Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:13

Geen hulpteugel.
Lang instappen, veel oefeningen op de volte, slangenvolte, achten, kleine voltes. Oefeningen met wendingen.
Beginnen in stap, als het goed gaat over naar draf.
Als ze dan gaan ontspannen komen ze vanzelf lager en ronder.

Dat is mij destijds aanbevolen en dit heeft gewerkt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:40

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )


Paard is 17, maar kan nog zo fit als een hoentje zijn en niets mankeren of toch vanwege zijn leeftijd een en ander mankeren en daardoor stijve hark zijn. Daar kan je dus niet zomaar van verlangen dat hij met hulpmiddelen ineens heel anders gaat lopen, heb je namelijk reeel kans dat hij na paar keer helemaal stijf en in de kreukels is.
Goed les nemen en leren hoe je een paard goed los kan maken met het netjes rijden van oefeningen die passen bij zijn stijfheid zonder hem te overvragen. Daar kan een goede instructeur je bij helpen, om oefeningen te bedenken om hem losser te maken.
Je hebt het over is stijf.. hoe bedoel je? Een paard kan lopen met stijve benen, kan lopen met een plank van een rug of bezemsteel van hals, of alle 3 tegelijk, afhankelijk daarvan zal je ander plan er op los moeten laten (en soms moet je zelfs eerst uitgebreid de oorzaak gaan zoeken), niet rond lopen hoeft niets met stijf te maken te hebben, mijn paard kan prima rond lopen, maar zet ik er iemand op die niet kan rijden is het lopende bezemsteel van puntje van zijn neus tot aan zijn start, dat is dus dan een probleem van de ruiter, niet het paard.
Zelf geef je al aan rijtechnisch niet de handigste te zijn en dat allicht deel van de fout van het niet goed rijden bij jou ligt, dan helpt er maar 1 ding, goed les nemen en daar zit hem nou ook vaak een lastig punt, wat is goed les? Als mijn istructie zegt gooi er een hulpteugel aan ga ik die aankijken alsof ze gek is geworden (Gaat ze me overigens niet zeggen, dus dat is fijn), het idee is dat ik leer rijden niet dat ik met trucjes een paard in de krul trek en dan nog steeds niet leer rijden en mijn paard allicht ook nog verder in de prak rijdt.
Diegene de je les geeft kan dan zien of jij het probleem bent en hoe je beter kan leren rijden, zodat je het probleem niet meer bent, of dat je paard werkelijk lichamelijk iets niet lekker heeft zitten en je er allicht een DA bij zou moeten halen.
En een paard netjes leren rijden, kost tijd, veel tijd en heel veel geduld.

En op je vraag welke hulpteugel, geen in dit geval.

Anoniem

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:59

Waarom koop je een paard die stijf is zonder te vragen waarom dat is? Mijn paard was ook ontzettend stijf toen ik haar verkocht maar was al behandeld door een osteo/fysio en de rest moest ik zelf doen met oefeningen haar los maken, de nieuwe eigenaren wisten dit heb ik alles verteld en de oefeningen laten zien. Ik zou eerst dan maar eens beginnen met een fysio of osteo bellen en je paard na laten kijken voor je het zelf alleen maar erger maakt..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:09

Koosnaamloos schreef:
Is hij gekeurd? Ik zou eerst goede instructie nemen. Als je zelf nog niet goed 'rond' kan rijden moet je niet aan een wedstrijdpaard beginnen. Een recratief rijden is dan de beste oplossing. Oftewel instructie die je kan helpen. Hulpteugels kunnen goed gebruikt worden maar ook helemaal verkeerd. Als je instructeur zegt dat hulpteugel nodig is kan je het gebruiken.


En als hij zegt dat je in de sloot moet springen omdat daarna je paard in de krul loopt doe je dat dan ook.

Een paard wat voortdurend stijf is hoor eerst een bezoekje van een dierenarts te krijgen en van daaruit ga je verder behandelen.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:25

Is je paard altijd al stijf geweest, of komt het door een intensieve training bijvoorbeeld? Het kan zijn dat je paard de tijd nodig heeft om zijn spieren te kunnen oprekken en optimaal leren te gebruiken. Door een hulpteugel zal je paard waarschijnlijk meer in een houding gaan lopen dan dat hij zijn rug lekker loslaat en vanuit achter naar voren zal lopen. Ik zal als ik jou was eerst alles even laten checken, voordat je zelf gaat prutsen. Het kan zijn dat hij ergens vast zit in zijn lichaam, maar wie weet is het erger dan dat.
Wat ik nu vaak doe met mijn paard is onstpanningheids oefeningen. Ik vraag aan de hand voorzichtig het hoofd zo laag mogelijk, om te zorgen dat hij zn rug lekker loslaat. Dit heb ik langzaam opgebouwd zodat hij het ook stappend onder het zadel kan. De eerste rondjes van de training laat ik mijn paard lekker zo lopen. Dan loopt hij tenminste lekker ontspannen, op zijn eigen benen rond. ( Als je hier totaal geen ervaring in hebt raad ik je aan les te nemen, één lesje kan het verschil al maken ) Ik vind het immers ook fijn om eerst een warming-up te doen voordat ik hard ga sporten. En bouw vooral alles rustig op met je paard, ik kan namelijk ook niet 1-2 in de spagaat, hoe graag ik het ook wil. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders misschien zoals anderen zeggen er een osteopaat bij halen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door xdandelion op 05-11-17 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:25

Ik rij een 19 jarige die ook stijf js en met hem doe ik veel fjguren en tempowisseli gen. Na een tjjdje komt hij mooi vorwaarts neerwaarts en kan ik hem wat meer oppakken. Probeer dat eerst eens en laat hem eens nakkjken op lichamelijke klachten

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:59

Laat een goede osteopaat of fysio komen en laat je paard goed nakijken. Als hij goedgekeurd wordt, opzoek gaan naar een goede instructeur die jou erbij kan helpen om de stijfheid er uit te krijgen. Als je paard eenmaal ontspannen is zakt die vanzelf naar beneden. Een hulpteugel gaat voor jou niks goeds brengen op dit moment.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:37

Eef1212 schreef:
Mijn paard is een 17 jarige KWPN’er en ik heb hem net maar hij is stijf en wil dus net niet rond lopen maar welke hulpteugel moet ik dan gebruiken? ( ik kan paarden niet snel aan de teugel krijgen )

Heb je meer informatie??

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:54

Het kost veel tijd en moeite, maar gewoon idd goed losrijden, veel op de volte zetten. Rechte lijnen met stelling naar binnen en buiten kant. Goede lessen nemen en vooral geen hulpteugel.

Stel jij hebt ontzettend last van een stijve nek, heb je dan liever dat je voortaan word gedwongen om je hoofd in een bepaalde houding te moeten zetten of ga je liever rustig aan je nek een beetje loskneden en losdraaien?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Mijn paard is stijf welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:12

Kan prima dat je paard helemaal niet stijf is, maar zich stijf houdt omdat je verkeerde hulpen geeft.

Je kunt het nog zo goed bedoelen en toch onbewust heel erg tegenwerken.

Vraag niet te veel en voel goed wat er onder je gebeurt.

Toen je hem ging kopen, heeft iemand hem toen voor je voorgereden?
En was hij toen wel soepel?