[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:13

@stripe: je bent te groot om er intensief mee te rijden. Af en toe een ritje kan wel.
@pepper: ik vind je te groot en te zwaar lijken voor dit type paard

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:07

friesam schreef:
[ [url=m/5JMWb4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wRJyAC.png]Afbeelding[/url] ]

Niet de beste rijtechnische foto’s maar wel goed van de zijkant

Ik heb een nieuwe instructeur en eerste opmerking eerste les je bent te groot

Paard is 1.63 en Irish draught (soort zwaar sportpaard) en ik ben 1.80 en 58 kg vooral lang bovenbeen.



ik denk toch dat je te groot voor hem bent, met name te lang..
je beugels zitten idd op crosslengte, maar om dan toch 'te passen' zit je helemaal achteruit.. als je vandaar uit naar voren moet over de sprong heen, dan moet je echt van heel ver van achteren komen is mijn gevoel.. je compenseert dus de lengte van je been, door meer naar achteren te gaan, waardoor je ook wat 'ineen' lijkt te zitten.. als je op de eerste foto (waar je voor dressuur toch al best kort zit) de lijn van je hak recht omhoog trekt, dan zie je wat ik bedoel (kan t niet echt lekker verwoorden), op de tweede foto is dat wellicht nog duidelijker zichtbaar

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:10

Afbeelding
Afbeelding
In actie

Eerste foto was geen dressuur maat zoals dat heet maar onderweg naar een parcours. Ik heb wel een dressuur zadel maar daar weinig fotos van zag ik en paard is ook niet aangeschaft om dressuur wedstrijden te gaan rijden maar wordt wel dressuurmatig getraind natuurlijk.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:13

op die laatste foto's lijk je veel beter te passen.. wellicht gewoon dan dus door de foto's van eerder..
slik mijn woorden in.. past (je staat wel heel hoog boven hem, denk dat je an sich wel een gaatje langer kunt rijden waardoor je bewegingen van en naar staan, kleiner zullen blijven?). en je moet je foto nog betalen :P :P :') :') :')

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:17

elenaMM77 schreef:
op die laatste foto's lijk je veel beter te passen.. wellicht gewoon dan dus door de foto's van eerder..
slik mijn woorden in.. past (je staat wel heel hoog boven hem, denk dat je an sich wel een gaatje langer kunt rijden waardoor je bewegingen van en naar staan, kleiner zullen blijven?). en je moet je foto nog betalen :P :P :') :') :')



Haha foto hangt aan de muur keurig betaald alleen niet digitaal.

De eerste foto in de training ging het paard zo hard het water in dat ik inderdaad wat achterin mijn zadel geland ben haha

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 07:47

Maar voor crossen heeft ze een prima beugel lengte hoor. Ik vind je ook nogsteeds passen. Niet teveel van andere meningen daarover aantrekken. Zie liever dit dan iemand die veel te zwaar is. Maar daar mag niet over gepraat worden.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:13

suikermeisje schreef:
Maar voor crossen heeft ze een prima beugel lengte hoor. Ik vind je ook nogsteeds passen. Niet teveel van andere meningen daarover aantrekken. Zie liever dit dan iemand die veel te zwaar is. Maar daar mag niet over gepraat worden.


Onzin, hier wordt ook gezegd wanneer iemand te zwaar is.

Ik vind het passen.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:53

Neverland schreef:
suikermeisje schreef:
Maar voor crossen heeft ze een prima beugel lengte hoor. Ik vind je ook nogsteeds passen. Niet teveel van andere meningen daarover aantrekken. Zie liever dit dan iemand die veel te zwaar is. Maar daar mag niet over gepraat worden.


Onzin, hier wordt ook gezegd wanneer iemand te zwaar is.

Ik vind het passen.

Hier wel ja. Alle internet instructeurs.
Kom het in het echt alleen weinig tegen helaas en daar doelde ik op. Instructeur zegt alleen iets over lengte, vaak niet het gewicht.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:08

Gewicht is ook geen probleem een Irish draught is veel grover dan een Kwpn paard en ik weeg niet echt veel.

En voor mensen zonder cross ervaring. Dan zijn je beugels zo 5/6 gaten korter

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:52

friesam schreef:
Gewicht is ook geen probleem een Irish draught is veel grover dan een Kwpn paard en ik weeg niet echt veel.

En voor mensen zonder cross ervaring. Dan zijn je beugels zo 5/6 gaten korter



Bedoelde jouw gewicht ook echt zeker niet hoor.

Precies. Beugels moeten juist zo kort.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:58

Even een losse vraag. Wat zouden jullie vinden van een combinatie als dit: pony is 1.47m en ruiter is 1.61m, weegt 62kg. Ruiter traint en heeft het gewicht te danken aan spier. Is deze dan te zwaar?

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:59

emilyslaluna schreef:
Even een losse vraag. Wat zouden jullie vinden van een combinatie als dit: pony is 1.47m en ruiter is 1.61m, weegt 62kg. Ruiter traint en heeft het gewicht te danken aan spier. Is deze dan te zwaar?


Nee niet te zwaar lijkt mij.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:03

emilyslaluna schreef:
Even een losse vraag. Wat zouden jullie vinden van een combinatie als dit: pony is 1.47m en ruiter is 1.61m, weegt 62kg. Ruiter traint en heeft het gewicht te danken aan spier. Is deze dan te zwaar?


Lijkt mij prima passen!

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:12

Gelukkig. Het gaat namelijk om mij en mijn pony Lotje. Ik ben in de afgelopen 5 jaar niet gegroeid en pas dus qua lengte sowieso. Maar het gewicht is tussen mijn 15e en 20e levensjaar ietsjes toegenomen door natuurlijk het veranderen van lichaam doorheen de puberteit, bovendien wegen mijn spieren best veel mee doordat ik fitness.

Tot nu toe vind iedereen het gewoon passen. Maar doordat ze de jaren hiervoor terwijl ze weg was alleen kleine kindjes op haar rug had, voel ik mij toch wat apart. Ook omdat ik gewend ben geraakt aan grote paarden. Dan lijkt een pony gelijk erg klein. Ik zit haar verder niet in de weg, maar ik wilde even wat extra meningen horen. :o

Django_Mette

Berichten: 1376
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:14

Stiekem ben ik toch wel heel benieuwd wat men hier van vindt :)

Ik ben +- 1.65 en ik weeg net geen 50 kilo. Ponylief is +- 1.49 en zal nog groeien naar (verwachting) 1.52. Momenteel rijd ik er niet op omdat ik hem nog te puppy vond en hem deze winter uit wil laten zwaren :) Komende zomer pak ik hem weer op met een nieuw zadel.
Afbeelding

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:40

Op deze foto vind ik je te groot. Als hij wat breder is, zal het denk ik net passen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:42

Django_Mette schreef:
Stiekem ben ik toch wel heel benieuwd wat men hier van vindt :)

Ik ben +- 1.65 en ik weeg net geen 50 kilo. Ponylief is +- 1.49 en zal nog groeien naar (verwachting) 1.52. Momenteel rijd ik er niet op omdat ik hem nog te puppy vond en hem deze winter uit wil laten zwaren :) Komende zomer pak ik hem weer op met een nieuw zadel.
[ Afbeelding ]


Qua gewicht past het zeker en hoef je je nergens zorgn over te maken. Qua lengte is het wel te lang voor het mooie, maar als je hem daarbij niet in de weg zit past dat prima! Zeker als ie nog wat breder/gespierder wordt :j

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:01

Ik denk als de pony een beetje uitgezwaard is en je er een goed zadel op hebt het prima moet passen!

xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:19

Ik zelf ben 1.70, en weeg nu 61 kilo. Pony is 1.51.
Omdat ik ooit eens had gehoord dat je het zonder zadel het beste kon beoordelen vandaar een foto zonder zadel. Was toen nog onwetend en reed zonder cap, nu gelukkig met cap. :+

Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:25

Foto is een beetje in een rare hoek gemaakt.. Daarbij staat de pony ook nog eens in een ongelukkige houding waardoor deze vrij lastig te beoordelen valt. Heb je misschien een foto van de zijkant waar je paard een ''normale'' houding heeft?

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:25

Ik vind je niet perse te groot maar die pony ziet er niet al te best uit. Daar zou ik eigenlijk niet meer op willen rijden.

xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:38

Pepperrr schreef:
Foto is een beetje in een rare hoek gemaakt.. Daarbij staat de pony ook nog eens in een ongelukkige houding waardoor deze vrij lastig te beoordelen valt. Heb je misschien een foto van de zijkant waar je paard een ''normale'' houding heeft?

Helaas niet echt een goede foto. Alleen op een afstandje. Is dit misschien beter?

Afbeelding

xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:39

Tribunals schreef:
Ik vind je niet perse te groot maar die pony ziet er niet al te best uit. Daar zou ik eigenlijk niet meer op willen rijden.

Komt denk ik door de hoek van de foto en de stand. Is ook al een tijdje geleden, heb namelijk niet echt rijfotos. Daarnaast is Ramona ook al 28 jaar oud, dus een echt sportpaard qua bespiering zal ze niet meer worden haha. :)
Dit is hetzelfde dier.

Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1137
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:52

Ik vind je nog passen :)

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:03

Ik vind je ook passen :)