Kat en verhuizen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Kat en verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 01:42

Toen we in dit huis waren komen wonen, kwam de kat van de vorige bewoners steeds naar het huis terug (was ook maar 300m). Ze was voor ons wel een beetje bang, maar kwam toch steeds meer naar ons toe. Lag naast ons in de tuin op een stoel enzo. Langzaamaan kwam ze steeds vaker en wilde ze ook graag naar binnen. In overleg met de vorige eigenaar hebben we besloten de kat over te nemen. De vorige eigenaar heeft de kat wel een aantal jaar gehad.
Ze vond het in het begin heel raar en was ze veel buiten en binnen nogal onwennig. Volgens de vorige eigenaar was ze niet echt aan mensen gehecht en was ze eigenlijk bijna alleen maar buiten. Het was geen schootkat ofzo.
Maar nu anderhalf jaar verder is ze niet meer bij ons weg te slaan. Ze ligt graag op schoot, loopt heel de dag gezellig tegen je aan te kletsen, als ze buiten is en je roept dr komt ze vaak direct aanlopen, kortom, het is echt een huiskat geworden en ze lijkt echt aan ons gehecht.
Maar nu komt het probleem, wij gaan weer verhuizen en willen haar absoluut meenemen. Is een kat nou dan zozeer aan het huis gehecht of aan haar baasjes? Is de kans groot dat ze terug loopt of heeft ze aan ons genoeg in het nieuwe en voor haar onbekende huis? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze niet terug gaat lopen?
Ik hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen!

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 04:08

mm, moeilijk, hoe oud is de kat? hoe ver gaan jullie weg van jullie oude stek? als je haar mee neemt ( ik zie niet echt een andere optie) zorg dat je haar de eerste tijd binnen houd, dat ze went aan de geur enz van de nieuwe omgeving, dat ze zich daar thuisvoelt...

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 14:46

Ik geloof dat de kat een jaar of 6 is. We weten eigenlijk niks van haar. Maar we houden haar sowieso de eerste tijd binnen en dan zien we het wel. We gaan zo'n 12 km van dit huis af wonen. Ik hoop dat het goed gaat!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:18

Ik zou haar zeker de eerste maanden alleen maar binnen laten of aan een lijntje in de tuin zodat de kat aan de omgeving en de geur went. Katten kunnen erg van streek raken als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald de eetlust kan verminderen en ze zullen proberen weg te lopen. Hou je kat dus een paar maanden binnen en geef hem extra aandacht zodat hij/zij zich op zijn gemakt gaat voelen maak desnoods een lekker eigen plekje voor de kat zodat hij/zij zich rustig kan terug trekken. Veel suc6 ermee!

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:06

ik ben met mijn kat al vijf keer verhuisd, wat je moet doen is:

pas als laatste je kat meenemen naar het huis, houdt haar een week of twee binnen ,liefst langer.

in die tijd laat je haar in elke kamer van het huis elke dag, je tilt haar op voor het raam en zo kan ze kijken waar ze woont en hoe het eruit ziet.

vaak en veel naar buiten laten kijken!
na een week of twee drie kun je haar wel buiten laten, maar dan moet ze honger hebben, geef haar van te voren geen eten.

laat haar een minuut of tien buiten met de deur open zodat ze naar binnen kan.
gaat ze er dan wel vandoor heeft ze honger en kun je haar vrij snel terug lokken met wat voer..

elke dag een beetje langer en alleen buiten laten voor ze eten krijgt...

zo heb ik t altijd gedaan, mijn kat liep na een week al buiten rond!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 18:25

Ellepel, bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan. Ga het op deze manier proberen Lachen

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:41

bij mij werkte t heel goed, ben doodsbang dat mijn oude knorrie verdwijnen zal! ik heb haar al 13 jaar en ben dus superzuinig op d'r..
Haha!

manonneke

Berichten: 2441
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Eindhoven, Achtse Barrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:21

ik weet niet of dit al is gezegd maar toch: je kan hem ook aan een riempje doen en ermee gaan wandelen in de buurt , hoeft niet ver ofzo , maar wel een paar keer Lachen