Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geschikte pony kopen

 
Profiel   

Hoii,
Na vier jaar lang zeuren mag ik eindelijk een eigen pony hebben! *\o/*

Ik heb al bij een paar pony's gekeken, waarvan twee best leuk waren. Ik ben echter wel aan het twijfelen of het de juiste zijn. De ene is 11 en de ander 10, ze hebben allebei L dressuur, L springen en B sgw gereden. Ik ben bang dat ik op zo'n pony sneller uitgekeken ben omdat ze al meer hebben gedaan, en dus ook meer dingen kennen die je ze niet meer hoeft te leren.

Op sporthorses.nl kwam ik laatst ook een 5 jarige new forest tegen. Er stond in de beschrijving dat er best veel al mee gedaan is (buitenritten, oefenparcoursen van, ik gok, 60/70 cm, dressuurmatig goed gereden, etc). Deze pony trok meteen mijn aandacht omdat hij wat jonger is.

Ik heb mijn vriendin, die al vrij lang een eigen pony heeft, om advies gevraagd qua leeftijd. Zij zegt dat ik beter een oudere kan nemen omdat 'dit mijn eerste eigen pony is en een jonge pony is lastiger. Als je bij een jonge pony iets fout doet is het gelijk verpest. Je moet er vaker heen omdat je veel moet trainen wil je iets bereiken.'

Ik heb nu zeven jaar vooral recreatief gereden maar ik wil met mijn eigen pony na een tijd trainen de sport in. Wat is jullie advies? Een oudere nemen of toch een kijkje nemen bij de jongere pony?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:38 



 
Profiel   

Ik vind 10 jaar niet echt een "ouder" paard. 5 is als eerste paard wat jong, niet overdreven maar ik zou toch liever voor een iets meer ervaren paard gaan als je de sport in wil. Samen leren werken is moeilijk genoeg ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:40 



 
Profiel   

Ik zie in dit profiel dat je 15 bent klopt dit? als je met een jonkie begint..en je moet zelf ook nog veel leren..voordat je dan de echt goed in de sport zit ben je alweer 18 en dus te oud om bij de ponies te starten.

Ik zou dus voor een oudere ervaren pony gaan en daar lekker mee starten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:41 



 
Profiel   

Zeker weten een oudere! Leer eerst maar eens alles van een ervaren pony voordat je wat aan wilt leren. Een sportpony is heel wat anders dan een recreatie pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:41 



 
Profiel   

Ik heb al mijn eerste paard een 19-jarige gekocht. Inmiddels is ze 23 en wat heb ik veel plezier van haar. Wat ik erg fijn vond is dat ze juist alles al kent. Ze weet hoe alles hoort en wat er wordt verwacht en de basis zit er goed in. Het is een super stabiel en meewerkend paard waar ik veel van heb geleerd.

Heb er nu ook 2 jonge paarden bij en daar gaat wel meer tijd in zitten. Tuurlijk kunnen ze als het goed is langer mee, maar ik ben zelf wel blij dat mijn 1e een wat oudere is die mij dingen heeft geleerd zodat ik dat nu aan de jonge dieren kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:44 



 

Kijk in de eerste plaats naar het karakter. Als die vijfjarige topbraaf is en jij kunt investeren in goede begeleiding, kan je daar ook heel veel plezier van hebben.

Ik vind L trouwens niet echt "een berg aan ervaring". Een leerpaard moet naar mijn idee hoger gelopen hebben om een interessante optie te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:44 



 
Profiel   

Oké, heel erg bedankt voor jullie reacties. Binnenkort ga ik nog een keer bij die van 10 kijken en hopelijk wordt het wat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 18:53 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 19:52 



 
Profiel   

Ik zou ook voor een iets ouder paard gaan, je moet waarschijnlijk zelf nog veel leren (de overstap van manegepaard naar sportpaard is toch niet niks), en als je dan je pony/paard nog vanalles moet leren wordt het helemaal moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 20:00 



 
Profiel   

Als eerste super leuk dat je een eigen pony mag!

