Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pas ik nog op een D-pony

 
Profiel   

Hey allemaal! Ik heb dus vandaag een keertje na lange tijd weer op een pony gereden (rij normaal gesproken op een paard met schoft 1.73). Maar ik vond het dus echt een hele leuke pony maar vroeg me af of het nog past. Ben zelf 1.70 en weeg 65 kilo en is een grote d-pony maar slank/normaal gebouwd, in ieder geval geen IJslander of Haflinger ofzo. Even een foto van het paard waar ik normaal op rijd;

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik rij trouwens in een springles op de manege en rij graag met kortere beugels.
Edit: pony waar het over gaat komt met schoft net over m’n schouder.


Laatst bijgewerkt door charlotteehx op 30-07-21 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 16:51 



 
Profiel   

Ik vind dat je mooi past op het dier in de foto, een significant kleiner paard zou ik niet aandurven — al zou ik het moeten zien om echt te kunnen oordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 17:03 



 
Profiel   

Moeilijk te zeggen zonder foto.
Met die lengte vind ik meestal een bredere pony toch wel beter passen.
Maar nogmaals, kun je zo niet stellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 17:19 



 
Profiel   

Ik rijd met nagenoeg dezelfde maten op een D (148). Voor in de wedstrijdring vind ik het niet echt wat maar goed ik ruil dr ook niet in voor wat anders :Y) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 17:23 



 
Profiel   

kwii schreef
Ik rijd met nagenoeg dezelfde maten op een D (148). Voor in de wedstrijdring vind ik het niet echt wat maar goed ik ruil dr ook niet in voor wat anders :Y) :+


Ik zie mezelf ook niet verschijnen op wedstrijden hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 17:25 



 
Profiel   

Ik vind 1.70 eerlijk gezegd best aan de lange kant voor een D pony. Ik ben 1.57, weeg rond de 55 kg en rijd een New Forest en Irish cob. Zijn beide D pony's, maar scheelt wel. Op de bredere pony pas ik makkelijk, maar de smalle is wel echt aan de maat. Ik zou eerlijk gezegd gewoon op het paard blijven rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 18:04 



 
Profiel   

ToosxHorses schreef
Ik vind 1.70 eerlijk gezegd best aan de lange kant voor een D pony. Ik ben 1.57, weeg rond de 55 kg en rijd een New Forest en Irish cob. Zijn beide D pony's, maar scheelt wel. Op de bredere pony pas ik makkelijk, maar de smalle is wel echt aan de maat. Ik zou eerlijk gezegd gewoon op het paard blijven rijden.


Denk ook wel dat t afhankelijk is van je zit en de lengte van je beugels :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:06 



 
Profiel   

Vind het persoonlijk prima passen maar kan zonder goede foto moeilijk oordelen en van wedstrijden heb ik 0.0 verstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:14 



 
Profiel   

Nou, niet per se hoor. Je bovenlichaam wordt niet korter en met te korte beugels zit je niet in evenwicht. Je kan daarnaast ook gewoonweg te zwaar wegen voor de pony.
Op mijn paardje van 1m50, gezond gewicht ca. 420 kg, zou ik nooit meer dan 60kg aan ruitergewicht willen. 63kg is namelijk 15% van haar gewicht.

Heb je een foto van jou op die pony? Veel hangt af van de bouw van de pony, maar dat is zo niet goed te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:16 



 
Profiel   

Ik ben 1,64 maar een ranke D pony past dan eigenlijk al net niet meer mooi en lekker zegmaar. Dus tenzij het een flinke pony is, ga ik voor de nee.

Soms word je helaas gewoon te lang voor die kleintjes, hoe leuk ze ook zijn. En je beugels dan maar korter doen is natuurlijk geen oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:31 



 
Profiel   

Ik heb een fjord, 1.43m en ik 1.61m. Door zijn brede bouw kan het prima terwijl ik echt niet meer op een ranke D pas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 03:20 



 
Profiel   

Ik ben 1.68m en had 19jr een new forest van 1.42m. In de tijd dat ik hem nog volop reed woog ik 47-52kg. Ik reed hem wel met western zadel en dat geeft een ander beeld. 65kg incl mijn zadel van 20kg had ik teveel gevonden.
Op een engels zadel hingen mn benen nog langer onder hem uit.

Ik was hem gewend, maar pas toen mijn man en ik een keer ruilde, zag ik dat hij toch best klein was voor ons.
En het is niet altijd bevorderlijk voor je houding en hulpen. Ik ben nooit naar de paarden gegaan, maar had wel jaren de neiging mn benen wat op te trekken.

Onze quarters zijn ong 1.45m - 1.49m en die verschillen wel iets qua bouw. Op de middelste, mijn brede ruin lijk ik op een groter paard te zitten. Rijdt ook fijn, omdat mn benen mooier liggen.
Qua bouw en rug is hij ook veel sterker.

Op quarters rijden natuurlijk sws grote, lange mannen op kleinere paardjes.

Je kan er niks van zeggen; 2 even lange mensen op 2 even grote pony's kan toch een heel ander gezicht zijn en een andere belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 03:37 



 
Profiel   

Het laatste jaar dat ik mijn pony reed zat ik er niet meer met een fijn gevoel op. Ik vond mijzelf te lang. Ik was toen denk ik rond de 163 of misschien iets kleiner. (Nu 4 jaar later ben ik 166)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 08:11 



 
Profiel   

Dat hangt echt compleet af van jouw bouw en die van de pony. En ook een stuk van jouw zit en kwaliteiten als ruiter. Zit je mooi onafhankelijk en fijn mee in de beweging heeft de pony minder last van jouw lengte dan een korter persoon die niet mee zit in de beweging.

Ik rij zelf met mijn 1.69 op mijn D-pony van 1.45. Hij is heel stevig en rond gebouwd (AV) en ik heb de mazzel dat mijn lijf uit verhouding is :+ Ik heb een veel te kort bovenlijf in vergelijking met mijn benen, die dus erg lang zijn. Hierdoor steek ik niet te veel boven hem uit en doordat hij rond is steken mijn benen er ook niet te ver onderuit.

Terwijl iemand van 1.69 met een lang bovenlijf bijvoorbeeld niet goed zou passen. Paardje heeft een korte rug en wanneer een lang bovenlijf iets te ver naar achter hangt/uit het midden zit, werkt dit als een enorme hefboom op het paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 08:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen