Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of geen 2 jarige welsh aanschaffen

 
Profiel   

Het is de droom van ieder die paardrijd; een eigen pony/paard. Nu wil ik supergraag een shetlander of een A welshje, en niet specefiek een rijpony. Nu was ik weer eens aan het rondkijken en ben helemaal verliefd geworden op een leuke Welshpony. Nu is het probleem; hij is nog maar 2,5. Het zou mijn eerste pony worden STEL hij word van mij. Nu hoor ik jullie al denken: 'niet doen Alsjeblieft!'

Ik ben 13 en heb verzorgshetlanders gehad waarvan een 2/3 en we hebben een begin gemaakt met het beleren toen ze helaas weg gingen. Ik heb dus ervaring met jonge pony's. Ook heb ik ervaring met allerlei soorten en maten paarden en pony's, zowel aan de hand als erop en zal het te weinig ervaring in dat opzicht hebben geen punt zijn. Oh btw ik heb 5 jaar ervaring met al die paardjes :9

Ik ben mij heel goed bewust dat als ik hem aanschaf, dat alles direct goed aangeleerd moet worden, en als er iets mis gaat bij wat dan ook en hij een trauma oploopt dat dit erg moeilijk te overwinnen zal zijn als dit al lukt. Daarom zijn mijn twijfels ook zo groot.

Het is zeker niet mijn bedoeling om op hem te rijden, ik weeg 50 Kilo en ben 1.67 dus echt te lang en zwaar voor een A welshje, maar als we er aan toe zijn misschien we, ooit rustig voor de afwisseling mennen.

Zouden jullie zeggen; je bent er klaar voor, of toch maar een oudere aanschaffen?

[het is nog niet zeker dat ik een pony mag maar als ik de juiste verantwoordelijk heid heb en weet wat ik doe en dit laat zien aan mijn ouders is de kans groot. Ik wil hem alleen absoluut niet verpesten..]

Liefs,
merelxsuri
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 12:29 



 
Profiel   

Je bent nog erg jong en een jong dier is zoals je zegt makkelijk(er) te verpesten. Het valt of staat denk ik met begeleiding. Hebben je ouders ervaring en/of is er budget om een lesgeefster in te schakelen voor grondwerk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 12:33 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen, er zijn nog genoeg andere pony's die ook erg leuk zijn en al meer ervaring hebben. Je bent 13 dus ik neem aan dat je op de middelbare school zit. Je hebt veel tijd nodig met een pony, vooral met een jonge die nog veel moet leren, en uit ervaring weet ik dat het behoorlijk krap kan worden met huiswerk en vrije tijdsbesteding. Ik neem aan dat je ook al naar de kosten van een pony heb gekeken, en die vallen zeker niet mee.

Ik heb mijn pony nu al ongeveer anderhalf jaar, en ben er tevreden mee. Maar om haar als eerste pony te nemen was misschien toch niet zo'n slim idee. Ik heb veel problemen met haar gehad omdat ze nog maar net zadelmak was en echt een eigenwijze troela is. Gelukkig had ik veel hulp van mensen om mij heen die al meer ervaring met paarden hadden dan ik, anders weet ik niet of ik nu wel zover gekomen was.
Nu heb ik blij dat ik niet opgegeven heb omdat ze toch ook wel een schat van een pony is maar in het begin had ik er weinig vertrouwen in.

Conclusie; het kan leuk zijn maar over het algemeen kom je van de koude kermis thuis. Het valt behoorlijk tegen, maar het eindresultaat is bij mij zeker de moeite waard geweest (ondanks dat we er nog lang niet zijn). Maar er bestaat ook nog altijd de kans dat het fout gaat en dat je er dan spijt van hebt.

Maar de keuze is aan jou, wel goed dat je meningen van andere er in betrekt. +:)+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 12:48 



 
Profiel   

freetorun schreef
Hebben je ouders ervaring en/of is er budget om een lesgeefster in te schakelen voor grondwerk?


Dat laatste zou wel mogelijk zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 13:25 



 
Profiel   

Ga je voor een welsh omdat je niet wil rijden of omdat dat kleiner is en dus iets goedkoper?
Zelf denk ik dat het een stuk plezieriger is om als eerste pony een meer ervaren paardje te kopen waar je alle kanten mee op kunt. Hoeft niet oud te zijn maar zo rond de 8 of ouder met wat ervaring.

Een jong paard is toch een flinke uitdaging, en dat hoeft niet altijd leuk te zijn maar kan vooral ook een bron van zorgen opleveren. Als je het toch wil doen is begeleiding inderdaad erg verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 13:30 



 
Profiel   

Toen ik mijn eerste paard kocht dacht ik ook dat ik redelijk goed beslagen ten ijs kwam. Ik had al paarden bijgereden, ook gangenpaarden met een kop d'r op, zoals die van mij ook is. Slimme paarden, gehaaide paarden, rillerige paarden. Veel "erger" dan die van mij.

Manmanman wat ben ik blij dat die van mij 10 werd in het jaar dat ik 'm kocht. Een eigen paard is zo totaal anders dan een verzorgpaard. Daar heb ik me ontzettend op verkeken. Als je je verzorgpaard kunt kopen is het natuurlijk een ander verhaal maar dat is in jouw (en mijn) geval niet aan de orde. Het heeft me een paar jaar gekost voordat ik alle fouten gemaakt had, en ik was toen begin 30. En geen 13 := En het is een heerlijk paard, we kunnen meer dan prima door 1 deur, hij is lief, grappig, intelligent, kritisch enz enz alles wat ik ook ben en waardoor het ook goed klikt. Maar ik ben elke dag blij dat hij al "gevormd" was toen ik 'm vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 13:52 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ga je voor een welsh omdat je niet wil rijden of omdat dat kleiner is en dus iets goedkoper?
Zelf denk ik dat het een stuk plezieriger is om als eerste pony een meer ervaren paardje te kopen waar je alle kanten mee op kunt. Hoeft niet oud te zijn maar zo rond de 8 of ouder met wat ervaring.

Een jong paard is toch een flinke uitdaging, en dat hoeft niet altijd leuk te zijn maar kan vooral ook een bron van zorgen opleveren. Als je het toch wil doen is begeleiding inderdaad erg verstandig.

Hier ga ik in mee :) En in de eerste klas lijkt het echt nog mee te vallen qua huiswerk en toetsen, maar in de 2e en 3e ga je meer tijd nodig hebben voor school, dan doe je de pony er ook geen plezier mee als je hem alleen bij wijze van spreken als grasmaaier houdt, omdat je geen tijd hebt echt met hem aan de slag te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 14:18 



 
Profiel   

Ik wil een welsh omdat ik altijd al liefde voor welshjes en shetjes had, en niet vanwege de zogeneemd lagere kosten want dit vakt vies tegen haha. Ik zit in de tweede e; weet hoeveel tijd ik per dag aan mijn huiswerk en school besteed. Dankjulliewel voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 13:13 



 
Profiel   

Ik zou je willen aanraden naar een grotere ervaren pony te kijken, waar je ook alles mee kan, maar ook rijden.
In onderhoud kost een Welsh A vaak net zoveel als een grote Welsh. Alleen kan je met de grote Welsh ook onder het zadel rijden.

Heb je al menlessen gehad? Ga anders eerst eens een aantal keer met een ervaren menner mee op de koets om te zien of je het leuk vindt. Mijn ervaring is dat niet iedereen mennen leuk vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 06:45 



 
Profiel   

Ik zou het ook niet doen. Ik heb op mijn 12e een half jaar oude pony gekregen. T was een kruising Welsh en Shetland. Het was zeker niet mijn eerste pony, maar de anderen waren minimaal 16 jaar oud. Deze heeft totaal zijn opvoeding gemist op jonge leeftijd. Happen, weinig respect. Zelfs steigeren. Bijtijds echt een fantastische, lieve pony, maar echt met opvoedingsproblemen. Achteraf zeg ik, nooit moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 07:14 



 
Profiel   

Je klinkt heel volwassen.
Echter zou ik het een volwassenen ook afraden.
Als je wilt mennen, koop dan een pony die dat al kan. Niet elke pony is geschikt voor de wagen.
Mocht deze pony niet geschikt zijn, kun je er ook niet mee rijden.
Na verloop van tijd, zul je toch iets meer willen dan Vrijheidsdressuur en is verkopen nog de enige optie.
Daarbij is een pony opleiden een kostbaar proces.

Maar zie jij het voor je dat verkopen wel een optie is, dan kun je de gok wel wagen. Meeste 13 jarige vinden dat geen optie namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 07:35 



 
Profiel   

janouk schreef
Ik zou je willen aanraden naar een grotere ervaren pony te kijken, waar je ook alles mee kan, maar ook rijden.
In onderhoud kost een Welsh A vaak net zoveel als een grote Welsh. Alleen kan je met de grote Welsh ook onder het zadel rijden.

