[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:36

Je kunt mij niet vertellen dat je dat vind passen. Als ze haar beugels iets langer doet, wat ook nodig is, kan ze bijna meelopen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:11

Plus dat ze haar benen ook nog eens optrekt.

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:56

Ze krijgt niet het antwoord te horen die ze graag wil horen dus ze formuleert haar vraag op 10 verschillende manieren.

Nee je past niet op die shet. Je trekt je benen op waardoor er een vals beeld wordt gegeven.

Nogmaals voor de 5e keer: je bent te groot.

Stop gewoon met vragen, we hebben je al 5x antwoord gegeven.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:57

Haar bovenlijf is net zo lang als die shet zijn schofthoogte en als je je voeten laat lang hangen kom je wel bij zijn knieën dus ik vind je echt te lang. Ik zou dus zeker niet op je 3,5 jarige welsh gaan zitten.

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:57

Uit het mooiste paardenboek van Elwyn Hartley Edwards:
Ras Shetlander:
De Shetland pony is een zeer oud ras en komt van de Shetland eilanden. Ze zijn van nature taai en hebben een ijzer gestel. Op de Shetland eilanden deden de Shetlanders allerlei karweitjes. Ze droegen zeewier aan en turf voor de haardvuren. In verhouding tot hun geringe afmetingen behoren ze tot werelds krachtigste paarderassen. Ze waren en zijn in staat een mens behendig over ruw terrein te dragen en zware draagmanden met zich mee te voeren.


De Shetlander waar we over praten ziet er goed uit en valt voor mij volledig onder deze beschrijving. Dus ja Valkwitney kan op hem rijden. Is het mooi? Nee, het is niet mooi voor het zicht daar VW lang is in verhouding tot de pony. Wij zien dat beeld niet graag.

Welsh pony
De pony's van het oude ras leefden in de bergen en werden veel gebruikt als rijpony bij het hoeden van schapen en de jacht. De kwaliteit, het bereik van de moderne pony's zijn veel verbeterd. Ze zijn overal ter wereld ongeëvenaard als rijpony's en de meeste houden hun oorspronkelijke karakteristieke taaiheid en de typerende eigenschappen van de pony zoals : stokmaat nooit boven 1.35, krachtige achterhand en zeer goede gewrichten in de achterbenen, sterkte spronggewrichten met weinig buiging in de knieën wat bijdraagt in de paslengte, voortreffelijke "middenhand"en de geweldige diepe koffer, krachtige lendenen en uitstekende hoeven. De pony is geschikt voor de commerciële wedrennen, de jacht en voor het showrijden.


Dus kan het, ik denk dat ook hier het antwoord positief is (zou eigenlijk een foto moeten zien) . Is het mooi, ik denk dat TS wellicht te lang voor is voor het mooie plaatje.
Zowel de shetlander als de welshpony zijn zo enorm sterk en goed gebouwd. Onvergelijkbaar met die luxe warmbloedjes.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:07

ValkWhitney, het lijkt een beetje alsof je alleen wil horen dat het wel past en je ons daar zelfs van probeert te overtuigen. Maar helaas gaat het echt niet passen, zowel de welsh als de shet ben je helaas echt te lang voor. Zeker met een jonge pony welke weinig balans heeft moet je niet willen rijden als je er te lang voor bent. Ondans dat je niet te zwaar bent zul je met je lengte de pony uit balans gaan brengen. Als een pony juiste begeleiding krijgt van de grond en hij zo braaf is als je zegt gaat dat heus wel goedkomen met je broertje er op. Zorgen dat er in het begin iemand naast blijft lopen, zolang als nodig

pien_2010, je bent in dit topic altijd alleen maar bezig met mensen overtuigen dat een lang persoon wel op een kleine pony past, terwijl de rest van dit topic het niet met je eens is en ook niet veranderd van mening door jou (naar mijn mening grotendeels irrelevante) vergelijkingen. Wat probeer je te bereiken?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:14

De ezels in Griekenland waren ook in staat om +100 kg te dragen. Maar gewoon omdat het kan betekent niet dat het verstandig is om te doen.

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:35

Even een vraag anders geformuleerd... Heeft iemand een foto van hoe dit er uit zal zien?

Mijn P.R.E. is ongeveer 1,65 m. Smal gebouwd, mist nog bespiering. Ik rij gemiddeld eens in de week met hem recreatief buiten. Moet ik weer gaan oppakken , maar in verband met de bizarre hitte hier in de zomer in Spanje heeft ie veel meer vakantie gehad dan gepland.

Ik ben 1,87 en weeg 65 kg.

Ik heb dus echt geen foto's van mij en Verano. Enkel dat ik ernaast sta. Hij lijkt geen last van mij te hebben met rijden, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Ben gewoon erg benieuwd hoe dat er uit zou zien. Heeft iemand vergelijkbaar fotomateriaal?

(oja, en ben vrijwel altijd alleen op stal wanneer ik opstap en naar buiten ga, vandaar dat ik geen foto's heb)

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:50

Renee_S schreef:
pien_2010, je bent in dit topic altijd alleen maar bezig met mensen overtuigen dat een lang persoon wel op een kleine pony past, terwijl de rest van dit topic het niet met je eens is en ook niet veranderd van mening door jou (naar mijn mening grotendeels irrelevante) vergelijkingen. Wat probeer je te bereiken?


Ik ben het volkomen met piendumatre eens eigenlijk! De vraag is hier ook niet of het mooi staat maar of het verantwoord kan zijn (zeker weten kan je nooit via internet). Overigens onderbouwd pdm haar mening zo doorgaans een stuk beter dan een simpelweg ‘mijn mening is wet’ formulering. Of een ‘als de meerderheid het vind dan is het dus waar’ ‘logica’. Waar een aantal anderen zich nog wel eens schuldig aan maken..

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:01

Renee_S schreef:
pien_2010, je bent in dit topic altijd alleen maar bezig met mensen overtuigen dat een lang persoon wel op een kleine pony past, terwijl de rest van dit topic het niet met je eens is en ook niet veranderd van mening door jou (naar mijn mening grotendeels irrelevante) vergelijkingen. Wat probeer je te bereiken?


Bokt is een forum waarin mensen met elkaar discussiëren. Inherent aan een forum is dat je het niet met elkaar eens bent. Dat is OK. Maar elke mening mag er zijn. Dus ik zit niet te vervelen etc. Ik ben het gewoon niet met jullie eens en daar heb ik mijn argumenten voor die ik ook geef. Iedere keer onderbouw ik waarom ik vind dat het wel kan. Veel van jullie komen niet verder met: "het kan niet". Onderbouwing mis ik. Maar dat is jullie goed recht om zo te discussiëren zoals het mijn goed recht is om op mijn manier te discussiëren.

Het is wel eens gebeurd dat jullie iets vonden kunnen en ik echt totaal niet. Dat had te maken met het paard, het ras, de rug, het algeheel voorkomen. Dan houd ik of mijn mond (ik wil de persoon niet graag ontmoedigen als ik denk dat iets niet kan en jullie wel) of ik geef voorzichtig aan dat ik twijfel. Meestal als ik schrijf dat ik twijfel, dan vind ik persoonlijk niet dat het kan. Maar om te zeggen dat iets niet kan moet je het gewoon 100% zeker weten want kan voor diegene die de foto laat zien, verre gaande consequenties hebben zoals onderstaand voorbeeld van mij illustreert.

Zo hadden wij ooit een C pony die wij leasde voor onze zoon. Dan konden dochter en de zoon in de ponyclub en op wedstrijd en samen buitenrijden. Dochter op onze D merens hij op de grote C-pony net geen D. Deze pony was een klein uitgevallen Camarque pony en een enorme doerak en stoute pony. Maar o zo sterk en af en toe reed ik er na de wedstrijd ook op (1.78) als mijn zoon geen zin had om buiten met dochterlief de paardjes uit te stappen. Deze stoute pony veranderde volledig en van een zure stoute onberekenbare pony veranderde ze in een zeer gemakkelijke gelukkige brave pony. Ze had het gewoon heel erg naar haar zin bij ons en wij met haar <3

