[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:57

Je bips past duidelijk niet in het zadel.

Op een paard klimmen en zijn kwetsbare rug belasten is 1 ding, maar zorg dan wel dat je het doet onder de meest optimale omstandigheden voor het paard.

Stel je nou eens voor hoe dit moet voelen voor je paard. Dan ben je er toch snel uit, niet?

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:01

Poekkie schreef:
Op die twee laatste foto’s vind ik haar idd veel beter lopen :)
Maar ik ga wel met daphara mee dat dat zadel absoluut niet bij jou past. Die laatste foto zit je zelfs letterlijk op de lepel. Dat kan toch niet comfortabel zijn?



Hi,
Ik snap idd wat je bedoelt!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:43

Oef van de eerst geplaatste foto's schrok ik ook. Waar jij zei dat ze ontspannen liep, zag ik een boos kijkend paard met zwiepende staart, dus totaal geen ontspanning.

De laatste foto's loopt het paard beter, maar meid, je moet echt niet meer gaan rijden met dit zadel. Je zit veel te ver naar achteren en op de lepel. Dit geeft echt verkeerde druk op de rug en snap ik volkomen dat ze de rug wegdrukt.
Laat er a.u.b een zadelmaker bij komen voor je er weer op stapt.

Stap je toch op met dit zadel, vind ik dat je niet aan je paard denkt :)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:01

shanaira schreef:
Poekkie schreef:
Mag ik vragen hoe jullie dat juist kunnen zien op die laatste vage foto? Ik zie een erg korte pas, achterbenen niet eronder gezet maar over de rug kan ik op die foto eig niet veel zeggen? Ik leer graag bij :)



Dit was tijdens mijn les gister, wanneer ze ontspannen loopt is het idd minder te zien :)
Alsnog blijf ik erbij dat het erg veel met de vorm van haar rug te maken heeft.

[ [url=m/u4f76R.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5v1Wn0.png]Afbeelding[/url] ]


Sorry, maar jouw zadel is gewoon echt veel te klein voor je bibs. En ik vraag me af of een groter (flink groter, want dat is nodig) zadel wel op de rug van je paard past..
Je bent niet te lang voor je paard trouwens, vind ik. Maar dit zadel + jouw bouw is echt no go.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 01:45

Ik ben erg benieuwd

Let op op de 1e foto heb ik een ander zadel wat niet echt goed meer bleek te passen. Dat is uiteraard ook erg belangrijk voor het totaal beeld want daar is mijn houding uiteraard niet goed. Daar zie je me wel geheel op mijn pony zitten. Ronde New Forest pony ex prestatie dekhengst 1.47 ik ben 1.62

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 02:04

Kan prima :j

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:43

shanaira schreef:
Poekkie schreef:
Mag ik vragen hoe jullie dat juist kunnen zien op die laatste vage foto? Ik zie een erg korte pas, achterbenen niet eronder gezet maar over de rug kan ik op die foto eig niet veel zeggen? Ik leer graag bij :)



Dit was tijdens mijn les gister, wanneer ze ontspannen loopt is het idd minder te zien :)
Alsnog blijf ik erbij dat het erg veel met de vorm van haar rug te maken heeft.

[ [url=m/u4f76R.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5v1Wn0.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zou dit paard onbelast eerst veel sterker maken.

Daarbij zelf aan mijn fitheid gaan werken. Meer core stability zodat je zelf meer in balans zit.
Daarbij zul je door het sporten ook wat gewicht verliezen, en gaan je billen ook beter passen.

Er zijn mogelijkheden om het passend te maken, maar dat vraagt denk om een andere (en meer) inzet. Ik begrijp ook dat je van dit paard houdt en het graag goed wil doen voor haar.
Dus door het even van een andere kant te benaderen zou je best behoorlijk wat vooruitgang kunnen boeken.

Succes!!!

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:45

Laatste past prima!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:47

Laatste vind ik echt een hele mooie combi.
Ben wel benieuwd naar het dekje op de laatste foto… nog nooit gezien in zo’n zadelvorm. Merk je daar verschil mee of is dat gewoon net wat je mooi vindt? :)

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:21

Ik vind de laatste passend qua postuur, maar zou het zadel wel graag wat meer naar achter geplaatst zien worden, die valt nu behoorlijk op de schouder. Alleen heeft de pony een erg korte rug, dus ik vraag me af of het zadel niet te groot is en of een korter zadel niet te klein wordt voor de ruiter.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:42

Suliko schreef:
Ik vind de laatste passend qua postuur, maar zou het zadel wel graag wat meer naar achter geplaatst zien worden, die valt nu behoorlijk op de schouder. Alleen heeft de pony een erg korte rug, dus ik vraag me af of het zadel niet te groot is en of een korter zadel niet te klein wordt voor de ruiter.