Heb je al menlessen gehad? Ga anders eerst eens een aantal keer met een ervaren menner mee op de koets om te zien of je het leuk vindt. Mijn ervaring is dat niet iedereen mennen leuk vindt.


Klopt, het gaat ook zeker niet om de lagere kosten. Nee ik heb nog geen menlessen gehad, maar ook dit is geen must! Als we het beide leuk vinden wil ik misschien afentoe een bosritje maken zo, maar als een van ons het niet leuk vind (zijn mening telt veel sterker natuurlijk) dan doen we het gewoon niet! Dankjewel xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:19 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Je klinkt heel volwassen.
Echter zou ik het een volwassenen ook afraden.
Als je wilt mennen, koop dan een pony die dat al kan. Niet elke pony is geschikt voor de wagen.
Mocht deze pony niet geschikt zijn, kun je er ook niet mee rijden.
Na verloop van tijd, zul je toch iets meer willen dan Vrijheidsdressuur en is verkopen nog de enige optie.
Daarbij is een pony opleiden een kostbaar proces.

Maar zie jij het voor je dat verkopen wel een optie is, dan kun je de gok wel wagen. Meeste 13 jarige vinden dat geen optie namelijk.


Ik zou alles doen wat mijn pony wil of nodig heeft. En als hierdoor betekend dat hij door verkopen een beter leven krijgt is dit niet anders..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:21 



 
Profiel   

Je weet wat je nu besteed aan schoolwerk, maar kijk ook op latere termijn want dit kan enorm tegenvallen. Ik studeer (gedaan met secundair dus) en heb eigenlijk helemaal geen tijd meer voor leuke dingen te doen met de paarden, ik kom niet verder dan het mesten van de stallen en dit terwijl ze aan huis staan. Verder raad ik ook gelijk een ervarene of je moet goede begeleiding hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:23 



 
Profiel   

De meeste welshjes zijn wel redelijk nuchter dus zou niet zo snel bang zijn dat je ze een trauma aan praat ;)
Is een welsh B niet meer wat voor je? Die zijn net iets groter en zou je met jou gewicht nog wel op passen, maar toch nog wel een echte welsh uitstraling.
Zelf zou ik ook kijken voor eentje die al beleerd is, omdat je er dan direct wat mee kunt doen. maar lukt dat niet kan je met een 2,5 jarige ook al vrij snel aan de slag, zou het beleren voor de wagen en onder het zadel wel onder begeleiding doen of helemaal uit handen geven. Zeker voor de kar moet je echt flink ervaring hebben, je zit er ver vanaf en hebt weinig te vertellen als het mis gaat. Onder het zadel is iemand die helpt met vasthouden, longeren en jou aansturen natuurlijk ook onmisbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:25 



 
Profiel   

TS wat goed dat je al over zo veel dingen nadenkt.

Waar gaat de pony heen? Naar een manege waar altijd iemand is, een weitje achteraf of bij jullie in de tuin? Op een drukke manege is er altijd wel iemand die kan helpen als het even niet lukt. Dat is bij de andere 2 situaties niet zo.

Wat is de rol van jouw ouders? Hebben zij eerder paarden verzorgd? Willen ze je actief helpen of moet je alles vooral zelf doen?

Als je steun hebt van je ouders, een instructeur of een handige vriendin zie ik niet in waarom je geen 2 1/2 jarige zou kunnen kopen. Samen opgroeien is hartstikke leuk. Nadeel is wel dat je nog best even moet wachten voordat je kunt mennen.

Persoonlijk zou ik altijd een rijpony kopen maar als jij helemaal gelukkig wordt van een kleine pony dan moet je dat vooral doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:28 



 
Profiel   

Ligt eraan wat voor een pony het is, kan die al wat of kan die niet eens het halster om doen, kun jij ertegen als die een x niet meewerkt, krijg je hem gehandeld in zn 'puberteit''?

Ik zou als je het doet, iemand met veel ervaring met jonge ponys je laten helpen!

Veel plezier met je paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:48 



 

De twijfels van vandaag, zijn de zorgen voor morgen.

Niet aan beginnen dus. Ga op zoek naar een leuke, makkelijke en ervaren pony. Je kunt het beest natuurlijk verkopen als het misgaat, maar waar komt hij dan terecht? Helaas staat er lang niet voor elke verprutste pony een nieuwe eigenaar klaar die met veel tijd, liefde en geduld alles weer recht wil breien. Als dat überhaupt nog haalbaar is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 16:28 



 
Profiel   

Selka schreef
TS wat goed dat je al over zo veel dingen nadenkt.

Waar gaat de pony heen? Naar een manege waar altijd iemand is, een weitje achteraf of bij jullie in de tuin? Op een drukke manege is er altijd wel iemand die kan helpen als het even niet lukt. Dat is bij de andere 2 situaties niet zo.

Wat is de rol van jouw ouders? Hebben zij eerder paarden verzorgd? Willen ze je actief helpen of moet je alles vooral zelf doen?

Als je steun hebt van je ouders, een instructeur of een handige vriendin zie ik niet in waarom je geen 2 1/2 jarige zou kunnen kopen. Samen opgroeien is hartstikke leuk. Nadeel is wel dat je nog best even moet wachten voordat je kunt mennen.

Persoonlijk zou ik altijd een rijpony kopen maar als jij helemaal gelukkig wordt van een kleine pony dan moet je dat vooral doen.



Hij komt op een pensionstal met ervaren mensen! Mijn ouders willen helpen maar hebben weinig ervaring. (Moeder 3 jaar ervaring met paarden en vader niet) dus mensen om me heen moet ik wel naar zoeken maar altijd wel te vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 20:24 



 
Profiel   

Phoe, dat verandert de zaak. De kosten van een pony op stal waar je in princiepe nog niks mee kan...
Leren om te mennen kost al veel geld en tijd, dit moet je niet met een onervaren pony leren. Dat is echt vragen om ongelukken.
Ik ging er vanuit dat je thuis wou staan...dat de kosten en de tijd te overzien waren.
Je zult eerst moeten leren mennen voor je een pony gaat aanschaffen waar je mee wil mennen. Een pony in pension en dan nog zoveel geld nodig voor je opleiding én je bent 13 dus moet het geld van je ouders krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 07:44 



 
Profiel   

TS, welsh pony's zijn erg leuk, maar heb je best je handen vol aan. Ik zou eigenlijk net als de meesten hier aanraden om een oudere beleerde pony te nemen. Daar heb je meteen plezier van, je weet wat de pony in de basis kan en je kunt dit lekker uitbreiden. Ik weet dat je je met 13 jaar al heel wat voelt, maar ondanks alle verzorgervaring heb je nog echt veel te leren (en ja, je bent nooit uitgeleerd). Je kunt zoveel dingen tegen gaan komen in de opvoeding van een jonge pony, waar je later ellende van kunt krijgen...... Hoe leuk een pony ook er uit ziet, koop met je verstand de basis en kies uit die groep met je hart.......Succes met je beslissing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 07:50 



 

Pensionstal met ervaren mensen... Hoeveel mensen zijn daar die bereid zijn tijd te steken in het helpen van een 13jarige met een pony van 2,5 jaar? Hoeveel uur per week zijn die mensen bereid te steken in het helpen van jou met je pony? Zijn ze bereid het van je over te nemen als je vastloopt? Gaan ze hem voor je beleren voor de wagen? Hoe ervaren zijn ze daarmee? Waar en hoe ga jij zelf mennen leren? Wat doe je als na het beleren je pony toch wat te pittig blijkt om doorgereden te worden door jou als relatief onervaren menner?

...zomaar wat vraagjes... Je hoeft ze van mij niet hier te beantwoorden hoor. Als je er maar goed over nadenkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 07:57 



 
Profiel   

Beleren zou ik nooit zelf doen in TS haar geval. Pony wegbrengen en samen met de instructeur op pad voordat je alleen aan de slag gaat.

TS, als je moeder het leuk vindt je te helpen en er genoeg geld is voor instructie dan is het zeker nog een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:27 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor al deze antwoorden en tips! Ik denk na over alles wat jullie gezegd hebben en weet hierdoor denk ik genoeg. Als je eerder voor hetzelfde punt als ik stond en toch doorgezet hebt, vind ik het altijd leuk om je verhalen te horen! Maar omdat ik nu genoeg informatie heb, zet ik hier een slotje op. Nogmaals bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 16:26 



 
Profiel   

Goed, eerst maar eens zoeken naar dat slotje hehe
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen