Manege pony overkopen

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:56

Wat een droppie is het toch. Mag je ook geen grondoefeningen doen?
Die shet ziet jou als leider en probeert hoger in rang te komen door jou pony weg te jagen.Aan jou om die shet op zijn plek te zetten. Als je bij jou pony staat en die shet komt haar aanvallen geef dan gerust een keer een brul dat hij moet wegwezen.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:11

Kun je idd niet wat grondwerkoefeningen doen? Er zijn vast filmpjes te vinden hoe je dat aan kunt pakken.

Fijn dat het steeds beter gaat in de kudde. Hopelijk helpen bovenstaande tips voor de shet.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:27

Ziet er goed uit!
Hier ook een shet die in het begin wat lastig deed met echt willen aanvallen. Die heeft van dichtbij kennis gemaakt met mijn zweep en zeker geen kleine tikjes :Y) daarna had die het door, alleen een brul was al voldoende.

Waarom mag je niet uit de paddock?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:44

Poekkie schreef:
Ziet er goed uit!
Hier ook een shet die in het begin wat lastig deed met echt willen aanvallen. Die heeft van dichtbij kennis gemaakt met mijn zweep en zeker geen kleine tikjes :Y) daarna had die het door, alleen een brul was al voldoende.

Waarom mag je niet uit de paddock?


De staleigenaresse zei dat ze anders niet meer de kudde in wilt omdat Shelby dan zou denken: “ooo ik ben van ze af!”

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:49

miccamaaike schreef:
Kun je idd niet wat grondwerkoefeningen doen? Er zijn vast filmpjes te vinden hoe je dat aan kunt pakken.

Fijn dat het steeds beter gaat in de kudde. Hopelijk helpen bovenstaande tips voor de shet.

Ik ben niet echt handig nog met bokt dus had per ongeluk een pb gestuurd :') maar doordat Shelby nog in paniek raakt soms als er andere paarden te dicht bij komen kan ik dit niet echt doen. Er wordt namelijk niet echt iets gedaan met die paarden waardoor ze ook aandacht willen en dus komen kijken. Ik ben dan te onzeker daarin om ze weg te sturen dus ja. :(

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:54

Hahha oeps, ik had zojuist een heel bericht geplaatst, maar ik zag dat de pony van jou is. Geweldig gefeliciteerd.

Ik zag dat de eigenaresse was overleden, wat vervelend zeg. Ik wou eerst weten hoe je het had gevraagd maar dat valt nu een beetje buiten het schip.

Wellicht wel interessant hoe jullie het zonder deze situatie hadden aangepakt, ik zit namelijk in het zelfde schuitje, ik wil een manege paard kopen.
Laatst bijgewerkt door xkusjeirene op 14-04-20 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:59

xkusjeirene schreef:
Hahha oeps, ik had zojuist een heel bericht geplaatst, maar ik zag dat de pony van jou is. Geweldig gefeliciteerd.

Ik wou even aan jou vragen hoe je het nu hebt aangepakt. Hoe hebben jullie gevraagd/ duidelijk gemaakt dat je de pony wou kopen. Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, ik wil een manege paard kopen. Dus ik ben erg benieuwd!


Dankjewel! Wij hadden het voordeel dat ze de manege pony’s allemaal gingen verkopen. Maar we hadden naar ze gebeld en gemaild dat we interesse hadden in een pony (nog niet welke). Dus ik zou gewoon contact opnemen maar je moet wel opletten zoals de andere al zeiden dat ze de prijs hoger kunnen leggen als ze merken dat je emotionele waarde hebt aan het paard (ik weet niet of je het zo zegt oeps haha). Dus ik zou contact opnemen met de manege en dan kijken wat ze zeggen. Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft!

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:02

DaimysHorses schreef:
xkusjeirene schreef:
Hahha oeps, ik had zojuist een heel bericht geplaatst, maar ik zag dat de pony van jou is. Geweldig gefeliciteerd.

Ik wou even aan jou vragen hoe je het nu hebt aangepakt. Hoe hebben jullie gevraagd/ duidelijk gemaakt dat je de pony wou kopen. Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, ik wil een manege paard kopen. Dus ik ben erg benieuwd!


Dankjewel! Wij hadden het voordeel dat ze de manege pony’s allemaal gingen verkopen. Maar we hadden naar ze gebeld en gemaild dat we interesse hadden in een pony (nog niet welke). Dus ik zou gewoon contact opnemen maar je moet wel opletten zoals de andere al zeiden dat ze de prijs hoger kunnen leggen als ze merken dat je emotionele waarde hebt aan het paard (ik weet niet of je het zo zegt oeps haha). Dus ik zou contact opnemen met de manege en dan kijken wat ze zeggen. Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft!


Haha, ja ik heb ondertussen even gelezen en las over de situatie. Erg vervelend maar wel een hele uitkomst voor jullie!

Ik baal enorm van de emotionele waarde moet ik zeggen. "Mijn" paard is qua slachtprijs 3000 euro waard, maar gaat pas rond de 5000 verkocht worden. Ook komt er nog een fixe btw overheen heb ik begrepen. Dus dat is nog even iets om flink over na te denken.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:06

Dat is inderdaad een best wel hoge prijs. Ik hoop heel erg dat je hem/haar kunt kopen!

Autumnn

Berichten: 8083
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:07

@xkusjeirene, qua slachtprijs 3000euro? Is het een olifant :') ? Volgens mij, ik ben niet thuis in de slachtprijzen" , zit je rond de 500 euro? Er wordt gerekend van plusminus 1 euro per kg.

Als je een bod doet is dat vaak inclusief BTW. Dat heb ik wel gedaan. Prijs neergelegd inclusief BTW. Er kwam niks achteraan

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:20

Autumnn schreef:
@xkusjeirene, qua slachtprijs 3000euro? Is het een olifant :') ? Volgens mij, ik ben niet thuis in de slachtprijzen" , zit je rond de 500 euro? Er wordt gerekend van plusminus 1 euro per kg.

Als je een bod doet is dat vaak inclusief BTW. Dat heb ik wel gedaan. Prijs neergelegd inclusief BTW. Er kwam niks achteraan


Haha een vetkleppie is het wel hoor :p. Ik ben zelf ook niet thuis in de slachtprijs. Maar zelf schat ik haar tussen de 3000 a 4000 euro, let op qua koopprijs. Maar zoals ik vele mensen hoor moet ik rekenen tegen de 5000 euro.

In die btw ben ik ook niet zo thuis. Maar ik heb begrepen omdat zij een bedrijf zijn moet je dat erbij betalen. Maar of dat dan bij de prijs is inbegrepen of dat dat er nog bij op komt, geen idee.


Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:39

DaimysHorses schreef:
Poekkie schreef:
Ziet er goed uit!
Hier ook een shet die in het begin wat lastig deed met echt willen aanvallen. Die heeft van dichtbij kennis gemaakt met mijn zweep en zeker geen kleine tikjes :Y) daarna had die het door, alleen een brul was al voldoende.

Waarom mag je niet uit de paddock?


De staleigenaresse zei dat ze anders niet meer de kudde in wilt omdat Shelby dan zou denken: “ooo ik ben van ze af!”


Wat gek! Dat heb ik nog nooit gehoord eigelijk. Zei ze dan ook wanneer het wel mag?

Misschien mag je een laag hindernisje zetten in de wei en daar wat longeren of laten springen aan de longe?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:17

Nou ze zei niet wanneer het wel mocht maar wij stelden zelf voor om over 2 weken te gaan wandelen. En dit vond ze volgens mij wel goed, mijn zus stelde dit voor dus weet niet wat ze zei daarop. Ik denk niet dat ze dat ook verstandig vindt want Shelby stond daar in het begin in en dan zegt ze denk ik hetzelfde. Maar we kijken even hoe het gaat deze week en dan kunnen we misschien wel even iets uit de kudde doen. :)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:32

DaimysHorses schreef:
Nou ze zei niet wanneer het wel mocht maar wij stelden zelf voor om over 2 weken te gaan wandelen. En dit vond ze volgens mij wel goed, mijn zus stelde dit voor dus weet niet wat ze zei daarop. Ik denk niet dat ze dat ook verstandig vindt want Shelby stond daar in het begin in en dan zegt ze denk ik hetzelfde. Maar we kijken even hoe het gaat deze week en dan kunnen we misschien wel even iets uit de kudde doen. :)


Ik vind het aan de ene kant goed, maar aan de andere kant niet. Wie zegt dat Shelby al helemaal goed in de kudde ligt en dat ze niet opeens wordt aangevallen, terwijl jij met haar bezig bent. Dat is nogal wat, je bent nog een jong meisje. Alleen in zo'n kudde, geloof me er kunnen echt ongelukken gebeuren.

En daar kun jij natuurlijk niets aan doen! Maar aan de andere kant snap ik het ook wel weer, shelby moet natuurlijk ook wennen aan het paddock paradise en 24/7 buitenstaan. Dus om haar de hele tijd in en uit de kudde te halen help je haar ook niet mee natuurlijk

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:35

xkusjeirene schreef:
DaimysHorses schreef:
Nou ze zei niet wanneer het wel mocht maar wij stelden zelf voor om over 2 weken te gaan wandelen. En dit vond ze volgens mij wel goed, mijn zus stelde dit voor dus weet niet wat ze zei daarop. Ik denk niet dat ze dat ook verstandig vindt want Shelby stond daar in het begin in en dan zegt ze denk ik hetzelfde. Maar we kijken even hoe het gaat deze week en dan kunnen we misschien wel even iets uit de kudde doen. :)


Ik vind het aan de ene kant goed, maar aan de andere kant niet. Wie zegt dat Shelby al helemaal goed in de kudde ligt en dat ze niet opeens wordt aangevallen, terwijl jij met haar bezig bent. Dat is nogal wat, je bent nog een jong meisje. Alleen in zo'n kudde, geloof me er kunnen echt ongelukken gebeuren.

En daar kun jij natuurlijk niets aan doen! Maar aan de andere kant snap ik het ook wel weer, shelby moet natuurlijk ook wennen aan het paddock paradise en 24/7 buitenstaan. Dus om haar de hele tijd in en uit de kudde te halen help je haar ook niet mee natuurlijk

Ja inderdaad het is een beetje lastig. Ik poets haar nu ook alleen maar en kijk of er geen paarden te dicht bij komen. Ze kan ook gewoon weglopen als ze dat wilt dus dat scheelt hopelijk wel.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:41

@TS ik kan niet quoten....

Ja dat is zo! Zolang je altijd op je hoede bent, lijkt mij het geen probleem. Een paddock paradise is natuurlijk groot. Dus er hoeft niet altijd een paard in de buurt te zijn

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:42

Kun je shelby dan niet even uit de wei halen om iets met haar te gaan doen? En ze was manegepony dus aan rijden gewend,dat kan nu toch ook dan?Ik vind dat vrij apart dat dat nu niet zou mogen hoor.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:45

Autumnn schreef:
@xkusjeirene, qua slachtprijs 3000euro? Is het een olifant :') ? Volgens mij, ik ben niet thuis in de slachtprijzen" , zit je rond de 500 euro? Er wordt gerekend van plusminus 1 euro per kg.

Als je een bod doet is dat vaak inclusief BTW. Dat heb ik wel gedaan. Prijs neergelegd inclusief BTW. Er kwam niks achteraan

Slachtprijs is inderdaad maar een paar honderd euro en veel paarden kunnen niet eens voor de slacht verkocht worden omdat ze een aantekening in hun paspoort hebben.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:46

anjali schreef:
Kun je shelby dan niet even uit de wei halen om iets met haar te gaan doen? En ze was manegepony dus aan rijden gewend,dat kan nu toch ook dan?Ik vind dat vrij apart dat dat nu niet zou mogen hoor.

Ja dat dachten wij ook al. Rijden is voor haar zeg maar vertrouwt wat dat deed ze altijd. Toen de kinderen daar gingen rijden keek ze echt zo van: “hey dat ken ik.” Maar mijn moeder en ik kijken even hoe het deze week gaat en dan gaan we denk ik gewoon sowieso wandelen.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:54

Je kunt op een gezonde getrainde pony gewoon gaan rijden.Wel zou ik haar nu niet in het zweet gaan rijden omdat ze daarna weer op de wei moet en het s'nachts nog koud is.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:16

Ik snap je staleigenaresse wel, laat de pony maar eerst goed dr plekje vinden en bevestigen in de kudde voordat je m eruit gaat halen en er weer in, merk aan mijn oude manegepaard ook dat ze slecht ertegen kan als paarden erbij staan weggaan en weer terug komen, die heeft ook weinig samen gestaan op de manege, als ze goed dr plek heeft gaat dat veel beter.

Leuke pony en veel plezier er nog mee, veel manegepaarden veranderen vaak nog als ze weer van een particulier worden en je merkt veel dankbaarheid vaak dat er niet meer jan en alleman mee loopt maar vaste personen

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 13:35

Weer even een update haha.
Ik ben al even niet naar Shelby geweest door wat privé omstandigheden. Maar er is sinds gisteren een nieuw paard gekomen op stal.
Shelby vindt dit niet erg zo ver wij konden zien in de groepsapp van stal dus dat is fijn! Ze stond gisteren ook te eten met een paard die ze niet leuk vond, maar dat gaat dus ook beter.
Mijn moeder en ik gaan straks naar Shelby en dan willen we met haar gaan wandelen naar een beekje niet zo ver van onze stal af. Ik doe daar straks nog wel een update over geven!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:25

anjali schreef:
Je kunt op een gezonde getrainde pony gewoon gaan rijden.Wel zou ik haar nu niet in het zweet gaan rijden omdat ze daarna weer op de wei moet en het s'nachts nog koud is.

Dat ligt geheel aan het tijdstip dat je gaat rijden uiteraard...
Ivm Corona gaan mensen veel meer overdag naar de paarden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:20

Maddy_Paola schreef:
Ik snap je staleigenaresse wel, laat de pony maar eerst goed dr plekje vinden en bevestigen in de kudde voordat je m eruit gaat halen en er weer in, merk aan mijn oude manegepaard ook dat ze slecht ertegen kan als paarden erbij staan weggaan en weer terug komen, die heeft ook weinig samen gestaan op de manege, als ze goed dr plek heeft gaat dat veel beter.

Leuke pony en veel plezier er nog mee, veel manegepaarden veranderen vaak nog als ze weer van een particulier worden en je merkt veel dankbaarheid vaak dat er niet meer jan en alleman mee loopt maar vaste personen


Dat hoor ik meer idd, ik ben nog steeds manege ruiter, maar hoe meer je er over na gaat denken, hoe meer ik er de kriebels van krijg. Er zullen echt veel goede maneges zijn, don't get me wrong. Maar het feit dat de paarden zo weinig buiten komen of sociale contacten hebben en toch 3 a 4 sterren krijgen van de fnrs. Dat bekruipt me, ik denk en vind dat er nog heel wat moet gebeuren.

Overigens voor TS, ik hoop dat Shelby zich snel thuis gaat voelen in de groep! Het is zoals de bovenste situatie beschreven, moeilijk voor een paard om van nooit/ weinig naar buiten, en weinig sociaal contact ineens naar veel te gaan. Zo'n paard heeft zich helemaal aangepast aan het stal leven en is eigenlijk niets meer gewend, dat is ook vaak de positieve verandering die je ziet. Manege paarden leven vaak helemaal op, als ze weer in contact komen met andere paarden en een vaste of twee vaste berijders hebben. Dat zal jij wellicht bij Shelby ook wel herkennen, wellicht is ze al iets vrolijker, begint ze praatjes te krijgen :) Ik ben echt van mening dat het zeker voor sommige paarden heel goed is om van een manege verkocht te worden naar een particulier. Wat ik zo in mijn omgeving heb gezien zien ze er allemaal 10x beter uit en wordt het karakter ook 10x beter

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:00

Hoe ging het wandelen? :)