Kind gemeen tegen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Kind gemeen tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:44

Hai allemaal,
Ik heb lang getwijfeld om het te vragen maar ik ga het toch maar doen. Ik ga geen namen enzo noemen dus dont worry.


Ik heb een verzorgpaard en hun hebben een kind. Dat kind loopt best vaak met me mee maar vandaag deed 'het' kind best gemeen tegen de dieren. Een paard beet een ander paard gewoon om te spelen. Kreeg dat paard eerst een klap en daarna ging dat kind met de achterkant van een bezem/hooivork etc in de hals steken, toen is dat kind op de stal geklommen en trapte richting het hoofd (lang verhaal hoe het kind der op kwam) Ook heeft dat kind een paard die vroeger is mishandeld een klap op zijn hoofd gegeven, en ik vond het al zo raar dat dat paardje na 4/5/6 jaar nog steeds zo schuw is. Nu zit ik dus te twijfelen of ze mijn verzorgpaard dus ook op zijn hoofd slaat want soms als ik mijn arm omhoog doe schrikt mn verzorgpaardje daarvan. Ietsjes later zijn we dus met de hond gaan spelen en die wilden zijn speeltje niet los laten. Heeft dat kind een zandbol/modderbol gemaakt en tegen die hond aangegooid en op zijn hoofd geslagen met zand en daarna nog een aantal keer zonder zand. Zo zijn er nog een aantal dingen.

Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet. Ik vind het super zielig voor die beestjes. Ik durf het niet te zeggen uit angst dat ze me niet geloven en ik daarna niet meer mag komen. Dat kind vertelden ook een verhaal, ik weet niet of het echt is maar goed.

De moeder zou een paard zijn hoeven aan het doen zijn geweest en toen trapten het paard. Vervolgens zou ze een mes/pen ofzo iets in zijn oog hebben gestoken. Naja lijkt mij heel sterk maar goed.

Wat moet ik doen met deze situatie ?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Kind gemeen tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:50

Dat kind is dus het kind van de eigenaren van je verzorgpaard? Is dat kind er dan altijd zonder ouders? (geen idee aan wat voor leeftijd ik moet denken ook?)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:50

wow wat een geweldadig kind in jouw beschrijving _O-
Ik denk dat je het toch een keer moet zeggen tegen de ouders, en misschien mee moet laten komen.
Ik snap dat je dat niet durft, maar als hij het heel vaak doet, dan kun je dat toch wel zeggen... :=
Ik denk dat de ouders misschien dit als voorbeeld hebben gegeven, en dit kind het erg serieus oppakt?
Laatst bijgewerkt door Sophie_Wind op 28-07-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:52

Lijkt me heel sterk want dan zou er echt wel schade zijn geweest aan het oog van dat dier.

De enige opties zijn het er met zijn ouders over hebben of het negeren. Ik zou persoonlijk nooit beginnen aan het corrigeren van het kind van een ander, krijg je alleen maar bal van.

Ik zou een gesprek aanknopen met de ouders en dan natuurlijk niet 'jullie kind mishandelt de paarden' maar meer van 'ik heb soms het idee dat ... de paarden onterecht slaat als we er samen naartoe gaan' en dan kun je een voorbeeld geven.

Mocht het nog een heel jong kind zijn - al vermoed ik dat niet - dan zou je ook eens aan hem/haar uit kunnen leggen dat de paarden hem/haar niet begrijpen als hij/zij ze zo uit het niets pijn doet en dat ze daar gemeen of angstig van kunnen worden.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:53

Hoe oud is het kind?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:54

Dat kind :') :')

Ik had er direct wat van gezegd als ik zulk soort dingen zou zien. Even flink bij het armpje pakken en meesleuren naar de ouders.
Ik had sowieso niet toe gaan staan kijken.

In dit geval gelijk doorgeven aan de ouders.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:56

pateeke schreef:
Hoe oud is het kind?

volgens mij rond de 6/7

Dan heb ik het niet eens gehad over aan het trekken van de honds zijn staart/ oren draaien...

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:56

Poeh lastig... Ik zou de ouders wel aanspreken, maar dan meer iets zeggen van: "Goh jullie zoontje/dochter is soms best een beetje wild met de paarden..." Kijken hoe dat valt.

Ook tegen het kind zelf had ik waarschijnlijk al iets van "Voorzichtig!" geroepen. Probeer het luchtig te houden, maar wel op een manier dat ze er iets van leren.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:57

Als ze met je meeloopt, mag daar rustig wat van zeggen lijkt me. Kindje is pas 6 en heeft kennelijk gewoon nog weinig geleerd over (omgang met) dierengedrag en er nog weinig gevoel bij. Dan gewoon duidelijk zeggen: "Het paard doet niets fout, en jij doet hem nu pijn. Dat is gemeen en dat doen we niet bij paarden/honden. Dus nu daarmee ophouden." Verder niet te ingwikkeld maken en gewoon blijven communiceren.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 28-07-17 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:57

Wtf. Een debiel kind en duidelijk niet opgevoed.... Sterkte ermee. Ik zou tegen dat kind wat zeggen. Van doe even normaal joh ik sla jou toch ook niet zonder reden. En dan op een hele strenge toon en boos kijken
Edit: Nu gaat bokt heeel erg reageren... Maar het is abnormaal zeker om je kind rond te laten lopen zonder enige toezicht. En als het paard haar een trap verkoopt of een hond haar bijt hebben die dieren het gedaan. Eig is het zeer asociaal van die ouders...
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 28-07-17 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:58

En wat vinden de ouders ervan?
Je zal het toch met de ouders moeten bespreken. Veel ouders kunnen het niet waarderen als je hun kind aanspreekt op hun gedrag dus daar zou ik maar mee uitkijken.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:01

Met ouders bespreken, dat sowieso eerst doen. Het kind kan waarschijnlijk nog niet half inschatten hoe fout ze zit vanwege de leeftijd maar als ze niet gecorrigeerd/aangesproken wordt op haar gedrag zal ze dat ook nooit leren.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het kind niet fout zit maar men moet niet vergeten dat ze pas 6 à 7 jaar oud is. Het vermogen om bepaalde acties en reacties in te schatten is op die leeftijd nog niet volledig ontwikkeld en al helemaal niet als ze nooit op dit gedrag aangesproken wordt.

Eerst met de ouders bespreken dus, probeer netjes te verwoorden wat het kind uitspookt en overleg met hun wat je ermee moet. Ofwel vraag of het kind niet meer mee hoeft ofwel vraag toestemming om haar te corrigeren en aan te spreken wanneer ze dit gedrag vertoont.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 28-07-17 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:02

xBontfire schreef:
Lijkt me heel sterk want dan zou er echt wel schade zijn geweest aan het oog van dat dier.

De enige opties zijn het er met zijn ouders over hebben of het negeren. Ik zou persoonlijk nooit beginnen aan het corrigeren van het kind van een ander, krijg je alleen maar bal van.

Ik zou een gesprek aanknopen met de ouders en dan natuurlijk niet 'jullie kind mishandelt de paarden' maar meer van 'ik heb soms het idee dat ... de paarden onterecht slaat als we er samen naartoe gaan' en dan kun je een voorbeeld geven.

Mocht het nog een heel jong kind zijn - al vermoed ik dat niet - dan zou je ook eens aan hem/haar uit kunnen leggen dat de paarden hem/haar niet begrijpen als hij/zij ze zo uit het niets pijn doet en dat ze daar gemeen of angstig van kunnen worden.


Dat oog paardje ken ik niet, is al weg.

Ik vind het erg lastig en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Vervolgens vind het kind het ook raar als' het' word gebeten.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:04

Wauw, wat een onwijs naar kind. Gatverdamme. Ik zou het kind zelf uitleggen dat wat het doet niet kan. Of ze het zelf leuk zou vinden om met een mestvork geprikt te worden?

Als kind rende ik op de dam achter duiven aan en liet ze schrikken. Op een gegeven moment rende er een vrouw achter me aan, schreeuwend en zwaaiend met haar handen zoals ik deed tegen de duiven. Schrok me kapot. "Je moet die beesten met rust laten." zei ze.

Denk je dat ik ooit nog achter een duif aan heb gezeten?

