Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overwegen paarden te verkopen? Even van me af schrijven..

 
Profiel   

Hoi allemaal! :)

Ik zit ergens heel erg mee. Ik ben sinds 2017 trotse eigenaar van mijn onderhand 8 jarige haflinger en 2 shetlanders, maar soms zit het voor mij niet helemaal juist. Ik houd ontzettend veel van m'n pony's, maar het voelt soms alsof ik niet de persoon ben die het optimale uit m'n haflinger kan halen.

Even ter info: Ik heb dus een 8 jarige haflinger en twee shetjes. De shetlanders zijn puur gezelschap en op mijn haflinger (Advance) rijd ik en train ik. Ze hebben het super goed hier, altijd genoeg loopruimte en een schuilplaats 24/7 water en eten krijgen ze genoeg (ze worden heel goed verwend. Dikkies haha).
Soms voelt het gewoon alsof ik te weinig met Advance doe. Hij is nog vrij jong en ik was ook 11 toen ik hem kreeg, hij was 4. ik heb enorm goede hulp gekregen van mijn instructrice, dus dat ging altijd super. Natuurlijk is 11 jaar wel vrij jong voor een 4jarige ruin. Maar goed, het ging helemaal prima tot ik in de 3e zat van de middelbare. Sindsdien heb ik voor mijn gevoel minder tijd om met hem bezig te zijn dan voorheen. Nu vooral in de winter kan ik niks doen, want alles is een modderpoel.
Omdat ik ook minder met hem bezig ben geweest, voelt het alsof hij mij niet meer zo respecteert. Als ik niet oppas loopt hij zo door mij heen. Ik kan nu ook gewoon moeilijk met hem trainen, dus zit ik ook met een naar gevoel.

Als ik ruzie heb met mijn ouders, beginnen ze ook gelijk weer over de paarden en hoe ze ze willen verkopen. Natuurlijk is dit vaak uit frustratie en gaat het ook wel weer voorbij, maar mijn moeder heeft wel een sterke mening over de pony's. Ze vind dat ik zonder de pony's veel meer rust heb voor mezelf. Dat is misschien ook wel waar, maar ik kan het niet over m'n hart krijgen om er ook maar over na te denken om ze te verkopen. Maar hoe het nu gaat wordt ik ook niet super blij van. Misschien is dit mijn jaarlijkse winterdip die spreekt en wil ik gewoon weer in een goede rijbak rijden, maar als ik alles bij elkaar optel raak ik toch gefrustreerd en verdrietig.
Ik wil de pony's absoluut niet weg hebben. Echt niet. Maar als ik er over nadenk heb ik inderdaad meer rust. Niet alleen letterlijk, maar ook mentaal. De laatste jaren is het heel moeilijk in m'n hoofd, maar dat ter zijde haha. Ik vind het ook zo jammer dat ik Advance de training niet kan geven die hij aankan. Als de bak goed is, rijd ik ook echt flink met hem. Maar hij heeft echt super veel potentie en hij is nog zo jong en ik kan hem dat niet geven. Met echte goede lessen kan het echt haast een wedstrijdpaard zijn, dat zegt mijn instructrice ook, maar ik heb er gewoon geen tijd voor en ik kan hem dat dus gewoon niet geven. Natuurlijk is dit ook niet iets wat hem boeit, hij is gelukkig in een wei en lekkere bosritten. Maar soms voet het alsof ik zijn talent gewoon weggooi door hem puur voor recreatie te gebruiken. Lekkere lessen en bosritten etc.
Misschien denk ik er ook wel veel te hard over na. Ik ben bijna in mijn examenjaar en ben er nu al voor aan het werk waardoor het gewoon super druk is. Na de middelbare neem ik een tussenjaar voor mezelf omdat ik niet weet wat ik wil gaan doen, maar nog belangrijker: Mijn eigen mentale gezondheid. Dan heb ik meer vrije tijd en kan ik mij dus ook meer focussen op m'n pony's.

Maar ik zou het enorm erg waarderen als jullie je mening willen geven over mijn situatie. Misschien denk ik er wel te veel over na of is het inderdaad gewoon mijn winterdipje, maar soms voelt het niet goed en soms voelt het helemaal perfect om die pony's in de achtertuin zien te rennen.

Heel erg bedankt als je zover bent gekomen in dit pokke stuk, maar ik moest dit gewoon even van mij af schrijven en reacties zouden echt heel erg op prijs gesteld worden. Ik voel me al wel een stukje beter <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:39 



 
Profiel   

Meid, uiteindelijk kunnen wij deze keuzes niet voor je maken, maar inderdaad: Advance zal het echt niets boeien of jij wel of niet al zijn potenties eruit haalt.

Als ik het zo lees lijk je het vooral vervelend te vinden dat je nu niets kan, omdat het alleen modder is.
Maar zijn er geen buren met een bak die berijdbaar is, of een manege ergens in de buurt?
Ik merk vaak dat het bij een dipje helpt om toch lekker aan de slag te gaan.

Maar je bent tegenover je paarden niets verplicht hè.
Ze staan lekker met zijn drieën buiten, dan vinden ze het echt niet erg om niet elke dag met jou aan het werk te gaan denk ik.

Zou een verzorger of bijrijder misschien een stukje rust aan je kunnen geven?
Ik denk dat je je pony's niet kwijt wilt, maar het gewoon druk hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:44 



 
Profiel   

Ik rijd standaard in de bak van de buren en die is nu ook een en al modder, dus dat gaat helaas ook niet.
Ik zat inderdaad wel te denken aan een bijrijder, maar dan ben ik ook weer bang dat hij andere hulpen gaat aanleren waardoor hij in de war raakt als ik met hem ga rijden, dus daar ben ik nog over aan het nadenken.
Mijn vader is altijd erg opdringerig met de vraag wanneer ik weer wat ga doen met Advance, hij is snel geïrriteerd omdat hij ook super druk is met mijn werk, snap ik wel. Maar als ik geen tijd heb om te rijden, heb ik dat simpelweg niet. Hij vind ook dat ik elke perse moet rijden en als ik grondwerk heb gedaan vind hij dat absoluut niet hetzelfde, ook al vind Advance zelf grondwerk zelf ook veel leuker en is hij daar veel actiever bij. Mijn vader heeft overigens zelf nooit iets met paarden gehad of gedaan, dus snapt hij sommige dingen ook niet, maar om dan te vertellen wat ik wel en niet moet doen is vervelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:51 



 
Profiel   

Ik begrijp je ouders wel. Dure pony en je doet er niks mee. even cru gezegd.
Maar ik heb het idee dat je er eigenlijk wel wat mee wilt doen maar het door de modder niet kan.
Maar hebben die ponys nu dan geen droog stuk om te lopen dan?
Dat is toch ook wel een voorwaarde om een paard te kunnen houden.
Op dat stuk kun je dan wellicht niet rijden maar wel werken aan de lange teugel of vrijheidsdressuur, grondwerk.
Daar heb je geen 20x40 voor nodig. En het schept ook weer een band.
Heb je echt geen droog stuk, ja dan is het eigenlijk ook geen plekje om paarden te houden in de winter.
Misschien kun je ze dan in de natte periode verplaatsen en kun je automatisch er ook weer meer mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:06 



 
Profiel   

TS: ik heb vanaf mijn 13e eigen pony's gehad en ik ben nu 41 jaar... en ik heb dit gevoel ook jaarlijks wel een keer in deze tijd van het jaar. En zeker op jouw leeftijd, de tienerjaren, had ik het ook veel sterker, want hormonen, school, andere interesses. Alleen het verschil is dat mijn ouders zich er niet mee bemoeide. Zolang ik maar goed voor ze zorgde, dus te eten gaf, stallen en weiland bijhield, etc, was het prima (paarden staan aan huis bij m'n ouders). Wat ik verder met de paarden wel of niet deed, kon mijn ouders niet zoveel schelen. Alleen als ik eens klaagde, dan kreeg ik te horen: "Ze gaan niet weg, dieren heb je voor het leven. Dan zoeken we er wel iemand voor die er wel wat mee wil doen en mag jij alleen nog maar toekijken." Hele wijze lessen. Maar momenteel is het ook weer even niet leuk. Het zijn dipjes en je moet het over de langere termijn zien: er komen weer leukere tijden aan. Als je paarden verder goed verzorgd worden, alles krijgen wat ze nodig hebben, buiten komen, dan is het helemaal niet erg als je niet altijd even veel tijd en energie hebt om wat met ze te doen. Dat komt vanzelf weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:16 



 
Profiel   

Ik denk dat de motivatie er wel is, maar de omstandigheden niet.

