[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:26

Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden jullie van deze combi dan? Ik ben 1.70, pony is ook 1.36 en een konik. Ik ben 56 kilo.
Rij hem overigens bijna nooit.

Tinkerpluis vind ik nog net passen.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:29

Tinkerpluis, Ik vind je ook te lang. En ik vraag me af of je zadel dat niet ook is. Het is erg veel zadel op zo’n kleine pony.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:06

Jeika: past

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:21

Tinkerpluis heeft vooral lange benen, qua plaatje vind ik het niet storend omdat het bovenlichaam wel in verhouding is. Maar: te zwaar is te zwaar.

Jeika: als eerste, het zadel ligt te ver naar voren. Verder naar achteren gaat niet, daar heeft pony geen ruimte voor. Maar omdat het zadel dus ook van voren omhoog komt, zit de ruiter achterin het zadel, waardoor alsnog teveel druk op de achterkant komt, daar waar de pony het niet kan hebben. Je ziet dus ook een iets weggedrukte rug, pony loopt wel mooi in een krulletje maar laat de onderhals en kaak niet los.

Ik gok dat dit een 17,5" zadel is, maar de pony heeft maar ruimte voor 16" maximaal 16,5. Nu zijn er merken die zadel hebben voor een brede rug en weinig schoft, en voor de ruiter wat meer ruimte leveren en toch de kussens vrij kort hebben. Het lijkt me goed om daar eens naar te kijken, en persoonlijk denk ik dan in de richting van een IJslander zadel.

Lang verhaal, en het uiteindelijke punt is dit: ik denk niet dat je te groot bent voor je pony, of te zwaar, maar er moet wel iets qua zadel gaan gebeuren, want dit is niet goed voor de rug zo.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:27

Ik denk bij Jeika dat dit zadel nog een klein stukje naar achteren kan, maar gezien het nu inderdaad op de schouders ligt durf ik niet te zeggen of het al in al de juiste maat is voor deze pony. Qua gewicht en lengte van de ruiter klopt het in ieder geval nog wel :) en zadel is lastig te beoordelen zo op een vage foto, daar zou iemand in het echt naar moeten kijken.

Onwijs leuk trouwens, konik onder het zadel :D dat zie ik niet vaak in Nederland

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 18:44

Afbeelding

Hier even wat lijntjes getekend (slecht getekend, I know).

De achterste lijn is de laatste rib. Het zadel mag daar niet voorbij komen. De voorste lijn is de schouder lijn, waar het zadel een paar cm achter moet blijven, omdat anders de schouder niet vrij kan bewegen.
Dit is waarom ik zeg dat het te ver naar voren ligt, maar niet naar achteren kan.

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:11

prugelpiet schreef:
Tinkerpluis, Ik vind je ook te lang. En ik vraag me af of je zadel dat niet ook is. Het is erg veel zadel op zo’n kleine pony.


Net geen 2 cm voor de laatste rib! ☺️

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:56

Oei daar schrik ik toch van! Het zadel is aangemeten en toen werd er gezegd dat hij zelfs nog ruimte over had :o


Afbeelding Oude foto, misschien een beter beeld. Poeh zou het toch wel erg vinden als ie toch niet past, was geen goedkoop zadel. :(

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:11

Ai nee, dat zadel ligt niet zoals het hoort. Te ver naar voren over de schouders heen, waardoor hij bij de schoft omhoog komt en je als ruiter op de lepel terecht komt, wat te veel druk geeft op één punt van de rug. Ruimte om hem verder naar achter te leggen is er niet, dan kom je voorbij de achterste rib. Eigenlijk alles wat Avalanche al heeft benadrukt.
Wat zonde dat het zadel dan zo verkeerd is aangemeten!

Wel een ontzettend leuke pony en je past er goed op! Maar ik zou zeker naar een ander zadel gaan kijken.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:18

Nou heel erg bedankt voor jullie adviezen. pfff wel ontzettend vervelend. Zou zijn gedrag onder het zadel wel kunnen verklaren. Voel me echt voor de gek gehouden nu _-:(

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:52

Op de tweede foto zie je ook hoe ver je zweetblad over de schouder heen ligt. Dat is inderdaad belemmerend voor de beweging. Ik vind het ook iets achterover kantelen, geeft de indruk van een te krappe boom aan de voorkant. Dat maakt t voor jou meteen ook lastiger om goed in balans te blijven met je onderbeen onder je lichaam.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:55

Jeika schreef:
Nou heel erg bedankt voor jullie adviezen. pfff wel ontzettend vervelend. Zou zijn gedrag onder het zadel wel kunnen verklaren. Voel me echt voor de gek gehouden nu _-:(


Je zou met een crescent singel zonder buikflap misschien de ligging al iets naar achteren kunnen krijgen. Je hebt inderdaad nog enkele centimeters over, het zadel mag niet voorbij waar de donkerblauwe en lichtblauwe lijn elkaar zouden kruizen.

Afbeelding

Oranje is het dragende deel aan de voorkant van het zadel, dat moet achter de gele (schouder)lijn blijven.
Groen is waar het zwaartepunt in je zitting hoort te liggen en rood is waar die nu ligt.

Leg je zadel wat naar achteren, maar de onderkant van de lepel niet voorbij de 18e rib, ligt het zwaartepunt dan goed (op of net achter de beugel ophanging)? Dan is er een kans dat je het nog kunt oplossen met de juiste singel.

Je pony heeft een flink ronde buik, een (rechte)singel met buikflap geeft nog meer druk aan de buikzijde van de singel, waardoor het zadel naar voren getrokken wordt.
Als je een crescent singel zonder buikflap neemt, maak je meer ruimte voor de buik en zal je zadel minder snel naar voren getrokken worden, door de ronde vorm overbrug je beter de afstand tussen de singelgroeve en de naar achteren liggende singelstoten.

Voorbeelden:
https://www.agradi.nl/norton-singel-xtr ... havana.htm

https://www.agradi.nl/br-singel-poly-an ... -bruin.htm

https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/velociti-singel-l ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/norton-singel-xtr ... -zwart.htm


In dit topic kun je veel informatie vinden over hoe je de juiste singel voor de bouw van je paard kunt vinden:

[HAR] Toch maar een andere singel??

Maar goed, dan moet het zadel wel passend zijn, anders heb je nog niets aan de juiste singel.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:59

Bedankt voor de uitgebreide reacties. :) ik ga een afspraak maken bij een andere zadelmaker om het te laten controleren. Boom kan verbreed worden mocht dat het probleem zijn. Ik hoop dat ik ‘m kan inruilen voor een ander 2e hands zadel. :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:50

Ik vind het moeilijk om te oordelen of dit zadel echt te ver naar voren ligt hoor. Het zweetblad van een springzadel mag namelijk wel gewoon over het schouderblad liggen, maar de boom moet er wel achter liggen. Ik vind het op deze foto's niet te beoordelen over de boom van het zadel achter het schouderblad ligt of niet.

Ik ben het er wel mee eens dat het zadel achterover ligt. Dat hoeft dan weer niet per se te betekenen dat de boom te krap is. Als het zadel te ver naar voren ligt, zal hij namelijk ook achterover kantelen. (Schouder is breder, dus zadel valt er minder ver 'overheen'.) Dus als het zadel te ver naar voren ligt en je legt hem nu achter het schouderblad, zou het kunnen dat hij niet meer achter over ligt. Alleen zit je dan wel met een lengte probleem, want ik denk ik inderdaad dat je nu al bij de 18e rib bent.

De opmerking over de singel is ook belangrijk. Schuift je zadel ook naar voren met rijden? Zijn bijvoorbeeld de haren onder het zadel door de war na het rijden?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:03

Bij een vzh of een springzadel eindigt de boom bij de D-ring aan de voorkant. Dat stuk moet dus echt achter de schouders liggen. Het zweetblad raakt dan de schouders, maar mag er niet overheen :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 02:42

Avalanche schreef:
Bij een vzh of een springzadel eindigt de boom bij de D-ring aan de voorkant. Dat stuk moet dus echt achter de schouders liggen. Het zweetblad raakt dan de schouders, maar mag er niet overheen :)


Dat klopt niet, in de meeste gevallen eindigt de vaste boom of kopijzer ruim onder de beugelophanging.
Waar de vaste delen in een zadel zitten ligt ook maar net aan het merk, kijk maar eens hoe lang een kopijzer is die voorin een zadel gaat ook bij veel zadels zonder verwisselbaar kopijzer, zit daar toch een kopijzer aan de boom vast ter versteviging.
De takken van een kopijzer zijn (even afhankelijk van het model en maat van het zadel) zo’n 18-25 cm lang. Het klopt wel dat de bevestiging meestal ter hoogte van de D-ringen zit in het geval van een verwisselbaar kopijzer, maar de takken lopen echt verder door.

Hier enkele voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier zie je wat er gebeurt als een boom/ kopijzer te smal is

Afbeelding

Hier plaatjes met verwisselbaar kopijzer:

Afbeelding

Afbeelding

Zo’n 10 cm onder de beugelophanging aanhouden voor vaste delen van het zadel, is wel verstandig. ;)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:20

De D-ring aan de voorkant is niet waar de beugelophanging zit. De beugel zit verder naar achteren (in een vzh zadel wel vaak teveel naar voren voor de ruiter).
Punt is dat je die ring moet aanhouden als je wilt weten waar het zadel moet liggen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:55

Jeika schreef:
Oei daar schrik ik toch van! Het zadel is aangemeten en toen werd er gezegd dat hij zelfs nog ruimte over had :o


[ [url=m/FdNDM0.jpg]Afbeelding[/url] ] Oude foto, misschien een beter beeld. Poeh zou het toch wel erg vinden als ie toch niet past, was geen goedkoop zadel. :(


Oei, dit zadel past voor geen meter. Ligt veel te ver naar voren en de boom is te smal voor deze pony, waardoor het achterover kipt. Jammer dat zadelmakers hun klanten zo bedriegen -:(-

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:04

Jeetje wat erg zeg. Er vallen nu wel heel wat puzzelstukjes op zijn plek. Ben ik even blij dat jullie dit opmerkten! Ik heb meteen contact opgenomen met een andere zadelmaker. Heel erg bedankt :j

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:08

Oei ja dit zadel kiept idd achterover en past niet aan de schouders. Erg jammer als je het speciaal laat aanpassen.

Heb het zelf ook meegemaakt vorig jaar helaas: zadel laten reflocken en aanpassen door aangeraden collega van mijn zadelpasster doordat zij werkonbekwaam was… na 4 maanden vechten met mijn paarden (niet stout, maar zwaar in de hand, rug wegdrukken, … niks voor een doorgereden 17-jarige) een andere zadelpasser gebeld. Zadel bleek totaal verkeerd opgevuld, kneiterhard en drukte op de schouders. helemaal opnieuw kunnen laten reflocken en opnieuw aanpassen. Was anders niks van te maken. Zijn altijd erg dure grapjes helaas.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:39

Wat goed dat je dit gelijk zo oppakt Jeika! Hoop dat deze zadelmaker je goed kan helpen. Je ziet ook heel goed dat het zadel naar achteren kiept op de foto van de zijkant dat betekent dat hij een te smalle boom heeft. Succes en sterkte (voor de portemonee)! Misschien kan je het nog wel laten weten aan je vorige zadelmaker dat je niet blij bent? Misschien dat er nog wat te regelen valt met de sukkel XD

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:37

Euridicey schreef:
Wat goed dat je dit gelijk zo oppakt Jeika! Hoop dat deze zadelmaker je goed kan helpen. Je ziet ook heel goed dat het zadel naar achteren kiept op de foto van de zijkant dat betekent dat hij een te smalle boom heeft. Succes en sterkte (voor de portemonee)! Misschien kan je het nog wel laten weten aan je vorige zadelmaker dat je niet blij bent? Misschien dat er nog wat te regelen valt met de sukkel XD

Hoeft niet. Dat weet je pas als het zadel de goede lengte heeft.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:11

Ik vind het in elk geval niet vreemd dat dit paard gaat protesteren onder zadel.

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:04

Hoop dat de zadelmaker je kan helpen. Hou je ons op de hoogte?

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:49

Zal ik doen! :) maandag gaat ze een planning maken en wordt er een afspraak gemaakt. Happy Horse Advies heet het, heb er hier op bokt alleen maar goede verhalen over gelezen dus dat zal wel goed zitten. :D