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:05

xPabloBokt schreef:
Met ouders bespreken, dat sowieso eerst doen. Het kind kan waarschijnlijk nog niet half inschatten hoe fout ze zit vanwege de leeftijd maar als ze niet gecorrigeerd/aangesproken wordt op haar gedrag zal ze dat ook nooit leren.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het kind niet fout zit maar men moet niet vergeten dat ze pas 6 à 7 jaar oud is. Het vermogen om bepaalde acties en reacties in te schatten is op die leeftijd nog niet volledig ontwikkeld en al helemaal niet als ze nooit op dit gedrag aangesproken wordt.

Eerst met de ouders bespreken dus, probeer netjes te verwoorden wat het kind uitspookt en overleg met hun wat je ermee moet. Ofwel vraag of het kind niet meer mee hoeft ofwel vraag toestemming om haar te corrigeren en aan te spreken wanneer ze dit gedrag vertoont.


Ik vraag het kind ook nooit mee, het kind komt zelf al aanrennen als ik van mijn fiets afstap.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:06

Eapy schreef:
Wauw, wat een onwijs naar kind. Gatverdamme. Ik zou het kind zelf uitleggen dat wat het doet niet kan. Of ze het zelf leuk zou vinden om met een mestvork geprikt te worden?

Als kind rende ik op de dam achter duiven aan en liet ze schrikken. Op een gegeven moment rende er een vrouw achter me aan, schreeuwend en zwaaiend met haar handen zoals ik deed tegen de duiven. Schrok me kapot. "Je moet die beesten met rust laten." zei ze.

Denk je dat ik ooit nog achter een duif aan heb gezeten?


_O-

Hahahaha sorry, misschien mag ik hier niet eens om lachen. Maar ik zie het beeld al voor me!

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:07

emilyslaluna schreef:
Eapy schreef:
Wauw, wat een onwijs naar kind. Gatverdamme. Ik zou het kind zelf uitleggen dat wat het doet niet kan. Of ze het zelf leuk zou vinden om met een mestvork geprikt te worden?

Als kind rende ik op de dam achter duiven aan en liet ze schrikken. Op een gegeven moment rende er een vrouw achter me aan, schreeuwend en zwaaiend met haar handen zoals ik deed tegen de duiven. Schrok me kapot. "Je moet die beesten met rust laten." zei ze.

Denk je dat ik ooit nog achter een duif aan heb gezeten?


_O-

Hahahaha sorry, misschien mag ik hier niet eens om lachen. Maar ik zie het beeld al voor me!


Deze aanpak werkt wel het beste bij zoiets denk ik. Zeg niet dat de TS nu dat kind moet gaan prikken met een mestvork :+ maar zo leren ze wel relativeren.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:07

Eapy schreef:
Wauw, wat een onwijs naar kind. Gatverdamme. Ik zou het kind zelf uitleggen dat wat het doet niet kan. Of ze het zelf leuk zou vinden om met een mestvork geprikt te worden?

Als kind rende ik op de dam achter duiven aan en liet ze schrikken. Op een gegeven moment rende er een vrouw achter me aan, schreeuwend en zwaaiend met haar handen zoals ik deed tegen de duiven. Schrok me kapot. "Je moet die beesten met rust laten." zei ze.

Denk je dat ik ooit nog achter een duif aan heb gezeten?


Hahahah wat een geweldige vrouw, elke keer als dat kind dat doet word ik echt stil, maar toch durf ik het niet te zeggen.

Als ik dat paardje opjaag dan laat dat kind hem ook extra hard gaan en ook echt lang, dan zeg ik wel van laat hem nu maar gewoon met rust.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:09

emilyslaluna schreef:
Eapy schreef:
Wauw, wat een onwijs naar kind. Gatverdamme. Ik zou het kind zelf uitleggen dat wat het doet niet kan. Of ze het zelf leuk zou vinden om met een mestvork geprikt te worden?

Als kind rende ik op de dam achter duiven aan en liet ze schrikken. Op een gegeven moment rende er een vrouw achter me aan, schreeuwend en zwaaiend met haar handen zoals ik deed tegen de duiven. Schrok me kapot. "Je moet die beesten met rust laten." zei ze.

Denk je dat ik ooit nog achter een duif aan heb gezeten?


_O-

Hahahaha sorry, misschien mag ik hier niet eens om lachen. Maar ik zie het beeld al voor me!


