[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:45

@mimixdaina: ik vind het op het randje. Zeker te groot voor het mooie, maar qua gewicht zal het wel kunnen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:02

Paradise123 schreef:
Hoeveel kan volgens jullie een trekpaard vanaf 165cm dragen?
het gaat vooral om recreatief buitenrijden, zo'n 5x per week.
daarnaast willen we ook gaan mennen, grondwerken en natuurlijk lekker tutten *\o/*


Dat ligt aan meerdere factoren, wat is het ideaal gewicht van het paard, pak daar max. 15 % van

Is het paard te dik of te dun (onbespierd), moet je imo op een max. 10% gaan zitten.

Heeft je paard een ideaalgewicht van 700 kg en is die niet te dik of te dun, dan zou er maximaal 105 aan gewicht op kunnen, maar....

- Dat is inclusief tuig, haal er dus 10 kg sowieso vanaf.
- Dat is alleen als het zadel het paard goed past en de ruiter goed in het zadel past.
Dus een langere ruiter van 95 kg zou beter passen dan een korte ruiter van 95 kg.
- Dat zou ik ook alleen doen als de ruiter een goede onafhankelijke zit heeft.

Ik heb Shires, van rond de 180cm (800-850 kg) en bij mijn paarden ligt de max op 95-100 kg, mits het een langer persoon is. Heel oneerbiedig, vanaf dames broekmaat 46 houdt het echt op, want dan pas je niet meer zo in mijn zadels dat het zwaartepunt van de ruiter goed in het midden van het zadel ligt.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:09

Bedankt voor je antwordt! Vindt je mij dan nog passen? Waarschijnlijk komt bij ons ook een paard van rond de 175/180cm, maar ik was even benieuwd, want als ik nou verliefd wordt op een iets kleiner trekpaardje...

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:16

Daphara schreef:
Paradise123 schreef:
Hoeveel kan volgens jullie een trekpaard vanaf 165cm dragen?
het gaat vooral om recreatief buitenrijden, zo'n 5x per week.
daarnaast willen we ook gaan mennen, grondwerken en natuurlijk lekker tutten *\o/*


Dat ligt aan meerdere factoren, wat is het ideaal gewicht van het paard, pak daar max. 15 % van

Is het paard te dik of te dun (onbespierd), moet je imo op een max. 10% gaan zitten.

Heeft je paard een ideaalgewicht van 700 kg en is die niet te dik of te dun, dan zou er maximaal 105 aan gewicht op kunnen, maar....

- Dat is inclusief tuig, haal er dus 10 kg sowieso vanaf.
- Dat is alleen als het zadel het paard goed past en de ruiter goed in het zadel past.
Dus een langere ruiter van 95 kg zou beter passen dan een korte ruiter van 95 kg.
- Dat zou ik ook alleen doen als de ruiter een goede onafhankelijke zit heeft.

Ik heb Shires, van rond de 180cm (800-850 kg) en bij mijn paarden ligt de max op 95-100 kg, mits het een langer persoon is. Heel oneerbiedig, vanaf dames broekmaat 46 houdt het echt op, want dan pas je niet meer zo in mijn zadels dat het zwaartepunt van de ruiter goed in het midden van het zadel ligt.


Hier ben ik het mee eens.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:52

Paradise123 schreef:
Bedankt voor je antwordt! Vindt je mij dan nog passen? Waarschijnlijk komt bij ons ook een paard van rond de 175/180cm, maar ik was even benieuwd, want als ik nou verliefd wordt op een iets kleiner trekpaardje...


85 kg op een trekpaard van 1m65 past echt prima. Op een niet te ielig rijpaard van 1m65 ook trouwens.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:14

Poekkie schreef:
Paradise123 schreef:
Bedankt voor je antwordt! Vindt je mij dan nog passen? Waarschijnlijk komt bij ons ook een paard van rond de 175/180cm, maar ik was even benieuwd, want als ik nou verliefd wordt op een iets kleiner trekpaardje...


85 kg op een trekpaard van 1m65 past echt prima. Op een niet te ielig rijpaard van 1m65 ook trouwens.


Ik zou zelfs durven te zeggen dat het eigenlijk beter op een een stevig rijpaard van 165 past, trekpaarden hebben vaak zwakkere ruggen en zijn over het algemeen minder op draagkracht gebouwd. Niet voor niets heet het trekpaard ;) Daarnaast hebben koudbloeden veel meer aanleg om te dik te worden, allesbehalve handig als er nog een relatief zware ruiter op gaat zitten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:19

Paradise123 schreef:
Bedankt voor je antwordt! Vindt je mij dan nog passen? Waarschijnlijk komt bij ons ook een paard van rond de 175/180cm, maar ik was even benieuwd, want als ik nou verliefd wordt op een iets kleiner trekpaardje...


