[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:51

Er klopt iets niet in lengte van 1 van jullie beide.

Mijn zus is wat groter dan mij, ik denk 1m65 (ik ben 1m61) dus mijn zus is niet veel kleiner dan jou.
Haar paard is ook maar 1m57 en dat oogt totaal anders.

Afbeelding

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:03

Art_Ificious schreef:
Er klopt iets niet in lengte van 1 van jullie beide.

Mijn zus is wat groter dan mij, ik denk 1m65 (ik ben 1m61) dus mijn zus is niet veel kleiner dan jou.
Haar paard is ook maar 1m57 en dat oogt totaal anders.

[ [url=m/kFFiAH.jpg]Afbeelding[/url] ]



Jullie paard is wel echt een stuk langer. Mijn paard is kort in haar nek en rug en heeft nog vrij korte voorbeentjes. Misschien dat het er daardoor anders uit ziet?

Ik hoop dat die van mij nog een groeispeurt krijgt aangezien ik haar ook een beetje aan de kleine kant vind.


Dit ben ik er ook naast met aardig hoge schoentjes

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:05

shanaira schreef:
Daphara schreef:
Ik vind je niet passen, ondanks dat je benen niet onder de pony uit komen, is je bovenlijf te lang. Ook zit je met je gewicht vrij hoog ten opzichte van het gewicht van de pony, denk dat die Max 400-450 weegt. Deze pony is geen 157 cm als jij maar 168 bent, de verhoudingen kloppen niet, ik denk dat je een typfouten gemaakt hebt en 147 cm bedoeld.

Inclusief kleding en tuig zul jij al ruim over de 80 kilo wegen, je zal rond de 20% zijn van het gewicht van de pony. Neem een weegschaal mee naar stal, pak al je tuig in je armen, inclusief, laarzen, cap, dekje, pad hoofdstel enz. en ga eens op een weegschaal staan, best confronterend, maar wel goed om te doen.

Je zwaartepunt ligt ook te ver naar achteren en daarmee wordt de rug van je pony verkeerd belast. Je zwaartepunt ligt nu op de rode lijn en zou op de groene lijn moeten liggen.

[ [url=m/IuhFXn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al met al zeg ik, het past niet.


Het zadel had idd voor mijn kont een maatje groter gemoeten maar dat kon helaas niet met haar rug.
Ze is 157 geen typefout haha en weegt 530 kg. Van de zijkant ziet ze er uit als een dun paardje maar ze is aardig breed :)

[ [url=m/FT7SN7.png]Afbeelding[/url] ]


Heb je meer rijfoto’s? Want de foto die je gepost hebt lijkt het heel erg uit verhouding. Misschien gewoon van een ongelukkig moment, maar kijk naar de rode en groene lijn, je zit totaal verkeerd in dit zadel op die foto.

Heeft je moeder 1 foto gemaakt of meer?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:08

Hij mist nog best een flink stuk bespiering op zijn rug.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:19

Afbeelding
Afbeelding

Mijn paard is 1.61 en ik 1.80 toch zijn de verhoudingen echt anders voor mn gevoel

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:23

shanaira schreef:
Daphara schreef:
Ik vind je niet passen, ondanks dat je benen niet onder de pony uit komen, is je bovenlijf te lang. Ook zit je met je gewicht vrij hoog ten opzichte van het gewicht van de pony, denk dat die Max 400-450 weegt. Deze pony is geen 157 cm als jij maar 168 bent, de verhoudingen kloppen niet, ik denk dat je een typfouten gemaakt hebt en 147 cm bedoeld.

Inclusief kleding en tuig zul jij al ruim over de 80 kilo wegen, je zal rond de 20% zijn van het gewicht van de pony. Neem een weegschaal mee naar stal, pak al je tuig in je armen, inclusief, laarzen, cap, dekje, pad hoofdstel enz. en ga eens op een weegschaal staan, best confronterend, maar wel goed om te doen.

Je zwaartepunt ligt ook te ver naar achteren en daarmee wordt de rug van je pony verkeerd belast. Je zwaartepunt ligt nu op de rode lijn en zou op de groene lijn moeten liggen.

[ [url=m/IuhFXn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al met al zeg ik, het past niet.


Het zadel had idd voor mijn kont een maatje groter gemoeten maar dat kon helaas niet met haar rug.
Ze is 157 geen typefout haha en weegt 530 kg. Van de zijkant ziet ze er uit als een dun paardje maar ze is aardig breed :)

[ [url=m/FT7SN7.png]Afbeelding[/url] ]


Heb je meer rijfoto’s? Want de foto die je gepost hebt lijkt het heel erg uit verhouding. Misschien gewoon van een ongelukkig moment, maar kijk naar de rode en groene lijn, je zit totaal verkeerd in dit zadel op die foto.

Heeft je moeder 1 foto gemaakt of meer?[/quote]


Alleen deze nog. Alleen niet heel scherp.
Ik hoop gewoon dat ze nog een heel stuk gaat groeien maar ik ben bang van niet :(

Afbeelding

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:27

IrishDraught schreef:
[ [url=m/ZOdPRk.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NCRHwt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard is 1.61 en ik 1.80 toch zijn de verhoudingen echt anders voor mn gevoel



Jaa idd!
Mijn paard is wel heel compact als je het vergelijkt met andere paarden.
Als ze een full dressuur dekje op heeft komt het einde al bij het begin van haar billen

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:35

Sorry, ik vind het ook niet passen. En dan vooral jouw bovenlichaam, wat gewoon echt te lang is, en je bent te groot voor dit zadel. Je paard drukt de rug weg, dat wil je niet.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:42

Avalanche schreef:
Sorry, ik vind het ook niet passen. En dan vooral jouw bovenlichaam, wat gewoon echt te lang is, en je bent te groot voor dit zadel. Je paard drukt de rug weg, dat wil je niet.


Dit zie ik ook

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:27

@shanaira

Afbeelding

Ik ben 1.68, mijn paard is 1.52 met korte rug. Ik zit hier wel een gaatje korter dan comfortabel zou zijn, maar is in de hunt seat equitation, dus dat hoort daar. (je moet op springlengte zitten)


Afbeelding
Hier op mijn westernzadel. Ik vind de verhouding toch heel anders dan bij jou. En mijn paard is écht maar 1.52, zelfs krap aan. Hij heeft in alles maat cob, en is officieel gemeten. Dus iets klopt niet in uw metingen.


Afbeelding
Hier sta ik ernaast. Vergelijk dit eens met jouw fotos. Ik vind het verschil bij mij kleiner dan bij jou. (voor de meting wel ff de hoed wegdenken :D )

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:01

Een goed getrainde Quarter is wel breder en een pak gespierder he :)

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:15

Het verschilt ontzettend per paard hoe het eruit ziet. Ik ben 1,64, mijn paard 1,59 en ik lijk daar langer op dan dat jij op die van jou lijkt, Sevke. Althans, dat vind ik :+

De verhoudingen verschillen zo per combinatie, dat je er zonder foto gewoon niet veel van kan maken. Ik ben dus kleiner als Sevke, en mijn paard is groter. En toch ziet het er weer anders uit.

Ik zal er een foto bij doen voor het idee, maar ik heb vrijwel geen serieuze rij foto’s, dus jullie krijgen een bos foto waar iedereen echt op z’n best op staat :+

Afbeelding

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:25

Maar sevke haar foto’s zijn meer uit laag perspectief genomen en de jouwe op ooghoogte of iets hoger. Dat geeft ook een andere verhouding. Zowel sevke als jij ogen prima passend.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:48

Wat je bij prugelpiet en Svetk beiden ook mooi ziet is dat het zwaartepunt van de ruiter mooi in het midden van het zadel ligt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juist het passen in een zadel dat passend is voor je paard is van wezenlijk belang en dat doen deze dames prima.
Shanaira haar zwaartepunt ligt achter in het zadel, los van of de stokmaat of haar lengte klopt, zie je gewoon dat zij niet in dit zadel past.

Afbeelding

Nogmaals, even voor de duidelijkheid, ze is imo niet te dik, maar ze is volgens mij echt te groot voor dit zadel en daarmee past ze imo niet op dit paard, aangezien het paard geen groter zadel gaat passen.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:19

Odin18 schreef:
Hoeveel kan een fjord van 1.45 dragen? Hij is 5 jaar oud en niet te dik ( sportfjord)


die van jou zou ik uberhaupt niet op gaan zitten, als hij nog steeds zo slecht loopt. verder voor een GEZONDE zou ik 65 max erop willen. en ook niet groter dan 1.75/1.80

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:25

65 kg is weinig voor een fjord hoor… ik ken meerdere meiden van 65 kg en die passen supermakkelijk op mijn haf van 1m48, met zelfs nog overschot zat.

Doe dat maar eerder naar 75 kg voor regelmatig en 80 kg voor korte ritjes een beetje te stappen.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:28

Poekkie schreef:
65 kg is weinig voor een fjord hoor… ik ken meerdere meiden van 65 kg en die passen supermakkelijk op mijn haf van 1m48, met zelfs nog overschot zat.

Doe dat maar eerder naar 75 kg voor regelmatig en 80 kg voor korte ritjes een beetje te stappen.


ook voor een 5 jarige sport fjord? Zei 65kg met het idee er achter dat de pony dan met die leeftijd niet veel balans heeft. nog wat slapjes kan zijn. Die bredere kunnen idd makkelijk meer aan.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:42

Heyhoi! Kan dit? Ik ben zelf 1,70 en 65 kg, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe groot mijn pony is.

Afbeelding

Afbeelding

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:21

Ik vind je niet in dit zadel passen qua beenlengte, langer zadel gaat weer niet goed zijn voor de pony :n het lijkt een C-maat pony zo op het eerste gezicht? Niet zo'n succes met jouw lengte vrees ik, ook al ben je heel slank

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:20

Myponyhoward schreef:
Heyhoi! Kan dit? Ik ben zelf 1,70 en 65 kg, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe groot mijn pony is.

[ [url=m/ghKqxU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iZZ7dS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Qua gewicht net ok maar qua lengte en zadel niet meer zo te zien. Ik zeg dus nee.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:21

MimixDaina schreef:
Poekkie schreef:
65 kg is weinig voor een fjord hoor… ik ken meerdere meiden van 65 kg en die passen supermakkelijk op mijn haf van 1m48, met zelfs nog overschot zat.

Doe dat maar eerder naar 75 kg voor regelmatig en 80 kg voor korte ritjes een beetje te stappen.


ook voor een 5 jarige sport fjord? Zei 65kg met het idee er achter dat de pony dan met die leeftijd niet veel balans heeft. nog wat slapjes kan zijn. Die bredere kunnen idd makkelijk meer aan.


Ja hoor. Die meiden van 65 kg hier ga je dr zo met gemak op zwieren zonder ook maar ergens aan die max grens te denken, geloof me vrij ;)

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:10

Myponyhoward schreef:
Heyhoi! Kan dit? Ik ben zelf 1,70 en 65 kg, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe groot mijn pony is.

[ [url=m/ghKqxU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iZZ7dS.jpg]Afbeelding[/url] ]



Met dit zadel nee. Ik keek ff in je profiel, met dat zadel dat je er daar op hebt ziet het er beter uit.

Boekjes
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-10-22

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:32

Ik vindt de laatste nog net passen.

Boekjes
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-10-22

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:32

Maar het is dan ook wel op het randje.

Marinmulder
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:01

Hooii, ik ben 1.76 en k weeg 52,6 kilo. Ik rijd op een D pony van 146. Ben ik te groot?
Hoop dat de foto het doet
Afbeelding