Ik was vier en echt jarenlang getraumatiseerd. M'n moeder lag dubbel.
_O-

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:10

miesnaom schreef:
Wtf. Een debiel kind en duidelijk niet opgevoed.... Sterkte ermee. Ik zou tegen dat kind wat zeggen. Van doe even normaal joh ik sla jou toch ook niet zonder reden. En dan op een hele strenge toon en boos kijken
Edit: Nu gaat bokt heeel erg reageren... Maar het is abnormaal zeker om je kind rond te laten lopen zonder enige toezicht. En als het paard haar een trap verkoopt of een hond haar bijt hebben die dieren het gedaan. Eig is het zeer asociaal van die ouders...

Dit kind is niet debiel, wel nog erg jong. Ze kan door haar leeftijd nog niet goed inschatten welk effect haar daden hebben op een paard. Daar is niets debiel aan... Wel ben ik het met je eens dat je een kind van die leeftijd niet zonder toezicht bij dieren moet laten.
Persoonlijk zou ik het er wel eens over hebben met de ouders, geef je observaties weer (blijf feitelijk) en vraag naar een mogelijke oplossing. Ga in gesprek met de ouders.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:11

xPabloBokt schreef:
Deze aanpak werkt wel het beste bij zoiets denk ik. Zeg niet dat de TS nu dat kind moet gaan prikken met een mestvork :+ maar zo leren ze wel relativeren.


Ja helaas zou het prikken met een mestvork niet mogen.. :') Maar ik denk dat TS wel het recht heeft om er flink wat van te zeggen. Je hoeft niet perse boos te worden, maar op het moment van wel echt ingrijpen.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:11

Eapy schreef:
Ik was vier en echt jarenlang getraumatiseerd. M'n moeder lag dubbel.
_O-


_O-

Even off topic maar omg hahahah ik ga stuk

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:12

Eapy schreef:
Ik was vier en echt jarenlang getraumatiseerd. M'n moeder lag dubbel.
_O-


Ja dat is wel minder! Maaaar, het duivenras is die vrouw vast en zeker dankbaar!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:13

pateeke schreef:
miesnaom schreef:
Wtf. Een debiel kind en duidelijk niet opgevoed.... Sterkte ermee. Ik zou tegen dat kind wat zeggen. Van doe even normaal joh ik sla jou toch ook niet zonder reden. En dan op een hele strenge toon en boos kijken
Edit: Nu gaat bokt heeel erg reageren... Maar het is abnormaal zeker om je kind rond te laten lopen zonder enige toezicht. En als het paard haar een trap verkoopt of een hond haar bijt hebben die dieren het gedaan. Eig is het zeer asociaal van die ouders...

Dit kind is niet debiel, wel nog erg jong. Ze kan door haar leeftijd nog niet goed inschatten welk effect haar daden hebben op een paard. Daar is niets debiel aan... Wel ben ik het met je eens dat je een kind van die leeftijd niet zonder toezicht bij dieren moet laten.
Persoonlijk zou ik het er wel eens over hebben met de ouders, geef je observaties weer (blijf feitelijk) en vraag naar een mogelijke oplossing. Ga in gesprek met de ouders.


Nou... Debiel zou ik het niet noemen, maar om dit belachelijke gedrag af te schrijven op leeftijd vind ik niet genoeg. Heel veel jonge kinderen begrijpen dat je anderen, ook dieren, geen pijn mag doen.

mazza2008
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:24

HorseTopShop schreef:
Dat kind :') :')

Ik had er direct wat van gezegd als ik zulk soort dingen zou zien. Even flink bij het armpje pakken en meesleuren naar de ouders.
Ik had sowieso niet toe gaan staan kijken.

In dit geval gelijk doorgeven aan de ouders.



sorry hoor maar wat mijn kind ook doet niemand zo groot om mijn kind 'even flink bij het amrpje te pakken'. idd wat dit kind doet kan niet maar ik denk dat een ouder hier eerder fout zit dan zoon jong kind. ik zou zelf erg op prijs stellen als mijn kind dit soort dingen zou doen dat ik hiervan op de hoogte word gestelt. maar dan nog is het de taak als ouder om er wel of niet wat mee te doen en niet aan iemand die een van de paarden rijd.

(praat het gedrag van dit kind echt niet goed hoor daar niet van) en je kunt ook best uitleggen aan het kind dat dit niet de bedoeling is maar je raakt 'andermans' kinderen niet aan.