katten voer vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

katten voer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:39

mijn katten zijn nu 7 maanden maar krijgen nogaltijd wiskas junior (iedere morgen en avond elke een half versheid zakje) en voor de rest junior brokjes oehwel ze ook al gewonne brokken hebben gegeten omdat de junior op is en die meng ik nu met de junior Knipoog

Maar op het pak van het junior voer staat dat ze het moeten krijgen tot ze 1 jaar zijn, en daarna het voer voor volwassen katten.
Hebben jullie dat ook gedaan of hebben jullie al veel vroeger gewoon voer gegeven?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:24

Nee, ik heb toen onze kat 1 jaar was pas adult voer gegeven.

Ik weet niet of het schadelijk is als je ze nu al adult geeft, zal wel niet. Zal wel niet zoveel kwaad kunnen denk ik.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:45

ja, ik ben gewoon aan het twijfelen wat ik zou doen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:47

kan helemaal geen kwaad hoor. Hoe denk je dat de katten vroeger groot werden toen dat er nog niet was? Onze katten krijgen allemaal hetzelfde en zien er allemaal goed uit. De honden kregen ook altijd gewoon voer dat niet aan leeftijd gebonden was.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:38

die van ons die at al meteen de gewone kattenbrok mee met zijn moeder, en hij ziet er super uit dus het lijkt mij dat het geen kwaad kan. en inderdaad net zoals natascha zegt: hoe deden ze het vroeger?? ik neem aan dat ze toen nog echt geen kitten en juniorbrokken enzo hadden Haha!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:02

ik weet dat het geen kwaad kan, maar nu we de mogenlijkheid toch hebben is het toch beter ofniet Knipoog och ik zal wel zien wat ik doe naar het schijnt vinden katten adult voer lekkerder dus zal ik maar overgaan daarop Knipoog ze zijn nu toch al 7 maanden Lachen

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:25

Tuurlijk, voer voor jonge katjes..... Per slot van rekening eet de gemiddelde stalkat van onder de 12 maanden toch ook die speciale muizen die alleen voor katten van onder het jaar zijn?
Bij vogels heb je ook verschillen, mussen zijn er voor jonge katjes (daarom is de mus nu bijna uitgeroeid, er zijn veel teveel katten. Kijk maar ik het asiel...)

(En om serieus te reageren, alle voertjes, smaakjes en uitvoerinkjes zijn vooral voor BAASJES en nĂ­et voor katjes gemaakt. Je kunt het dus net zo gek maken als het voor jezelf maar goed voelt)

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:43

die van ons aten normaal voer toen ze denk ik 4/5 maanden waren en ze zien er goed uit en makeert niks aan

boemel

Berichten: 8449
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:49

Wij halen van de week ons katje op bij de fokker.
De fokker raadt echt aan om 1 jaar lang kittenvoer te geven.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:13

rosita het is niethelemaal waar wat je zegt junior is niet voor het baasje gemaakt, maar zitten gewoon meer stoffen enz in wat de kat nodig hebben in de groei enz

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:53

Toen wij kleine katjes elk jaar hadden, kregen ze gewoon van de moeder en daarna pap. Langzamerhand gingen ze wel voer eten, gewoon normaal wiskas geen junior ofwat, en dat prakken desnoods beetje kattenmilk voor het begin.. katten kunnen echt wel goed kauwen en als je het gewoon prakt dan gaat het zo naar binnen. Dat junior-gedoe was er toen ook nog helemaal niet, maar ze zijn allemaal met gewoon voer groot geworden. Ik vind het sowieso onzin, mijn katten zijn volgens wiskas al 'oud' en zouden dus ander voer moeten krijgen, nou dat vindt me vader onzin dus ze krijgen gewoon normaal eten. Trouwens wiskas is een van de weinige die dat doet, het huismerk van bv de vomar (waar onze katten super goed uit eten) heeft dit geeneens.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:13

Kitten voer is inderdaad niet perse nodig, maar als je het toch wilt geven, kan je het beter niet te lang doen. Bij de da waar ik stage heb gelopen adviseerde ze met 6 maanden toch echt wel te stoppen, Voornaamste reden is dat ze op die grotere en hardere brokken net iets meer moeten kauwen en dus minder kans hebben op tandplak/steen.

Hedi

Berichten: 57
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:31

Ik denk dat het geen kwaad kan. Ik heb het onze poes in het begin (eerste drie maanden) ook gegeven, en na een klein jaar hebben we er een kater bijgekregen en die at gewoon met de poes mee. meestal at de poes het junior voer en de kater het voer van de poes. Dus toen ben gestopt met het geven van junior voer.

De poes van mijn ouders kreeg altijd gewoon voer en die is ook oud mee geworden!

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:15

Ik heb ze nu op Royal Canin indoor. Moortje is nu 8mnd. en bleef maaar schooien en doen toen hij kittenbrok kreeg. nu eet hij gewoon met Joey mee van de "grote katten brokken" en dat gaat heel goed

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:27

Mijn katje(van nog geen half jaar Knipoog ) krijgt al gewoon "volwassenen" voer, hij eet geen pap meer, sommige katjes zijn eerder volwassen.
Maar het maakt volgens mij niet zo heel veel uit, drinkt hij nog bij de moeder?

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:28

Want zo ja, dan hoeft het eigenlijk niet denk ik, want zo krijgt hij nog extra vitaminen binnen, mijn katje drinkt nog bij de moeder.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:35

Mijn katten leven alleen van brokjes van Royal Canin, Iams of Eukanuba. Sinds ze dit krijgen zien ze er veel beter uit dan toen ze Wiskas en andere voer uit de supermarkt kregen. Mijn jongste is dus opgevoed met kittenbrokjes van die bovengenoemde duurdere merken en ziet er super uit. Maar omdat ik meerdere katten heb heeft hij maar een paar maanden de kittenbrokken gegeven omdat hij liever met de volwassen katten hun eten gelijk ging eten. Ach, hij ziet er goed uit.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:55

Eleonoor schreef:
Mijn katten leven alleen van brokjes van Royal Canin, Iams of Eukanuba. Sinds ze dit krijgen zien ze er veel beter uit dan toen ze Wiskas en andere voer uit de supermarkt kregen. Mijn jongste is dus opgevoed met kittenbrokjes van die bovengenoemde duurdere merken en ziet er super uit. Maar omdat ik meerdere katten heb heeft hij maar een paar maanden de kittenbrokken gegeven omdat hij liever met de volwassen katten hun eten gelijk ging eten. Ach, hij ziet er goed uit.



dit kan ik ook goed bij mijn katten zien.meng het kitten en volwassen voer doorelkaar,zodat de kitten toch ook het goede voer binnen krijgt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:00

Vergelijk het kittenvoer eens met adultvoer Haha!
En vertel me maar welk verschil erin zit...

Ik voer mijn katten royal canin. Dit omdat hier (voer verkrijgbaar bij de dierenwinkels) volgens de DA alles inzit wat ze nodig hebben. Voer uit de supermarkten zit niet zoveel in als ze nodig hebben.

Claudiakappe
Berichten: 131
Geregistreerd: 25-03-01
Woonplaats: akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:54

ik zou gewoon het kitten voer blijven geven tot een jaar want er zit meer in en ze groeien ook nog dus ze hebben het nodig , ik heb mijn katten ook tot een jaar kitten voor gegeven allleen dan brokjes

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:11

Ik vind het een beetje onzin. Ik kocht een puppy en kreeg toen een zak eukanuba mee. Weet je wel wat dat kost dat voer. Ik ben toen gaan vergelijken en heb dierenwinkels om hulp gevraagd en ik voer nu het zelfde voer zelfde samenstelling alleen dan van een andermerk. En is wel de helft goedkoper. Je betaalt ook echt voor de naam.

Mijn kitten krijgt Gourmet s'morgens een half blikje vlees. En voor de rest gewoon harde brokken. En ze groeit nog steeds haar vachtje glanst en ze zit goed in haar vel.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:22

Onze kittens van 6 maanden zijn nu net aan het adult voer.
Volgens de man van de dierenspeciaalzaak kon dit echt wel. Bovendien raakten ze wat aan de dunne kant terwijl ze meer dan genoeg voor kregen.
Hopelijk komen ze zo gauw weer op gewicht Lachen

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:25

mijn kat is nu 13 en heeft tot 8 maanden junior voer gehad, ik heb nooit whiskas gegeven, vind het niet zulk goed voer.
geef hills van de dierenzaak

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:39

Kittenvoer bevat meer eiwitten dan adultvoer.
Het is geen ramp om ze nu adultvoer te geven, maar waarom zou je eerder stoppen met kittenvoer? Ze kunnen die extra's nog goed gebruiken. Kittens die vroeg adultvoer krijgen groeien ook wel, alleen langzamer, die zijn pas later uitgegroeid dan kittens die gewoon kittenvoer krijgen. Je kunt het voer ook prima mengen. Lachen Wel zou ik het gewoon bij brokjes laten, dat is veel beter.

boemel

Berichten: 8449
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:17

Alle fokkers die ik tot nu toe gesproken heb, zeggen dat het 't beste is om alleen harde brokjes van een goed merk (Hill's, Iams, Royal Canin) te voeren. Hoe lang je door moet gaan met kittenbrokjes schijnt ook een beetje per ras afhankelijk te zijn.