Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:05

Hallo allemaal,

Aangezien we in het topic; Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13,
een discussie hebben, en daar in dat topic niet op in mogen gaan omdat we ontopic moeten blijven,
open ik hier een discussie topic over of te lang zijn perse slecht is voor je pony.

Mijn mening is,dat als je een beetje te lang bent je niet perse je pony uit
balans brengt, ik denk dat dat aan je manier van rijden ligt.
Als je niet te lang bent kan je je pony ook uit balans brengen,
en als je aan de lange kant bent, en je rijd goed en hebt een goede zit,
is mijn mening dat het niet in alle gevallen is dat je je pony uit balans brengt.

Wat vinden jullie?

Hou het wel netjes en respectvol tegen over anderen,
want dat vind denk ik iedereen wel fijner.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:09

Of het slecht is voor de pony moet denk ik per geval bekeken worden, wel is het natuurlijk zo dat je lastiger hulpen kunt geven :) .

HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:11

Klopt inderdaad, maar we hebben het hier ook over als je boven lijf uitsteekt en je benen gewoon nog "passen". Dan hoef je je pony niet uit balans brengen.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:12

Dan ben je wel erg uit verhouding denk ik? Meestal liggen lengte van boven- en onderlijf aan elkaar gelijk. Als je dus boven je pony uitsteekt, kom je er in theorie ook onderuit. Tenzij je natuurlijk een lekker bol beestje hebt :D

HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:14

Miseria schreef:
Dan ben je wel erg uit verhouding denk ik? Meestal liggen lengte van boven- en onderlijf aan elkaar gelijk. Als je dus boven je pony uitsteekt, kom je er in theorie ook onderuit. Tenzij je natuurlijk een lekker bol beestje hebt :D


Nee niet uit verhouding,mijn mening is dan ook dat je bovenlijf niet zo veel uit maakt,
want het kan nooit zo zijn dat als je benen nog prima passen dat je dan aan de boven kant te groot bent.

horseswoman schreef:
Of je een pony uit balans brengt ligt niet alleen aan je lengte,
je kan te lang zijn en zo rijden dat je haar niet uit balans brengt,
en je kan ook gewoon nog passen maar wel zo rijden dat je haar uit balans brengt.

Haflingers zijn niet van suiker, en tegenwoordig ben je al te lang als je er iets onder uit komt.
te groot voor het plaatje kan,maar je weet nooit vanaf de computer of de ruiter
haar pony uit balans krijgt.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:27

Ik snap niet zo goed wat jij bedoelt Horseswoman.

Rompbalans van een ruiter is heel belangrijk in je rijerij. Dat is het grootste nadeel wat (te) lange ruiters hebben, ze vallen of hangen vaak met hun romp om balans te houden.

HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:07

Dat als je te lang bent, of een stukje onder je pony uit komt of een stuk te ver uitsteekt boven de pony,
dat je dan niet perse de pony uit balans brengt.

Zodra je goede druk op allebei de beugels hebt en goed evenwicht hebt en goed meegaat met de beweging,
snap ik niet hoe je je pony uit balans kan brengen als je er 5 tot 10 cm onder uit komt.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:32

Citaat:
Nee niet uit verhouding,mijn mening is dan ook dat je bovenlijf niet zo veel uit maakt,
want het kan nooit zo zijn dat als je benen nog prima passen dat je dan aan de boven kant te groot bent.


nou sorry maar wat jij zegt klopt niet,
ik pas met mijn benen ook nog op sommige pony's maar dan gaat het echt niet met mijn bovenlichaam dat zit er dan niet meer uit hoor :n
en nee ik ben niet uit verhouding en de pony is ook niet te dik

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:39

ik ga temmen...

vooral omdat je hiermaa gewoon een 2de topic opent ;)

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:41

welk topic bedoel je?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:43

ponylies schreef:
welk topic bedoel je?


Het centrale Te zwaar en te groot voor je pony topic ;)

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:47

ow op die manier
ja klopt ze kan niet hebben dat mensen een andere mening hebben als haar :)
we hebben al eeuwig met haar gediscuseerd maar ze wil gewoon niet luisteren :n

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:48

ponylies schreef:
ow op die manier
ja klopt ze kan niet hebben dat mensen een andere mening hebben als haar :)
we hebben al eeuwig met haar gediscuseerd maar ze wil gewoon niet luisteren :n


niet zoooo netjes om het op zo'n manier hier neer te zetten

maar buiten dat... de reden dat ik getemd heb is duidelijk :)

Tesssaaa

Berichten: 403
Geregistreerd: 07-05-11

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:49

ik denk dat mensen vooral het totaal plaatje niet mooi vinden en blabla
maar vervolgens moeten ze nog kijken naar gewicht, en uit balans brengen..
Je kan ook perfect passen op je pony en dat beestje heeft moeit om zich zelf in balans te houden?
wat heeft men dan liever is mijn vraag
het kind dat perfect paast maar uit maar heet diertje uit balans houd
of het kind dat aaan de lange kant is en het beestje niet tot nauwlijks in de weg zit?

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:11

TS heeft dit topic met mijn toestemming geopend. Het bleek dat er nog wat mensen waren die hun mening kwijt wilden. Daarom is dit topic een betere plek om te discussieren dan off topic gaan in het andere topic.

Ik wil jullie dan ook vragen de TS hier niet op aan te vallen.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:15

Ik ken genoeg mensen die ook gewoon hun beugels wat korter maken. Hun bovenlijf lijkt dan misschien uit de kluiten gewassen, maar voor de rest lukt het prima.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:35

Voor de pony is het niet erg, maar je eigen houding gaat er op den duur onder lijden.
Je bent niet snel te groot voor een pony.
Te zwaar dan weer wel...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:36

ponylies schreef:
Citaat:
Nee niet uit verhouding,mijn mening is dan ook dat je bovenlijf niet zo veel uit maakt,
want het kan nooit zo zijn dat als je benen nog prima passen dat je dan aan de boven kant te groot bent.


nou sorry maar wat jij zegt klopt niet,
ik pas met mijn benen ook nog op sommige pony's maar dan gaat het echt niet met mijn bovenlichaam dat zit er dan niet meer uit hoor :n
en nee ik ben niet uit verhouding en de pony is ook niet te dik


De pony kan het toch echt niet schelen of het smoelt of niet.

Andreeaa

Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:47

als ik eerlijk moet antwoorden zeg ik dat het geen kwaad kan!
ik zelf heb een welsh van 1.18 en ben rond de 1.60/1.65
het totaal plaatjes ziet er niet uit maar hij houdt me makkelijk.
En ga mij niet vertellen dat het niet zo is want hij heeft een tijd geleden met mij 60/70cm gesprongen.
en als meneer nog kan steigeren en bokken lijkt mij dat hij het makkelijk aan kan :D

HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:49

M_hartje_M schreef:
ik ga temmen...

vooral omdat je hiermaa gewoon een 2de topic opent ;)


Tem maar in het rond, maar ik maak dit topic met toestemming, plus dat het juist niet mag om te discusseren in dat topic
en we daar ontopic moeten blijven.

Te groot voor het plaatje is niet te lang. Dan staat het niet meer mooi maar het is niet slecht voor de pony.

Tesssaaa

Berichten: 403
Geregistreerd: 07-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:34

M_hartje_M schreef:
ponylies schreef:
ow op die manier
ja klopt ze kan niet hebben dat mensen een andere mening hebben als haar :)
we hebben al eeuwig met haar gediscuseerd maar ze wil gewoon niet luisteren :n


niet zoooo netjes om het op zo'n manier hier neer te zetten

maar buiten dat... de reden dat ik getemd heb is duidelijk :)

sorry maar eigelijk valt het wel mee wat jullie zeggen, mischien wil zij/ik wel weten waar mensen het op baseren

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:38

Ik heb een ijslander, en daar zie je ook mannen van 90 kg van 1.93 op een ijsco van 1.19 :)
Ik ben zelf 1.84 en ook niet de lichtste en rijd mijn stevige ijsco van 1.41, geen problemen mee en ziet er eigenlijk ook niet heeeel bizar uit..

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:32

De breedte van de pony is belangrijker dan de hoogte, zelf ben ik 1.83 en rij het liefst pony's, paarden heb ik echt moeite mee om op te rijden, deels omdat ik dit niet gewend ben en deels omdat de meeste gewoonweg te smal zijn en ik daardoor uit balans raak. Pony's zijn al snel breder en door dat grotere draagvlak heb je meer steun en zit je dus beter in balans.
Mijn eigen pony is ook maar 1.35 en dat zit echt super :D . Ben hem zelfs gaan rijden op aanraden van een veearts, pony wordt daarnaast ook regelmatig gecontroleerd door osteopaat/chiropractor dus hij wordt goed in de gate gehouden. Ik krijg trouwens ook zelden commentaar op mijn lengte, eerder dat het mensen reuze meevalt hoe het eruit ziet.

Dus ja, te lang is schadelijk, alleen hangt het niet van een plaatje maar van het type paard af wanneer je daadwerkelijk te lang bent en ook het rijden van de ruiter speelt een belangrijke rol.

Zo ben ik ik bijvoorbeeld echt te lang voor een rank paard van 1.75 terwijl ik niet te lang ben voor een brede pony van 1.35 en weer wel voor een ranke pony van dezelfde hoogte. Terwijl er ook mensen die veel kleiner zijn dan mij op mijn pony hebben gereden die gewend waren aan grotere slanke paarden en die totaal niet op hem konden rijden (en de dag erna flinke spierpijn hadden omdat hij verschrikkelijk breed is _O- ).

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 01:33

Ik heb de discussie in het andere topic gelezen, ook het gedeelte over het gewicht, en ik reageer op beide punten
Ik vind dat lengte en gewicht lang niet evenveel meespelen en zeker niet even schadelijk zijn, maar dit wordt wel ontzettend vaak gezegd. Voor mij is een te zwaar persoon echt wel een stuk schadelijker dan iemand die te lang is. Jammer genoeg wordt je altijd bestempeld als een 'gemeen persoon' als je dit aanhaalt in een fototopic, terwijl dit lang niet altijd wil zeggen dat een ruiter dík is. Mensen zijn eigenlijk best snel te zwaar voor hun paard. Ik word dan ook echt gek van posts van mensen die dan zeggen: 'Hij kan dat best hebben!' Ik denk echt dat veel mensen gewoon níet snappen dat een paard eigenlijk helemaal niet gemaakt is om te rijden en dat mensen echt wel snel te zwaar zijn voor een paard of pony.
Ik vind dan dat iemand die te zwaar is zijn verantwoordelijkheid moet nemen en over moet stappen naar een paard of pony die zijn/haar gewicht wel kan dragen. Een dier mag in mijn ogen niet lijden omdat een mens het toch oh zo lollig vindt om erop te gaan zitten en zichzelf blijft aanpraten dat het allemaal best wel kan omdat paard nog niet doorzakt. Net zoals dat iemand die te groot is zijn verantwoordelijkheid volgens vele moet nemen en moet overstappen op iets anders.

Ik wil hiermee niet zeggen dat mensen niet te groot kunnen zijn, en ik zeg ook niet dat beiden niet meespelen, verre van. Iemand die echt te lang is en zelf hierdoor niet meer in balans blijft haalt zijn paard ook uit balans. Op een bepaald moment ben je gewoon te groot voor je paard (vaker pony) en dit is net zo goed schadelijk. Wel hangt hier, vind ik, in die 'tussenlengte' (een voet onder je paard uitkomen) veel van de eigen rijstijl vanaf. Ik vind dat er te vaak te snel wordt geroepen dat mensen te groot zijn. Als je zelf nog goed in balans kan blijven dan hoef je je paard niet per definitie te storen. Wel opletten dat je jezelf met je lengte niet in de weg zit.

Als je natuurlijk beiden hebt, zowel te groot als te zwaar, dan vind ik het sowieso onverantwoord om met je paard door te rijden.
Net als dat geleuter over 'ijslanders kunnen makkelijk een man van 90 kilo dragen die 1.80 lang is'. Wel, mij maak je echt niet wijs dat dat zogezegd goed is voor die beesten en dat dat geen schade aanricht. Ijslanders zijn echt geen buitenaardse pony's met XL botten ofzo, een metalen ruggengraat en een high tech ontwikkeld evenwichtsorgaan waardoor zíj dat nu wel kunnen. Zo'n zwabberkerel die de baantjes kan meelopen en dan ook nog eens tientallen kilo's te zwaar is, onzin dat dat allemaal geen kwaad kan in mijn ogen.


En wat betreft de wat-is-erger-discussie, voor de mensen die graag dingen aan den lijve ondervinden, neem eens een echt te zwaar persoon op je rug en loop 10 meter. Neem vervolgens een te lang persoon op je rug en loop 10 meter. Laat me weten wat het meest pijn deed, want daar gaat het om. Te lange mensen zouden pijn bij hun paard veroorzaken, evenveel als te zware mensen, want volgens velen is het immers even schadelijk. Ik vraag me af wat de uitkomst zal zijn (voor mijzelf weet ik het al, heb het zelf al geprobeerd)



Edit: God, nu heb ik die post zeker 5 of 6 keer aangepast en hij is nog veel te lang x)

Spy

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-02-11

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:52

Ik heb een verzorgpony waar ik te lang voor ben, maar niet te zwaar.
Het is een welsh C sectie en ik ben zelf 1.74.
Hij is redelijk breed gebouwd en gekruist met een paard waardoor hij een sterke achterhand heeft.

Nu rijden er voortaan 2 meisjes van 12/13 op die ongeveer een kop/een halve kop kleiner dan mij zijn.
Ze zijn ermee op de manege gaan rijden en daar hebben ze verteld dat ik er ook ongeveer 1/2 keer in de week op rijd.

Toen heeft de lesgevende gezegt dat ik dat niet meer mag, omdat hij dan rugklachten krijgt en ingeslapen moet worden vanwege mijn lengte.
Ik rijd er nu dus niet meer op, deels omdat ik niet zeker weet of wat ze zegt waar is, en omdat ik natuurlijk haar niet op mijn dak wil krijgen.

Ik weeg nu 58, pony is ongeveer 1.35.
Naar mijn mening kan het geen kwaad omdat ik hem genoeg ruimte geef in de gangen om niet uit balans te raken.

Er was ook een meisje wat een kop kleiner was dan die er ook even heeft gereden. Die woog in de 70!??! kilo.
En DAT meisje rijd nu nog elke week op een pony die net zo groot is als de mijne.

Dan vraag ik me af waarom dat geen probleem is, aangezien het maximale gewicht voor een pony van die lengte rond de 60 kilo ligt.

Ik vind gewicht schadelijker, maar daar is duidelijk niet iedereen het mee eens?