Heb je iets verstand van zadels?

Het is echt afhankelijk van je broek maat en welk zadel nog goed op je paard past. Dus kijk goed naar de rug, meet op hoeveel cm je hebt voor een zadel.

Hier een link die het uitlegt:

https://greendistance.nl/de-plaats-van- ... op-de-rug/

Hier over boomloze zadels en het risico dat ook die meebrengen:

https://www.bitloospaardrijden.info/paardenrug.php



Mijn advies bij een voller persoon is om voor een zadel te gaan met brede kussens, zodat je gewicht ook over een groter oppervlakte van de rug verdeeld wordt, niet per definitie alleen in de lengte, maar ook in de breedte. Helemaal ideaal is als je een zadel kunt testen met een drukpad er onder, zo kan gelijk goed beoordeeld worden hoe de druk verdeeld wordt.
Ik ben ook een vollere ruiter, maar ik laat mijn zadels dus elke 4-6 maand nakijken. Bij mijn merrie, omdat ze jong en in de groei is, bij mijn ruin omdat hij aardig kan variëren in gewicht tussen zomer en wintermaanden.

85 kilo zegt nog niet zoveel, hoe staat dat in verhouding met je lengte?

Hetzelfde als dat een paard van 180 nog steeds een hele korte rug, weke rug of juist te lange rug kan hebben. Het moet gewoon allemaal bij elkaar passen, paard, zadel en ruiter. Cijfers zijn daarbij minder belangrijk dan of het past.

Dus past iemand van 85 kilo op een paard van zeg 170? Wel als het paard een gezond gewicht en bespiering heeft en een zadel past waar de ruiter goed op past. Is de ruiter 155 cm en broek maat 48… nou dan zou het ook zomaar niet kunnen passen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:29

Fly_high schreef:
Poekkie schreef:

85 kg op een trekpaard van 1m65 past echt prima. Op een niet te ielig rijpaard van 1m65 ook trouwens.


Ik zou zelfs durven te zeggen dat het eigenlijk beter op een een stevig rijpaard van 165 past, trekpaarden hebben vaak zwakkere ruggen en zijn over het algemeen minder op draagkracht gebouwd. Niet voor niets heet het trekpaard ;) Daarnaast hebben koudbloeden veel meer aanleg om te dik te worden, allesbehalve handig als er nog een relatief zware ruiter op gaat zitten.


Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar het is imo wel te generaliserend zoals je het brengt. Ik ken persoonlijk namelijk meer te dikke warmbloeden dan te dikke trekpaarden. Feitelijk zijn mijn Shires ook trekpaarden en die zijn echt niet te dik, mijn ruin heeft zelfs de neiging wat schaal te zijn (laatste anderhalf jaar gelukkig goed onder controle). Mijn merrie eet graag, heeft aanleg om dikker te worden, maar is ook bloed fanatiek onder het zadel en daarmee in goede conditie en training te houden.

Bij beiden warmbloed en koudbloed ligt het aan de training en conditie van het paard. Veel trekpaard rassen worden tegenwoordig al meer rijtypisch gefokt.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:52

bedankt voor jullie reacties *\o/* :)) !

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:59

Daphara schreef:
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar het is imo wel te generaliserend zoals je het brengt. Ik ken persoonlijk namelijk meer te dikke warmbloeden dan te dikke trekpaarden. Feitelijk zijn mijn Shires ook trekpaarden en die zijn echt niet te dik, mijn ruin heeft zelfs de neiging wat schaal te zijn (laatste anderhalf jaar gelukkig goed onder controle). Mijn merrie eet graag, heeft aanleg om dikker te worden, maar is ook bloed fanatiek onder het zadel en daarmee in goede conditie en training te houden.

Bij beiden warmbloed en koudbloed ligt het aan de training en conditie van het paard. Veel trekpaard rassen worden tegenwoordig al meer rijtypisch gefokt.


