Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenspullen maken

 
Profiel   

axel_1997 schreef
SeaSide schreef
Bij lovelance.nl kan je los touw bestellen in leuke kleuren.


bedankt :D.
maar waar zie jij dan los touw? ik zie alleen complete halstertouwen.

elizabeth85 schreef
Ben ik de enige die het raar vindt dat de ' nieuwe' evie3 nu ineens reageert onder texas2? ( zie ander bericht van nieuwe even 3?) Is dit geen rel account?


Dit kan je beter bij de mod's melden en is off-topic.
Of je kan een PB sturen.


Moet je even mailen ik weet dat ze voorheen los touw leverden aan andere touwhalster shops.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 11:54 



 
Profiel   

Hoe bedoel je? Ik antwoordde gewoon op de post van het oornetje? :? Ik reageer gewoon met de account die ik al jaren heb en ben niet evie3,dat is iemand anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 16:19 



 
Profiel   

Als ik een eigen paard koop wil ik zelf een bitloos hoofdstel op maat maken. Je hoort altijd over bitloze (en conventionele) hoofdstellen dat de neusriem op de juiste plek moet liggen omdat er vlak bij de neusriem een grote gezichtszenuw uit de schedel komt die niet bekneld mag worden. Als ik naar anatomische afbeeldingen kijk zoals hier onder dan zie ik dat die zenuw over een redelijk grote afstand vrij dicht gebundeld blijft.

[ img ] (bron: https://www.manolomendezdressage.com/20 ... e-fitting/ )

Daarom dacht ik dat het misschien nog mooier zou zijn als die zenuw helemaal vrij lag. Ik heb dus het idee om dan een onderlegde neusriem te maken en de onderlegging te onderbreken ter hoogte van die zenuw. In theorie zou de neusriem dan alleen bovenop het neusbot, onder de kin en op de wangen contact maken. Het hoofdstel zou dan verder een eenvoudig sidepull model worden. Wat denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 20:31 



 
Profiel   

Ik vind het op zich best een goed idee en het proberen waard! Komt op die plek druk als je met sidepull rijdt? Komt de druk niet alleen bovenop, op het neusbot? Of komt de druk op de zenuw als je stuurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 21:04 



 
Profiel   

zo veel verstand heb ik er zelf ook nog niet van maar ik stel me voor dat alles wat contact maakt op z'n minst enige druk ervaart. heb gelukkig nog tijd zat om dat uit te dokteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 21:07 



 
Profiel   

Ja, dat klopt. Ik kan me ook voorstellen dat de druk op de zenuw bovenop het hoofd, achter de oren / onder het kopstuk vervelend kan zijn. Wil je daar ook zoiets gaan maken? Bij de frontriem valt het op zich wel mee denk ik als de frontriem goed past. Ik vind het best een interessante theorie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 21:12 



 
Profiel   

ja dat denk ik wel. maar dan moet ik eerst kijken hoe de zenuwen daar liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 21:50 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd naar wat je maakt! Als je het op een dag klaar hebt, zie ik het graag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 22:48 



 
Profiel   

dat duurt nog wel een paar jaar. eerst maar eens m'n studie afmaken, dan een baan, een huis, en dan een keer een paard. maar fantaseren is leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-21 23:05 



 
Profiel   

Dat in ieder geval! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-21 02:49 



 
Profiel   

ik heb het plan opgevat om in de meivakantie een setje paardenborstels te maken. ik heb al bedacht hoe ik ze ongeveer wil maken maar ik ben nog op zoek naar geschikte borstelharen. ik wil liever geen kunststof vezels gebruiken. en paardenhaar vind ik wat duur. dus voor de harde borstel dacht ik aan bruine kokosvezel en voor de zachte aan witte kokosvezel.

nu nog een adresje om daar aan te komen. wie heeft de gouden tip? is dat kokos nestmateriaal voor tropische vogels misschien geschikt? wie heeft dat weleens vast gehouden?

en als je nog andere geschikte vezels weet en vooral waar die te koop zijn is die informatie ook meer dan welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:57 



 
Profiel   

niemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 17:11 



 
Profiel   

Kokosvezel lijkt mij erg geschikt als zachte borstel kwa structuur. Maar voor de harde borstel? Ik denk dat dat wel erg zacht is, niet zo geschikt als harde.

Maar dat weet ik niet zeker. Ik heb deze mening eigenlijk alleen van even op internet kijken hoe het eruit ziet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 19:15 



 
Profiel   

Wat leuk joh al die dingen die je gemaakt hebt Axel!

Voor borstel moest ik ook denken aan varkenshaar, dat is wat stugger en harder. Mijn haarborstel is daar geloof ik van gemaakt, is te vergelijken met een harde borstel. Sisalvezel kwam ook in mij op, alleen dat is volgens mij wel zacht. Waar je het zou kunnen kopen daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Ik ben zelf spullen aan het zoeken om een showhalster te maken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 19:28 



 
Profiel   

@Appel_Pony
Ik heb een kokos veegborsteltje in mijn set met bonsaigereedschap die is iets zachter dan mijn huidige harde borstel van harry's horse. (Nogsteeds mijn eerste borstel. Ik denk dat ik die maar inlijst. :P ) Maar wel harder dan mijn zachte borstel. Dus een iets hardere vezel zou inderdaad ook geen kwaad kunnen. Maar als ik de vezels goed op elkaar pak denk ik dat kokos ook werkt.

@LunarEclipse
Bedankt. :o
Ik weet niet of varkenshaar echt geschikt is. Ik wil de haren namelijk dubbelgevouwen als het ware in de borstel naaien. En varkens haar lijkt me daar wat kort voor. En als ik op internet kijk wordt het nergens los verkocht. Alleen als kwast. Ik heb ook even op sisalvezel gegoogeld. Ik vroeg me eerst zelfs af of dat wel rechtop zou blijven staan. Maar ik zag zo'n rug borstel voor in bad van sisal. Dus ik houd het in gedachten voor de zachte borstel. Bedankt.

Ik ben voor mijn spullen altijd goed geslaagd bij https://www.paracord.nl/ . Ze verkopen ook het leer waar mijn teugels van gemaakt zijn. En wat hun assortiment gespen en ander beslag betreft... spoilt for choice. De conchos op de uiteinden van de teugels komen van CelticCraftShop op etsy. Duurde wel even voor ze hier waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 20:12 



 
Profiel   

update:
Ik ga toch maar voor paardenhaar. :j
ik kon geen andere goede vezels krijgen.
En na wat verder lezen bleek ook dat kokosvezel niet zo lang mee gaat en slecht terug buigt als het vochtig geweest is. :n
Ik heb een leverancier gevonden die helemaal verantwoord te werk gaat. Met dierenwelzijn, zero waste, complete transparantie en nog meer. :D
En paardenhaar is antistatisch en lekker zacht.
Dus dan vind ik het de prijs wel waard.
Ik zal wat foto's plaatsen als de borstel klaar is. :) (of finaal mislukt. 8)7 ) ik heb het idee dat dit weer een ingewikkeld project gaat worden. :?

En ik zoek dus nog wel een vezel voor de harde borstel.
Heeft iemand de gouden tip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 20:40 



 
Profiel   

ik ben begonnen met het maken van een zachte borstel.
[ img ]
het hout en het paardenhaar

[ img ]
het hout afgetekend en op lengte gezaagd

[ img ]
de gaten geboord en een plukje paardenhaar als test om te kijken hoe het er uit gaat zien.

de volgende stap is de hoeken afzagen en de ovaal mooi vormgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 00:05 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
ik ben begonnen met het maken van een zachte borstel.
[ [url=m/JhHLTX.jpg]Afbeelding[/url] ]
het hout en het paardenhaar

[ [url=m/uoLjrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
het hout afgetekend en op lengte gezaagd

[ [url=m/ge30Yx.jpg]Afbeelding[/url] ]
de gaten geboord en een plukje paardenhaar als test om te kijken hoe het er uit gaat zien.

de volgende stap is de hoeken afzagen en de ovaal mooi vormgeven.


Woww! Echt iets waar ik nooit op was gekomen :wow: Ziet er nu al goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 02:22 



 
Profiel   

bedankt! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:03 



 
Profiel   

Oké nog een update.
Ik maak er een gedetailleerd verslag van.
Ik heb de foto's samengevoegd voor de efficiëntie.
[ img ]
Ik heb eerst de ruwe vorm uitgezaagd en daarna met de schuurmachine verfijnd.
Vervolgens heb ik met de Dremel een groef van 4 mm in de zijkant gemaakt, de groef verfijnd met de houtrasp en netjes opgeschuurd met schuurpapier. Daarna heb ik overdwars vanuit de groef nieuwe gaatjes geboord door de bodem van de eerdere gaatjes, en nog één keer de hele borstel gladgeschuurd zodat hij prettig ik de hand ligt.
[ img ]
Vervolgens heb ik de voorkant van de borstel behandeld met gekookte lijnolie. Dat kan immers niet meer als de borstelharen er eenmaal in zitten.
En toen heb ik me bedacht en er een octopus van gemaakt! mooi hé?! :D

Nee geintje.

Met behulp van wat ijzerdraad en een stugge paardenhaar heb ik alle gaatjes overdwars doorregen met sterk katoengaren en beide uiteinden van een vlecht van paardenhaar door het grote gat in het midden gestoken. Het is de bedoeling om door elk gaatje in de voorkant een lusje omhoog te trekken en daar een bosje paardenhaar onder te steken. Bij sommige gaatjes is het garen moeilijk te pakken te krijgen. Dus daar heb ik wat extra touwtjes aan vast gemaakt om het makkelijker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 10:20 



 
Profiel   

bij deze poging kwam de foto niet goed uit.


Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 23-05-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 16:24 



 
Profiel   

[ img ]

en klaar :D

ik heb onder elk bosje haren een klont koude glycerinelijm gestopt. na het plaatsen van de haren en het vast knopen van de touwtjes heb ik de paardenvlecht binnenstebuiten gekeerd en strak getrokken zodat deze in de groef in het hout kwam te liggen. daarna heb ik de borstel op 60 graden in de oven gelegd om de lijm te smelten. het hout kwam daar niet geheel ongeschonden uit maar de schade is oppervlakkig en erg onopvallend. vervolgens heb ik het hout en de vlecht behandeld met gekookte lijnolie. tijdens het drogen zullen de haren van de vlecht daardoor met elkaar verkleven zodat ze niet zomaar los gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 16:25 



 
Profiel   

Hij is wel heel mooi geworden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 17:45 



 
Profiel   

axel_1997 wat maak jij mooie dingen zeg! :D
Leuk dat je het proces ook laat zien!
Ik snap alleen dat laatste stuk met de garen en de haren in de borstel niet helemaal. Heb je nu een grote vlecht van het haar gemaakt en rond de borstel gedaan en de uiteindes aan de binnenkant in kleine bosjes door de gaten bovenop gehaald? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
En dat dekje is trouwens supergaaf! Misschien ga ik ook zoiets proberen van alpacawol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 18:13 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Hij is wel heel mooi geworden!!

bedankt. :D


BriPi schreef
axel_1997 wat maak jij mooie dingen zeg! :D
Leuk dat je het proces ook laat zien!
Ik snap alleen dat laatste stuk met de garen en de haren in de borstel niet helemaal. Heb je nu een grote vlecht van het haar gemaakt en rond de borstel gedaan en de uiteindes aan de binnenkant in kleine bosjes door de gaten bovenop gehaald? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
En dat dekje is trouwens supergaaf! Misschien ga ik ook zoiets proberen van alpacawol.


dan had ik toch nog even een foto moeten maken van die laatste stap.
ik heb dit plaatje even getekend. ik hoop dat dat iets verduidelijkt.

[ img ]

Ik trek dus elke keer een bosje haar naar binnen met een lus van katoengaren. en de vlecht is vooral decoratief. Die camoufleert de het katoengaren en voorkomt ook dat de knoopjes los werken.

succes met het maken van een zadel dekje. laat je het resultaat zien? onderzoek wel even hoe makkelijk alpacawol vervilt. want het viel al niet mee met twee goed verviltende soorten schapenwol. en zorg dat je rekening houd met de krimpfactor. standaard is ongeveer 30% krimp in lengte en breedte. maar dat verschilt nog afhankelijk van de dikte en de wol die je gekozen hebt. ik had de volle 30% krimp.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen