Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

pony blijft achter andere paarden en luistert dan niet naar sturen

 
Profiel   

hoi! op de les bij mijn manege rij ik vaak op 2 pony’s, maar allebei luisteren ze niet naar mijn hulpen bij het sturen als ik ze achter een andere pony vandaan wil halen.
ik vindt het niet fijn om in een rijtje te rijden, maar de meeste ruiters laten dat wel toe want ik zit nog in een makkelijkere les, maar in de volgende les is er nog geen plek beschikbaar.

de hulpen die ik dan gebruik zijn dan buitenbeen schopjes geven, buitenteugen en binnenteugel, maar ze luisteren gewoon niet. soms begin ik echt al wanneer we net op de lange zijde aankomen en krijg ik hem er gewoon niet af. Soms doe ik ook met zweepje op de schouder, maar bij 1 van hun werkt dat niet want dan wordt ze alleen maar bozer en gaat het juist erger dus dat kan niet bij haar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 14:51 



 
Profiel   

Oei dat is erg lastig hebben ze een elastiek?
Dat helpt met sturen Groetjes Evi
❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 12:43 



 
Profiel   

Dat is lastig inderdaad. Die manege pony's zijn zo gewend om in een treintje achter elkaar te lopen. Wat zegt je instructeur ervan? Die moet jou er eigenlijk bij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 13:05 



 
Profiel   

Evipevi schreef
Oei dat is erg lastig hebben ze een elastiek?
Dat helpt met sturen Groetjes Evi
❤️

Elastieken hebben hiervoor zeker geen zin

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 13:51 



 
Profiel   

Ik denk dat je gewoon wat consequenter moet zijn. 1x niet doen, nog een x proberen, bij een 2de x niet doen nog een keer. Reageert hij/zij dan niet dan zou ik wel even flink mijn kuit er tegen aan leggen en mijn hak er in zetten en goed drukken. Meestal weten ze heel goed wat de bedoeling is, maar weten ze wat er op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 14:27 



 
Profiel   

Het zijn manegepaarden, die zijn waarschijnlijk volledig stoïcijns voor jouw hulpen omdat ze zo gewend zijn om on een rijtje te lopen. Is het geen optie om voorop te rijden en ervoor te zorgen dat als je een oefening rijdt je nergens achteraan sluit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 14:30 



 
Profiel   

Kijk naar het punt waar je naar toe wil. Wil je van b naar e? Dan kijk je heel duidelijk naar e en draait je lichaam een stukje mee. Binnen hand van de hals en buiten been aandrukken. Geen schopjes. Binnen been doet even niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 15:13 



 
Profiel   

super bedankt allemaal! ik ga de tips zeker volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 19:07 



 
Profiel   

Lindor92 schreef
Dat is lastig inderdaad. Die manege pony's zijn zo gewend om in een treintje achter elkaar te lopen. Wat zegt je instructeur ervan? Die moet jou er eigenlijk bij helpen.


hoi, haar advies was dat ik echt met mijn hele lichaam mee moest, en ook meer overdreven mijn bekken moest kantelen en bij deze pony eigenlijk vooral mijn benen moet gebruiken.
wel mooi dat het advies pas na de les kwam:’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 19:10 



 
Profiel   

De belangrijkste hulpen zijn zit en gewicht.

... beginners lesgeven is het moeilijkste wat er is (en nog al wat maneges laten het over aan stagairs etc - en er wordt in de instructeursopleiding nauwelijks aandacht aan geschonken).

Ik ben gewend dat veel mensen in de beginnersles 'zo hard aan de linkerteugel' trekken,
dat hun gewicht naar rechts gaat.
Mogelijk krijg je dan schouderbinnenwaarts, maar ook dan blijft het paard op de hoefslag.

Neem 1 punt in gedachte om te wenden,
vlak voor het punt doe je je navel naar binnen,
daarna draai je je schouders wat opzij /beide handen opzij
'je navel wijst de weg'
iets meer gewicht op binnenbil/ binnenbeugel/ 'doe alsof je je binnenbeen op de grond wil zetten'
en je buiten dijbeen en buitenknie 'vegen' het paard van de hoefslag.
(Niet je kuit, het is geen hulp van het type 'voorwaarts graag'.)

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 21:29 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
De belangrijkste hulpen zijn zit en gewicht.

... beginners lesgeven is het moeilijkste wat er is (en nog al wat maneges laten het over aan stagairs etc - en er wordt in de instructeursopleiding nauwelijks aandacht aan geschonken).

Ik ben gewend dat veel mensen in de beginnersles 'zo hard aan de linkerteugel' trekken,
dat hun gewicht naar rechts gaat.
Mogelijk krijg je dan schouderbinnenwaarts, maar ook dan blijft het paard op de hoefslag.

Neem 1 punt in gedachte om te wenden,
vlak voor het punt doe je je navel naar binnen,
daarna draai je je schouders wat opzij /beide handen opzij
'je navel wijst de weg'
iets meer gewicht op binnenbil/ binnenbeugel/ 'doe alsof je je binnenbeen op de grond wil zetten'
en je buiten dijbeen en buitenknie 'vegen' het paard van de hoefslag.
(Niet je kuit, het is geen hulp van het type 'voorwaarts graag'.)

Succes!


super bedankt! zo leg je het echt veel duidelijker uit
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-22 22:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen