Hulp nodig

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:31

madhatter schreef:
dat weet ik omdat dat meisje dat zegt en ik niet denk dat ze liegt, hoe weet je dat dit niet echt zo is?

misschien is het wel niet zo maar waarom zou je daar van uit gaan?

Omdat kinderen altijd denken dat hun ouders veel geld hebben, en vaak maar weinig inzicht hebbennin de echte financien

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:53

Vjestagirl schreef:
madhatter schreef:
dat weet ik omdat dat meisje dat zegt en ik niet denk dat ze liegt, hoe weet je dat dit niet echt zo is?

misschien is het wel niet zo maar waarom zou je daar van uit gaan?

Omdat kinderen altijd denken dat hun ouders veel geld hebben, en vaak maar weinig inzicht hebbennin de echte financien


Altijd is misschien wel overdreven, maar ik ken het nog wel van 'vroeger'. Als je dan iets graag wou werd ik zo enthousiast dat ik ook zoiets zou hebben dat ik dan ook 'vond' dat mn ouders hebben genoeg geld etc. Maar ik snap de TS ze wil graag een paard (welke meid wil dat nou niet) en word enthousiast om het idee ervan. TS kijk hoe duur stalling etc bij jou in de buurt is en maak is een maandelijkse kostenplatje en denk daarbij aan wat 'vast' is en wat evt nog erbij zou kunnen komen kijken, vooral in het begin. En overleg hiermee met je moeder hoe jullie dit gaan aanpakken en of jij dit red met een baantje en school!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:28

[/quote]
Omdat kinderen altijd denken dat hun ouders veel geld hebben, en vaak maar weinig inzicht hebbennin de echte financien[/quote]

altijd? nee hoor :) ik ben een kind en ik denk niet dat mijn ouders veel geld hebben, dus fout.
en ook heb ik wel inziht in alles, dus dat is ook niet waar. dat is bij ts waarshijnlijk ook zo.

niet zo vooroordelen dus +:)+

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:38

Ik ken geen enkel kind die het kasboekje in mag kijken en weet hoeveel er netto elke maand binnenkomt en overblijft haha. Tussen 'ik denk' en 'ik weet op basis van de cijfers' zit natuurlijk wel een groot verschil.

Het echte inzicht is er natuurlijk niet in de exacte financiële situatie. Genoeg geld kan relatief zijn. Bijvoorbeeld: 300 elke maand overhouden kan voor een kind van 13 of 14 veel lijken en genoeg voor paard, terwijl de ouder denkt: Er moet gespaard worden voor studie, kleding moet aangeschaft worden en de belasting volgende maand terugbetaald worden dus kan maar beter opzij gezet worden. De ouders hebben als enige echt zicht op de verhouding tussen inkomsten en uitgaven. Paard kost maandelijks veel. Neemt een beste hap uit het budget, voor een jaar gemiddeld onderhoud paard kun je ook een jaar je kind laten studeren, of rijbewijs laten halen. Ik zeg dus niet dat de ts liegt (absoluut niet!), maar plaats een kanttekening.

Ouder worden, uit huis gaan, lekker zelf werken en dan paard kopen is altijd mogelijk. Je kan dan fijn je eigen geld uitgeven :D en tot die tijd lekker sparen voor die droom :) en wie weet komt die droom wel eerder uit dan je denkt :) sowieso als je iets ouder bent, heb je meer keuze uit baantjes dus dan is het meebetalen ook haalbaarder :)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:07

Vjestagirl schreef:
madhatter schreef:
Omdat kinderen altijd denken dat hun ouders veel geld hebben, en vaak maar weinig inzicht hebben in de echte financien

altijd? nee hoor :) ik ben een kind en ik denk niet dat mijn ouders veel geld hebben, dus fout.
en ook heb ik wel inziht in alles, dus dat is ook niet waar. dat is bij ts waarshijnlijk ook zo.

niet zo vooroordelen dus +:)+


PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF Oh ja, dit is bokt.

Kinderen denken vaak dat hun ouders veel geld hebben. Of iig genoeg om te kopen wat zij graag hebben willen, terwijl dit niet waar hoeft te zijn. Dat komt omdat kinderen vaak ook denken dat hun ouders ze overal inzicht in geven, of dat ze alles (of veel, of genoeg) al snappen om dat inzicht zelf wel te hebben. Wat kinderen vaak niet weten is dat ouders niet alle maandelijkse kosten met hun kinderen delen, dat er betaald moet worden voor dingen waarvan kinderen zich vaak niet realiseren dat je ervoor moet betalen en dat nagenoeg alles meer geld kost dan kinderen vaak denken. Ik heb iig nog nooit een tiener ontmoet die wekelijks met zijn/haar ouders om de tafel zit, alle rekening overzichten en bonnetjes erbij om gezamenlijk het kasboek op te maken.

Daarnaast denken kinderen vaak dat ze prima inzicht hebben in wat een paard / pony / kip / kat / hond / broertje / crossmotor kost per maand, terwijl bokt een prima medium is om uit te vinden dat dit vaak niet zo is. Ook verkijken kinderen zich vaak op de verantwoording die het kost om een dier te hebben en gezond en gelukkig te houden, waardoor dit vaak deels een verantwoording wordt van de ouders. Die daar misschien wel helemaal geen zin in hebben.

