kat met schilfertjes...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

kat met schilfertjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:37

Mijn kat heeft sinds een tweetal weken kleine witte schilfertjes in zijn vacht, vooral op zijn rug. Op de ene of de andere manier vind ik het een beetje overdreven om daar meteen mee naar de DA te gaan, ook al omdat de kat in kwestie heel erg wagenziek wordt, maar langs de andere kant vind ik toch daar we daar iets aan moeten proberen te doen. Als het binnen een paar weken niet beter is ga ik er sowieso mee naar de DA, maar misschien is er een bokker die hier ervaring mee heeft?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:44

Het eerste waar ik aan denk is een voedselallergie. Die kan zich in de loop der tijd/jaren uit zichzelf ontwikkelen. Je kat kan een allergie hebben ontwikkeld voor 1 bepaald soort eiwit bijvoorbeeld soja-eiwit, kippe-eiwit of tarwe-eiwit (gluten). Die allergie kan soms jaren sluimeren en opeens naar boven komen. Wat je dierenarts waarschijnlijk voor zal schrijven is een verandering van voer waarin bepaalde eiwitten niet voorkomen. Als dan de klachten over zijn zal de dierenarts je waarschijnlijk vragen om je kat weer het oude voer te voeren voor een paar dagen. Als dan de klachten terugkomen dan kijkt hij naar de eiwitten die in het voer zitten en raadt je vervolgens aan geen voer meer te kopen waar deze eiwitten inzitten. Je kat is dan blijkbaar allergisch voor die eiwitten. Maar misschien is het ook een bacteriële infectie. Dat is makkelijk door de dierenarts te contoleren middels een eenvoudige test. Kortom... ga toch maar even langs de DA of verander zelf eens een paar keer van voer om te kijken of het daarmee overgaat. Dit gaat niet over van de ene op de andere dag. Dat heeft een aantal weken nodig (ongever 4 tot 6 weken). Succes!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:50

Het zou ook nog een mijt kunnen zijn, Cheyletiella heet ie.
Ook een vlooienallergie zou nog kunnen, 1 vlooienbeet kan genoeg zijn voor problemen.
Over voer begin ik maar niet, Maarten is expert.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:54

Ok, DA here I come Haha!

Ai, ik hoop echt dat het geen beestjes zijn maar ook dat het geen voedselallergie is... In het begin (we hebben hem een jaar en een paar maanden geleden uit het asiel gehaald als volwassen kat) gaf hij heel veel over, en toen zijn we op advies van de DA overgegaan op Royal Canin sensitive en sindsdien heeft hij geen enkele keer meer overgegeven... Daarom verander ik niet graag op eigen houtje van voer, ik zal dan toch maar eens een bezoekje aan de DA plannen...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:48

Zou idd aan het voer kunnen liggen, of hij heeft misschien wat stress gehad, daar kunnen ze ook vaak roos van krijgen. Onze Noorse boskat at ook altijd Royal Canin sensitive. Bij ander voer kreeg hij altijd roos, klitten en ontzettende jeuk. Hij was heel gevoelig. De katten die we nu hebben zijn gelukkig meer klikokatten Haha!

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:25

doe om de dag een scheutje sla olie over haar voer, goed voor de vahct, niet teveel want daar gaan ze nogal wat winden van laten.
krijgt ze ook blikvoer?