Echter zou gaan voor een oudere pony. Ik heb ook een tijdje gekeken naar een eigen pony, want van mijn ouders mocht ik een eigen pony kopen (uiteindelijk vond ik het toch teveel om te combineren met school, dus toen heb ik ervoor gekozen om het nog niet te doen). Wel heb ik toen veel informatie opgezocht en met veel mensen gepraat die al eens een eigen pony hebben gekocht (bij jou je vriendin lees ik :) ). Mij werd verteld dat het slimmer is om voor een oudere/ervaren pony te kiezen, dit omdat je hier zelf veel van kan leren en zeker omdat jij ook de sport in wilt gaan is het leuker om een pony te kopen die al wat kan en waar je eigenlijk "meteen" mee wedstrijdjes kan gaan rijden. En aangezien je leeftijd (ben 14 dus ja :j ) is een jonge pony ook niet handig aangezien de training die de pony nodig heeft.

Lekker voor een oudere gaan dus!
Edit: zie dat je vriendin dat ook al als argument had gebruikt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 20:14 



 
Profiel   

Mijn eerste pony was 15. Ikzelf was toen 12. Pony kende al het een en ander en ik heb er veel van geleerd. Op een gegeven moment rond mijn 17e/18e ook begonnen met het bijrijden van een ouder ZZ-licht paard (paard was toen al met wedstrijdpensioen). Ook heel veel van geleerd.

Toen mijn pony overleed en ik ben gestopt met het bijrijden van het paard zelf een jong paard gekocht. Fantastisch beest, maar had haar op mijn 12e echt niet willen hebben. Veelste veel paard. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 20:19 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad voor een iets oudere pony gaan. Tussen de 10 - 15 jaar. Kan je nog jaren plezier aan beleven!

Maar er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, ben je daar bewust mee bezig?

Hebben je ouders ervaring met pony's en kunnen ze jou bijstaan.? Want geloof mij de overstap van een manege-pony naar een eigen pony is zeer groot. Het is namelijk ook een ontzettend grote verantwoordelijkheid. Ik heb het vroeger eerst moeten doen met verzorg-pony's en paarden. En dan kreeg ik eindelijk een pony toen ik 13 was, was het een shetlander omdat ik eerst aan mijn ouders moest bewijzen of ik er wel voor kon zorgen _O- Was dat balen zeg... Ik wou natuurlijk meteen kunnen rijden := Ondertussen heb ik 2 paarden en mijn shet nog... Maar ben nu ook 27 jaar...

Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop van een pony:
- Gedrag/karakter
- Gezondheid
- Huisvesting
- Hoeven
- Leeftijd
- Ervaring (van jou en van de pony)
- Jou eigen doel
- Hoeveel tijd heb je voor jou pony?
- Wat als jij of je ouders ziek zijn en even niet voor de pony kunnen zorgen
- ...

Nog een tip:
Laat je pony zeker keuren door een DA voordat je over gaat tot aankoop.

Verder wens ik je veel succes met je zoektocht!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 20:44 



 
Profiel   

Een 10/11 jarige pony die op B/L niveau heeft gelopen kan ook nog ontzettend groeien qua niveau vergeet dat niet. Mijn paard heeft voordat ik hem had ook al Z2 gelopen maar hij loopt nu zo anders als toen ik hem kreeg en we hebben samen zoveel geleerd en leren nog steeds.
Mijn punt is: een ‘oudere’ pony (hoewel 10 niet oud is) kan ook nog heel veel leren, en jij natuurlijk ook van hem. Ik zou voor een 10/11 jarige gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 20:58 



 
Profiel   

Als ik al jullie argumenten lees dan snap ik ook beter waarom het me afgeraden wordt. Ik rij overigens voor een jaar nu al 2x per week op een M dressuur b-pony'tje en hij is ook wat lastiger dan manegepony's maar ik weet dus wel waar ik aan begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 22:43 



 
Profiel   

Hipponatura schreef
Ik zou inderdaad voor een iets oudere pony gaan. Tussen de 10 - 15 jaar. Kan je nog jaren plezier aan beleven!

Maar er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, ben je daar bewust mee bezig?

Hebben je ouders ervaring met pony's en kunnen ze jou bijstaan.? Want geloof mij de overstap van een manege-pony naar een eigen pony is zeer groot. Het is namelijk ook een ontzettend grote verantwoordelijkheid. Ik heb het vroeger eerst moeten doen met verzorg-pony's en paarden. En dan kreeg ik eindelijk een pony toen ik 13 was, was het een shetlander omdat ik eerst aan mijn ouders moest bewijzen of ik er wel voor kon zorgen _O- Was dat balen zeg... Ik wou natuurlijk meteen kunnen rijden := Ondertussen heb ik 2 paarden en mijn shet nog... Maar ben nu ook 27 jaar...

Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop van een pony:
- Gedrag/karakter
- Gezondheid
- Huisvesting
- Hoeven
- Leeftijd
- Ervaring (van jou en van de pony)
- Jou eigen doel
- Hoeveel tijd heb je voor jou pony?
- Wat als jij of je ouders ziek zijn en even niet voor de pony kunnen zorgen
- ...

Nog een tip:
Laat je pony zeker keuren door een DA voordat je over gaat tot aankoop.

Verder wens ik je veel succes met je zoektocht!!


Mijn ouders zijn sinds een jaar begonnen met rijden en zij weten ook steeds meer over pony's, etc. Tijd zal voor mij geen probleem zijn want, ook al zit ik in 4 vwo, ik heb elke dag best veel vrije tijd.
Bedankt voor je tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 22:44 



 
Profiel   

Ik ben zelf 16 en mijn pony komt volgende week bij mij op stal! Ik dacht eerst ook “ik koop een jonkie”. Hier ben ik vrij snel uit gepraat, en nu heb ik een haflingertje van 14. Zit enorm veel pit in, en is ook nog flink aan te werken, ook omdat ze net is afgespeend en lang stil heeft gestaan.

Ik denk dus zelf dat je voor een ouder paard moet gaan. Hier kan je zelf namelijk ook nog zoveel van leren! (Naar mijn mening natuurlijk, maar álá)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:19 



 
Profiel   

Prima2Donna schreef
Hipponatura schreef
Ik zou inderdaad voor een iets oudere pony gaan. Tussen de 10 - 15 jaar. Kan je nog jaren plezier aan beleven!

Maar er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, ben je daar bewust mee bezig?

Hebben je ouders ervaring met pony's en kunnen ze jou bijstaan.? Want geloof mij de overstap van een manege-pony naar een eigen pony is zeer groot. Het is namelijk ook een ontzettend grote verantwoordelijkheid. Ik heb het vroeger eerst moeten doen met verzorg-pony's en paarden. En dan kreeg ik eindelijk een pony toen ik 13 was, was het een shetlander omdat ik eerst aan mijn ouders moest bewijzen of ik er wel voor kon zorgen _O- Was dat balen zeg... Ik wou natuurlijk meteen kunnen rijden := Ondertussen heb ik 2 paarden en mijn shet nog... Maar ben nu ook 27 jaar...

Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop van een pony:
- Gedrag/karakter
- Gezondheid
- Huisvesting
- Hoeven
- Leeftijd
- Ervaring (van jou en van de pony)
- Jou eigen doel
- Hoeveel tijd heb je voor jou pony?
- Wat als jij of je ouders ziek zijn en even niet voor de pony kunnen zorgen
- ...

Nog een tip:
Laat je pony zeker keuren door een DA voordat je over gaat tot aankoop.

Verder wens ik je veel succes met je zoektocht!!


Mijn ouders zijn sinds een jaar begonnen met rijden en zij weten ook steeds meer over pony's, etc. Tijd zal voor mij geen probleem zijn want, ook al zit ik in 4 vwo, ik heb elke dag best veel vrije tijd.
Bedankt voor je tips!


Een pony kopen is veel meer dan ermee rijden... Dus ik hoop echt dat je ouders en jijzelf hier goed over hebben nagedacht.

En graag gedaan voor de tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:20 



 
Profiel   

lotthje schreef
Ik ben zelf 16 en mijn pony komt volgende week bij mij op stal! Ik dacht eerst ook “ik koop een jonkie”. Hier ben ik vrij snel uit gepraat, en nu heb ik een haflingertje van 14. Zit enorm veel pit in, en is ook nog flink aan te werken, ook omdat ze net is afgespeend en lang stil heeft gestaan.

Ik denk dus zelf dat je voor een ouder paard moet gaan. Hier kan je zelf namelijk ook nog zoveel van leren! (Naar mijn mening natuurlijk, maar álá)


Wat bedoel je met dat die net is afgespeend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:21 



 
Profiel   

Hipponatura schreef
lotthje schreef
Ik ben zelf 16 en mijn pony komt volgende week bij mij op stal! Ik dacht eerst ook “ik koop een jonkie”. Hier ben ik vrij snel uit gepraat, en nu heb ik een haflingertje van 14. Zit enorm veel pit in, en is ook nog flink aan te werken, ook omdat ze net is afgespeend en lang stil heeft gestaan.

Ik denk dus zelf dat je voor een ouder paard moet gaan. Hier kan je zelf namelijk ook nog zoveel van leren! (Naar mijn mening natuurlijk, maar álá)




Wat bedoel je met dat die net is afgespeend?



Ik bedoel haar laatste veulen, oeps, hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:21 



 
Profiel   

Als je bij een L pony al snel op hem uitgekeken bent omdat hij niks meer te leren heeft, dan kan dat bij een pony die nog weinig kent ook snel zijn hoor. Mijn pony loopt nu sinds 7 oktober wedstrijden en na 5 november mag ze al L1 lopen... Dat is dus minder dan 1 maand.
Ligt er maar net aan hoe snel je pony leert, hoe goed je zelf je best doet en hoeveel wedstrijden je rijd. Als je 1 keer per 3 maand een wedstrijd rijd, dan kan het wel even duren. Start je elke week, dan gaat dat al een stukje sneller...


En een pony die L mag lopen/loopt, heeft echt nog een hele hoop te leren hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:27 



 
Profiel   

Wat leuk dat je een pony mag.
Dat je pony al het een en ander kent is juist een voordeel.
Jij moet het namelijk allemaal nog leren en 10 jaar en L1 valt er daarna ook nog genoeg voor je pony om te leren.

Mijn nu 23-jarige heeft op 22-jarige leeftijd nog vrijheidsdressuur geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 23:49 



 
Profiel   

Mij lijkt het juist heerlijk om als eerste pony een pony te krijgen die in meerdere disciplines al wat gelopen heeft.
Daar kan jij in het begin van leren en daarna kunnen juliie samen doorgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 05:15 



 
Profiel   

Absoluut een pony van een jaar of 10 nemen. Liefst een met wedstrijdervaring, dan zijn ze al op verschillende plekken geweest en hebben al trailer ervaring.
Neem je instructeur mee voor het kijken naar een pony.
Ze/hij heeft ervaring met verschillende ponys en weet welk karakter bij jou en jouw rijkunsten past.
En hoe graag je ook wil, neem je tijd om een pony te vinden die bij jou past en niet de eerste de beste.
Ga een paar keer proefrijden. Ook buitenritje zodat je ook ziet hoe de pony buiten is.
Maak een lijstje, houd je van een vlotte pony of juist een rustige, etc
En heel belangrijk, laat de pony keuren op medische geschiktheid door de veearts. Dat kan je veel ellende besparen, want helaas is de handel in paarden niet altijd eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 05:24 



 
Profiel   

Je insteek is verkeerd.
Jij denkt dat je al snel te goed bent....
Echter is het zo met paardrijden dat je altijd aan jezelf moet blijven werken en dan gaat je pony beter lopen.
Zolang de pony gezond is, kun je net zoveel met een 10 jarige als met een 5 jarige.
Andersom is het een ander verhaal, pony's leren sneller dan de ruiter en de kans is groot dat jij dan achter loopt op je pony. Dan krijg je echt het probleem dat het niet leuk meer wordt.
Voordat jij met je pony die op L niveau kan lopen, op Z niveau hebt lopen, ben je zo jaren verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-17 07:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen