hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 19:25

hoeveel keer per week moet een paard bereden worden??? /3

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:27

maakt niet uit naar mijn mening ik rijd in de zomer 2x per week en winter 1x per week op mijn paard en pony. Andere mensen rijden dagelijks

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:27

Van 0 tot 7 keer per week.
Hangt af van leeftijd/opleiding van het paard en wat de eigenaar wil.

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:28

Dat ligt aan het paard en jijzelf. Sommige paarden worden bijna iedere dag bereden en sommige nooit.

JonnaLP

Berichten: 105
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:29

Daar is geen regel, of een 'moet' voor. Je kan ook niet rijden:) Het ligt er helemaal aan waarvoor je traint, hoeveel moeite je paard met datgene heeft, zijn conditie, en zo nog wel wat dingen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:51

Het hangt af van de huisvesting van het paard, zijn karakter en zijn opleiding. In principe zou ik voor jonge paarden een max. instellen voor 3 jaar, 3x per week 30 min.; 4 jaar, 4x per week 40 min. doorgaand tot 6 jaar. Met 7 jaar zou ik alsnog 1 vrije dag per week sowieso regelen waarbij het paard in ieder geval wel van stal komt mocht hij 24/7 op stal staan.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:52

Hier een veertienjarige die 1x in de week word bereden en momenteel zelfs bijna nooit meer vanwege bodem. Rest van de dagen word ze gelongeerd en in de zomer rijden we soms 2x per week.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 22-12-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:54

ik ga mee met iedereen boven me. hangt inderdaad af per paard, per ruiter, per conditie ect.

mijn vzpaard rijd ik (wanneer de bak toelaat) 2 of 3x per week en de eigenaar (wanneer ze tijd heeft) ook 2x.
maar mijn vorige reed ik maar 1x in de week en de eigenaar nooit.

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:33

JonnaLP schreef:
Daar is geen regel, of een 'moet' voor. Je kan ook niet rijden:) Het ligt er helemaal aan waarvoor je traint, hoeveel moeite je paard met datgene heeft, zijn conditie, en zo nog wel wat dingen.


Mee eens haha! :Y)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:02

Ik verplaats dit topic van BEH naar YRT omdat het daar beter past. BEH gaat echt over kreupelheden etc.

xvonkeltjee
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-04-13

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:05

Als je je paard in een goede conditie wilt houden 2/3 x per week, ik zelf doe het 6 keer per week, omdat ik het zelf ook niet kan laten :)

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:07

Ik rijd 4 x per week maar heel soms 5

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:08

Als je paard genoeg bewegingsvrijheid heeft maakt het niet veel uit. Staat hij op stal en niet tot weinig buiten dan zou ik me persoonlijk al schuldig voelen als ik maar 1x per week rijdt met mijn paard. Maar het hoeft niet alleen rijden te zijn. Omgang met longeren, wandelen spelen enz kan ook allemaal:) Afwisseling en verveling tegen gaan bij het paard zelf is al heel veel waard. Als je alleen maar rijdt kunnen sommige paarden niet tegen:) Soms moet je ze ook andere dingen geven:0 Maar hoe vaak?? dat hangt van jou af. Mijn shetters deden in het begin niets als alleen eten hier;) Nu zijn we langzaam dingen aan het doen om ze dunner te krijgen en afwisseling te geven. En reken maar dat ze er van genieten> Maar ze liepen dus eerst gewoon 24/7 niets te doen dan eten:)

femkezwart
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-13

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:57

Dat ligt aan jezelf & het paard, stel jij wilt hoog gaan rijden moet je vaak trainen. Of als je een paard hebt die veel energie heeft kan het ook vaak. Een paard wat elke dag in een stal staat, moet je dan ook elke dag beweging geven ( mijn mening ).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:15

Een paard MOET niet gereden worden. Maar als je gaat rijden, dan behoort hij wel op conditie te zijn. Onregelmatig rijden en dan ineens wel een buitenrit van een aantal uren maken of ineens fanatiek gaan trainen zonder opbouwfase, of omgekeerd, paard na intensieve training niet afbouwen maar ineens stilzetten, kan voor blessures zorgen.

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:19

het ligt eraan wat je bedoelt... wil je een goede conitie, rij dan minstens 3x in de week een lange (bos) rit, wil je wedstrijden doen, ligt dat weer anders. ik zelf rijd 4 tot 7x per week.

bojerba
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:59

Mizora schreef:
Het hangt af van de huisvesting van het paard, zijn karakter en zijn opleiding. In principe zou ik voor jonge paarden een max. instellen voor 3 jaar, 3x per week 30 min.; 4 jaar, 4x per week 40 min. doorgaand tot 6 jaar. Met 7 jaar zou ik alsnog 1 vrije dag per week sowieso regelen waarbij het paard in ieder geval wel van stal komt mocht hij 24/7 op stal staan.


Sorry dat ik het zeg maar 3 jaar en 3x per week 30 minuten is achterhaald! Met 3 jaar zijn alle groeischijven nog niet gesloten!
Ik vind dit dan ook slecht advies.
Geef het paard de tijd om uit te groeien inplaats van het zo snel al te belasten, dan heb je het langst plezier van en samen met je paard!
En je kan een mega goeie band laten groeien!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:10

nou ja het topic is ook van 2014.
dus dat dit achterhaald is nu in 2021 kan wel kloppen :D

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:17

Vgm horen we niet topics uit 2014 op te graven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:26

Cassidy schreef:
Een paard MOET niet gereden worden. Maar als je gaat rijden, dan behoort hij wel op conditie te zijn. Onregelmatig rijden en dan ineens wel een buitenrit van een aantal uren maken of ineens fanatiek gaan trainen zonder opbouwfase, of omgekeerd, paard na intensieve training niet afbouwen maar ineens stilzetten, kan voor blessures zorgen.



top geschreven

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:31

bojerba schreef:
Mizora schreef:
Het hangt af van de huisvesting van het paard, zijn karakter en zijn opleiding. In principe zou ik voor jonge paarden een max. instellen voor 3 jaar, 3x per week 30 min.; 4 jaar, 4x per week 40 min. doorgaand tot 6 jaar. Met 7 jaar zou ik alsnog 1 vrije dag per week sowieso regelen waarbij het paard in ieder geval wel van stal komt mocht hij 24/7 op stal staan.


Sorry dat ik het zeg maar 3 jaar en 3x per week 30 minuten is achterhaald! Met 3 jaar zijn alle groeischijven nog niet gesloten!
Ik vind dit dan ook slecht advies.
Geef het paard de tijd om uit te groeien inplaats van het zo snel al te belasten, dan heb je het langst plezier van en samen met je paard!
En je kan een mega goeie band laten groeien!


Mizora gaf juist heel goed advies.
Door een paard pas te belasten als die volledig uitgegroeid is, krijg je hetzelfde effect als een twintiger die opeens moet beginnen sporten... niets is gewend aan belasting en de kans op blessures en overbelasting is veel groter dan bij rustig inrijden.
(En nee, ik zeg niet dat je 5x per week een uur moet rijden met een 3 of 4 jarige. Maar wel dat ik een paard dat na zijn 5de pas is ingereden sowieso zou laten staan in mijn zoektocht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:38

bojerba schreef:
Mizora schreef:
Het hangt af van de huisvesting van het paard, zijn karakter en zijn opleiding. In principe zou ik voor jonge paarden een max. instellen voor 3 jaar, 3x per week 30 min.; 4 jaar, 4x per week 40 min. doorgaand tot 6 jaar. Met 7 jaar zou ik alsnog 1 vrije dag per week sowieso regelen waarbij het paard in ieder geval wel van stal komt mocht hij 24/7 op stal staan.


Sorry dat ik het zeg maar 3 jaar en 3x per week 30 minuten is achterhaald! Met 3 jaar zijn alle groeischijven nog niet gesloten!
Ik vind dit dan ook slecht advies.
Geef het paard de tijd om uit te groeien inplaats van het zo snel al te belasten, dan heb je het langst plezier van en samen met je paard!
En je kan een mega goeie band laten groeien!
Kun je je onderbuikgevoel ook nog onderbouwen met feiten of blijft het bij onderbuikgevoel dat nog niet gesloten groeischrijven = schade als je erop gaat zitten? Alle wetenschappelijke onderzoeken wijzen namelijk iets anders uit, namelijk dat licht werk (zoals 3x per week 30 minuten) alleen maar beter is voor het dier.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:41

Haha, het is wel grappig om je eigen reactie toen terug te lezen. Mijn 4-jarige is nog niet ingereden, dat wordt pas volgend jaar, vanwege de groeischijven.

Tegenwoordig is er voor mij, voor wie vroeger wil beginnen, nog een extra kolom bij gekomen. Namelijk maximale percentage belasting van het huidig ideaalgewicht (dus niet volwassen ideaalgewicht). Dit is dus inclusief zadel (met dekjes, bontjes, beugels, singel etc) en ruiter zoals hij werkelijk opstapt.

2 jaar 2x 20min 10% = 8% volwassen ideaalgewicht.
3 jaar 3x 30min 12% = 11% volwassen ideaalgewicht.
4 jaar 4x 40min 14%, geen echt verschil meer
5 jaar 5x 50min 16%
6 jaar 6x 60min 18%
7 jaar 6x rijden 20%

Verreweg de meeste ruiters kunnen dus pas met een jaar of 5 op hun paard. 16% van 500kg = 80kg, na aftrek harnachement = 70kg (Engels, western = 65kg), kleding ruiter (cap, laarzen, jas, bp ) = 65kg ruiter ochtendgewicht (60kg western).

Dus nee Poekie, ik ben het niet met je eens. Ja, het trainen moet wel rustig opgepakt worden, maar het is niet voor niets dat je in sportscholen vaak niet voor je 16e welkom ben, zeker niet bij de losse gewichten en dan voor schooltassen kluisjes en bagagedragers sterk aanbevolen worden. Vroeger waren rugklachten bij scholieren erg gebruikelijk door te zware belasting, ondanks dat ze hun rugtassen vaak maar max 2x30 minuten droegen en tussendoor een aantal keer 5 minuten. Ook zijn topsporters van belastende sporten vaak al met 30 met pensioen en met schade, omdat zij te jong flink zijn gaan trainen.

Ook als ze 5 of zelfs 8 jaar zijn, moet je er een jaar voor uittrekken om ze volledig te gaan belasten en uiteraard kan je ze al eerder aan de hand of voor de (lichte) wagen gaan trainen, maar voor de meeste paarden zou wachten met rijden wel degelijk beter zijn.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-05-21 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:42

Poekkie schreef:
Mizora gaf juist heel goed advies.
Door een paard pas te belasten als die volledig uitgegroeid is, krijg je hetzelfde effect als een twintiger die opeens moet beginnen sporten... niets is gewend aan belasting en de kans op blessures en overbelasting is veel groter dan bij rustig inrijden.
(En nee, ik zeg niet dat je 5x per week een uur moet rijden met een 3 of 4 jarige. Maar wel dat ik een paard dat na zijn 5de pas is ingereden sowieso zou laten staan in mijn zoektocht)

Je weet dat het ook een optie is om een verder uit gegroeid paard rustig aan op te bouwen he?
Tis niet omdat hij met vijf in gereden wordt dat je er vijf keer per week op moet zitten.

Hoe vaak je een paard "moet" rijden hangt geheel af van het paard zelf en van jouw doelen. Met 2 a 3 keer per week + weidegang houd je veel paarden prima in conditie voor wat de gemiddelde ruiter doet. Je rijdt dan geen GP proeven maar dat doet de meerderheid ook gewoon niet. :)

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:44

Ik heb nu een merrie van 3 welke bijna 4 wordt. normaal rijdt ik 2 a 3 keer per week. Deze week iets meer. Maar ze is net terug van de training dus wil het even goed doorpakken.
Ik ben van mening dat het per paard verschillend is. Hoe de leefomstandigheden zijn en wat het paard aangeeft. Die van mij heeft niet genoeg met 1 x per week rijden, want dan vliegt ze als een tornado door de bak haha. Al mag ze van mij nog wel lekker jong paard zijn, dus niet te hoog gegrepen rijden en ook max 30 a 40 min. Dat is voor die van mij meer dan zat!