Voeren van Cavia?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:37

Ja het is duidelijk, hoe doen jullie het?

Ik doe het 1x p/d ('s ochtends) en dan ruw voer, wat groenten. Soms zo'n knabbelstokje en water verversen.


Maar elke avond heeft hij best wel trek (als we in keuken komen onrustig, in keuken ligt al het voer). Begin nu te twijfelen of ze niet 2x p/d moeten ofzo??
Hij is niet dik of dun, komt het door dat je zoveel kan geven wat je wil en ze het toch wel opeten?
Onze vorige Cavia deed 's avonds niet zo (was echt dik, door vorige eigenaar).

Vertel, hoe zit het bij jullie?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:30

Ze krijgen van mij 's morgens of 's middags hooi en 's avonds hardvoer. Tussendoor krijgen ze nog groenten enzo van mn moeder en mn zus. En als ze heel erg zeuren krijgen ze vaak ook nog een handje voer Tong uitsteken Toen ik ze net had gaf ik ze bijna onbeperkt voer, maar toen waren ze nog aan t groeien. Toen werden ze wel te dik na een tijdje dus ben ik het af gaan bouwen. Ze hebben ook vaak zo'n knabbelstaaf in hun kooi hangen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:45

rond 5 uur (smiddags) krijgen ze allemaal hardvoer en schoon water. Hooi krijgen ze indien nodig. Af en toe groente (heb speciaal voer met vit. c)

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:58

's-Ochtends krijgt de mijne een stukje paprika of komkommer en 's-avonds krijgt hij z'n hardvoer,hooi en iets van andijvie ofzo.
Hij doet het hier erg goed op,dus hou het maar zo Bloos

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:48

De meeste cavia's kun je niet onbeperkt voeren, omdat ze dan te dik worden.
Wel is het belangrijk bij cavia's en konijnen dat hun verteringsstelsel altijd aan het werk is.
Dus als je 's morgens zou voeren, en het is 's middags al op zou ik 2 keer voeren.
Ik voer altijd aan het eind van de middag. Precies zoveel dat het de volgende dag op is, en ze niet teveel of te weinig krijgen. Als je gemengd voer hebt moet je pas nieuwe geven als het hele bakje leeg is. Als ze alleen het lekkere eruit vissen hebben ze zomaar tekorten.
De meeste dagen geef ik 's morgens wat extra fruit of groente.
Hooi moeten ze wel altijd onbeperkt hebben, dat is heel erg belangrijk.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:57

Bij mij krijgen ze 's morgens een halve cracker (die kan je kopen in de dierenwinkel)

Zo rond een uur of 5 krijgen ze brokjes en groenvoer. En water verversen.

Voordat we naar bed gaan hooi, genoeg hooi zodat ze er een dag mee doen zeg maar.

Ze krijgen 2x per week een knaagstengel. Af en toe koop ik eens maisstengels en elke avond krijgen ze nog een snoepje of een klein knabbelstikje.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:39

's ochtends voor school geef ik hem voer, als het nog niet op is krijgtie na school (hij is erg slim, heet wat hij lekker vind en rest laat hij liggen, dat zijn dus juist de vitamine C korrels) en als hij dan nog niet op is dan wachtik gewoon nog tot 's avonds. Dan kiep ik het wel om. Hooi krijgt hij met verschonen in de kooi en in het ruifje, het kooihooi verschoon ik niet, ruifje vul ik aan als het nodig is.
Water ververs ik ook vaak genoeg.
's Ochtends krijgt Gabber wat groente, en meestal ook nog wel wat komkommerschillen of andere schillen als me moeder staat te koken of als caafje constant loopt te gillen.
Verder heeft hij een stuk hout in de kooi liggen (wat hij nooit gebruikt) en een snoepstaafje, dat is het enige lekkers dattie lust, en dat krijgtie gewoon constant, het is niet dattie er meteen op aanvalt en ineens opeet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:02

Mijn cavia zit samen met een konijn.
Ik voer ze 's ochtend en 's avonds een bakje korrels, de cavia krijgt dan ook nog extra vitamine C erbij.
Overdag krijgen ze een keer of 4 / 5 wat verse groenten en fruit.
Een stukje appel, stukje komkommer, witlof, plakje banaan, sliert andijvie, worteltje......... er is altijd een hele voorraad voor de heren *LOL*

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:32

ppffff jullie voeren allemaal anders!! Haha

Hij krijgt dus 's ochtends eigenlijk alles al.
Hij hoeft geen hooi, want hij zit bij ons op zaagsellaagje en daarna hele bak gevuld met hooi. Pas als het vies/platgelopen is verschonen we hem (is minimaal 1x p/w, soms vaker).

En hij heeft ook zo'n knabbelstok, doet hij 2 dagen mee.
Hij heeft ook een soort steentje waar hij nu na 2 jr eindelijk op bijt/likt.


Maar dus is het beter om 's avonds ook nog iets te geven? En dan 's ochtends iets minder?

En dan ruw voer 's avonds of fruit/groente??
Onze groente is ook heel afwisselend: stukje paprika, wortel, appel, komkommer, die groene blaadjes (weet naam even niet meer, niet sla, maar....... ) en die witte sla achtige kropjes naja, iniedergeval veel. Mijn moeder zoekt wel eens op i-net wat de cavia allemaal mag.
Snoepjes/cracker eet ie niet (zelfs speciaal cavia chocolade snoepjes niet Koe )

Alvast bedankt!

Tamara

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:59

Ik voer de mijne s' avonds hardvoer en de hele dag door krijgen ze groente en fruit.
En hooi als dat nodig is.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:26

die van mij krijgen 's avonds krachtvoer, water, groenvoer en een flink pluk hooi. Ze weten het zo uit te kienen dat het de volgende dag tegen voertijd weer op is. En soms krijgen ze nog wel eens een stuk brood tussendoor.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:44

Annechien schreef:
Ze weten het zo uit te kienen dat het de volgende dag tegen voertijd weer op is.


Haha idd bij mij precies hetzelfde Haha!

Anoniem

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:42

s'avonds krijgen ze bij mij speciaal cavia voer met vitamine c.
Ze krijgen genoeg hooi waar ze zo een hele dag van kunnen knabbelen. Groenten krijgen ze tussendoor en sávons nog wat.
Als het mooi weer is en lekker warm zet ik ze op het gras buiten en eten ze gras Haha!

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:45

hier krijgen ze gewoon een hele bak. Maar het is niet zo dat ze dat helemaal naar binnen schrokken. En ze doen er dus wel een aantal dagen mee gelukkig Lachen. Knaagstenen en likstenen kun je beter niet geven dit kan blaasgruis vormen. De knaagkrackers zou ik ook niet teveel geven (ong. 1x pm) aangezien daar veel suiker in zit en dat heel slecht voor caafjes is!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:51

Ik weet ook nooit hoeveel ik moet voeren aan mijn cavia.

Hij eet echt als een gek, als ik hem sochtens eten geef dan is zn bakje aan het eind van de middag al zowat zo goed als leeg Scheve mond

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:24

TiNa_JoinTy schreef:
Ik weet ook nooit hoeveel ik moet voeren aan mijn cavia.

Hij eet echt als een gek, als ik hem sochtens eten geef dan is zn bakje aan het eind van de middag al zowat zo goed als leeg Scheve mond



Typisch cavia Clown

Wij hebben er nu weer drie nieuwe die nog erg jong zijn (8 weken). Die krijgen onbeperkt hooi en hardvoer, en daarbij dagelijks een portie groen spul. Het hardvoer moeten ze inderdaad wel helemaal leeg eten voor er nieuw komt.
Omdat ze nog zo klein zijn krijgen ze nu nog veel eten. Als ze groot zijn wordt de portie hardvoer wel drastisch beperkt Ach gut Hoeveel per volwassen cavia per dag weet ik niet meer precies omdat het lang geleden is dat we volwassen cavias hebben gehad, maar dat kan je gemakkelijk in een goed boek nakijken.

Hooi altijd onbeperkt geven!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 20:34

soesita schreef:

Hooi altijd onbeperkt geven!



Dat krijgt ie ook zeker wel!!!

Hetzelfde als stro bij paarden!!

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:10

's morgens en 's avonds een klein beetje krachtvoer en hij heeft altijd hooi. EN elke dag wat groenten

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:41

die van mij mag onbeperk brokjes en hooi eten ( soms is het het zo vol hooi dat je de eerste 4 dagen geen cavia meer ziet Clown ) en 2x daags krijgt hij andijvie. sóchtends als ik opsta, en sávonds als ik naar bed ga.

En dat weet hij precies, want zodra ik s'ochtends beweeg begint hij te gillen en stopt hij ook niet meer.
hetzelfde geldt s'avonds als ik de computer uitdoe, begint hij ook weer.

Misterygirl
Berichten: 48
Geregistreerd: 05-04-05

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:01

voer van cavia.

Geef de cavia genoeg hooi en ruwvoer. Geef ze om de twee dagen een portie groente, geef echter niet te veel is slecht voor de darmen,
Ik heb vanaf m'n 12 jaar tot en met mijn 15de gekweekt met cavia's. Ben gestopt doordat mijn intresse weg was.

En in het geval dat je cavia s'avonds lastig doet geef dan s'ochtends wat hooi en s'avonds ruwvoer.

Kan het niet zijn dat jou cavia aandacht vraagt?
Zit hij/zij alleen?
Zit ze alleen mss zal een soortgenootje erbij halen het beste zijn.
Het zijn groepsdieren die niet graag alleen zitten.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Voeren van Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:53

Oscar schreef:
Mijn cavia zit samen met een konijn.
Ik voer ze 's ochtend en 's avonds een bakje korrels, de cavia krijgt dan ook nog extra vitamine C erbij.
Overdag krijgen ze een keer of 4 / 5 wat verse groenten en fruit.
Een stukje appel, stukje komkommer, witlof, plakje banaan, sliert andijvie, worteltje......... er is altijd een hele voorraad voor de heren *LOL*


In welke vorm geef je vit. C? En geef je daarbij gewone konijnenkorrels?


Verder, voor een caaf moet er minimaal zijn: Korrels met vit. c, vers water, voldoende hooi, (ruwvoer), en evt. groentes