Ik snap je punt ligt een kingsley D3 of D4 op via Country Mill. Op de foto lijkt ie ook iets te ver naar voren te liggen. Ik zal een andere keer nog eens een foto plaatsen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:43

Poekkie schreef:
Laatste vind ik echt een hele mooie combi.
Ben wel benieuwd naar het dekje op de laatste foto… nog nooit gezien in zo’n zadelvorm. Merk je daar verschil mee of is dat gewoon net wat je mooi vindt? :)


Heel lief krijg dat ook vaak terug van de jury. Denk dat iedereen dat wel terug krijgt. Dit is een le mieaux dekje. Mijn pony heeft niet veel ruimte en dan heb je net wat meer en makkelijker contact. Je komt er wat eerder bij zodat je de hulpen zo klein mogelijk kan houden.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:05

XRuby_SymmyX schreef:
Suliko schreef:
Ik vind de laatste passend qua postuur, maar zou het zadel wel graag wat meer naar achter geplaatst zien worden, die valt nu behoorlijk op de schouder. Alleen heeft de pony een erg korte rug, dus ik vraag me af of het zadel niet te groot is en of een korter zadel niet te klein wordt voor de ruiter.


Ik snap je punt ligt een kingsley D3 of D4 op via Country Mill. Op de foto lijkt ie ook iets te ver naar voren te liggen. Ik zal een andere keer nog eens een foto plaatsen.


Oké, ondanks dat ik ook goede ervaringen ken van country mill, ken ik helaas ook een pony met een korte rug die veel te lang met een te lang zadel is gereden die was aangemeten (en vaker nagekeken) door country mill. Kan nooit kwaad om er een keer een tweede persoon naar te laten kijken!

SallyQ
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:19

Afbeelding
Hoi hoi
Wij zijn hele trotse eigenaar van deze leuke Haflinger! Ze is 1.46 en m’n dochter van bijna 13 jaar is 1.72
Nu heb ik al een paar keer opmerking gehad dat ze aan de grote kant is… wat vinden jullie?

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:43

Ik denk dat het wel meevalt, maar durf niet zo goed te zeggen met alleen deze foto tot mijn beschikking of ze wel goed in het zadel past.
Vind haar beugels aan de korte kant, als ze deze wat langer maakt komt ze denk ik wat beter in het zadel te zitten. Ze lijkt nu erg achterop de lepel te zitten.
Schouder, heup, knie en enkel zouden 1 lijn moeten vormen en zoals je zelf ook wel ziet is dit lang niet het geval

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:52

SallyQ schreef:
[ [url=m/cgAj2b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoi hoi
Wij zijn hele trotse eigenaar van deze leuke Haflinger! Ze is 1.46 en m’n dochter van bijna 13 jaar is 1.72
Nu heb ik al een paar keer opmerking gehad dat ze aan de grote kant is… wat vinden jullie?


Ik vind haar nog wel op de pony passen maar niet in dit zadel :o daar heeft ze gewoon te lange dijbenen voor. Ze zit al bijna op de lepel terwijl haar knieën te ver over de wrong vallen. Grotere inchmaat lost het vaak niet op btw, dan zou je moeten kijken naar zadels met meer naar voren gebouwde zweetbladen.

Pony heeft overigens best weinig front waardoor ik me wel kan voorstellen dat de verhouding wat gek lijkt, ik zou hem ook niet meer dan 140cm geven als je dochter daadwerkelijk maar 172cm is.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:00

Ik begrijp de opmerkingen wel, vind dochter eig ook net te lang. Wss niet te zwaar maar wel te lang.

SallyQ
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-10-23

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:05

oke, dankjewel. Dit VHZ/ springzadel zat bij het paardje erbij, welke net is nagekeken voor de zadelpasser. Ik denk dat een zadel met grotere/ meer naar voren gebouwde zweetbladen idd wel beter zou zijn. Het is ook een klein zadel (16,5 inch).

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:23

Ik denk dat het met een naar voren gebouwd 17/17,5 flink stuk beter gaat, 16,5 is inderdaad best klein en lijkt haar erg in de weg te zitten.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:30

Vind der zeker niet te lang, beugels een gaatje of twee langer(weet de lesgeefster ook wel denk ik) of evt. een inch maatje groter, past prima. Leuke pony, :j

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:38

Als ze in een ander zadel zit en dus een betere zit houding heeft en dus ook de beugels langer is ze voor het mooie misschien wat te lang. Maar zeker niet te zwaar.

bellieee
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-22
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:10

Hoii, vinden jullie mij te groot/ hoelang denken jullie dat ik nog op hem pas?
Ik ben 14 jaar en 165 cm, hij is 156 cm, het is een Spaanse ruin van net 5 jaar.

Afbeelding

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:19

past

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:23

Past natuurlijk prima. :j

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:50

Daar zal je niet snel uit groeien.