Shires zijn ook best een vreemde eend wat koudbloeden betreft, niet te vergelijken met de meeste trekpaardrassen. Aanleg voor overgewicht is overigens slechts een van de redenen waarom ik trekpaarden niet zo geschikt acht voor vollere / zwaardere ruiters, het grootste probleem is dat ze vaak korte en relatief zwakke ruggen hebben in verhouding tot hun bouw, dat is best een klempunt als je er minstens 18 of 18,5 inch op kwijt moet. En ja, Shires zijn hier meestal ook een uitzondering op ;)

Ik moet zeggen dat ik jouw percentages ook nogal overdreven vind, 10% voor een onbespierd paard zou inhouden dat jonge warmbloeden van +/- 160cm standaard zadelmak gemaakt moeten worden door kinderen :') want zelfs onder de kleinere amazones zijn dames die nog lang geen 50 kilo wegen heel zeldzaam.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:51

De 10% was letterlijk een reactie op het trekpaard van 165, die had ik gequote.
Dan heb je het over ongeveer 700-750 kg paard op gezond gewicht (even afhankelijk van het ras, want een Breton gaat op die maat rustig richting de 850 kg)

En ja, met een onbespied of te dik trekpaard zou ik dichter op de 10% gaan zitten, dan op de 15%

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:10

Oh, ik dacht dat het als een algemene regel bedoeld was, niet alleen m.b.t. trekpaarden. Mijn excuses :o

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:30

Hoeveel kan een fjord van 1.45 dragen? Hij is 5 jaar oud en niet te dik ( sportfjord)

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:49

Ik denk 75kg voor zeer intensief rijden en 85kg voor recreatief rijden.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:17

Paradise123 schreef:
Ik denk 75kg voor zeer intensief rijden en 85kg voor recreatief rijden.



waarom een ander gewicht voor het 1 en ander? Het blijft een feit dat het dier het moet dragen. Een recreatieve bosrit kan ook zwaar zijn hoor, op ongelijke grond

Ik houd voor mijn haf rond de 70 kilo aan. Dit is eentje van 1,47m en ouderwets. Ok er heeft wel eens een zwaarder iemand opgezeten, maar voor regelmatig rijden houd ik 70 kg aan

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:49

Beste allemaal,

Ik heb nu 1,5 jaar mijn lieve paard Koda en sinds 2 weken stap ik 3x per week 3 a 5 minuutjes op haar. Nu heeft mijn moeder even een foto gemaakt en vraag ik me af of ik niet te groot ben voor haar. Ze is pas 3 jaar en 8 maanden dus ze zal nog wel een beetje groeien kwa hoogte en ook nog wel in de breedte.
Ze is 157 maar is vrij kort waardoor ze nog kleiner lijkt maar ze is best breed van zichzelf.

Ik ben 1,68 en heb iets dikkere benen en weeg nu 72 kg.

Nu vraag ik me af of ik niet te groot/zwaar ben voor haar?
Afbeelding

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:02

shanaira schreef:
Beste allemaal,

Ik heb nu 1,5 jaar mijn lieve paard Koda en sinds 2 weken stap ik 3x per week 3 a 5 minuutjes op haar. Nu heeft mijn moeder even een foto gemaakt en vraag ik me af of ik niet te groot ben voor haar. Ze is pas 3 jaar en 8 maanden dus ze zal nog wel een beetje groeien kwa hoogte en ook nog wel in de breedte.
Ze is 157 maar is vrij kort waardoor ze nog kleiner lijkt maar ze is best breed van zichzelf.

Ik ben 1,68 en heb iets dikkere benen en weeg nu 72 kg.

Nu vraag ik me af of ik niet te groot/zwaar ben voor haar?
[ [url=m/H7FbB7.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ik zou zelf lekker rustig opbouwen, wat mij betreft ziet het er prima uit.

Ze zal zelf ook nog wat groeien, mischien niet super ver de hoogte in, maar met training natuurlijk de breedte qua spieren.

Wat mij betreft is het een goede maat voor t beesie. Lekker laten wennen ;) wel alles rustig aan doen. Maar ziet er super netjes uit

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:09

De laatste past!

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:11

shanaira schreef:
Beste allemaal,

Ik heb nu 1,5 jaar mijn lieve paard Koda en sinds 2 weken stap ik 3x per week 3 a 5 minuutjes op haar. Nu heeft mijn moeder even een foto gemaakt en vraag ik me af of ik niet te groot ben voor haar. Ze is pas 3 jaar en 8 maanden dus ze zal nog wel een beetje groeien kwa hoogte en ook nog wel in de breedte.
Ze is 157 maar is vrij kort waardoor ze nog kleiner lijkt maar ze is best breed van zichzelf.

Ik ben 1,68 en heb iets dikkere benen en weeg nu 72 kg.

Nu vraag ik me af of ik niet te groot/zwaar ben voor haar?
[ [url=m/H7FbB7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind dit een moeilijke... Zo op 't eerste gezicht denk ik ja, kan. Alleen lijkt het of je paardje een vrij korte rug heeft, het zadel daardoor niet groter kan en dit eigenlijk wat krap is voor jou. Snap je wat ik bedoel? Dus daarom neig ik toch naar nee, past niet.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:16

Daar zit ook weer wat in ja...
Zadel is idd wat te klein voor je...
Maar is het paardje echt 157?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:17

Ik vind je niet passen, ondanks dat je benen niet onder de pony uit komen, is je bovenlijf te lang. Ook zit je met je gewicht vrij hoog ten opzichte van het gewicht van de pony, denk dat die Max 400-450 weegt. Deze pony is geen 157 cm als jij maar 168 bent, de verhoudingen kloppen niet, ik denk dat je een typfouten gemaakt hebt en 147 cm bedoeld.

Inclusief kleding en tuig zul jij al ruim over de 80 kilo wegen, je zal rond de 20% zijn van het gewicht van de pony. Neem een weegschaal mee naar stal, pak al je tuig in je armen, inclusief, laarzen, cap, dekje, pad hoofdstel enz. en ga eens op een weegschaal staan, best confronterend, maar wel goed om te doen.

Je zwaartepunt ligt ook te ver naar achteren en daarmee wordt de rug van je pony verkeerd belast. Je zwaartepunt ligt nu op de rode lijn en zou op de groene lijn moeten liggen.

Afbeelding

Al met al zeg ik, het past niet.

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:22

Paradise123 schreef:
Daar zit ook weer wat in ja...
Zadel is idd wat te klein voor je...
Maar is het paardje echt 157?


Yess echt 157 vorig jaar officieel gemeten, het zadel had idd iets groter gemoeten maar ivm haar rug kon dat niet :( de zadelmaker vond dat ik net aan paste maar als ik iets kon afvallen dat het beter zou zijn :)

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:26

Daphara legt eea heel goed uit. Zadel lijkt te klein voor jou, je zit nu teveel op de lepel. Grotere maat past niet op de rug dus een helder teken dat je te groot bent.

Daarnaast is je pony nog zo jong, nu te zwaar belasten kan echt problemen geven als ze ouder is.

Afvallen is hier niet zozeer het probleem maar de verhouding is totaal zoek.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:29

shanaira schreef:
Paradise123 schreef:
Daar zit ook weer wat in ja...
Zadel is idd wat te klein voor je...
Maar is het paardje echt 157?


Yess echt 157 vorig jaar officieel gemeten, het zadel had idd iets groter gemoeten maar ivm haar rug kon dat niet :( de zadelmaker vond dat ik net aan paste maar als ik iets kon afvallen dat het beter zou zijn :)


Dan klopt jouw lengte en gewicht niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind je absoluut niet te dik, maar ik vind je wel uit verhouding tov de lengte van je paard/pony. Ik zou dat toch eens nameten.

Je zou maar 10 cm langer moeten zijn dan de schofthoogte van je paard, maar dat ben je in zittende houding al, laat staan dat als je er naast staat.
Beide foto’s hebben dezelfde schaal.

Afbeelding

Ja, je hebt een cap op, maar het paard heeft een zadel op, dus die twee heffen elkaar op en toch steek je zittend en (iets wat) in elkaar gezakt toch al een eind boven de schoft van je paard uit.

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:34

Daphara schreef:
Ik vind je niet passen, ondanks dat je benen niet onder de pony uit komen, is je bovenlijf te lang. Ook zit je met je gewicht vrij hoog ten opzichte van het gewicht van de pony, denk dat die Max 400-450 weegt. Deze pony is geen 157 cm als jij maar 168 bent, de verhoudingen kloppen niet, ik denk dat je een typfouten gemaakt hebt en 147 cm bedoeld.

Inclusief kleding en tuig zul jij al ruim over de 80 kilo wegen, je zal rond de 20% zijn van het gewicht van de pony. Neem een weegschaal mee naar stal, pak al je tuig in je armen, inclusief, laarzen, cap, dekje, pad hoofdstel enz. en ga eens op een weegschaal staan, best confronterend, maar wel goed om te doen.

Je zwaartepunt ligt ook te ver naar achteren en daarmee wordt de rug van je pony verkeerd belast. Je zwaartepunt ligt nu op de rode lijn en zou op de groene lijn moeten liggen.

[ [url=m/IuhFXn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al met al zeg ik, het past niet.


Het zadel had idd voor mijn kont een maatje groter gemoeten maar dat kon helaas niet met haar rug.
Ze is 157 geen typefout haha en weegt 530 kg. Van de zijkant ziet ze er uit als een dun paardje maar ze is aardig breed :)

Afbeelding