Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:17

Ik kan dus via een kennis een oud paardje overnemen dat verhaal staat hier
posting.php?mode=reply&f=13&t=390090
Maar nu zit ik nog met een ander probleem bij dit paardje hoort dus een schaap Haha! Ja idd die 2 zijn weidemaatjes en ze moeten dus bij elkaar blijven. Tja nu mijn vragen voor de schapeneigenaars onder de bokkers.
Heb je aan een schaap veel onderhoud? Natuurlijk klauwverzorging en scheren.
Tja wat moet je verder nog weten over schapen? Alle tips zijn welkom. Ik heb me ook al op een soort schapenforum aangemeld maar tot nu toe nog geen reactie gehad en gemaild naar een schapenkenner die via mail je tips en antwoord geeft maar heb nog geen mail terug gehad. Dus ik dacht probeer eens op bokt. Zijn hier mensen die schapen bij hun paarden hebben? Owja en trekt een schaap niet de wortels van je gras uit zodat je een zandwei krijgt of waren dat geiten Verward Ik begin nooit onbezonnen aan een dier dus als ik dit doe wil ik wel eerst weten wat houden van een schaap inhoud.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:40

Bij mijn vriend thuis hebben ze een schaap. Dat wordt idd geschoren en de klauwen verzorgd, en de DA kijkt er regelmatig eens naar (ze hebben 400 koeien dus die is er wel vaker). Het dier loopt in de kleinere stukjes wei en verhuist regelmatig, dus ik kan jeniet echt zeggen of het in een zandbak veranderd.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:23

Dit schaap staat samen met het paard en zou dus op de zelfde wei komen te staan. Bij hun gaat dit heel goed. Wat mijn tinkermerrie ervan gaat vinden weet ik nog niet Haha!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:02

ik heb helaas geen ervaring met schapen maar wel met geiten!
Ik denk dat scheren erg belangrijk is maar opzich is het wel beter voor de wei want schapen eten ook zaken op die het paard laat liggen. Voor de rest weet ik het niet. Trouwens leuk idee een schaap en een paard Haha!

Lisjah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Genk(belgie)

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:53

Mijn vriendin heeft ook schapen.
Die staan altijd op dezelfde wei,en die is nog heel Knipoog

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:05

Heb je in de buurt een boer met schapen? Zou ik daar eens naar toe gaan die weet vast raad!
Je moet ze ook 1x in het jaar in bad doen. voor de Maden of zo?? Pff hoe zat het nou ook al weer??? Nou jah wij hebben dus ook schapen gehad en kan me herinderen dat we ze wel een gingen wassen in een grote bak met water. Maar het beste is dus om even naar een boer te gaan die weet er alles vanaf. Suc6 Knipoog
Enne schaapies zijn leuk Vingers aflikken

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:51

Quinzy schreef:
Dit schaap staat samen met het paard en zou dus op de zelfde wei komen te staan. Bij hun gaat dit heel goed. Wat mijn tinkermerrie ervan gaat vinden weet ik nog niet Haha!


Ik ben benieuwd hoe je paard gaat reageren, de mijne vindt het erg leuk als de emoes en geiten van de buren ontsnappen en bij hun in de wei belanden. Mss vindt jouw paardje een schaap wel een leuk gezelschapsdier.
Mss kan je eens bij de DA informeren als die nog eens langskomt? Dan weet je iig al zeker hoe het zit met entingen enzo, ik veronderstel dat schapen ook geënt moeten worden enzo?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:10

Citaat:
ik veronderstel dat schapen ook geënt moeten worden enzo?

Volgens die schapen houder die ik gemaild heb niet Verward omdat ze niet in aanraking zal komen met andere schapen. Hij zegt 2 keer per jaar ontwormen half mei scheren en de hoefjes doen. Tja ik denk dat ik het helemaal zie zitten Haha!

Wiepie
Berichten: 709
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:49

Quinzy
De klauwtjes bekappen zal wel vaker dan 2x per jaar moeten, is ook een beetje afhankelijk van het ras.
Belangrijk is dat schapen gevoelig zijn voor koper, ernstige kopervergiftiging leidt onherroepelijk tot de dood. Je moet dus zeker geen paardenbrokken aan je schaap voeren, daar zit namelijk wel koper in.
Ennuh: een gezegde onder schapenhouders: "1 schaap is geen schaap", met andere woorden een schaap is een kuddedier en je zou er eigenlijk 2 moeten hebben.

Wil je meer info over schapen, pb me maar.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:48

Hallo, ik heb ook schapen, idd hoeven verzorgen, en scheren bij goed weer zo rond mei, maar zou je niet beter 2 schaapjes nemen? dan zijn ze echt veel gelukkiger, en ik kanhet weten!!!
Maar als het echt hele goede maatjes zijn heb je een tweede schaapje niet nodig hoor, dan denkt het schaapje dat hij een soortgenoot is van je paard! Haha! Pling dusss ng veel geluk en khoop dat het lukttt
Daag Eowyn

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:52

Mijn weide is echt niet groot genoeg voor 2 paarden volgend jaar een veulen en nog eens 2 schapen Volgens de eigenaar zijn het echt wel goede maatjes dus ik hoop dat ze dat ook zullen blijven.
Bedankt voor de tip Haha!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:43

Je schaap moet geregistreerd zijn bij de GD. Je moet idd ook zorgen dat het schaap niet teveel of bijna geen koper binnen krijgt want dat is heel giftig (ook in de herfst GEEn eikels voeren, looizuur is ook giftig) Schapen mogen ook geen gemengd graan oid. Belangrijk is dat ze voldoende hooi & gras kunnen eten en indien nodig kan je ze ook bijvoeren met schapenbrok. Klauwtjes bekappen moet inderdaad ook.

Ik weet niet wat voor schaap het is (ras? geslacht?) Verder heeft een schaap niet veel onderhoud, maar ze zijn toch echt liever met zijn 2e Haha!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 23:28

Bedankt dat van die koper wist ik dus nog niet das echt een hele nuttige tip.
Wat voor ras het is weet ik niet een witte Haha!
Een 2de schaap sorry daar is echt geen sprake van dat kan ik niet met mijn relatief kleine weide er zouden dan 3 paarden op staan en een schaap nog een schaap erbij is echt niet te doen het word zo al heel erg krap.
Maar erg bedankt voor te tips.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:11

Oh ja, is het een ooi of een ram (m of v) want rammen beginnen als ze volwassen zijn te boksen met hun hoofd tegen je }> En dat kan écht pijn doen, daarom kan je hem dan castreren, dan doet hij dit niet meer!
Het helpt echt!!!
xxx Eowyn

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 22:13

Ik denk dat deze een ooi is ze heeft geen horens denk ik. Ze staat er ook al jaren bij dus ik denk niet dat het een manntje is. Is schaap niet altijd vrouwelijk?

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:38

nee, je hebt een ram mannelijk of een ooi vrouwelijk maar wij hebben schapen, en de mannetjes hebben ook geen horens, maar je ziet het makkelijk hoor, bij een ram hangt er een grote zak met wol op daar vanachter Bloos Khoop dat je ookplezier gaat hebbben aan het schaapje:d

crazy_funky

Berichten: 6207
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:00

ik zou gewoon is goed boekjes gaan lezen over schapen, ook kwa ziektes enzo, of op internet.
maar idd ze moeten goed hooi/kuil en gras hebben en water naturlijk Knipoog

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 12:42

Water? Tjee ik wist dat ik wat vergat Haha! *grapje*
Ik heb me idd al op een schapenforum aangemeld. Maar daar gebeurd niet veel op als iemand nog een goed forum weet?

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:36

Quinzy schreef:
Water? Tjee ik wist dat ik wat vergat Haha! *grapje*
Ik heb me idd al op een schapenforum aangemeld. Maar daar gebeurd niet veel op als iemand nog een goed forum weet?

welk schapenforulm?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe verzorg je een schaap? Wie weet raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 15:39