Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 17:25

Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )
Laatst bijgewerkt door Eef1212 op 04-11-17 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:27

Geen.
Dan gaat zijn kop misschien wel naar beneden maar zijn stijfheid niet van weg.
Je moet uit zien te vissen waarom hij stijf is en daar een oplossing voor zoeken.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:28

Misschien eerst de oorzaak kijken waarom hij stijf is?
Is het voer goed voor hem, is hij recent nagekeken door masseur, fysio ect.
Hoeveel loopt hij zelf buiten?

Eerst deze dingen afstrepen voordat je de stap van rijden met hulpteugel neemt.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:28

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken?


Geen. Je paard losser rijden zodat hij lekker soepel wordt en zijn lijf beter gaat gebruiken krijg je niet voor elkaar als je een hulpmiddel gaat gebruiken om hem in een bepaalde positie te DWINGEN.

Een goede instructrice kan je vast verder helpen en niet alleen onder het zadel maar wellicht ook als je longeert. Lukt dit niet dan heeft hij wellicht pijn ergens in zijn lijf en is onderzoek nodig om te vinden waarom hij zo stijf is.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-11-17 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:28

Eerst de oorzaak uitzoeken, mogelijk is het medisch op te lossen en mogelijk rijtechnisch (door een andere manier van rijden).

Eef1212
Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 17:30

Sill_Monster schreef:
Misschien eerst de oorzaak kijken waarom hij stijf is?
Is het voer goed voor hem, is hij recent nagekeken door masseur, fysio ect.
Hoeveel loopt hij zelf buiten?

Eerst deze dingen afstrepen voordat je de stap van rijden met hulpteugel neemt.

Idk waarom hij stijf is
Voer is goed
Hij is nog niet nagekeken
En hij loopt meestal elke ochtend buiten

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:37

Eef1212 schreef:
Sill_Monster schreef:
Misschien eerst de oorzaak kijken waarom hij stijf is?
Is het voer goed voor hem, is hij recent nagekeken door masseur, fysio ect.
Hoeveel loopt hij zelf buiten?

Eerst deze dingen afstrepen voordat je de stap van rijden met hulpteugel neemt.

Idk waarom hij stijf is
Voer is goed
Hij is nog niet nagekeken
En hij loopt meestal elke ochtend buiten



Laat het maar eerst nakijken door een fysio en osteo.
Daarna een goede instructeur nemen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:38

Hij is 17 he en is niet voor niets stijf en dan wil je het gaan dwingen met een hulpteugel.

Eerst maar eens kijken waarom hij stijf is, het is niet onmogelijk dat hij mogelijk iets van artrose heeft in zijn hals, zeker gezien zijn leeftijd.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:45

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )



Niet. Als je zelf stijf ben ga je toch ook niet in de spagaat?

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:54

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )


Misschien iets langer warmstappen met lange teugel (dat hij zijn hoofd naar beneden doet), ik weet niet hoe lang en hoe je instapt maar misschien is het gewoon dat hij niet goed opwarmt, of misschien juist andersom, dat hij niet goed afkoelt na het rijden.

Met dat je paarden niet snel aan de teugel kunt krijgen helpt geen hulpteugel mee, probeer eerst jezelf te trainen dat het wél lukt, desnoods kan je hulp vragen aan een ervaren persoon, want dan gaat het paard die spieren ook daadwerkelijk juist gebruiken.

Krijgt iemand anders zijn hoofd wel omlaag? Zo ja, zou je advies kunnen vragen aan die persoon.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:59

_fairytale schreef:
Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )


Misschien iets langer warmstappen met lange teugel (dat hij zijn hoofd naar beneden doet), ik weet niet hoe lang en hoe je instapt maar misschien is het gewoon dat hij niet goed opwarmt, of misschien juist andersom, dat hij niet goed afkoelt na het rijden.

Met dat je paarden niet snel aan de teugel kunt krijgen helpt geen hulpteugel mee, probeer eerst jezelf te trainen dat het wél lukt, desnoods kan je hulp vragen aan een ervaren persoon, want dan gaat het paard die spieren ook daadwerkelijk juist gebruiken.

Krijgt iemand anders zijn hoofd wel omlaag? Zo ja, zou je advies kunnen vragen aan die persoon.


Kijk dan aub wel uit dat het niet iemand is die 'hem wel even aan de teugel rijdt', en dat niet op de correcte manier doet..
De snelle manier is lang niet altijd de goede.

Neemt hij het bit überhaupt aan? Of ontwijkt hij het? Is die goed voor het been en actief? Loopt hij met goede stelling en buiging (zonder over de buitenteugel weg te gaan)?

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:00

Mijn pony van 26 jaar loopt ook stijf vooral in het begin. Ze word goed los gereden door vooral goed voorwaarts te laten lopen in haar eigen houding. Veel overgangen en van achteren naar voren. Pas als ze los is en niet stijf meer loopt gaat ze vaak zelf al aan de teugel lopen.

Mijn tip is zoek goede begeleiding en laat haar na kijken door een fysiotherapeut of giropractor en rij als je zeker weet dat hij geen pijn heeft goed los en vooral voorwaarts.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:04

Is hij gekeurd? Ik zou eerst goede instructie nemen. Als je zelf nog niet goed 'rond' kan rijden moet je niet aan een wedstrijdpaard beginnen. Een recratief rijden is dan de beste oplossing. Oftewel instructie die je kan helpen. Hulpteugels kunnen goed gebruikt worden maar ook helemaal verkeerd. Als je instructeur zegt dat hulpteugel nodig is kan je het gebruiken.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:04

Gekeurd door een dierenarts?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:07

Koosnaamloos schreef:
Is hij gekeurd? Ik zou eerst goede instructie nemen. Als je zelf nog niet goed 'rond' kan rijden moet je niet aan een wedstrijdpaard beginnen. Een recratief rijden is dan de beste oplossing. Oftewel instructie die je kan helpen. Hulpteugels kunnen goed gebruikt worden maar ook helemaal verkeerd. Als je instructeur zegt dat hulpteugel nodig is kan je het gebruiken.

Als mijn instructeur me een hulpteugel aanbeveelt om een paard rond te krijgen was dat de laatste les van haar ooit.

Anoniem

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:13

Mijn paard is stijf dus welke hulpteugel moet ik gebruiken om hem naar beneden te dwingen?

TS dat lijkt mij nou niet zegmaar eh, de beste oplossing? Ga eens na waar die stijfheid vandaan komt, gezien zijn leeftijd is het niet zo gek. Laat de osteopaat eens langs komen, wellicht zit hij ergens flink vast.

Verder ben ik het zo eens met Bruintje := , hulpteugel om een paard rond te krijgen is het afdwingen. Een paard rond krijgen komt vanuit de ontspanning van het paard (en de ruiter). Maar ik dacht dat dat algemeen bekend was.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:37

_fairytale schreef:
Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )


Misschien iets langer warmstappen met lange teugel (dat hij zijn hoofd naar beneden doet), ik weet niet hoe lang en hoe je instapt maar misschien is het gewoon dat hij niet goed opwarmt, of misschien juist andersom, dat hij niet goed afkoelt na het rijden.

Met dat je paarden niet snel aan de teugel kunt krijgen helpt geen hulpteugel mee, probeer eerst jezelf te trainen dat het wél lukt, desnoods kan je hulp vragen aan een ervaren persoon, want dan gaat het paard die spieren ook daadwerkelijk juist gebruiken.

Krijgt iemand anders zijn hoofd wel omlaag? Zo ja, zou je advies kunnen vragen aan die persoon.


een paard heeft wel 20 min nodig om goed op te warmen voordat het aan de echte oefeningen begint.
zou een osteo laten komen, misschien zit hij wel helemaal vast in zijn lijf, niet zo gek dat hij dan stijf is en niet nageeft.
is hij alleen stijf in zijn nek of ook in de benen? (dan is een bezoekje hoefsmid misschien ook wel slim, als ze verkeerd bekapt worden kunnen ze ook gek en stijf gaan lopen)

een paard dwingen met een hulpteugel zou ik niet aan beginnen, net als jij nekpijn hebt en de hele tijd met je hoofd naar beneden moet lopen wordt je ook niet beter van.
Als je paard ontspant (mits er dus niks vast zit in zijn lichaam) zakt hij vanzelf, voorwaarts neerwaarts. Paard gaat vanzelf je hand opzoeken en zakken.
Misschien les?

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:40

conejo schreef:
Mijn pony van 26 jaar loopt ook stijf vooral in het begin. Ze word goed los gereden door vooral goed voorwaarts te laten lopen in haar eigen houding. Veel overgangen en van achteren naar voren. Pas als ze los is en niet stijf meer loopt gaat ze vaak zelf al aan de teugel lopen.

Mijn tip is zoek goede begeleiding en laat haar na kijken door een fysiotherapeut of giropractor en rij als je zeker weet dat hij geen pijn heeft goed los en vooral voorwaarts.


eens

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:23

bruintje123 schreef:
Koosnaamloos schreef:
Is hij gekeurd? Ik zou eerst goede instructie nemen. Als je zelf nog niet goed 'rond' kan rijden moet je niet aan een wedstrijdpaard beginnen. Een recratief rijden is dan de beste oplossing. Oftewel instructie die je kan helpen. Hulpteugels kunnen goed gebruikt worden maar ook helemaal verkeerd. Als je instructeur zegt dat hulpteugel nodig is kan je het gebruiken.

Als mijn instructeur me een hulpteugel aanbeveelt om een paard rond te krijgen was dat de laatste les van haar ooit.

Ben je zelf instructeur? Sportpaarden worden vaak zo getraind door mensen die er verstand van hebben.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:30

Ik zou beginnen met je paard laten behandelen door een osteopaat (er zitten veel prutsers tussen, oriënteer je dus goed voordat je iemand laat komen). Het is ook belangrijk om zijn tanden te laten nakijken, als dit nog niet is gedaan. En heb je er al een DA naar laten kijken?

Er zomaar iets aangooien omdat het niet vanzelf gaat zou ik toch niet zo snel doen, al helemaal niet als je aangeeft dat je paard stijf is: daar zit een reden achter. Die dus eerst opzoeken voordat je domme dingen gaat doen.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 04-11-17 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:35

Koos
Diverse paarden van 0 naar Z in springen en dressuur ook goed genoeg voor je?

Sport paard, recreatie paard. Het blijft een paard en dat dwing je niet in de houding omdat de dressuur niet goed genoeg is.
Ja ik weet dat er ruiters zijn die het wel doen.
Ik weet ook dat dierenarts en osteo er wel bij varen.

Edit
Oh ik zie nu pas dat je 12 bent.
Fijn dat je je.instructrice op een voetstuk plaatst.
Alleen Sommige horen daar niet :)

Anoniem

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:55

Dus als je instructeur zegt: gooi er een hulpteugel aan om hem rond te krijgen. Dan heeft ie er verstand van? Bijzondere visie. :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:59

Koosnaamloos schreef:
bruintje123 schreef:
Als mijn instructeur me een hulpteugel aanbeveelt om een paard rond te krijgen was dat de laatste les van haar ooit.

Ben je zelf instructeur? Sportpaarden worden vaak zo getraind door mensen die er verstand van hebben.
Dat valt op zich wel mee hoor. Daarnaast is dit altijd tijdelijk en het liefst zo kort mogelijk, dat moge duidelijk zijn ;)

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:06

Ik ga ook voor geen. Je moet er aan werken. Ga oefeningen doen om je paard losser te krijgen. Ik vind het een beetje een vraag van een stijf persoon die stijf is en hoe kan je die een split of spagaat laten uitvoeren. Dat kan niet zonder te trainen. Zelf rij ik ook een vrij stijf paard. Ik rij veel voltes, wendingen, wijken en ook aan de hand een paard rekken en losweken. Ik heb dan een instructrice die hier mee helpt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:11

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )

Geen.

Aan de teugel is niet "in de krul" (= gewoon hard trekken, al dan niet met een hefboomwerking zoals de slof).

In mijn woordenboek is 'aan de teugel' dat een dier
1) zich kan ontspannen (= vertrouwen in de ruiter en voltes maken van het type 'volte naar links is vooral rechts verlengen en strechen' en hals strekken)
2) correcte beweging (geen overhaaste stap, etc - oefen met bijvoorbeeld zelf diep ademhalen)
3) aan de hulpen (1x been en je wil een reactie)
4) ....op dit punt staat "Schwung", duits voor swingen, laat maar even
5) rechtrichten: op de lange zijde licht 'oogcontact' met het binnenoog, elke hoek je binnenhand naar binnen en naar voor. (Veel paarden buigen alleen 'de andere kant op' als ze daar voltes lopen, zo maak je hem een soort van recht op de lange zijde en heb je iedere hoek gymnastiek. Uiteraard in die hoek ook oogcontact!)
6) ...hier staat verzamelen. Voor nu: rijdt de overgangen naar een lagere gang op zit, gewicht en eventueel stem, bij wijze van spreken met doorhangende teugels.

Het hangt er van af "hoe snel dit kan", ik zag bij de Spaanse Rijschool nog af en toe kleine foutjes...
Maar zo gaan rijden "kan per direct" en sommige resultaten komen vrij snel.
Andere dingen kosten tijd ("hij snapt het niet" of heeft de sppieren nog niet) - en hopelijk is het dier compleet gezond (geen halsartrose, bovenlijnsyndroom, etc.)