ruzie met mn (asiel)hond :\ zie t niet meer zitten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:03

je doet het wel goed, je blijft de baas, door die trap toch naar boven te lopen en hem naar beneden.

uit dat gedrag probeert hij de baas te zijn leider.

maar ik kan er verder weinig ver zeggen, luister maar goed na wat de hondenschool mensen zeggen.

wees voorzichtig met zon hond. weet je zeker dat hij niet helemaal om kan slaan, en echt aanvalt? ik ken een man die is aangevallen dat was een reu, 3 keer maarliefst, hele arm onder de bijt wonden, dit was dan ook in een kennel maar ze kunnen je goed verwonden... pas dus maar op.

ik zou het niet kunnen. Scheve mond zon hond houden.
ik vind het doodeng zon grommende hond, stage in pension deed een dat ook, hij beet zodra je riem afdeed.

maar zon kleine jack die ook zo gromde als je de riem afwou doen, ik keek hem dan recht in de ogen tot hij wegkeek, en kon dan de riem afdoen. maar dat is ook de enigste geval wat ik verder kende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:19

mooneyes schreef:
.

maar zon kleine jack die ook zo gromde als je de riem afwou doen, ik keek hem dan recht in de ogen tot hij wegkeek, en kon dan de riem afdoen. maar dat is ook de enigste geval wat ik verder kende.

En als je dat dus doet, heb je de meeste kans op een aanval : je daagt hem uit.Kijk langs hem ,over hem heen ,maar staar niet in zijn ogen.Honden die gaan vechten doen dat ook staren naar elkaar ,en dan doet er 1 een bliksem aanval.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:24

ja, maar ik weet ook niet beter dat dat je dus respect afdwingt.
Ik heb dat met mijn honden ook gedaan hoor. Niet dat ik ooit ruzie met ze heb gehad, maar als ze iets niet mochten, en ze bleven me aankijken, dan bleef ik net zolang kijken totdat hun die kop wegdraaide......

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 01:19

staren doet blake zelf, naar mij dus pasgeleden voor t eerst, en ook naar andere honden, waarna hij dus uitvalt.

ik heb altijd geleerd dat je een hond nooit moet blijven aanstaren, en haal t bij blake ook niet in mn hoofd om te doen maar misschien dat t bij sommige honden juist wel werkt, maar bij blake is t dan uitdagen en dat ga ik dan denk ik verliezen...

maar marleen(machie op bokt) is hier nu en het viel 200% mee OK dan! blake een botje gegeven en op zijn bank laten liggen, en hij heeft marleen niet lastig gevallen en mij ook niet, ff bij t eten staan snuffelen, maar direct toen t werd gevraagd weer naar zn bank gegaan.

toen we naar boven liepen en blake liep mee, kon ik hem zo weer naar beneden sturen, waar ie weer braaf op zn bank lag

hij schrikt nog wel als ik mn stem verhef, zelfs als ik bv hard moet lachen, maar hij luisterd iig en probeert geen gekke dingen meer uit te halen bij mij zoals bijten!

heb weer meer hoop gekregen *LOL*

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 03:15

nou, dat is toch mooi. De aanhouder wint zeggen ze altijd......

Het is dat honden niet zo denken, maar je zou zeggen dat hij er iets van geleerd heeft.....

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:44

ik denk dat dit een regelrechte aanval op je positie was
in zijn ogen staat je vriend het hoogst in de rang
dan kom jij, en dan blake zelf
hij heeft gevoeld dat jij na de terugval minder sterk in je schoenen stond, en heeft zen kans gegrepen,
het isdat jij jezelf harder hebt verdedigt dan dat hij dacht, en hij is verloren
nu gedraagt die zich wat onderdanig, om niet nog meer "klappen" te krijgen
(in een wolvenroedel is de volgorde:
alfareu-alfateef- jagers-pups-omega, de omega is het dier dat het laagste in de rangorde staat, zelfs nog na de pups, hij mag als laatste eten, en krijgt de frustraties van heel de groep op zijn kop)
Voorlopig is blake dus de omega
Nu zit er veel kans in dat hij content is met zijn rangorde, en nooit zoiets meer zal uithalen
Maar er zit ook veel kans in dat hij volgende week, of volgende maand, of volgend jaar, of zelfs binnen 5 jaar opnieuw zal proberen oger te geraken
dus daar moet je altijd lichtjes op verdacht zijn, dat kan altijd gebeuren
Maar ik vind dat je reactiegoed geweest is, en het zal de verstandhouding zeker te goede doen
je kunt ook beter verder trainen als van te voor, dus met clicker en belonen
En enkel afstraffen als hij probeert jouw uit te dagen, en dan moet je he ook hard afstraffen,Maar voor de rest braaf e vriendelijk...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:31

Renske20"]
staren doet blake zelf, naar mij dus pasgeleden voor t eerst, en ook naar andere honden, waarna hij dus uitvalt
[/quote]
Dat is geen staren! Dat is fixeren! >;)
Dat is een voorstadium van een aanval (met bijten).

Ik heb eens een collega thuis gehad die een erge dominante diensthond had. (later bleek dat te erg en is ie afgemaakt).
Die zat daar dan en ik keek naar hem.. gelijk zoekt ie mijn ogen en gaat fixeren. Volgende stap: Aanval!
Dat zei hij ook.. ik moest vooral niet kijken.
Dat is dan een soort uitlokken.

