Verbod op couperen van schapenstaarten....

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:34

22-01-2007 - Vanaf 1 januari 2008 is het couperen van schapenstaarten verboden. Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft dit vandaag bekend gemaakt. De minister besluit dit op basis van een onderzoek door een speciale onderzoekscommissie onder leiding van prof. dr. A. Pijpers. Onderzocht is of het in de Nederlandse situatie met goed management mogelijk is om verantwoord schapen te houden zonder het couperen van staarten. Minister Veerman was vorig jaar zomer al van plan om dit verbod in te stellen. Omdat een meerderheid van de Tweede Kamer daar bedenkingen bij had, zegde de minister een onderzoek toe.

Het standaard couperen van de staarten bij schapen wordt vaak toegepast om de ziekte myiasis te voorkomen. Het onderzoek wijst uit dat er geen significant verschil bestaat in het voorkomen van myiasis tussen gecoupeerde en niet gecoupeerde schapen. De commissie geeft aan dat deze ziekte met goed management en eventueel medicijngebruik te voorkomen en te genezen is. Nu is aangetoond dat couperen niet noodzakelijk is, gaat de minister over tot een verbod.

De sector moet echter wel beschikken over voldoende kennis om het goede management dat myiasis het hoofd kan bieden, breed in te voeren. De onderzoekscommissie adviseert het ministerie en de sector om het komende jaar samen de noodzakelijke voorbereidingen te treffen.

Bron:

http://www.minlnv.nl

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:33

Goed dat ze het gaan verbieden Ja
Mijn vader doet het zelf ook bij onze schapen, anders worden de staarten helemaal vies van de poep en kan dat gaan ontsteken

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:20

De staarten van onze schapen worden nooit gecoupeerd. En het gaat prima met staart!.Nooit geen last van nare ziekten, gelukkig.
Van mij mag het verboden worden.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:09

heel goed, ben ook tegen het couperen!

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 02:39

[ON] > [BB]

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 03:11

Ben er niet blij mee, dat wordt weer extra behandelen tegen maden. Doordat er stront in de staart blijft kleven komen er meer vliegen op af en heb je dus eerder maden. Ik snap het probleem ook niet zo; ooilammer gelijk een elastiek om wat een uurtje jeukt of 's zomers regelmatig behandelen tegen maden; denk persoonlijk dat het schaap van het laatste meer last heeft.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 03:36

Dat werd een aantal jaren geleden toch al verboden , gelijk met het verbod op couperen van honden/ paarden , van elk dier dus?

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 03:47

toen hebben de schapenboeren nog 5 jaar uitstel bedongen. In die 5 jaar zouden ze gaan selecteren op kortere staarten oid.

Gewoon goed ontwormen die schapen dan blijft er ook geen stront aan hangen. Mijn hampshire Down heeft nog nooit een probleem door die staart gehad.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:25

Ik kan ook niet zeggen dat ik het positief vind, ik denk dat dit meer leed voor schapen met zich mee gaat brengen!

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:10

Couperen om practische redenen is zo slecht nog niet.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:26

ik heb ook geleeerd dat couperen bij schapen staarten meer voordelen heeft dan nadelen.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:29

Caira schreef:
Ik kan ook niet zeggen dat ik het positief vind, ik denk dat dit meer leed voor schapen met zich mee gaat brengen!



in noorwegen doen ze het al jaren niet meer, heb geen foto's maar wil ze wel eens even zoeken.
De achterkant is zo wit als een donsveertje.

Conclusie goede manier van huisvesting en eten. Doet veel Ja

Geen één van de schapen bij ons is gecoupeerd. Niemand heeft een vuil achterwerk dus ook geen last van maden Lachen

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:38

Kan niet zeggen dat ik hier blij van word, couperen is niet alles natuurlijk maar als het op langere termijn beter is dan is de keuze snel gemaakt, je kan die staartjes moeilijk omhoog binden natuurlijk

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:43

BrittKitt schreef:
Kan niet zeggen dat ik hier blij van word, couperen is niet alles natuurlijk maar als het op langere termijn beter is dan is de keuze snel gemaakt, je kan die staartjes moeilijk omhoog binden natuurlijk


Lees mijn post. Ik heb trouwens men schapen herten everzwijnen struisvogel B3 houderij.
En daar was ook tegenstrijdigheid tegen couperen Ja
Lijkt me raar als andere landen en veel fokkers het zo goed zonder doen.
Dat de rest dat niet kan

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 02:21

Ach ja, 'ze' zullen er wel aan wennen Knipoog

daantjuhhh

Berichten: 26916
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 03:16

Anne_GTI schreef:
Ben er niet blij mee, dat wordt weer extra behandelen tegen maden. Doordat er stront in de staart blijft kleven komen er meer vliegen op af en heb je dus eerder maden. Ik snap het probleem ook niet zo; ooilammer gelijk een elastiek om wat een uurtje jeukt of 's zomers regelmatig behandelen tegen maden; denk persoonlijk dat het schaap van het laatste meer last heeft.

Uurtje jeukt??
Dat doet tieves veel pijn hoor.
Ik heb een keer een draadje van mijn sok om mijn teen gehad en werd na een uurtje wakker met mega veel pijn (terwijl mijn teen er nog aanzat) haha
Nee, echt heeft wel een paar dagen echt zeer gedaan!

Ik snap best dat vanwege die maden die staarten eraf moeten, maar kan dat niet op een andere iets diervriendelijkere manier?

Plus ik hoor ook berichten dat je met de juiste verzorging en voeding nergens last van hebt!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:39

ik heb zelfs op een bedrijf gewerkt waar de boer al zijn tweehonderd schapen. Per maand bijknipte (de wol dus aan de staart)
om te zorgen dat ze proper bleven Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:17

En weer een goed verbod erbij!! Gelukkig, want ben echt tegen couperen

fenja

Berichten: 3439
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Verbod op couperen van schapenstaarten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:48

een vieze achterkant heeft ook te maken met diarree. Dat heeft ook weer voor een deel te maken met de voeding. Ik denk dat het voor het schaap zelf wel fijner is.