Proberen te rijden. Tips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:20

Sorry, maar ik vind dat je iemand van twaalf jaar niet zonder volwassen begeleiding mag laten inrijden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:43

Heel simpel op te lossen maar gezien je niet weet hoe zou je het ook zeker niet moeten doen.
Levensgevaarlijk dit voor jou en de pony, voor hetzelfde geld besluit hij dadelijk dat rennen de oplossing moet zijn voor jouw onduidelijke vraag en lig jij eronder.

Echt niet verder gaan zonder professional hoor!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:14

Onzin! Dat les nemen blablabla, het is jouw pony en jij moet haar leren kennen. Echter ben ik oer wel mee eens dat er iemand bij moet zijn, hoeft niet perse ervaren te zijn maar om met de meeste dingen te helpen!

Je bent al super ver!!

Zelf heb ik samen met een vriendin ooit een manege pony zadelmak gemaakt, of het soms een beetje gevaarlijk was? Misschien. Of we er verstand van hadden? Jawel. Ik had redelijk veel verstand ervan. Of ik ervan geleerd heb: Zeker weten! De vriendin had wel best veel ervaring en dat voelde wel veiliger dan met iemand met heel weinig ervaring: Ze had al 3 pony's zadelmak gemaakt.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:22

Meid, ookal ben je 12 en denk je dat je alle wijsheid in pacht hebt, je kan niet op boksen tegen iemand die al 20 jaar paarden inrijd en zadelmak maakt, ookal heeft iemand 3 paarden in gereden zoals Madhatter zegt, dat betekend niet dat je kan inrijden, want elk paard is per slot van rekening anders.

Maar, als jij geen les wil nemen, heb ik nu al medelijden met het arme dier waar je mee aanprutst die straks meerdere lichamelijke problemen gaat krijgen of erger.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:25

Ik snap zo'n eigenaar werkelijk niet -O-

Je dier overlaten aan "ervaren" beleerders van 12/13 jaar _O-

Meidje, wees verstandig en laat het over aan een echt ervaren iemand voordat je verongelukt!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:30

Zonder begeleiding is de kans alleen maar heel groot dat je de pony verpest. Snap ook niet waar de eigenaar in dit verhaal is. Zadelmak maken en doorrijden moet je samen doen met iemand die er wèl verstand van heeft. Je komt nu vreselijk bijdehand over omdat je niets met de tips lijkt te willen doen. Nou, als je wilt dat die pony het goed gaat leren en het een leuke rijpony wordt dan red je het NIET zonder begeleiding. Deal with it, of stop ermee.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:37

Wat een drama allemaal weer. Hebben we niet allemaal vior de eerste keer een pony zadelmak gemaakt zonder ervaring?
Zorg dat je iemand bij hebt om de pony vast te houden en te leiden. Zorg dat hij de commando's stap, draf en ho aan de longeerlijn al kent zodat je hem kan ondersteunen. Zodra je erop zit zeg je stap, geef je zacht maar wel duidelijk been en laat je begeleider de pony in stap leiden. Hetzelfde bij ho of halt. Geef de juiste hulp en laat je begeleider het aan de hand doen. Vervolgens aan de longe en als dit een paar weken allemaal goed gaat zonder gekke dingen dan is het tijd om het los te proberen en met je pony naar les te gaan om hem verder op te leiden. Zorg vooral voor een goede cap en liefst een bodyprotector want bij jonge pony's weet je het nooit natuurlijk.
Mocht je erafkukelen geen drama maken maar gewoon weer opgaan. Als je niet zeker bent dat je het durft dan niet aan beginnen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:44

Zonder ervaring wel, zonder begeleiding van een ervaren persoon niet.
Daarvan kan namelijk zowel de pony als het kind wat leren, van alleen aanmodderen is nog nooit iemand wijzer geworden ;)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:16

piezze, voor iedereen de eerste keer. Maar als je een topic opent met: "mijn onbeleerde paard bokt als ik beenhulpen geef, waarom luistert hij niet gewoon?" Ben je mijns inziens nog niet klaar om een paard op te leren :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:20

Tja ik heb het toen ik 18 was ook gewoon alleen gedaan voor een eerste keer. Geeoon een vriendelijke kwpn, na een half jaar longeren en wennen aan tuig en hangen gewoon een keer voorzichtig opgestapt. Verstandig? Nee, gelukt? Ja. Na een week reden we op straat. Het paard vertrouwde me 100% en vertrouwde het paard ook voor 100%. Ik had geen hulp en geen geld toen en dan moet je het doen met de middelen die je hebt. Ik had in het begin ook geen zadel, was blij dat ik een paard had en kon onderhouden als arm studentje.
Nu kun je een kind van 12 wel adviseren dat ze les moet nemen of een instructeur moet laten komen maar als die ouders of die eigenaar dat niet willen heeft het toch geen zin en gaat ze waarschijnlijk toch zelf proberen.

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:24

Ik wil echt niet vervelend doen piezze, maar naar mijn idee heb jij het dan al heel erg anders aangepakt dan TS.

TS, ik begrijp dat het niet helemaal is wat je zou willen, maar je hebt echt hulp nodig. De pony moet eerst de basishulpen kennen, en langzaam ga je dit met 2 personen uitbouwen. Zelfs de meest ervaren paardenmensen doen het niet alleen! Dat de pony het goed vind dat je er op ziet, helemaal super! Maar doe nu eerst even een stapje terug.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:25

antje_vip schreef:
piezze, voor iedereen de eerste keer. Maar als je een topic opent met: "mijn onbeleerde paard bokt als ik beenhulpen geef, waarom luistert hij niet gewoon?" Ben je mijns inziens nog niet klaar om een paard op te leren :)


Klopt maar wist jij dat toen je 12 was? Ik vond het ook raar de eerste keer opstappen op de mijne dat hij totaal niet reageerde op een beenhulp. Met logisch nadenken en wat tips kom je alweer wat verder. Denk je dat de professionele inrijdstallen het altijd weten/goed doen? Die stappen ook vrij snel op en de eerste keren blijft het spannend hoe een paard reageert. Vaak is het traject voor je opstapt wat maakt dat een paard het niet zo vreemd of beangtigend vind.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:40

Om wat voor een pony gaat het?
Dat je er op kan zitten wil niet zeggen dat hij zadelmak is.
als jij denkt dat je als je er op zit er gelijk mee weg kan rijden,dan denk ik niet dat je genoeg ervaring hebt om het alleen te doen.
even iemand met ervaring om hulp vragen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:09

Kent de pony de stemcommando's? Daar eerst maar eens mee beginnen..

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:44

antje_vip schreef:
piezze, voor iedereen de eerste keer. Maar als je een topic opent met: "mijn onbeleerde paard bokt als ik beenhulpen geef, waarom luistert hij niet gewoon?" Ben je mijns inziens nog niet klaar om een paard op te leren :)


Ik denk dat ik het hier mee eens ben.
Ik was 11 toen ik een paard ging berijden maar oke, ik wist toen wel dat het logisch was dat een onbeleerd paard zou gaan bokken als ik beenhulpen gaf, en niet meteen zou luisteren. Ts, je hoeft echt niet de allerbeste mee te nemen maar iemand die het miss al een keer of meer eerder heeft gedaan.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:47

Shirley schreef:
Zonder ervaring wel, zonder begeleiding van een ervaren persoon niet.
Daarvan kan namelijk zowel de pony als het kind wat leren, van alleen aanmodderen is nog nooit iemand wijzer geworden ;)

Precies dat... fouten afleren is moeilijker dan in 1x iets goed aanleren.
Mocht er iets niet helemaal lopen zoals gepland dan kan ( in mijn geval) mijn instructrice meteen zeggen wat ik moet doen om het op te lossen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:51

@madhatter: dat is helemaal niet logisch als je een paard op een correcte manier aan het opleiden bent. Reageren op beenhulpen leer je aan vanop de grond en bevestig je vanuit het zadel, daar komt geen bokken aan te pas.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:54

madhatter schreef:
antje_vip schreef:
piezze, voor iedereen de eerste keer. Maar als je een topic opent met: "mijn onbeleerde paard bokt als ik beenhulpen geef, waarom luistert hij niet gewoon?" Ben je mijns inziens nog niet klaar om een paard op te leren :)


Ik denk dat ik het hier mee eens ben.
Ik was 11 toen ik een paard ging berijden maar oke, ik wist toen wel dat het logisch was dat een onbeleerd paard zou gaan bokken als ik beenhulpen gaf, en niet meteen zou luisteren. Ts, je hoeft echt niet de allerbeste mee te nemen maar iemand die het miss al een keer of meer eerder heeft gedaan.

Mijn pony heeft nooit gebokt op mijn beenhulpen. Niet tijdens het beleren en niet daarna. Als ze dat wel doen ben je verkeerd bezig.

paardXXX
Berichten: 154
Geregistreerd: 03-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:10

les nemen! Als je zo verder gaat ben je terug bij af....

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:15

En jij bent 13 met een (heel) beperkte kennis van paarden (ik herinner me nog het een en ander van toen je andere nickname had) en dus neem ik jouw posts/ advies niet au sérieux... Het zou jammer zijn als ts dit wel doet en nog verder in de soep draait met haar verzorgpony...

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:16

Ik vind het eerlijk gezegd erg raar wat je zegt madhatter. Bokken met inrijden komt vaker voor ja, maar tijdens het aansporen hoort dat gewoon niet. Je verdraait wat je zegt.

Dat te hebben gezegd...
TS, haal er iemand bij die hier ervaring mee heeft. Ik ga je verder niet helpen want daar komen ongelukken van...

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:28

Als het bij het aansporen gebeurt, zoals TS nu een paard heeft die de hulpen niet kent, dan zou het paard dus nog stilstaan en dan zou het bokken echt van een irritatie moeten komen.

Gelukkig bokt het paard van TS niet, toch?

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:34

Mijn pony bokte ook met beenhulp bij het inrijden. Ik heb haar ingereden met hulp van mijn ervaren!! moeder. Snap niet zo goed wat er slecht is aan bokken bij het inrijden. Pony vond het gewoon niks, dat gevoel bij haar buik :') en nee hoor, geen groentesoep gevoerd en is nog niet dood. Is zelfs Z geweest

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:35

Je bent de enige die jouw reacties niet vreemd vindt. En je hebt wel adviezen gegeven. Het begin met; "je bent al ver en kan het zelf redden!" En nu ik het; "er moet wel een ervaren persoon bij."
Dat zijn ten eerste adviezen, en ten tweede verdraai je de dingen die je hebt gezegd.

@Kabayo, ik zeg dat het dan van irritatie komt. En dat klopt dus, want jij zegt hier ook dat jouw paard het gewoon niets vond.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:38

AlwaysH schreef:
Je bent de enige die jouw reacties niet vreemd vindt. En je hebt wel adviezen gegeven. Het begin met; "je bent al ver en kan het zelf redden!" En nu ik het; "er moet wel een ervaren persoon bij."
Dat zijn ten eerste adviezen, en ten tweede verdraai je de dingen die je hebt gezegd.

@Kabayo, ik zeg dat het dan van irritatie komt. En dat klopt dus, want jij zegt hier ook dat jouw paard het gewoon niets vond.

Verwacht je dan dat het paard het lekker vind dat je erop gaat zitten?

Ik heb haar overigens ingereden zonder zadel omdat ik op dar moment geen passend zadel had en haar niet wou verpesten :)

Verder ts. Ik lees dat het zo niet werkt. Ik zou echt hulp zoeken