Je moet op een ander manier baas over de hond zijn, niet door "kijken". De basis moet eerst gelegd zijn: leider zijn.

[quote="Renske20 schreef:
en op zijn bank laten liggen

Dat is echt helemaal fout!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:41

Deze hond is niet alleen dominant maar zeker ook onzeker.
Een hond die aan de lijn maar als hij losloopt dat niet doet is onzeker. De steun van de baas via de lijn geeft hem genoeg lef om uit te vallen.
Zodra de steun weg is durft hij dat niet meer.
Echt dominante honden vallen niet uit, die hebben aan hun dominante houding genoeg en minder dominante honden halen het niet in hun hoofd om zo'n hond uit te dagen.
De hond heeft nu een keer naar je uit gevallen, ik kan zolang ik het niet zelf gezien heb niet weten wat er precies is voorgevallen maar heb begrepen dat het sindsdien niet meer voorgekomen is.
Ik zou me er dan ook niet te druk over maken omdat dit alleen maar meer stress betekend. Hoe meer jij je kunt ontspannen hoe meer de hond zelf ook ontspant.
Het is ook niet de bedoeling dat de hond bang voor je wordt lijkt me.
Zodra de hond de fout ingaat (altijd proberen te voorkomen is natuurlijk veel beter) goed afstraffen maar daarna moet het ook gedaan zijn en de situatie weer normaal worden.
Als de verhouding tussen baas en hond goed is maakt het helemaal niets uit of de hond op de bank en/of op bed ligt.
Dat soort regels zijn verzonnen voor absolute beginners die helemaal geen overwicht op hun hond(en) hebben.
En ja, ik ben ook gediplomeerd instructeur maar dat zegt weinig want erg veel over probleemgedrag leer je niet in een cursus. Dat leer je in de praktijk.
Een gedragstherapeute lijkt me in jouw geval ook veel beter dan een hondencursus omdat ik toch het idee krijg dat ook de cursus nog stress oproept bij de hond.
Misschien eerst een tijd alleen, onder begeleiding van een gedragstherapeute, trainen en dan pas weer in de groep?
Dan loop je voorlopig ook niet meer het risico dat er weer een hond boven op knalt.

mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:50

oke dus niet kijken, was mij ooit verteld nooit kijken maar als ze kijken moet je het langst kijken want anders verlies je en is de hond dus de baas.

ik kijk idd verder nooit recht in de ogen bij vreemde honden of bekende.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:19

heb niet veel tijd om uitgebreid te reageren maar dus ff snel:

Plubck, ik train buiten de groep op het veld ernaast, op aanraden van de gedragstherapeut, zodat hij de honden op 4 tot 35 meter afstand kan zien, we waren tot de 4 meter gekomen, nu zijn we weer terug bij af, en zit ik op 25 meter afstand van de groep, dinsdag ga ik het nog 1x proberen, blijft hij zo druk en gestresst tijdens en na de les, dan stop ik er een tijdje mee

het gaat nu trouwens nogsteeds prima, blake gedraagt zich normaal, ook richting machie en is lang niet zo opdringerig als ie de vorige keer was toen ze hier was, maar toen hadden we hem ook nog maar net.

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:52

Onze hond is ook heel erg dominand..
En aan de riem is er niks mee te beginnen,
dan mogen er geen honden bij mij in de buurt komen..maar onze hond doet t echt als bescherming.
Hij wil gewoon niet, als wij hem aan de riem hebben dat een hond bij ons in de buurt komt Knipoog.
Hier valt dan nog mee te leven..aangezien Terry altijd los mee gaat omdat ze super luisterd.
Bij ons op de plaats kunnen ook geen andere honden komen, of het moet een puppy zijn dan vind ze het wel goed Knipoog.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:53

dutske schreef:
ik denk dat dit een regelrechte aanval op je positie was
in zijn ogen staat je vriend het hoogst in de rang
dan kom jij, en dan blake zelf


Ik heb niet zo heel veel ervaring met honden, maar is dit niet anderom? Uit het gedrag wat Renske beschrijft begrijp ik dat 'ie haar nu duidelijk als meerdere ziet (al is dit misschien tijdelijk). Haar vriend is echter 'fair game' om tegen op te springen, omver te lopen en bij op schoot te springen. Hij geeft Renske de ruimte die een leider toekomt, maar haar vriend niet. Net als een paard het niet probeerd om bij de kuddeleider in zijn/haar persoonlijke ruimte te komen, maar dat wel zal doen bij een lager in rang staande.

Ik zie de rangorde nu dus (in ieder geval in huis) als Renske - hond - vriend. Ik zou niet te hard proberen om weer 'vriendjes' te worden want dat kan in zijn ogen juist een teken van zwakte zijn. (en dat is ook verwarrend) Gewoon rustig bij je zitten of liggen als jij ergens mee bezig ben is al en teken dat de leider niet boos op hem is, anders zou je hem wel wegjagen.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:21

Een heel andere vraag: is hij eigenlijk gecastreerd?
Mijn hond (ook uit het asiel) was op de cursus ook altijd zo vreselijk gestresst naar andere honden, tot op het agressieve af. Ik schaamde me dood daar. Ik heb hem daarom met 9 maanden moeten laten castreren (het was op een gegeven moment dat of hem terug brengen), maar dat heeft hem heel erg veranderd. Hij kan nu nog wel druk zijn en heeft een eigen willetje, maar hij is 300% rustiger geworden. Het heeft wel een paar maanden geduurd voor je verschil zag.