Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 181 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard perongeluk gedekt?!

 
Profiel   

Tja mijn merrie is bij de vorige eigenaar als 2 jarige per ongeluk gedekt (wat ze niet wisten overigens) door een hengstje van 9 maanden. Van hem dachten ze ook dat hij het spelletje nog niet door had.
Niet veel later was daar ook veulen nummer 2 bij een andere merrie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 21:50 



 
Profiel   

maralyn schreef
Pareltjes schreef
Ik acht de kans klein. Jonge onervaren hengst die nooit eerder gedekt heeft. Heeft hij uberhaubt de behendigheid gehad haar te penetreren en in hoeverre is het sperma van voldoende kwaliteit. Dat zal eerst goed op gang moeten komen. Gewoon afwachten je hebt de tijd..

Wat een sensatie hier allemaal zeg... :D


Dat gaat dus niet altijd op.

Mijn toenmalige fjorden hengst, had nog nooit een merrie van dichtbij geroken.

Hij mocht naast de fjorden merrie staan. Hij zelf was er niet echt op uit. Maar de merrie drukte haar achterwerk door het draad heen, in z'n neus.

Tja, eerlijk is eerlijk... Hoe gewillig wil je het krijgen?

Hij had wél in één x raak geschoten. :')

Onervaren. Check.
Jong. Check.
Nog nooit gedekt. Check.
Draadje zat er nog tussen. Check.


Ik zei dus ook dat ik de kans klein acht, niet nihil.
Maar jouw hengst ook 1,5 jaar? Of 2,5 - 3 ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 22:53 



 
Profiel   

Nog wel heel jong toen. Maar dat neemt niet weg dat hij nog nooit gedekt had en onervaren was.

Zo ook de post van Kiki. Dat was immers nog een veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 07:42 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat je het heel leuk zou vinden als ze drachtig zou zijn.Dus ik zou zeggen….gooi ze bij elkaar ?! Ik zelf hou van kruisingen en met mij vele.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:16 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd! Kan snel gaan, drachtig worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 08:42 



 
Profiel   

(Helaas) niet drachtig, maar komende week word ze wel opnieuw geinsimineerd omdat we het toch wel erg graag willen dit jaar al hebben we besloten.

Het word een kunstmatige insiminatie van de gelderse KWPN hengst Edmundo. Vanwege het seizoen kunnen we het maar een keer proberen, hopelijk lukt dit gelijk….

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 13:19 



 
Profiel   

Gelukkig niet drachtig bedoel je denk ik?
Ikzelf zou nu niet meer insemineren maar het volgend voorjaar met Edmundo proberen. Eigenlijk is het dekseizoen nu al voorbij en met een echt heel laat veulen krijg je vaak ook problemen met de opfok tussen leeftijdsgenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 13:44 



 
Profiel   

Eens met SuzanneF.

Plus mocht je volgend jaar net zo’n droge periode hebben als nu
is er weinig gras voor merrie en veulen
zo laat in het seizoen.
Ik zie ze liever in april/mei geboren worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 13:54 



 
Profiel   

In elk geval vind ik het aardig van je dat je hebt doorgegeven hoe het is afgelopen.Die jonge hengst heeft zijn werk dus niet goed gedaan! Wat dekseizoen betreft, mijn vorige paardje was volgens zijn paspoort geboren op 27 september en hij is 37 jaar geworden.Geboren worden in het voorjaar hoeft niet perse.Ik heb ook veel paarden gekend die in augustus geboren werden.Engelse Volbloeden probeert men vaak in januari geboren te laten worden i.v.m. regels qua leeftijd om aan de rennen te mogen deelnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 14:09 



 
Profiel   

Veel succes met het fokken van je eigen veulentje, TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 14:11 



 
Profiel   

Ik zou nu ook niet meer dekken het is al augustus en als het niet pakt de eerste keer ben je helemaal veel te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 14:19 



 
Profiel   

Ik zou van een natuurlijke hengstigheid uitgaan. Dan kun je laten dekken en het kan goed zijn dat de periode dat de merries hengstig worden nu veel langer is vanwege het weer.Meewerken met de natuur is altijd goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 14:25 



 
Profiel   

Fijn dat ze niet drachtig is en jullie zelf de hengst kunnen kiezen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 14:35 



 
Profiel   

Spannend dat je nu toch nog een keer gaat insemineren. Succes.
Mijn merrie is vorig jaar ook begin augustus geïnsemineerd en heeft nu een veulen van 11 juli. Ze doet het heel erg goed, maar iets eerder in het jaar is wel handiger. (Langer gras, minder warm)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 09:49 



 
Profiel   

Insemineren kan nu nog prima hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 11:21 



 
Profiel   

anjali schreef
In elk geval vind ik het aardig van je dat je hebt doorgegeven hoe het is afgelopen.Die jonge hengst heeft zijn werk dus niet goed gedaan! Wat dekseizoen betreft, mijn vorige paardje was volgens zijn paspoort geboren op 27 september en hij is 37 jaar geworden.Geboren worden in het voorjaar hoeft niet perse.Ik heb ook veel paarden gekend die in augustus geboren werden.Engelse Volbloeden probeert men vaak in januari geboren te laten worden i.v.m. regels qua leeftijd om aan de rennen te mogen deelnemen.


Het hoeft niet perse nee maar waarom zou je evtuele problemen opzoeken zoals SuzanneF hier eerder noemde!?
Ik zou ook pas volgend jaar weer insemineren als ik de TS was en dan een veulen in het vroege voorjaar.
Je kan die keus juist fijn zelf zo maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 11:56 



 
Profiel   

horseminn schreef
(Helaas) niet drachtig, maar komende week word ze wel opnieuw geinsimineerd omdat we het toch wel erg graag willen dit jaar al hebben we besloten.

Het word een kunstmatige insiminatie van de gelderse KWPN hengst Edmundo. Vanwege het seizoen kunnen we het maar een keer proberen, hopelijk lukt dit gelijk….


Bedenk wel dat een paard (... een veulen) maar 5 maanden de tijd heeft om kraakbeen aan te maken.

Als een veulen rond 1 april geboren wordt, kan het diertje 'meteen' naar buiten en rondjes om mama galopperen.
Daar krijg je kraakbeen aanmaak van.
En het dier heeft dan van 1 april die volle vijf maanden (naar 1 september) alle gelegenheid.

Komt het veulen pas in juli, dan kan het diertje niet het volle weideseizoen bewegen (juli +5 wordt november).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 13:40 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
horseminn schreef
(Helaas) niet drachtig, maar komende week word ze wel opnieuw geinsimineerd omdat we het toch wel erg graag willen dit jaar al hebben we besloten.

Het word een kunstmatige insiminatie van de gelderse KWPN hengst Edmundo. Vanwege het seizoen kunnen we het maar een keer proberen, hopelijk lukt dit gelijk….


Bedenk wel dat een paard (... een veulen) maar 5 maanden de tijd heeft om kraakbeen aan te maken.

Als een veulen rond 1 april geboren wordt, kan het diertje 'meteen' naar buiten en rondjes om mama galopperen.
Daar krijg je kraakbeen aanmaak van.
En het dier heeft dan van 1 april die volle vijf maanden (naar 1 september) alle gelegenheid.

Komt het veulen pas in juli, dan kan het diertje niet het volle weideseizoen bewegen (juli +5 wordt november).

Dan ga je er van uit dat ze in november op stal gaan. Je weet niet eens of dat het geval zal zijn. Die van mij staat het hele jaar op weide. Hier zou een juli veulen dus helemaal geen issue zijn wat dat betreft.

Ik heb er eentje die in april geboren is, toen vroor het nog dat jaar. Alsof dat zo ideaal is. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 13:43 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk gek dat een juli-veulen zoveel negatieve gevoelens oproept. Dat is echt nog een normale tijd voor een merrie om te veulenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 13:48 



 
Profiel   

Vorig jaar een veulen in juni gekregen, eerlijk dat zou ik zo weer doen.
Daarbij ze gaan niet naar de opfok, maar opgroeien in een gemengde kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 13:52 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vind het eigenlijk gek dat een juli-veulen zoveel negatieve gevoelens oproept. Dat is echt nog een normale tijd voor een merrie om te veulenen.


Dat snap ik ook niet. Mijne is ook van juli en hoewel niet zelf gefokt maneert er toch echt niks aan, keiharde benen en al 24 jaar inmiddels.
Is opgegroeid op pensionstallen en heeft nog nooit een opfok stal gezien. Sociaal paard en netjes opgevoed door mijzelf.
Zou het precies weer zo doen maar dan hopelijk ooit eens zelf gefokt.

Ik zou zeker de inseminatie proberen maar als het niet pakt dan wel doorschuiven naar volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 14:27 



 
Profiel   

Een veulen in juli is hier toch nog nooit een probleem geweest. Heb er ooit 1 eind augustus gehad en zelfs al 1 eind december, beide veulens zijn gezonde volwassen paarden en hebben de eerste 3 jaar gewoon dag en nacht buiten gestaan

Nu verwacht ik in februari al het eerste veulen en het laatste zal een juli veulen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 14:31 



 
Profiel   

Lieverds, ik schreef weideseizoen, he.

Als de dier(en) van TS 24/7/12 buiten staan is dat gunstig voor het kraakbeen,
maar het eiwitrijke gras van voor- en najaar is ook goed voor veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:21 



 
Profiel   

Hier had ik liever een vroeg veulen gehad omdat dan de paarden met de nacht nog op stal staan (overdag wel altijd buiten) maar ja dan moeten ze wel drachtig worden.
Nu kan ik mijn merrie gelukkig wel alleen op stal zetten, en is nog een drachtige merrie uit haar groepje. Dus kunnen naast elkaar staan met de nacht dan.

Maar verder maakt het hier niet uit, vroeg of laat veulen. Ze lopen het jaar rond sws overdag al de hele dag buiten, ook met de winter altijd een paar uur weide gang (of het fructaan moet te hoog zijn) maar dan hebben ze evengoed ook echt wel een ruime paddock (met schuilstallen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:25 



 
Profiel   

Ik had een veulen half juni wat de eerste 2 maanden beperkt naar buiten kon omdat het zo’n vreselijk natte zomer was. Het zegt niet zoveel, het is toch afwachten wat het weer doet…
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 181 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen