Sinds gisteren onverwachts een k'nijn! Enige tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klifford
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-04-03

Sinds gisteren onverwachts een k'nijn! Enige tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:38

Gisteren zagen mijn vader en ik een konijn in de wei rondlopen. Wij erheen en we konden , verrassend genoeg, het konijn op een "rustige" manier oppakken. Het is ene klein wit konijn met donkere oren en neus. Omdat hij zo rustig was en om de kleur zijn we gaan rondvrage, of niemand een konijn mistte, maar niemand mistte hem/haar. Dus...heb ik sinds gisteren een konijn Lachen . Hij eet goed is duidelijk gewoon om opgepakt te worden en vindt het zeer fijn om op schoot mee tv te kijken dus alles in orde met ons beestje.

We hebben al een hok en eten e.d. dingen we weten de basis wel om een konijn te houden want we hebben er al wel gehad maar als er nog tips zijn , zijn die altijd welkom

Groetjes van Nijn!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:40

ah gossie...
nou,ik heb 1 tip:probeer er een ander konijntje bij te plaatsen.
niet te klein(jong).
veel plezier met nijn.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 03:04

achh goss
is hij misschien gedumpt

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 07:45

indd proberen een konijn erbij te zetten. Als het een mannetje is kun je dr vaak wel een mannetje bij zetten zolang er geen vrouwtjes konijnen in de buurt zijn....een vrouwtjes konijn is altijd wat lastiger dan kun je er bijna alleen maar een gecastreerd mannetje bij proberen te zetten. Je moet ze wel in de gaten houden in het begin....ik heb nu 2 mannetjes bij elkaar (er zijn geen vrouwtjes konijnen in de buurt) dit gaat perfect. Als het konijn binnen staat is het niet noodzaak een konijn erbij omdat hij binnen meer aandacht krijgt als buiten.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:16

nooit geen 2 mannetjes samen zetten!
op een bepaald moment gaan ze altijd gaan vechten, en dan is het op leven en dood
kijk welk geslacht het is
bij vrouw zet je ander vrouwtje, mannetje laat je castreren en zet je er een ander vrouwtje bij
basis: kooi, zaagsel/aubiose voor op de bodem
hooi als basisvoedsel, stro/hooi om te slapen
pellets als krachtvoer, en dan naar believen bijvoeren met groenten/fruit (opbouwen!)
geen knaag/lik/zoutstenen, is dodelijk voor een konijn
meer info? pb me gerust Lachen

Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:28

Een cavia kan toch ook goed bij een konijn? En die zijn ook nog eens super leuk!!

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:37

ik had vroeger ook een konijn en een cavia en ze waren heel erg aan elkaar gehecht! zoiets is een erg goede combinatie:P en.. als het een vrouwtje is.. koop er nog een vrouwtje bij.. ik had er eerst ook 2, toen ging 1tje dood, nu heb ik weer een ander vrouwtje erbij gekocht! ze konden het meteen goed met elkaar vinden

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:38

dutske schreef:
geen knaag/lik/zoutstenen, is dodelijk voor een konijn
meer info? pb me gerust Lachen


dodelijk? Verward Scheve mond

wat is daar dodelijk aan???

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:00

konijnen hebben niet veel zout nodig
als je derbij gaat verstrekken, door een liksteen oid
dan nemen ze teveel zout op
datzout kunnen ze niet afvoeren
resultaat: nierstenen, blaasstenen, gruis
op den duur is dit zeer pijnlijk en dodelijk voor het konijn

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:34

dutske schreef:
nooit geen 2 mannetjes samen zetten!
op een bepaald moment gaan ze altijd gaan vechten, en dan is het op leven en dood
kijk welk geslacht het is
bij vrouw zet je ander vrouwtje, mannetje laat je castreren en zet je er een ander vrouwtje bij
basis: kooi, zaagsel/aubiose voor op de bodem
hooi als basisvoedsel, stro/hooi om te slapen
pellets als krachtvoer, en dan naar believen bijvoeren met groenten/fruit (opbouwen!)
geen knaag/lik/zoutstenen, is dodelijk voor een konijn
meer info? pb me gerust Lachen

Verward Ik heb 2 mannetjes bij elkaar hoor en het zijn vrienden voor het leven Haha! Als ze maar geen vrouwtjes kunnen ruiken en verstandig om samen in een nieuwe omgeving/hok te zetten zodat die ene niet al heeft kunnen sproeien (territorium af bakenen)

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:52

de mijne is vanaf 9 weken weggeweest bij andere konijnen, sindsdien (hij is nu anderhalf) geen ander konijn meer gezien
nochtans sproeit hij naar hartenlust, heeft hij erg territoriaal gedrag en bespring hij regelmatig een teddybeer (:D)
misschien dat het goed zou gaan moesten ze van jongsaf aan samen zitten, en beide niet dominant zijn
maar ik zou het persoonlijk niet riskeren, dan liever zen ballen eraf, vrouwtje doen castreren en dan samen zetten
*als je niet van pln bent te fokken dan kun je beter het vrouwtje ook doen castreren (dus aales eruit) dit om de kans op baarmoederkanker weg te nemen

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:55

dutske schreef:
konijnen hebben niet veel zout nodig
als je derbij gaat verstrekken, door een liksteen oid
dan nemen ze teveel zout op
datzout kunnen ze niet afvoeren
resultaat: nierstenen, blaasstenen, gruis
op den duur is dit zeer pijnlijk en dodelijk voor het konijn


OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!
Goed zo, jij hebt opgelet op school!

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:36

gabyfedde schreef:
+:)+ OK dan! OK dan! OK dan!
Goed zo, jij hebt opgelet op school!

Clown

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:01

Ik zou het konijn wel even laten controleren bij de Dierenarts. Op eventuele ziektes enzo. 2 mannetjes nooit bij elkaar zetten. Tenzij ze beide gecastreerd zijn. Gecastreerd mannetje met een vrouwtje is het beste koppel. Maar als je een konijn bij wilt kun je hem het beste uit een opvang halen of bij een goede fokker. Dierenwinkels verkopen vaak zieke, doorgefokte, drachtige dieren. Of ze verkopen een ram als voedster. Ik weet niet waar je woont? Maar ik werk bij een konijnenopvang (http://www.opvangfranky.nl). Likstenen en knaagstenen inderdaad echt niet geven het voer bevat namelijk al genoeg mineralen en zouten en teveel kan blaasgruis veroorzaken. Dit heeft een fabriek die likstenen en knaagstenen maakt onderzocht en ze hebben mij deze uitslag gemaild. Ik had nl. een boze mail gestuurd en toen hebben ze het dus onderzocht en kreeg die mail terug dat ik gelijk had. Helaas verkoopt die fabriek ze gewoon nog steeds. (Geld, geld, geld). Als je nog info zoekt kan je me altijd even PB-en Lachen Succes! en hartstikke goed dat je dit konijn hebt gevangen! Lachen

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:08

een cavia erbij is ook echt een goede tip. Dan maakt het ook niet uit of het een mannetje of een vrouwtje is Lachen konijnen en cavia's zullen nooit 'samen' kinderen krijgen :p
Cavia's zijn heel sociaal, en konijnen accepteren cavia's beter dan andere konijnen, dat heeft de dierenwinkel gezegd en ik heb het ook in een konijnenboekje en in een caviaboekje gelezen
Ik heb zelf ook een mannetjes konijn, en hij was altijd vrij agressief, ook tegen zijn broertje, dus toen zijn ze uitelkaar gehaald. Toen heb ik op aanraden van de dierenwinkel er een cavia bij gezet, en ze waren gelijk dikke vriendjes OK dan! . En de cavia is trouwens ook een mannetje (volgens de dierenwinkel Bloos ) Mijn konijn is sindsdien ook een stuk vrolijker en ook liever naar mij toe.
Ze vervelen zich echt erg als ze in hun eentje moeten zitten.
Veel plezier met je konijntje!

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:10

Een cavia zou ook een optie zijn. Mits ze echt de ruimte hebben. Veel mensen zijn tegen cavia met konijn koppel. Ik vind het wel kunnen. Maar konijn bij konijn is natuurlijk toch altijd wat fijner voor het konijn. Lachen

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:40

konijn en cavia is dus geen goed koppel
veel mensen denken dit, en ik ook tot voor kort
maar helaas geeft dit vele problemen
een konijn en een cavia hebben vooral al een hele andere taal,
cavia's piepen, brommen, noem maar op
konijnen doen dit zelden
dat zijn allemaal misverstanden
konijnen springen rond en kunnen de cavia verwonden
behalve als je heel vee lruimte hebt, met een apart stuk waar de acvia in kan, maar het konijn niet (als de cavia effe alleen wil zijn)
dan kan het misschien wel

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:45

Tja, ik heb in ieder geval ook een super ruim hok, dus dat scheelt misschien wel, maar mijn konijn is er gewoon duidelijk erg blij mee. Ze zijn vaak aan het spelen, en het konijn zit wel eens achter mijn cavia aan, maar mijn cavia speelt ook met mijn konijn, zo zit mijn cavia best vaak met z'n voorpootjes op het hoofd van mijn konijn Knipoog
maar goed, misschien is dat dan uitzondering (maar waarom zeggen al die info boekjes dan ook dat het een goede combi is? )
Cavia's zijn juist sociale beestjes die zich goed aanpassen

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:07

Infoboekjes zijn ook vaak niet helemaal goed. Het enige goede caviaboek wat ik ken is Cavia's van Hans L. Schippers en konijnen van Hans L. schippers. In veel boeken staat alleen gezwam. Lachen

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:57

Ik denk dat het niet utimaakt wat je bij elkaar zet als het maar klikt....Ik heb namelijk WEL 2 MANNETJES bij elkaar en dit gaat geweldig goed. Konijnen zijn gewoon moeilijk hierin omdat ze eigen terretorium afbakenen en als je er dan 1 bij zet heb je kans op vechten...Het moet klikken als het niet klikt vechten ze voor hun terretorium

nella
Berichten: 262
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:39

Wij hebben ook twee mannetjes bij elkaar zitten en dat gaat ook enorm goed! Ze vullen elkaar perfect aan, de een kan geweldig springen en klimmen de ander geweldig hard rennen en graven.. Hebben al heel wat vang sessies achter de rug Haha! (sorry voor off-topic)

Maareh om terug te komen op de vraag, tjaa ervoor zorgen dat je groot schoon hok hebt met voldoende eten en water.. En ik zou idd ook even naar DA gaan als ik jou was..

Nat0l0Mickey

Berichten: 159
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:47

Hoi!
Als het een vrouw is een gecastreerde man, als het een man is, laten castreren en een vrouw erbij zetten. Dat is echt de beste combinatie waar de minste ruzies ontstaan. Mannen (vooral ongecastreerde) gaan op een gegeven moment vechten, in duitsland is het zelfs verboden om twee ongecastreerde mannen bij elkaar te zetten. Vrouwen gaan op een gegeven moment ook knokken, ze kunnen elkaar echt bloedig bijten, oren half opvreten, ogen verwonden etc etc etc; dus dat is echt geen aanrader. Ook een cavia en een konijn zou ik nooit bij elkaar zetten, dat is gewoon zielig, omdat geen een van de beestne elkaar verstaan, konijnen communiceren door lichaamstaal met elkaar, cavias door te piepen. Het lijkt heel vaak zo dat ze elkaar super lief vinden enzow, maar dat is omdat ze op de een of andere manier gedwongen worden om elkaar lief te vinden.
Verder voor de voeding: maar heel weinig droogvoer geven, veel groente, veel hooi, GEEN brood, GEEN likstenen, super ongezond. Voor info's kun je altijd op mijn site terecht: www.konijnentrefpunt.tk

Groetjes,
Nathalie Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:24

Net als paarden hebben konijnen ruwvoer heel hard nodig, dus voer hem hooi. Als konijnenvoer zijn de gewone brokjes het beste, daar zit alles in wat ze nodig hebben. Bij dat luxere voer pikken ze alleen dat eruit wat ze het lekkerste vinden waardoor ze andere belangrijkere voedingsstoffen mis kunnen lopen. Konijnen kunnen binnen, maar buiten zijn ze gezonder op voorwaarde natuurlijk dat ze zich kunnen terugtrekken in een binnenhok zodat ze vrij zijn van wind en regen. Verder zijn houtkrullen erg geschikt om de urine te absorberen en luchtjes tegen te gaan.

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:46

Oké...
Je moet zelf natuurlijk weten of je een gezelsschapbeestje erbij neemt voor je konijn. 2 mannetjes kan goed gaan, maar je loopt ook een groot risico dat ze gaan vechten.
Een konijn en cavia kan wel goede combi zijn, mits het goed klikt. Anders ergert het konijn zich alleen maar aan dat beestje.
Likstenen zijn inderdaad niet zo goed. Wel heb je van die blokken die je in het hok kan zetten (weet niet hoe die heten) maar daaraan kan een konijn gaan krabben en knagen. Op deze manier houdt mijn konijn haar tandjes en nageltjes goed scherp (en zo worden ze ook niet te lang).
Als je nagels gaat knippen (niet te vaak doen!) kan je kiezen, of je gaat naar die dierenarts of je doet het zelf.
Ik vind de dierenarts erg duur, en bovendien heeft de dierenarts tijdens nageltjes knippen mijn vorige konijn vermoordt (vertel ik zo wel).
Ik knip voortaan dus de nageltjes zelf, het konijn kent mij, ik doe voorzichtig, dus dat gaat prima. Vooral goed afstand houden van de nagelwortel, het gekleurde deel van de nagel. Als je daarin knipt kan je konijn doodbloeden.
Mijn konijntje krijgt elke dag wat 'vastvoer' waarin allemaal zaden inzitten. Ook krijgt het eens per dag 'groenvoer' zoals een worteltje of sla. Niet te veel groenvoer geven, is ook niet goed voor ze.
Af en toe geef ik mijn konijn een konijnensnoepje (als ik hem op schoot heb) en soms geef ik een uitgedroogd stukje brood.

Nou dat verhaal van de dierenarts:
Mijn vorige konijn daarvan moesten de nagels geknipt worden. De dierenarts deed dit nogal wild, aangezien ons vorige konijn nogal tegenspartelde met nageltjes knippen. De dierenarts deed nogal hardhandig, en ons vorige konijn kwam daardoor in 'shock'-toestand.
Ze kreeg een hartaanval, en binnen 5 minuten was ze dood...
Ik weet nog wel toen ik bij die tafel kwam en ik riep "Hanna..." dat ze toen haar oortjes spitste Verdrietig

Ik mis je.. lief konijntje! Verdrietig

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:51

Ohja: en natuurlijk krijgt mijn konijn een hoop hooi erbij! *LOL*
Hij mag zelf weten of hij al het hooi opeet, of gewoon lekker in zijn hokje laat liggen tegen de warmte.
Ik leg altijd een hoop hooi in zijn nachthok, en meestal laat hij een groot deel liggen, als lekker bedje om op te slapen.
Ik ga nu... eventjes kijken hoe het is met het konijn
En kijken of hij nog wat te eten nodig heeft *LOL*
en daarna slapen trusten!