Als je ouders willen dat je meer met ze doen zullen ze ook moeten zorgen dat je een goede bak hebt om iets te kunnen doen of samen met jou op zoek naar een alternatief, wie weet is er in de buurt een buur of vereniging waar je terecht kan.

Vaak is het leuker als je samen wat kan doen, wat ik begrijp sta je alleen, misschien kan je proberen om dingen samen met een verzorger te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:18 



 
Profiel   

Het is nu echt vervelend weer.In het voorjaar ziet alles er heel anders uit en dan ben je blij als je je ponies nog hebt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:24 



 
Profiel   

Je pony maakt het echt niet uit of jij eruit haalt wat er in zit. Ik heb een paard die veel potentie heeft, maar dat ga ik er ook nooit echt uitrijden. Wij genieten heerlijk van een beetje aanklooien in de bak en fijne bosritten. Prima toch, lekker doen wat je zelf leuk vindt.

Jammer dat je in de winter maar weinig kunt doen. Misschien kun je je eens verdiepen in grondwerk? Dat is op de wei ook goed te doen. Dat is ook goed voor jullie onderlinge verstandhouding (het over je heen lopen).

Alleen jij kunt de keuze maken. Als je er geen energie meer van krijgt dan zijn paarden wel een hele dure hobby.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:44 



 
Profiel   

Dat ik nou net een topic van jou tegenkom. Een poosje geleden hebben we het er toevallig nog over gehad, heb je toen je vader nog verteld hoe vaak ik rij?
Rij je nu toevallig bij mijn vorige stal in de bak? Want dat is echt een grote vijver met dit weer, niet te doen.
Als je alleen maar gaat rijden om je ouders tevreden te houden heb je een kans dat het alleen maar een gevecht wordt met Advance met als gevolg dat je de volgende keer alleen maar minder zin hebt om erop te kruipen.

Samen met Mazzel ben ik vaak genoeg voorbij gelopen om te zien dat Advance het prima naar zijn zin heeft in de wei.
Grondwerk is toch niks mis mee? Dat is werk voor de hersenen, je zou het voor je vader kunnen vergelijken met puzzelen. Je bent bezig en wordt er nooit dommer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:01 



 
Profiel   

Als eerst: je ponies hebben vast en zeker een super fijn leventje. Ze staan samen met vrije bewegingsruimte. Je kunt het ook zien als een winterstop: in december-januari lekker bezig met andere dingen dan rijden. Grondwerk en vrijheidsdressuur ook goed om te doen. Wees vooral niet te streng voor jezelf.

Als tweede, en een iets minder populaire optie wellicht: zoek een accommodatie die ook bij jouw wensen past. En waar jij plezier vindt. Je shetjes kan je prima samen laten staan. Maar misschien kun je voor de winterperiode op zoek naar een pensionstal met goede buitenbak of zelfs binnenbak voor je haf? Wel ook het welzijn van je pony in acht nemen, maar niet iedere pensionstal sluit de paarden in de winter op. Misschien zijn er zelfs wel stallingen waarbij de pony alsnog 24/7 met maatjes loopt, maar de faciliteiten voor jou wel beter zijn. Zodat jij ook in de winter geniet van je hobby.

Wat je keuze ook gaat zijn: het is jouw keuze, en jij moet je er fijn en goed bij voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:43 



 
Profiel   

ik herken dit wel, ik ben dan een moeder van een dochter die momenteel weinig met der pony doet. Gelukkig ben ik zelf ook gek op het paard en doe ik veel. Tja het is idd niet het ideale tijd van het jaar. Ook ik ben momenteel minder actief met rijden maar ga wel elke dag even naar onze pony, de ene keer wat grondwerk, dan ff wandelen dan rijden dan poetsen en knuffelen. Ook de mijne staat veel buiten en kan veel meer dan wat wij doen.
Zelf heb ik wel tegen mijn dochter gezegd dat we mede Door haar op de huidige locatie staan ( weinig/geen mensen, rust etc maar daardoor geen verlichte bak) en dat als ze r niet heen gaat ik toch een bijrijder ga zoeken. Ik heb zelf geen tijd en zin om zeven dagen per week heen te moeten

