verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:39

Hallo,

Het is nog niet zover, waarscheinlijk zal het het najaar worden dat wij gaan verhuizen, naar een heel ander gebied dan waar we nu wonen. pal naast een camping...
nu zit ik met een paar vervelende dingetjes.

ik kreeg mijn kat 2,5 jaar geleden in het huis waar we nu wonen. hier is hij het gewend en is een echte buitenkat, hij heeft zo zijn vaste tijden om binnen te komen. hij is dol op aandacht en op straat loopt hij altijd mee met het uitlaten van de hond, of boodschappen doen in de supermarkt.

Wij gaan verhuizen naar een bosgebied, pal naast ons is een camping en achter ons een groot meer.
ik weet dat ik mijn kat +/- 2 maanden binnen moet houden voor hij naar buiten mag. maar zodra hij naar buiten mag ben ik toch een beetje bang dat ik mijn kat kwijt raak.

hij heeft meerdere halsbandjes gehad, maar die doet hij op een 1 of andere manier af ( en echt te los zitten ze niet). hierdoor ben ik bang dat mensen bij het meer of op de camping gaan denken dat het een zwerfkat is en ze hem willen meenemen of bij een asiel brengen. hij is wel gechipt.. maar volgens mij zegt dat ook niet alles.
ook ben ik bang dat hij verdwaalt in dat gebied daar...


wie heeft er tips, advies, raad.. alles is welkom..
ben echt bang dat ik mijn maatje kwijt ga raken..

heel erg bedankt alvast

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:43

Je hebt ook van die speciale tuigjes; volgens mij krijgen ze die niet zo makkelijk af als een bandje!

Kan me wel voorstellen dat je bang bent om hem kwijt te raken! Misschien kun je tegen de tijd dat hij daar naar buiten gaat, van-te-voren een mooie foto van hem maken en op de camping op het mededelingenbord hangen.
Onder de foto vermeld je hoe hij heet, je telefoon nr. en dat hij géén zwerfkat is Knipoog .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:46

idd die laatste tip van sterre is een heeele goeie !
het tuigje vind ik een minder goed idee, in het bos kan ie makkelijk achter een tak blijven hangen, en kan zich dan niet loswurmen, met alle gevolgen van dien.
doe hem anders eerst een paar weken/maanden aan een lang lijntje buiten, zodat ie goed de geuren en vormen van de nieuwe tuin op kan nemen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:28

het is wel een avonturenkat, zit vaak in struiken, bomen en hekjes, zou hij dan een tuigje om hebben.. dan denk ik inderdaad dat hij blijft hangen.

die tip vind ik wel een goed idee, dat zal ik zeker weten gaan doen!
Bedankt! Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:54

Ik zou zeker naar de receptie gaan, zorgen dat het verhaal daar bekend is, en een goede foto ophangen. "Deze slijmbal hoort bij ons!" of zoiets.

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:58

Ik zit met hetzelfde probleem.. Wij moeten 1 mei ons huis uit en we hebben nog geen ander huis, dus we gaan eerst tijdelijk in een caravan wonen maar de kat kan niet in een caravan, en het is nogal een stresskat, en ik ben bang dat de kat weg gaat lopen als ze bij een kennis gaat logeren Scheve mond En een dierenpension wordt wel heel duur voor een paar maanden..

marleeniej

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Berry, Australia

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:18

een beetje gemene actie, maar kregen wij van de DA aangeraden nadat onze kat regelmatig terug naar ons oude huis liep, is hem in het nieuwe huis direct in een lege doos doen en paar minuten rondjes draaien wanneer het dier er dan uitkomt is hij gedesorienteerd. het schijnt te helpen ( bij die van ons helaas niet want hij wist de weg al om weer thuis te komen ) succes ermee in ieder geval!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:33

Sterre schreef:
Je hebt ook van die speciale tuigjes; volgens mij krijgen ze die niet zo makkelijk af als een bandje!

Kan me wel voorstellen dat je bang bent om hem kwijt te raken! Misschien kun je tegen de tijd dat hij daar naar buiten gaat, van-te-voren een mooie foto van hem maken en op de camping op het mededelingenbord hangen.
Onder de foto vermeld je hoe hij heet, je telefoon nr. en dat hij géén zwerfkat is Knipoog .

Alleen de laatste tip is goed, want aan zo'n tuigje kan hijblijven hangen en als hij wil kan hij er uit!

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:58

je kat lekker eerst een tijdje binnenlaten, til haar elke dag een paar keer op en laat haar naar buiten kijken. doe dit overal in huis.
zo kan ze namelijk goed zien hoe " haar " tuin eruit ziet.

na een twee weken kan ze er gewoon uit hoor.
deur open laten staan en zorg dat ze van te voren niks gegeten heeft, als ze wat honger hebben zullen ze namelijk niet te ver weg lopen.

blijf er even bij, laat haar een tien minuten buiten lopen, roep haar binnen geef voer en laat haar dan ook binnen.
elke dag even naar buiten laten, en na een dag of wat kan ze gewoon normaal eruit..

zo heb ik t altijd gedaan met mijn katten, al een paar keer met ze verhuisd, en als je deze tips aanhoudt raak je ze niet kwijt!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:45

crossmonster schreef:
idd die laatste tip van sterre is een heeele goeie !
het tuigje vind ik een minder goed idee, in het bos kan ie makkelijk achter een tak blijven hangen, en kan zich dan niet loswurmen, met alle gevolgen van dien.
doe hem anders eerst een paar weken/maanden aan een lang lijntje buiten, zodat ie goed de geuren en vormen van de nieuwe tuin op kan nemen

dit is een hele goede tip Knipoog (moet ik het al niet meer typen)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:58

Wij lieten ze trouwens tijdens de 'binnenperiode' wel aan een tuigje de tuin bekijken. Mede ook omdat ze binnen gestoord werden, konden ze even lekker in het gras liggen enzo, en kennen ze hun eigen territorium al een beetje.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:09

Toen wij gingen verhuizen (en we zijn al wat keren verhuisd) hebben we gewoon de katten binnengelaten tot ze zelf naar buiten wouden. Dus niet buiten zetten enz.
De ene kat gaat na een paar weken naar buiten de ander na een paar dagen!
Maak je maar geen zorgen hoor als de kat vanzelf naar buiten gaat komt die ook weer vanzelf terug. Of er moet wat gebeuren natuurlijk..
Groetjes Danielle

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:15

Ik heb toen ik naar mijn huidig huis ging gaas geplaatst op de schutting. Dit heeft mijn katten ruim een jaar in mijn eigen tuin gehouden en nu lopen ze vrij rond en komen altijd terug Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:19

Dat iemand je kat zo lief vindt en hem meeneemt zul je nooit kunnen voorkomen. Je zult ook niet kunnen voorkomen dat hij onder een auto komt, of in een meertje/vijver/sloot beland waar hij niet meer uit kan komen. Mijn Oom heeft kassen en een grote waterbak achter de kassen. Eens in de zoveel tijd moet die worden gerepareerd en dan komen er de nodige verdronken katten tevoorschijn.

Als je bang bent dat je kat wegloopt, verdwaalt of idd door iemand wordt meegenomen zou ik de tuin katproof maken (groot hoog gaashek en dak) en hem daar niet meer uitlaten.

cesara

Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: velp

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:53

je kan hem ook laten chippen bij de DA.
als je hem/haar dan kwijt raakt, kun je het dierenasiel bij jou in de buurt belle en zegge dat die gechipt is en als ze hem binnen krijgen lezen ze de chip en de chip staat dan gelopelt aan jou gevens

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 18:30

Cassidy dat klopt inderdaad wel en daar heb je ook gelijk in. een schutting mogen we niet om het nieuwe huis dat is weer jammer. Lachen
Gechipt is hij ook, maar ik had al van die verhalen gehoord over het kwijtraken van die chip, of dat de chip onleesbaar is Scheve mond

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:09

Cow_horse schreef:
Cassidy dat klopt inderdaad wel en daar heb je ook gelijk in. een schutting mogen we niet om het nieuwe huis dat is weer jammer. Lachen
Gechipt is hij ook, maar ik had al van die verhalen gehoord over het kwijtraken van die chip, of dat de chip onleesbaar is Scheve mond

Moet je als hij geent ofzo moet worden even vragen of de chip nog leesbaar is dan weet je dat zeker. Als er problemen zijn met de chip begint dat vaak vlak na de inzet, dus meestal kan je er van uit gaan dat als hij na een jaar nog goed zit het ook wel goed blijft.

Het is idd wel een bekende situatie. Wij hebben het hier ook gehad, de buren hadden een zwarte kater en gingen verhuizen, maar de kater zat elke avond weer bij zijn oude tuin, en omdat dat huis leeg stond kwam hij maar bij ons overnachten
Ze heeft hem toen ook 2 weken binnen gehouden en vanalles geprobeert, maar uiteindelijk hebben de nieuwe bewoners het beestje maar gewoon overgenomen. Hij heeft het daar nu wel goed.
Maar ik hoor ook veel verhalen dat ze gewoon de eerste dag al buiten gingen en het gewoon goed ging.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: verhuizing, bang dat ik mijn kat kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:56

Geen schutting om het huis? Wat een kolder!
Rest ook nog de mogelijkheid om je kat alleen aan een lijntje buiten te laten.