En daarmee kom ik aan mijn laatste punt: zelfs al klopt het bovenstaande allemaal niet. Zelfs al heb je geweldig inzicht in de financiën van je ouders, ben je de meest verantwoordelijke tiener ooit met een baantje waarmee je je eigen paard volledig kan betalen, draag je alle verantwoording helemaal zelf én haal je daarnaast prima cijfers op school, heb je een mooi sociaal leven en vindt je oma je het liefste kleinkind op aarde: dan nóg ben je afhankelijk van je ouders, en als die het niet zien zitten dan moet je dat misschien accepteren...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:34

Goed geschreven, Vjestagirl.
Ben het niet altijd met je eens, maar wel vaak ;)

Anemoon, maak je eens niet zo druk!
Je maakt je nog drukker dan de ts zelf :(:)

Natuurlijk mogen jongeren onder de 16 een eigen pony, ken er genoeg.
Ook hier op Bokt.
Maar daarvan zijn de ouders vaak ook paardenmensen en vaak gaat het initiatief ook van hen uit, dat is heel wat anders :j

Meid, geniet van je verzorgpaard en je vrije tijd!
Als je zoveel moet werken dat je iets zinnigs zou kunnen bijdragen, heb je niet eens tijd over voor je paardje -O-

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:52

Als haar moeder zegt dat ze genoeg geld heeft, dan is dat zo. Dat zijn onze zaken toch niet?. Natuurlijk, van alles nog van kan leren, en dan kun je ondertussen een leuk bijbaantje zoeken. Gewoon lekker de TS vraagt om advies, maar de TS vraagt volgens mij niet om reacties over haar moeder die niet genoeg geld heeft of andere opmerkingen die eigenlijk vrij weinig met haar vraag te maken hebben. En opmerkingen dat je haar niet zou geloven, zijn een beetje kinderachtig in mijn ogen. Als je haar niet gelooft is dat meer jou probleem dan haar probleem, zij heeft er weinig aan als dat gezegd wordt :')
Natuurlijk slaat het nergens op dat 'kinderen' onder de 16 jaar geen paard mogen hebben.

Verder, TS, zou ik het voorlopig maar eventjes laten. Op je veertiende verdien je inderdaad niet veel, en als je dan een paard moet betalen moet je behoorlijk hard werken. Je hebt nu je verzorgpaard waar je sparen ;)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:01

Forgive schreef:
Als haar moeder zegt dat ze genoeg geld heeft, dan is dat zo. Dat zijn onze zaken toch niet?. Natuurlijk, van alles nog van kan leren, en dan kun je ondertussen een leuk bijbaantje zoeken. Gewoon lekker de TS vraagt om advies, maar de TS vraagt volgens mij niet om reacties over haar moeder die niet genoeg geld heeft of andere opmerkingen die eigenlijk vrij weinig met haar vraag te maken hebben. En opmerkingen dat je haar niet zou geloven, zijn een beetje kinderachtig in mijn ogen. Als je haar niet gelooft is dat meer jou probleem dan haar probleem, zij heeft er weinig aan als dat gezegd wordt :')
Natuurlijk slaat het nergens op dat 'kinderen' onder de 16 jaar geen paard mogen hebben.

Verder, TS, zou ik het voorlopig maar eventjes laten. Op je veertiende verdien je inderdaad niet veel, en als je dan een paard moet betalen moet je behoorlijk hard werken. Je hebt nu je verzorgpaard waar je sparen ;)


Die moeder van de TS geeft helemaal niet aan genoeg geld te hebben, de moeder van de TS geeft aan dat het geld haar niet op de rug groeit. De TS geeft aan dat haar moeder genoeg geld heeft, dat is wat anders.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:06

madhatter schreef:
dat weet ik omdat dat meisje dat zegt en ik niet denk dat ze liegt, hoe weet je dat dit niet echt zo is?

misschien is het wel niet zo maar waarom zou je daar van uit gaan?


Misschien omdat een 14 jarige meestal niet een echt realistisch beeld heeft over het geld wat er iedere maand binnenkomt en de uitgaven die er zijn? En ook niet wat een paard precies allemaal kost.
En ook dat je niets te zeggen hebt waaraan het geld uitgegeven wordt?

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:09

En dan nog; wat heeft de moeder van de Ts hier in principe mee te maken?. De vraag was toch letterlijk; Hoe kan IK ervoor zorgen dat ik toch een eigen paard kan meebetalen. Begrijp niet waarom je de TS niet zou geloven en daar een opmerking over zou maken, want dan krijg je dit dus. Waarom zou je haar uberhaupt niet geloven, en zoals madhatter al zei; daar vanuit gaan?
Beetje nutteloos volgens mij ;)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:15

Dan is het ook vrij nutteloos om er bij te schrijven dat ze weet dat haar moeder geld genoeg heeft. Want dan kan je dat beter achterwegen laten, als je daar geen reacties op wilt.
Ts heeft zelf haar moeder er bij betrokken door dit te schrijven.

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:57

Het is niet nutteloos om dat erbij te schrijven. Ik bedoel dat ik het nutteloos vind dat er reacties komen waarin er wordt gezegd dat het moeilijk is haar te geloven. Dat staat namelijk volkomen los van de vraag van de TS.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:14

Dat je moeder genoeg geld heeft kan best, maar ik vind dat je moet accepteren dat ze het niet wil. De kosten zijn namelijk niet het grootste punt, een paard hebben is namelijk ook een grote zorg en verantwoordelijkheid. Ik kan best begrijpen dat jou moeder dat niet zo ziet zitten. Geniet lekker van je verzorgpaard en als je later zelf een baan hebt kan je alsnog een paard kopen!