Mijn paard loopt weg in de wei.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wild_Horses9
Berichten: 94
Geregistreerd: 08-10-12

Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:25

Mijn pony doet altijd heel vaag als ik hem uit de wei wil halen. Ze legt zijn oren plat in haar nek en draait haar kont naar me toe, vervolgens probeer ik haar te lokken met een snoepje, doet ze heel achterdochtig, snuffelt ze aan mijn handen en loopt ze(als ik net doe alsof ik een snoepje heb) meteen boos weg.

Enig idee waarvan dit komt?

capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:28

Waarschijnlijk heeft ze geen zin om te komen. Pak je haar alleen om te werken? Want dan kan ze het halster ook associëren met werk. Doe ook een leuke dingen wanneer je haar gepakt hebt, bijvoorbeeld laten grazen en zet haar dan weer terug.

Mijn pony's hebben soms ook geen zin als ik ze wil pakken, dan lopen ze ook weg. Ik blijf gewoon achter ze aanwandelen. Zodra ze stil staan, doe ik net of ik niet in ze geïnteresseerd ben (kijk ze niet aan en loop zigzaggend naar ze toe, maar ik stop dan ook regelmatig, dit moet je even uitproberen want als je te snel loopt dan gaan ze weer weg). En ik heb ze dan altijd zo te pakken.

Anoniem

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:30

AP => YRT

manon1602
Berichten: 112
Geregistreerd: 13-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:48

capopjekop schreef:
Waarschijnlijk heeft ze geen zin om te komen. Pak je haar alleen om te werken? Want dan kan ze het halster ook associëren met werk. Doe ook een leuke dingen wanneer je haar gepakt hebt, bijvoorbeeld laten grazen en zet haar dan weer terug.

Mijn pony's hebben soms ook geen zin als ik ze wil pakken, dan lopen ze ook weg. Ik blijf gewoon achter ze aanwandelen. Zodra ze stil staan, doe ik net of ik niet in ze geïnteresseerd ben (kijk ze niet aan en loop zigzaggend naar ze toe, maar ik stop dan ook regelmatig, dit moet je even uitproberen want als je te snel loopt dan gaan ze weer weg). En ik heb ze dan altijd zo te pakken.



ben ik het mee eens haal je je pony alleen uit de wei als je gaat rijden bijvoorbeeld? en niet als je met hem/haar gaat spelen?

improud

Berichten: 377
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Huissen [GLD]

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:25

Boven goede tips.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:46

Ik denk dat ze zoiets heeft van ' laat mij nou maar lekker staan hoor'.
Ze vind het waarschijnlijk heerlijk in de wei en ziet jou als iemand die haar rust verstoord.
Ik heb hier verder nooit echt last van, soms dat ze even weg rend maar dat valt op zich wel mee.
Dus een oplossing kan ik je niet geven, maar dan heb je in ieder geval een reden. :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:36

dit is heb ik ook af en toe met mijn ruin. maar bij hem is het dan van: "nee. ik ga niet terug naar de stal." maar hij moet ooit wel terug.

wat ik dan doe is ik "straf" hem door hem te laten lopen (klein beetje opjagen). dan merkt hij dat als ie weg loopt van mij dat hij dan moet werken. en dan na een minuut (of 2) ongeveer geeft hij het op.

Anoniem

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:38

nou in een groot weiland heeft dat geen zin hoor rianne :')
ik zou gewoon regelmatig de wei in lopen, pony een aai+snoepje geven en weer weg gaan, en dat vaak (!!) doen, dan leert hij dat het ook wel eens leuk is als 't baasje in de wei komt, ipv dat hij altijd moet rijden.

Gamblex17

Berichten: 1355
Geregistreerd: 03-07-10
Woonplaats: Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:41

Staan er meerdere paarden in de wei?

Bij mijn oude pony die dat heel af en toe deed, maar die deed het alleen als ze net op de wei stond en nog even door wou eten en er niet gelijk uit wou.

Dan liep ik naar haar toe, wou ze niet komen? Loop naar een andere pony toe en ga die vertroetelen, om 't zo maar even te zeggen :') dan heb je kans dat ze vanzelf ' jaloers ' word en er ook op af komt lopen.

Als ze daar echt geen oog voor heeft, hierboven zag ik ook tips voorbij komen :)

Gamblex17

Berichten: 1355
Geregistreerd: 03-07-10
Woonplaats: Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:41

Riannetjehh schreef:
dit is heb ik ook af en toe met mijn ruin. maar bij hem is het dan van: "nee. ik ga niet terug naar de stal." maar hij moet ooit wel terug.

wat ik dan doe is ik "straf" hem door hem te laten lopen (klein beetje opjagen). dan merkt hij dat als ie weg loopt van mij dat hij dan moet werken. en dan na een minuut (of 2) ongeveer geeft hij het op.


+1

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:42

Frederieke_ schreef:
nou in een groot weiland heeft dat geen zin hoor rianne :')
ik zou gewoon regelmatig de wei in lopen, pony een aai+snoepje geven en weer weg gaan, en dat vaak (!!) doen, dan leert hij dat het ook wel eens leuk is als 't baasje in de wei komt, ipv dat hij altijd moet rijden.


als je hem de hoek in drijft heeft het wel zin. <<)

want de wei is grooooot en het werkt elke keer

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:19

Mijn pony deed dat ook altijd :P
Omdat hij geen zin had in rijden, toen kon mijn bijrijdstertje hem nog niet alleen halen en liep ik altijd mee. Maar als mijn vriendin naar hem toe liep verwachtte hij niet dat hij werd gevangen. Misschien helpt dat? Of, heb ik ook een x gedaan, halster onder je jas :') en dan gewoon naar hem toe lopen, snoepje geven en aaien enzo en dan langzaam het halster pakken en omdoen :j
Dat opjagen; ik heb een keer gehad dat mijn pony ging rennen als een gek, ik gewoon rustig blijven lopen, maar hij stopte niet, en in de hoek drijven werkte ook niet, hij rent gewoon langs me af in volle galop. Wij hebben toen de wei steeds kleiner gemaakt, en zn vrienden ontvoerd, en toen lukte het vangen wel :j
Maar nu we mennen en vrijheidsdressuur doen komt hij op me af als hij het halster ziet, misschien iets om te proberen? :)
Succes iig :D

velvetd
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Mijn paard loopt weg in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:30

Mijn pony heeft dat ook een periode gedaan.
Nu loopt ze niet meer weg of loopt ze zelfs naar mij toe.

Maargoed, als ze weglopen neem ik altijd biks mee. Als dat ook niet wil
dan pak ik hooi want dat zien ze meer. Als ik haar dan te pakken krijg dan beloonde
ik haar ook altijd. Ook moet je niet elke keer als je haar pakt gaan werken, ook
kan je gewoon even poetsen of wandelen of gewoon heengaan, belonen als je haar hebt
even aaitje geven en daarna weer weggaan.

Zo heb ik dus voor elkaar gekregen dan mijn pony nu blijft staan & me gewoon lief aankijkt als
ik eraan kom lopen.

Ik weet niet of deze tips ook al eerder zijn gekomen, heb de reacties niet gelezen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes !

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:45

Dit heb ik ook een tijd gehad, als ik mijn pony wilde pakken (hij stond altijd he-le-maal achterin het weiland en dat is echt een behoorlijk stukje lopen...) rende hij snel weg, heeeeelemaal naar voren, dus kon ik weer terug gaan lopen. :evaw:

Maar nu heb ik iets ontdekt waardoor hij áltijd naar me toe komt lopen; als ik op mn hurken ga zitten.
dus als ik dan dichtbij hem was, (ik nam ook áltijd een snoepje mee, en deed ook nooit net alsof ik er een had want dan kan ie vaker gaan denken dat je m voor de gek houd en dan komt ie alsnog niet meer...;) ) ging ik op mn hurken zitten met mn hand vooruit met het snoepje erin en dan kwam hij /3 +:)+

Het zal vast niet bij alle pony's werken maar je kunt het proberen ;)

charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:37

gewoon vaak naar de wei gaan,
iets lekkers geven en weer weglopen.
ik had het zelfde met een pony die ik had gekregen, na een week kwam ie naar het hek gerent.