hoeveel keer per week moet een paard bereden worden???

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:48

Mizora schreef:
Haha, het is wel grappig om je eigen reactie toen terug te lezen. Mijn 4-jarige is nog niet ingereden, dat wordt pas volgend jaar, vanwege de groeischijven.

Tegenwoordig is er voor mij, voor wie vroeger wil beginnen, nog een extra kolom bij gekomen. Namelijk maximale percentage belasting van het huidig ideaalgewicht (dus niet volwassen ideaalgewicht). Dit is dus inclusief zadel (met dekjes, bontjes, beugels, singel etc) en ruiter zoals hij werkelijk opstapt.

2 jaar 2x 20min 10% = 8% volwassen ideaalgewicht.
3 jaar 3x 30min 12% = 11% volwassen ideaalgewicht.
4 jaar 4x 40min 14%, geen echt verschil meer
5 jaar 5x 50min 16%
6 jaar 6x 60min 18%
7 jaar 6x rijden 20%

Verreweg de meeste ruiters kunnen dus pas met een jaar of 5 op hun paard. 16% van 500kg = 80kg, na aftrek harnachement = 70kg (Engels, western = 65kg), kleding ruiter (cap, laarzen, jas, bp ) = 65kg ruiter ochtendgewicht (60kg western).

Dus nee Poekie, ik ben het niet met je eens. Ja, het trainen moet wel rustig opgepakt worden, maar het is niet voor niets dat je in sportscholen vaak niet voor je 16e welkom ben, zeker niet bij de losse gewichten en dan voor schooltassen kluisjes en bagagedragers sterk aanbevolen worden. Vroeger waren rugklachten bij scholieren erg gebruikelijk door te zware belasting, ondanks dat ze hun rugtassen vaak maar max 2x30 minuten droegen en tussendoor een aantal keer 5 minuten. Ook zijn topsporters van belastende sporten vaak al met 30 met pensioen en met schade, omdat zij te jong flink zijn gaan trainen.

Ook als ze 5 of zelfs 8 jaar zijn, moet je er een jaar voor uittrekken om ze volledig te gaan belasten en uiteraard kan je ze al eerder aan de hand of voor de (lichte) wagen gaan trainen, maar voor de meeste paarden zou wachten wel degelijk beter zijn.


Heb jij hier een bron voor? Alle wetenschappelijk onderzoek tot nu toe bevestigt je stelling namelijk niet.

Daarbij kijk je nu naar ruitergewicht en niet naar het paard. Ik weeg bvb 47 kg...

Vergelijken met topsporters... nja die doen idd blessures door overmatige belasting. Maar als ze op hun 20ste waren begonnen, hadden ze dat niveau zelfs nooit kunnen halen. Dus beetje kromme vergelijking.

Boekentassen waren vroeger ook wel heel wat zwaarder. Mijn tas woog regelmatig 7/8 kg (nagemeten op school tijdens een normale dag). Als middelbare school student woog ik rond de 40 kg tegen het laatste jaar toe, daarvoor zelfs nog minder. 8/40 = 20%, ver boven de grenzen in je tabel.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-05-21 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:49

Mizora: ik heb bij een stal op Terschelling gehoord dat het verstandig is om jonge paarden eerst krachttraining te laten doen voor de kar voor je er op gaat zitten. zodat ze wel sterker worden maar geen excessief gewicht hoeven te dragen. met mijn lichaamsgewicht zou dat volgens jou tabel een verstandige zet zijn. maar hoe zou die training dan opgebouwd moeten worden?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:13

axel_1997 schreef:
Mizora: ik heb bij een stal op Terschelling gehoord dat het verstandig is om jonge paarden eerst krachttraining te laten doen voor de kar voor je er op gaat zitten. zodat ze wel sterker worden maar geen excessief gewicht hoeven te dragen. met mijn lichaamsgewicht zou dat volgens jou tabel een verstandige zet zijn. maar hoe zou die training dan opgebouwd moeten worden?



zo deden we dat vroeger altijd, paarden worden er fijn los van en rekken meer als onder het zadel, m.n. in de lendenen en rug (SI gebied) toen werden de meeste paarden nog gebruikt voor de wagen
was er neen trainingschema...........denk ik niet men keek naar het paard, oftewel het oog van de meester

nu gaan de paarden zonder enig hang en sluitwerk veel lang en laag , over balkjes, voorwaarts eerst in een door hun zelf gekozen tempi en daarna gaan we het rustig aan opbouwen naar een arbeids-tempo
aan de longeerlijn en onder het zadel met flexibele/lenige ruiters die tijd en geduld hebben


kost wel enige handigheid kennis en kunde
blijf steeds kijken naar het paard, wat kan en niet kan ( en zeker niets moet elk paard is anders)

waar wij tot hun 5e jaar rekening mee houden
groei > groeischijven erg belangrijk dat dat gezond kan sluiten
wisselen > kunnen erg gevoelig zijn daardoor in de mond en/of verlies van conditie
hormonen> kunnen veel last veroorzaken zowel fysiek en mentaal soms is dagen/weken rust nuttiger
belangrijk om fysiek en mentaal als atleet gezond te ontwikkelen

niet alles wat op papier staat is toepasbaar, het is kennis die je kunt gebruiken maar kijk per paard wat nodig is er ligt geen tijdspad aan

hier is kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-21 10:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:23

Poekkie schreef:
Daarbij kijk je nu naar ruitergewicht en niet naar het paard. Ik weeg bvb 47 kg...

Vergelijken met topsporters... nja die doen idd blessures door overmatige belasting. Maar als ze op hun 20ste waren begonnen, hadden ze dat niveau zelfs nooit kunnen halen. Dus beetje kromme vergelijking.

Boekentassen waren vroeger ook wel heel wat zwaarder. Mijn tas woog regelmatig 7/8 kg (nagemeten op school tijdens een normale dag). Als middelbare school student woog ik rond de 40 kg tegen het laatste jaar toe, daarvoor zelfs nog minder. 8/40 = 20%, ver boven de grenzen in je tabel.


Er zijn inderdaad altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen zijn niet vederlicht. Erger nog, ongeveer de helft van de Nederlanders heeft overgewicht (=bmi van 25 of hoger, in de meeste gevallen tussen de 25-30).

47kg is het ideaalgewicht van iemand van 1.51, maar voor die persoon is een kleiner (en dus lichter) paard handiger. Al vanaf 1.61 is het ondergewicht.

60kg geeft voor iemand van 1.55 een bmi van 25, kleinere mensen hebben dan dus overgewicht (maar met 1.50 nog geen obesitas). Met 1.71 is het ideaalgewicht (bmi van 20.5) en met 1.80 is het ondergewicht.

65kg is tot 1.65m overgewicht, met 1.75 ideaalgewicht en vanaf 1.88 ondergewicht.

Het voedingscentrum gaat uit van 42-44 kg op 12-jarige en 52-54kg op 14-jarige leeftijd als gezond gewicht voor een gemiddeld kind (jongens eerst het lichtere gewicht, later het zwaardere gewicht). Ja, ze hebben daar uiteraard allerlei nuances bij staan.

7.5kg op 43kg is 17.5%
7.5kg op 53kg is 14%

Dat ligt er helemaal niet zo ver vanaf. 12 jaar is een 3.5-jarige, 14 jaar vergelijkbaar is een 4-jarige. En regelmatig is niet dagelijks, maar 2-3x per week, wat past bij de wekelijkse belasting op die leeftijd van een paard.

Een paard kiest niet voor de topsport, maar krijgt wel de belasting. En behaald overigens alsnog zelden die topsport, de meesten krijgen alleen de blessures.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:30

Ik ben 1m62. Al vind ik je gewichtsgrenzen wel heel erg laag, ben benieuwd van welke bron deze komen.
Heel veel 12 jarigen halen de 42 kg lang niet. Op mijn 12de woog ik er amper 35 denk ik. Dus dat rugklachten regelmatig voorkomen geloof ik zeker. (Los daarvan dat ook volgens jou tabel 17,5% veel te hoog is en je dan ook kledinggewicht zou moeten rekenen om conform te zijn).

Als je een paard rustig inrijdt op 3 jaar, krijgt die de eerste 2/3 jaar zeker nog niet de belasting van topsport. Of uberhaupt van een normaal recreatiepaard. Daarbij bevelen we sport (en ja, ook roeien, turnen, tennis, ect. Dat voor gewrichten erg belastend is) ook aan voor kinderen. Een paard is geen mens, maar ontwikkeling van pezen, spieren en gewrichten an sich mag vrij vergelijkbaar gezien worden.

Heb jij ergens een bron dat laat inrijden tot minder blessures leidt achteraf? Ik ben er oprecht nog geen enkele tegen gekomen.