Onze zoon werd ouder en ouder, kreeg grote schoenmaat, baard in de keel als 12 jarige en werd erg lang. Dus meer en meer kreeg hij te horen dat dit echt niet meer kon. Op een dag werd hij bij de jury geroepen. Een lieve mevrouw bracht hem zeer duidelijk aan het verstand dat hij echt te groot was voor deze pony. Mijn "het is niet mooi om te zien, maar kijk eens hoe sterke barok achtige pony dit is", mocht niet baten. Ze was net zo stellig als jullie. Mijn zoon keek heel ernstig naar de jury. Begon te huilen (12-13 jaar), stapte af en zei: "OK ik zal nooit meer op haar rijden, want ik houd van haar".

De lease periode stopte daar gelijk op het veld. De jongen heeft nooit meer paard gereden want als het niet op zijn pony mocht dan wilde hij ook niet meer op een andere pony.
Enne de pony? Die werd weer in gezet in de manege lessen voor de kinderen. Binnen paar weken was het wederom een zure pony, onbetrouwbaar , viel niet meer te laden als we naar de pony club gingen (alleen als wij haar laadde) en wij hebben haar dus uiteindelijk niet overgekocht.
De pony zal allang dood zijn, maar mij heeft dit altijd enorm veel pijn gedaan. Was deze pony beter af uiteindelijk? Nee juist helemaal niet. Ik heb altijd spijt gehad dat ik toen niet de ballen had, om met zoonlief af te spreken dat we stopten met de wedstrijden en lief paardje gewoon zouden kopen als onze gezinspony waar hij en ik af en toe op zouden rijden. Dit paardje was zo sterk, gezond en zo graag bij ons.

Ik heb me toen laten beïnvloeden en dat had ik nooit moeten doen. Die pony zo is mijn stellige overtuiging, was veel beter af geweest bij ons. Ze had minder hard hoeven te werken, had mensen , mijn zoon en ik/ dochter dus af en toe, gedragen die wat te lang waren en voor het zicht zou dat niet mooi zijn geweest, en dat was het dan.

Dus RenneS e.a. dit zit er achter dat ik voor de sterke pony's het oneens met jullie ben vanuit deze e.a ervaringen. Het pony ras is een totaal ander ras als al die luxe gefokte warmbloed paardjes. Ik vind dat wij in Nederland zijn doorgeschoten. En dat is de reden dat ik blijf posten in dit topic. Om te voorkomen dat meer mensen fijne ponietjes gaan verkopen die prima op hun plek zijn bij hen.

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:11

Heb je verhaal niet gelezen want het interesseert me niet. Ik blijf bij mijn punt dat dat meisje gewoon te groot is voor beide pony’s.

Je kan met hele lappen teksten en bronnen komen, maar daar overtuig je mij in ieder geval niet mee.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:15

_Dominique schreef:
Heb je verhaal niet gelezen want het interesseert me niet. Ik blijf bij mijn punt dat dat meisje gewoon te groot is voor beide pony’s.

Je kan met hele lappen teksten en bronnen komen, maar daar overtuig je mij in ieder geval niet mee.


Wat heb jij een ontzettend nare manier van communiceren zeg.
Mag hopen dat je irl een stuk meer takt en respect in je gesprekken hebt als hier .

Piedenogwat .
Ben het weer met je eens maar dat wist je al

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:24

_Dominique schreef:
Heb je verhaal niet gelezen want het interesseert me niet. Ik blijf bij mijn punt dat dat meisje gewoon te groot is voor beide pony’s.

Je kan met hele lappen teksten en bronnen komen, maar daar overtuig je mij in ieder geval niet mee.


Wat enorm lomp zeg.. ik tem ook, het respect is ver te zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:26

_Dominique schreef:
Heb je verhaal niet gelezen want het interesseert me niet. Ik blijf bij mijn punt dat dat meisje gewoon te groot is voor beide pony’s.

Je kan met hele lappen teksten en bronnen komen, maar daar overtuig je mij in ieder geval niet mee.

Je kan toch op zijn minst proberen om iemand te begrijpen door de tekst van diegene te lezen, ook als dit lang is? :roll:

Tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar ik vind (ook een mening) da je moet openstaan voor de meningen van anderen.

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:28

Was niet de bedoeling dat het respectloos overkwam hoor!. :)

Iedereen mag een mening hebben, maar ik mag dan toch ook vinden dat haar tekst mij niet interesseert en ik gewoon bij mijn mening blijf? Heb ook niet het idee dat zij open staat voor andermans mening. :)

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:38

Troi voor mij hoef je niet te temmen hoor. Die post zegt meer over Dominique en haar manier van discussiëren als wat anders. Doet me echt helemaal niets.

Ik heb met mijn verhaal proberen aan te geven hoe vergaand de consequenties kunnen zijn van aangeven dat iets niet meer zou mogen en hoe ongelukkig dit uit kan werken in mijn voorbeeld ook voor het paardje.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:08

Volgens mij is dit ook geen topic om andere mensen te overtuigen of het wel of niet past. Je zegt gewoon of je het vind passen ja of nee en dan klaar. Wil je een discussie voeren over wat te groot is en te zwaar dan open je daar maar een apart topic over. Volgens mij is daar laatst nog een topic over geopend zelfs. :j

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 15:22

Moderatoropmerking:
Daar bestaat inderdaad het volgende topic over.
[PP] Lichaamsgewicht en paardrijden
Hier kunnen jullie over dit onderwerp discussiëren. :)

Zodat hier in dit topic weer verder gevraagd kan worden naar aanleiding van een foto/een beschrijving (zie OP) of het nog past/kan of niet.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:48

Ik las ben ik te groot/zwaar voor mijn pony. Maar omdat ik alleen maar kreeg te horen je bent te lang. Vond ik het raar en heel verwarrend want ik vroeg duidelijk of ik met mijn gewicht nog op de WELSH kan. Heb niks gezegd over de shetlanders.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:57

Op een welsh vind ik je ook niet meer kunnen. Je bent voor beide gewoon weg te lang en daarmee zit je ze echt in de weg.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:04

Pollywollie schreef:
Op een welsh vind ik je ook niet meer kunnen. Je bent voor beide gewoon weg te lang en daarmee zit je ze echt in de weg.


Ik ben het hier mee eens. :)

pien_2010

Berichten: 43495
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:26

Lous schreef:
Daar bestaat inderdaad het volgende topic over.
[PP] Lichaamsgewicht en paardrijden
Hier kunnen jullie over dit onderwerp discussiëren. :)

Zodat hier in dit topic weer verder gevraagd kan worden naar aanleiding van een foto of het nog past/kan of niet.


Il faut accepter (dit moeten we accepteren ), daar dit een modetator opmerking is, maar ik vind het heel jammer dat deze discussie die eindelijk los kwam niet gevoerd mag worden hier. Het andere topic ontwikkelt zich totaal anders en hoort deze discussie niet thuis. Enfin over dit onderwerp valt nog veel meer uit te wisselen, maar dat mag dus niet. Dus ga ik dit topic verlaten want vind het niet meer interessant!

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 16:48

Als je de OP van dat topic leest kan die discussie daar prima gevoerd worden :j.
Daarnaast is het gewoon toegestaan je eigen inbreng te geven en een andere weg van de discussie in te slaan. Zolang het uiteraard maar gewoon ontopic is. :)

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:08

Ik las hier ben ik te groot/zwaar voor mijn pony. Hier mag je dan to h ook vragen of je te zwaar bent? Of begrijp ik het verkeerd

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:16

ValkWhitney schreef:
Ik las hier ben ik te groot/zwaar voor mijn pony. Hier mag je dan to h ook vragen of je te zwaar bent? Of begrijp ik het verkeerd


Mensen kijken gewoon of het past of niet. Daar hoort gewicht én lengte bij. Als 1 van die twee dingen niet past dan past het niet. Al weeg je 2 kilo.