsof ze er dan 3 kwartier later nog zitten als die lui eindelijk hier zijn.over kattenvang kooien heb ik niets gehoord.Kan daar iig eens achteraan gaan bellen.

Ik heb 2 honden een duitse herder en een jack russel maar die jack russel vallen ze gewoon aan Scheve mond

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:17

Dierenamulance Deventer: 0900-9991999.

http://deventer.dierenbescherming.nl

En ze moeten niet zeuren, anders zeg je maar dat je ze zelf afschiet en half blind bent, misschien komen ze dan wel Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:22


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:05

Iemand op de kattensite geeft de tip of je geen vangkooien bij de DB of asiel mag lenen (als ze ze zelf niet komen vangen...).

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:07

Ik ben ook geneigd te zeggen dierenambulance of asiel bellen om hen die beesten te laten vangen, maar zoals je zelf al ondervonden hebt zijn ze daar niet bepaald happig op. Ik hoop dat er wat uit komt op 't kattenforum.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:30

Je zou het idd met die kooien kunnen proberen..Ik zat zelf aan gif te denken maar je zit met Bo natuurlijk..Die is zo klein dat het niet uitmaakt waar je het neerzet dat je geheid kans hebt dat Bo het ergens vind en opeet..Nee geen goeie optie dus

Idd toch de kooien en anders afschieten die handel...
Die klote beesten hebben nu al geneog verziekt bij je..
Het blijft idd geen feest..

Kan je luna niet eventjes een pak-de-kat cursus laten doen?? *LOL*

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:32

weet je ook zeker dat het de katten zijn die de hokken slopen ?
Kan me dat namelijk van een kat niet zo voorstellen.
Misschien een vos ?

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:30

vossen zitten hier niet. heb kat lief al eens op heterdaad betrapt bij de kippen.

Ik krijg nu een vangkooi van een bokker te leen! Hopelijk vang ik er wat en dan wens ik de DB veel sterkte het zijn echt tijgers in het klein

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:55

Op het kattenforum weten ze het ook niet echt wat je zou moeten doen, behalve de vangkooien.
Er is daar iemand met veel connecties in kattenwereld en die heeft het verhaal doorgestuurd naar iemand bij je in de buurt, als daar wat uitkomt dan hoor je het.

Verder is er geoppert (net als hier) dat het een vos is. Maar dat is dus niet zo.

En dan wordt nog gezegd: Voer de katten, dan blijven ze van je beesten af.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:03

Hoi, hoi,

Ik heb even dit topic laten lezen aan mijn baas (beheerder dierenasiel)

Dit antwoord kreeg ik terug:

Is geen eenvoudig probleem, maar lost niet vanzelf op.

De grond waar de katten lopen bepaald wie de eigenaar is van de katten/ lees: het probleem.
Is het gemeente grond, dan besteed die de taak vaak uit aan derden, een asiel of DB of zo. Buiten de bebouwde kom kan dat ook een jager zijn. Binnen de bebouwde kom mag geen jager schieten. Een eigenaar mag zijn eigen katten afschieten, net als kraaien.

Zolang er katten zijn, is er voer en beschutting. Dit is een feit. Al zijn het kippeneieren of wat dan ook, er is daar voer en beschutting. Afschieten of wegvangen werkt tijdelijk. Een nieuwe groep neemt het later over omdat de omgeving optimaal is. Een vaste groep die groot genoeg is voor dat terrein, neutraliseren en zodra er toch een nieuwe kat uitgezet word; wegvangen en naar asiel brengen. Klinkt makkelijker dan het is. Asielen, gemeenten of jagers hebben vangkooien. Nu doen voor het voorjaar begint. Gemeente inschakelen: overlast. Is ook hun probleem.
Vangkooien mogen officieel niet maar worden voor katten oogluikend toegestaan.

En hier ook nog een stukje:
http://www.dierenbescherming.nl/content ... d=2&sid=10

Succes ermee!

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 23:28

bedankt!
Sjimmy ik kan het kattenforum niet lezen zonder te registreren. Het kan geen vos zijn omdat ze hier niet voorkomen,vandaar dat hier ook een hazen overlast is en daar weer jagers voor komen.
Vossen kunnen ook onmogelijk in deze schuur de katten komen via het dak en de ventilatieschachten (is een oude geisoleerde varkensschuur) volgende week mag ik van een bokker een vangkooi lenen.hopelijk kan de db iets met die beesten

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:39

Dat dacht ik al vandaar dat ik even een samenvatting gaf Lachen
Verder niet echt dingen waar je meer mee kan Lachen.
Sterkte.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:46

Op de kattensite zeggen ze dat je sterk ruikend voer in de vangkooi moet doen.
Bijvoorbeeld vis.

En eventueel kan je contact opnemen met een kattenbos.
Er zijn er daar drie van in Nederland.
Die nemen in een afgeschermd bos wilde katten op.
Eentje zou er in Zutphen of omgeving moeten zitten.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:43

Jeetje, wat vervelend zeg!

Ik zal toch, als je de kans krijgt, ze neerschieten.

Dat is denk het beste voor de katten. Want als ze gevangen worden en ze zitten in het asiel, dan worden ze ook wel afgemaakt, omdat niemand zo'n kat wil hebben. Ze zijn niet geschikt voor in huis.

Wij hadden in het asiel ook wel verwilderde kittens, daarmee kwam het uiteindelijk wel goed, maar we hebben ook wel eens verwilderde katten gehad, die je echt aanvielen en die werden ingeslapen.


veel succes ermee

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:52

Wij hebben ook valse katten op de boerderij gehad, wij hebben toen een instantie gebeld die een vangkooi heeft neergezet en daar hebben we ze mee kunnen vangen, ze hebben ze kosteloos gesteriliseerd en weer bij ons losgelaten, anders zouden ze ze op een andere boerderij loslaten. Ze worden al wat makker, maar echt aanhankelijk zullen ze nooit worden. Maar dit is natuurlijk anders dan in jou situatie.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:39

Gewoon afschieten. Ik weet dat dit heel bot klinkt maar ik vindt dat als je het goed doet, dus direct door de kop, heeft de kat niks te leiden. Ben heel gek met dieren hoor maar deze situatie is ook niet te houden. je laat je huisdieren toch niet afslachten door een stel losgeslagen katten?
Sorry ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier in de omgeving wordt niet zo moeilijk gedaan om zwerfkatten om de boerderij.
Ik ken ook iemand die ze in een vangkooi vangt en ze dan met kooi en al in een met water gevulde otto doet en ze dus verdrinkt dat vindt ik dus wel afschuwelijk schiet ze dan gewoon af.
Ik krijg natuurlijk heel bokt nu over me heen maar ik blijf erbij dat als je het goed doet afschieten een goede oplossing kan zijn.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:02

Dan zou ik er wel voor zorgen dat je een goede jager hebt...

shirley23
Berichten: 686
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Almere haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:00

Het is misschien erg om het te doen.

maar ik denk dat afschieten de eenige oplossing is. Gif kan je niet strooien want dan heb je de kans dat andere dieren het opeten.

Maar waarom het de eenige manier is. Nou deze katten krunnen weer jongen krijgen en dat kan ook overlast bezorgen.

Mijn stiefvader en moeder wonnen in belgie en hebben daar een camping.
Zij haden daar ook last van zwerf katten. Ze hebben die met veel pijn en moeite af moeten schieten omdat ze alles kapot maakte en onder zeken en poepte.

Iedergeval heel veel succes.