Mijn advies. Verkoop niet, daar krijg je spijt van, je weet nooit waar je pony s terecht komen. Mss kan je je ouders vragen je naar een club te rijden? met binnenbak. en neem een bijrijdster. vh voorjaar samen les evt via een instructeur dan leer je samen de juiste hulpen te geven. wij rijden ook onze pony nu door met zijn tweeën en het heeft ook voordelen. Omdat ikzelf meer links wat scheef ben en mijn dochter rechts kan ik sommige dingen beter aanleren en andere wat minder en visa versa

verkopen zou ik echt niet doen iig

sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:39 



 
Profiel   

Eefke85 schreef
Dat ik nou net een topic van jou tegenkom. Een poosje geleden hebben we het er toevallig nog over gehad, heb je toen je vader nog verteld hoe vaak ik rij?
Rij je nu toevallig bij mijn vorige stal in de bak? Want dat is echt een grote vijver met dit weer, niet te doen.
Als je alleen maar gaat rijden om je ouders tevreden te houden heb je een kans dat het alleen maar een gevecht wordt met Advance met als gevolg dat je de volgende keer alleen maar minder zin hebt om erop te kruipen.

Samen met Mazzel ben ik vaak genoeg voorbij gelopen om te zien dat Advance het prima naar zijn zin heeft in de wei.
Grondwerk is toch niks mis mee? Dat is werk voor de hersenen, je zou het voor je vader kunnen vergelijken met puzzelen. Je bent bezig en wordt er nooit dommer van.


Leuk jou ook weer te spreken haha! Ik rijd bij mijn directe buurman, daar is het ook een modderzooi. Ik rijd natuurlijk omdat ik het zelf ook leuk vind, maar mijn vader die wilt altijd bepalen wanneer ik ga rijden en dan wordt het vervelend. Grondwerk ga ik inderdaad mee aan de slag de winter. Andere reacties gezien is dat een goed idee. Dat kan ook in de wei.

En over de andere reacties, mijn pony's staan bij mij in de achtertuin. Een accommodatie in de winter kan wel een optie zijn, dan moet ik er wel een zien te vinden die makkelijk bereikbaar is, dat is eigenlijk zo'n slecht idee nog niet.

Grondwerk is een ding waar ik me de komende tijd maar mee bezig ga houden. Inderdaad ook voor de band die niet altijd even soepel is haha

De pony's hebben een prima stuk om lekker droog rond te lopen, maar ja, daar kan ik niet rijden en voor grondwerk is het echt heel krap, maar daarvoor kan ik de wei gebruiken.

Heel erg bedankt voor deze reacties met tips. Ik vind het heel fijn dat jullie je meningen en eigen ervaringen delen, dat geeft mij weer een zekerder gevoel. Waarschijnlijk zijn het inderdaad de tienerjaren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:47 



 
Profiel   

Anders laat je ouders dit topic eens lezen en de tips die gegeven worden. Dan merken ze hopelijk wat de druk die ze uitoefenen met jou doet.
Het laatste wat je wil is door die druk het plezier verliezen om iets met Advance te gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:14 



 
Profiel   

Ik krijg een beetje het idee dat je van je vader dingen moet doen met je pony's die je op dat moment niet wilt doen en die slecht mogelijk zijn door de modder in de bak. Als 15-jarige is het heel normaal dat je het regelmatig niet met je vader eens bent. Op alle gebieden :D Misschien kun je een gesprek aangaan met hem dat je echt dingen wilt doen met je pony's, maar dat door de modder de motivatie er niet is. En dat je daarom nu op zoek gaat naar andere dingen om te doen dan rijden. Grondwerk is heel nuttig en geeft je pony iets om over na te denken. Daarmee traint hij niet zijn fysieke conditie, maar wel zijn vermogen om te leren.

En dan over dat jij niet het maximale uit je pony haalt. Dat hoeft ook helemaal niet. Advance is jouw pony en jij kunt zo ver met hem komen als jij wilt. Als dat bij lekker af en toe rondhobbelen blijft en je haalt daar al je voldoening uit, dan is dat toch prima. Niet ieder paard die een sportpaard kan worden, moet dat ook worden. En dat geldt ook voor mensen: als jij de hersens hebt om een universitaire studie te doen en vervolgens als een malle carriere maakt in je werk dan is dat fantastisch. Maar als jij met diezelfde hersens het fijn vindt om achter de kassa te staan, dan maakt dat jou geen slechter mens. Jouw leven, jouw keuzes, jij moet er blij van worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen