Bijterig konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:26

Ik heb sinds afgelopen zondag een nieuwe voedster. Ze is er leuk en lief, maar zodra ik eten kom brengen word ze "fals". Ze wil me dan in m'n vingers bijten en krabbelt met haar pootjes.
Nu blijkt het achteraf een konijntje te zijn die al het een en ander mee gemaakt heeft, ze is ergens over een hek gegooid en moest het zelf maar uit zoeken. Maar toch vind ik het jammer. Iemand een iedee of dit nog af te leren is? en waarom ze zo doet?

crazyfjord

Berichten: 211
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:42

het lijkt erop dat haar verleden met dit gedrag te maken heeft
wat je kan doen is proberen haar uit je hand te laten eten,iets van groenvoer ofzo. misschien komt het vertrouwen wel weer terug.
mijn vlaamse reus beet mij ook altijd met voeren,bij hem was het meer dominant gedrag volgens mij en dat is pas over gegaan toen hij dood was....

Anoniem

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:45

Ja dat is het rare ze eet namelijk juist alleen uit de hand. Haar brokjes eet ze wel, maar zodra ik gras of een worteltje geef eet ze dat enkel als ik het vast houd, zonder me te bijten..

crazyfjord

Berichten: 211
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:51

dat is zeker raar,ik hoop voor je dat het op den duur beter gaat,ik denk dat je met geduld een heel eind komt en volgens mij heb je dat wel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:32

Ik heb 3 "afdankers". Allemaal van mensen met kinderen die ze zat waren en die beesten moesten weg. Ik heb nu die konijnen. Ze zaten allemaal in een binnenhok, en daar zaten ze in het begin ook bij mij. En alledrie beten ze en gromden ze als ik alleen al het voerbakje er uit wilde laten om ze te voeren.

Nu doen ze het geen van 3en meer. en ik heb ze niets afgeleerd. Maar de omstandigheden zijn wel anders: veel en veel ruimer verblijf. Ik denk dat dat alles verschil maakt. Als je het konijn in een veel groter ruim zet (die van mij zitten buiten en in de stal) dan houden ze vanzelf op met dat gedrag.

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:33

Als zo'n beest eenmaal vals is kun je hem beter weg doen en een nieuwe kopen.
Een konijn kun je zulk gedrag niet meer afleren en wat als je kinderen hem uit zijn hok halen???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:37

Sjezes twister, jij begrijpt konijnen nou echt!

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:40

Desiree schreef:
Sjezes twister, jij begrijpt konijnen nou echt!

Hoezo, ik neem aan dat ze zo'n beest koopt voor het plezier van haar kids. Als zo'n beest vals is is die niet geschikt voor haar gezin en kan ze beter een andere halen. Dan kan deze bij een ander baasje een betere toekomst krijgen.

Ik begrijp het dus wel degelijk.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:50

xtwisterx schreef:
Desiree schreef:
Sjezes twister, jij begrijpt konijnen nou echt!

Hoezo, ik neem aan dat ze zo'n beest koopt voor het plezier van haar kids. Als zo'n beest vals is is die niet geschikt voor haar gezin en kan ze beter een andere halen. Dan kan deze bij een ander baasje een betere toekomst krijgen.

Ik begrijp het dus wel degelijk.

Dat beest is niet ''vals'' , maar die is alleen bijterig met voeren.
En dat kan best overgaan, ik heb ook zo'n konijn die dat eerst ook deed, maar dat is vanzelf overgegaan.
Konijnen zijn geen dingen die je zomaar even dumpt en dan een nieuwe haalt Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:10

xtwisterx schreef:
Hoezo, ik neem aan dat ze zo'n beest koopt voor het plezier van haar kids. Als zo'n beest vals is is die niet geschikt voor haar gezin en kan ze beter een andere halen. Dan kan deze bij een ander baasje een betere toekomst krijgen.

Ik begrijp het dus wel degelijk.

Ooit gehoor van "voor wat hoort wat"? Boos! Die mensen kunnen nu wel een konijn willen voor die kids, maar wil dat konijn hen wel? Als je zo nodig een dier wilt hebben, "voor je plezier" zorg dan dat dat konijn ook plezier heeft, en geef hem wat meer ruimte, grote ren buiten met binnenverblijf. Dan heeft het konijn OOK plezier en dan gromt het niet naar de kinderen, zodat die op hun beurt ook weer plezier van het konijn kunnen hebben. De meeste konijnen grommen namelijk in het kleine rothokje dat ze eigenlijk bij de dierenspeciaalzaken moesten verbieden om te verkopen. Dan kun je het ene konijn dus na het andere dumpen. Dat schiet niet op.

Anoniem

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:01

Ik heb er inderdaad wel aan gedacht haar "weg" te doen, maar weet het nog niet. Ik geef haar eerst een kans. Ik heb natuurlijk wel een dochtertje van 1 jaar die graag haar vingertjes door het gaas steekt. Maar zotezien went ze al een beetje. Ze heeft een lekker groot hok met een ruime ren en een vriendje, dus mischien draad ze nog wel bij. Mocht ze over een paar maanden nog zo zijn dan kijk ik rond om haar ergens op een konijnenweitje of heuvel te brengen waar ze lekker rond kan rennen met andere konijnen.. om naar te kijken is ze namelijk een erg leuk konijn, en dat zou voor haar mischien ook wel fijner zijn.

Maar zoals ik al zei ik geef haar eerst een eerlijke kans, denk dat het best wel goed kan komen Lachen

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:47

Desiree schreef:
Ooit gehoor van "voor wat hoort wat"? Boos! Die mensen kunnen nu wel een konijn willen voor die kids, maar wil dat konijn hen wel? Als je zo nodig een dier wilt hebben, "voor je plezier" zorg dan dat dat konijn ook plezier heeft, en geef hem wat meer ruimte, grote ren buiten met binnenverblijf. Dan heeft het konijn OOK plezier en dan gromt het niet naar de kinderen, zodat die op hun beurt ook weer plezier van het konijn kunnen hebben. De meeste konijnen grommen namelijk in het kleine rothokje dat ze eigenlijk bij de dierenspeciaalzaken moesten verbieden om te verkopen. Dan kun je het ene konijn dus na het andere dumpen. Dat schiet niet op.

Dan denken wij er gewoon heel anders over.
Als ik een konijn koop in de winkel en het beest is vals en het bevalt me niet (het konijn duidelijk ook niet), dan gaat het beest terug naar de winkel. Op dat moment heeft niemand nog een band met het beest of andersom, dus wat maakt het uit dat ik dan een andere haal?!

Ik ben het met je eens dat een konijn in een groot hok behoort, en als je dat konijn die mogelijkheid niet kan geven dan moet je geen konijnen houden. Echter is een groter hok geen voorwaarde op dat het beestje niet vals zou zijn.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:54

Ja zo'n konijn heb ik ook ooit opgevangen. Die mensen hadden kleine kinderen en ze beet. Ze is gewoon de straat op geflikkert. (deze mensen woonde in de buurt, toen we haar terug wilde brengen beweerde ze dat ze nooit een konijn gehad hadden. Al hadden ze wel een hok staan) Heel toevallig is ze bij mij in de tuin beland. We hebben een hele grote villa voor haar gemaakt en geaccepteerd dat het gewoon geen knuffelbeest was. Het geknor en gebijt is vanzelf over gegaan. En ze heeft het toch nog 6 jaar uitgehouden bij ons tot ze kanker kreeg en we haar met alle verdriet hebben moeten inslapen.

Niet alle konijnen zijn knufeldieren, als je dat wel een harde eis is moet je een knuffelbeest halen. Want het zijn en blijven dieren en daar zit helaas geen knuffelknopje op.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:12

konijnen zijn helemaal geen knuffeldieren. ze vinden het helemaal niet leuk om opgepakt en geknuffeld te worden. En dat is soms moeilijk, want ze zien er wel heel knuffelig uit.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:39

NIET zomaar wegdoen. Dat kan altijd nog.

Ik weet niet watvoor hok je hebt? Konijnen hebben er een hekel aan vanboven benaderd te worden. Roofdieren(vogels) komen immers ook van boven. Als je een hok hebt die je boven los moet maken, zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Ikzelf heb ook een 'valse' voedster. Ze krabt ed als je haar eten geeftt. Wat bij mij vaak helpt, is ja hand rustig op haar koppie leggen, en zachtjes aaien. Daarna gewoon het voer in de bak doen. Nu doet ze het niet meer bij mij, alleen bij vreemden.

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar wat me heel positief in de oren klonk, is de 'Voetjestherapie'
Het is echt zoals een konijn (naar mijn manier) denkt en dingen ervaart, en daar kan je dan op een goede manier mee omgaan.


OpvangFranky schreef:
Voetjestherapie
Veel Konijnen worden weggedaan omdat ze vals zijn. Een bekend verhaal: het Konijn zit in een hok of kooi en jij of je kind wil het eten geven en je hand wordt aangevallen door een naar voren slaand, bijtend Konijn.
Je schrikt, trekt heel snel terug, en laat waarschijnlijk de klep hard dichtvallen.
Of, in je schrik of woede, haal je uit en geef je het Konijn een mep.
Na een paar keer, ben je flink bang van je eigen huisdier en moet het maar weg.


Zulke Konijnen krijgen we regelmatig binnen. Omdat ze hier ook opgesloten worden, gaan ze vrij snel hetzelfde soort gedrag vertonen.
Vooral DamesKonijnen worden ontzettend territoriaal. In eerste instantie is het aanvallen wat ze doen, puur het verdedigen van hun terrein, later wordt het ook reactie op de reactie van de eigenaar: of die nu uit angst of woede was ingegeven.
Alleen laten wij ons allang niet meer bang maken. Tenslotte kan het niet zoveel kwaad als er een keer een Konijn aan je hand hangt, en dat slaan lijkt erger dan het is, vooral als de nagels (weer) op gewone lengte zijn.

Maar omdat we ook Konijnen willen herplaatsen, willen we iets aan dit gedrag doen.

Voetje was nogal extreem toen ze hier pas was. Binnen een dag verdedigde ze haar hok al bloedfanatiek en als er maar iemand in de buurt leek te komen zat ze al met opstaande oren klaar om aan te vallen. Dat ze zo snel al territoriaal zou zijn leek mij niet waarschijnlijk. Aan haar hele manier van doen merkte ik dat ze vooral bang was.

In die agressieve Voet zat dus een klein, bang Konijntje wat waarschijnlijk liever geknuffeld wilde worden, dan voortdurend op haar hoede te moeten zijn.

In de hokken staat een plastic bak en meestal ook een doos en er ligt een knuffel. Toevallig had Voetje een papa beer die groot genoeg is om op te zitten, en dus was ze dan een enorme, stoere Voet. Haar hok is op ooghoogte. Iedere dag, en dan een heel aantal keren, deed ik de deur van het hok open terwijl ik tegen haar praatte, maar haar niet recht aankeek.
Ik praat dan met een beheerste stem en zeg dingen als: wat een prachtige Voet, wat een mooie, lieve Voet. Naar mijn idee is recht aankijken bij prooidieren niet verstandig, want dat is wat roofdieren doen, dus ik kijk een beetje langs haar heen.

Na een tijdje ging ik op de rand van hok leunen met mijn handen weggevouwen, zodat ze alleen mijn hoofd en armen zag. Toen ik dat ging doen, ging ze letterlijk overspronggedrag vertonen: ze sprong steeds via papa beer van doosje in bak en weer terug. En steeds keek ze dan wat of ik deed.
Na een tijdje bedaarde ze een beetje.

Vlak voor mij, tussen de bak en het doosje, is een stukje leeg hok. Ik had besloten dat dat het neutrale terrein was waar ik haar mocht proberen te aaien.
Na een paar dagen van dit volhouden, verzamelde ze al haar moed en kwam op het lege stuk vlakbij me zitten. Ik bleef praten en haar vertellen hoe beeldschoon en lief ze was en haalde 1 hand tevoorschijn.
Ze gromde en vloog de bak in, en de hand verdween weer.

Toch kwam ze terug. En dus de hand ook.
Toen kwam het moment dat ze niet meer gromde en bleef zitten. De hand kwam dichterbij en aaide haar voorzichtig over haar voorhoofd en ging rustig weer weg.
Zij ging gauw weer overspringen.

Dit heb ik een tijd volgehouden, en gaandeweg ontspande ze zich. Nu komt ze, als zíj zin heeft, om geaaid te worden, en dan steekt ze zelf haar koppie al onder mijn hand, en smelt ze. En pas geleden heeft ze voor het eerst zitten tandenknarsen. Maar als ze niet komt, heeft ze dus geen zin, en dan doe ik niks als alleen maar tegen haar praten. In de bak en in het doosje gelden haar regels en doe ik niks.

Als er iets moet, zoals eruit of nagels nakijken of wat dan ook, dan pak ik haar meteen op, zodat ze geen associatie maakt met eerst geaaid worden en dan pas opgepakt, iets waar ze, zoals praktisch alle Konijnen, een geweldige hekel aan heeft. Dat blijven zo dus twee verschillende dingen: aaien en oppakken.
Aaien is ook geen beloning voor goed gedrag, ook een mopperVoet wordt geaaid, als ze laat merken dat ze dat toch wel wil.

En dan houdt ze meestal wel op met mopperen en smelt onder mijn hand, de Lieve Voet.


www.opvangfranky.nl

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:41

xtwisterx schreef:
Desiree schreef:
Ooit gehoor van "voor wat hoort wat"? Boos! Die mensen kunnen nu wel een konijn willen voor die kids, maar wil dat konijn hen wel? Als je zo nodig een dier wilt hebben, "voor je plezier" zorg dan dat dat konijn ook plezier heeft, en geef hem wat meer ruimte, grote ren buiten met binnenverblijf. Dan heeft het konijn OOK plezier en dan gromt het niet naar de kinderen, zodat die op hun beurt ook weer plezier van het konijn kunnen hebben. De meeste konijnen grommen namelijk in het kleine rothokje dat ze eigenlijk bij de dierenspeciaalzaken moesten verbieden om te verkopen. Dan kun je het ene konijn dus na het andere dumpen. Dat schiet niet op.

Dan denken wij er gewoon heel anders over.
Als ik een konijn koop in de winkel en het beest is vals en het bevalt me niet (het konijn duidelijk ook niet), dan gaat het beest terug naar de winkel. Op dat moment heeft niemand nog een band met het beest of andersom, dus wat maakt het uit dat ik dan een andere haal?!

Ik ben het met je eens dat een konijn in een groot hok behoort, en als je dat konijn die mogelijkheid niet kan geven dan moet je geen konijnen houden. Echter is een groter hok geen voorwaarde op dat het beestje niet vals zou zijn.


Voor het konijn maakt dat wel degelijk uit. Als hij steeds van hok, eigenaar, plaats, enz wisseld, is dat erg vervelend en verwarrend voor hem, en daardoor kan zo'n beest ook 'vals' worden.

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:51

Serendipity1 schreef:
Voor het konijn maakt dat wel degelijk uit. Als hij steeds van hok, eigenaar, plaats, enz wisseld, is dat erg vervelend en verwarrend voor hem, en daardoor kan zo'n beest ook 'vals' worden.

Dat geloof ik best. Maar is dat mijn probleem?
Ik ga toch naar de winkel voor een konijn voor mijn kids? Dan wil ik er toch 1 die niet bijt?!

Het is heel lüllig voor het beestje, maar de dierenwinkel heeft daar ook zo z'n aandeel in.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:03

De dierenwinkel heeft daar weinig in te brengen, in het karakter van een konijn. Daarbij verkoopt de dierenwinkel wat de mensen willen; dwergkonijntjes. En laten die nou net veel feller zijn dan de grotere rassen. Jonge konijntjes krijgen ze altijd aangeleverd, krijgen ze ze niet op tijd verkocht, dan gaan de beestjes terug naar de fokker, of worden ze slangenvoer. Hoe het karakter van zo'n konijntje zich ontwikkelt, kun je nooit van te voren weten.

Maar ach, dat interesseert jou niet. Want wat is nu het welzijn van een dier? Als jouw kind het maar leuk heeft, dat is het enige dat telt.

Anoniem

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:07

xtwisterx ik vind jouw wel erg hard tegen dieren hoor. Daarbij haal ik mijn konijnen nooit uit een dierenwinkel, dat is allemaal "groothandelspul" . Die beesjes worden niet ouden dan 2 jaar...

Ik heb haar van een particulier, ze is nu ook drachtig dus mischien is ze daarom zo fel.. Ik kijk het gewoon nog even aan Lachen , als ze echt gevaarlijk word voor mijn dochtertje zal ze wel weg moeten maar zo ver is het nog niet

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:09

Desiree schreef:
Maar ach, dat interesseert jou niet. Want wat is nu het welzijn van een dier? Als jouw kind het maar leuk heeft, dat is het enige dat telt.

Ik ben hartstikke gek op mijn dieren en zorg hartstikke goed voor ze. Maar dat een ander anders denkt over dit soort dingen gaat er bij jou gewoon niet in. Jammer.

Als ik een leuk konijn zoek dan wil ik er 1 die niet bijt, dat heeft niks met hard zijn te maken, maar met het feit dat ik het probleem dat een ander voor mij veroorzaakt heeft niet ga oplossen. Als je een paard gaat kopen en je hebt de keuze tussen 1 met stalondeugd en 1 zonder, dan is die keuze toch ook heel makkelijk?!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:15

xtwisterx schreef:
[ maar met het feit dat ik het probleem dat een ander voor mij veroorzaakt heeft niet ga oplossen.
[/quote]

Maar een ander veroorzaakt dat probleem niet voor jou. DAt doe jij nu net zelf!

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:52

Desiree schreef:
Maar een ander veroorzaakt dat probleem niet voor jou. DAt doe jij nu net zelf!

Het beestje is toch al vals als ik hem koop in de dierenwinkel?!!
Als ik er binnen een week achter kom dat het beestje bijt dan gaat hij terug. Punt uit. Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:43

Jonge konijnen zijn vaak zelden vals. Dat manifesteert zich pas op (bijna) volwassen leeftijd. En in de winkel verkopen ze alleen maar jonge konijnen.

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:34

Als hij vals geworden is bij mijn huis dan houd ik 'm wel. DAN heb je helemaal gelijk. Lachen

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik niet ga beginnen met een vals konijn. Anders neem ik heus mijn verantwoording wel en zal ik 'm goed verzorgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Bijterig konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:15

Maar ik wil ook niet zeggen dat jij hem vals maakt. Het zijn gewoon de omstandigheden waarin konijnen vaak verkeren. Het is voor hen bedreigend: een kleine ruimte, grote hand erin, en van de grond af getild worden om geknuffeld te worden.