Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:23

troi schreef:
Misschien dit meisje opnemen in je vriendengroep? Vaak is dit soort gedrag een resultaat van eenzaamheid en niet geaccepteerd worden, als het ware een schreeuw om gezien te worden door anderen. Maak haar je vriendin en je kon nog wel eens verbaast staan



Op zich geen verkeerd idee, mits ts en dr vrienden zelf ook rond die leeftijd is. Voor hetzelfde geld is ts 13; dan ga je echt niet met 9 jarigen om over het algemeen.

Manege is echt geen openbaar terrein. Is gewoon privéterrein waar een betaalde service wordt verleent met huisregels. Meisje kan dus gewoon zonder problemen worden weggestuurd.
Die ouders gaan echt geen rechtzaak aanspannen; die krijgen snel genoeg te horen dat ze geen poot hebben om op te staan, maar waarschijnlijk weten ze dat allang en is het gewoon bluf.

Snap eerlijk gezegd ook niet dat de pensionklanten niet gewoon eisen dat dat meisje wordt weggestuurd. Zou mijn paard niet moeten zijn waar ze met een zweep achterna ging. Mag ze nog maar 9 zijn en hoogst waarschijnlijk flink aandacht tekort komen; daar hoeven de paarden niet de dupe van te worden.
Als ik daar een paard had staan had de manegehouder kunnen kiezen; of zij eruit of ik ga met mijn paard ergens anders staan waar ze wel huisregels handhaven en in het belang van het paard denken.

aukje98
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-04-13

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:49

Ik zou toch met de ouders en het meisje samen in gesprek gaan en zeggen dat wat hun dochter doet toch echt niet kan en dat haar veiligheid zo dan ook niet gewaarborgd kan worden.En ook aangeven dat als een paard door haar actie gewond raakt dat de ouders dan voor de kosten opdraaien. Misschien snappen ze het dan. Als dit dan nog niet helpt dan een manege verbod geven. Maar ook dit in het gesprek aangeven.En op papier zetten dan heb je altijd bewijs dat jullie het meisje gewaarschuwd hebben .

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:03

Pension houder moet gewoon in gesprek gaan met ouders, en als ze eventueel gaan dreigen met rechtzaken ze eens uitleggen wat voor rechtzaak er komt als er een groep paarden de weg op vliegt met alle kosten van dien. Of als mevrouw een trap tegen het hoofd te pakken heeft.

Kan me dit scenario gewoonweg bijna niet voorstellen op een manege.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:28

Hebben deze mensen zelf paarden in pension staan op deze stal? Want de enige reden dat ze nog niet zijn weggejaagd kan volgens mij zijn dat de manege veel aan ze verdient.Want anders wordt zo'n manegeterroristje normaliter niet lang getolereerd.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 12:08

Gisteren is het gebeurt! Meisje heeft een trap tegen haar scheen te pakken gekregen! Ze stond mijn lievelingspaard met een zweep op te jagen en patat! Ik hoop dat ze nu een beetje is gaan nadenken!

Anoniem

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:15

Mooi zo. Wie heeft er nog een knokploeg nodig als je gewoon een paard hebt. :D

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 12:18

Je kan nu best nooit meer met zweep achter hem doorlopen :o :D

meggiemeg

Berichten: 12240
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:37

GoldenWings schreef:
Gisteren is het gebeurt! Meisje heeft een trap tegen haar scheen te pakken gekregen! Ze stond mijn lievelingspaard met een zweep op te jagen en patat! Ik hoop dat ze nu een beetje is gaan nadenken!

De eigenaar moet dit voorbeeld in zijn gesprek erbij halen en aangeven dat ze er nu nog heel goed vanaf is gekomen, dat het maar zo ook heel anders af kan lopen als ze er mee door blijft gaan. Eens kijken of de ouders en het meisje ook er dan nog zo over blijven denken.

Was het mijn terrein geweest was dit meisje inclusief ouders allang de toegang verboden, het is niet alleen onveilig voor dit kind maar ze maakt de paarden en pony's dusdanig bang dat er ook dingen kunnen gaan gebeuren met de klanten die zich wel aan de regels houden

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:59

Pff erg zeg. Ik zou als pension/manege eigenaar trouwens meer schrikken van een eventuele rechtzaak als er wat ernstigs gebeurt dan een rechtzaak dat t meisje de toegang ontzegd is. Krijgt ze wel een trap tegen haar hoofd, voelen jullie je ook allemaal rot. Ik zou als pensionklant toch echt eisen dat de pensioneigenaar iets steviger op gaat treden. Nu verwacht je van een 9 jarig meisje dat zij leert van deze trap. Daar is ze nog helemaal niet toe in staat, zeker als ze zoveel probleemgedrag laat zien. Dan zal er in dat koppie ook wat mis gaan denk ik dan. Grote kans dat ze volgende week weer gewoon t zelfde doet. De volwassenen moeten dit oplossen, en niet afwachten tot het mis gaat. De pensionhouder blijft mijn inziens hier echt in gebreke.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:09

Ik ga een heel stuk mee met Nabster en Troi. Ik zie daar een heel eenzaam en triest kind in, dat niet weet waar ze mee bezig is, misschien teveel penny-verhalen heeft gelezen, en met waardeloze ouders (waar ze zelf niets kan aan doen), die geen grenzen stellen.
Begrijp me niet verkeerd, zou ik dat kind met een zweep achter mijn paard aan zien hollen, zou dat niet haar beste moment zijn. Het zou héél duidelijk zijn dat ze daarmee meer dan één grens heeft overschreden.
Maar stel daar daarna dan iets positief tegenover. Een paard voedt je toch ook niet op enkel met bestraffen van wat fout is? Geef het kind een taak, een doel, laat haar een pony verzorgen, leg uit wat de pony voelt bij haar acties, hoe ze waarschijnlijk net het omgekeerde bereikt van wat ze probeert. Leg uit hoe het wel moet. Geef haar het gevoel dat ze iets betekent, dat ze ook iets goeds kan. Je zou versteld staan wat een beetje positieve feedback met een negatief kind kan doen (spreek als leerkracht uit ervaring). Geef ze tenminste de kans. Lukt dat ook niet, dan kan je ze alsnog buiten zwieren. Nu krijgt dat kind waarschijnlijk alleen gescheld en gebrul naar haar kop. Daar zal ze al lang immuun voor zijn. Ok het is niet de taak van de pensionklanten om het kind op te voeden, maar misschien kan je zo het verschil maken in iemands leven. Gewoon door een paar kleine dingen. Wie heeft er niet zo een paar figuren gekend waar ze als kind veel van leerden. ik heb er in elk geval een paar (al was ik eerder te timide en nooit "stout").

Percy

Berichten: 12080
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:24

Wat wil je eigenlijk met dit topic ts?

Je bent zelf nog een kind en manege ruiter op deze manege. Je bent er geen pensionklant en ik ga er niet van uit dat de eigenaren iets met de tips op een website doen die ze via een kind ter ore komen.

Daarnaast geloof ik je wel maar ik krijg wel een beetje het idee dat je het wat erger maakt dan het is.

In Nederland is wandelen het aan de hand meenemen van een paard, in België is wandelen een buitenritje gaan maken op het paard. Jij beweert dat deze negenjarige zomaar paarden mee op buitenrit neemt.

De manege eigenaren weten heel goed dat, wanneer ze betrapt wordt door de politie, de boete niet mals is. Een negenjarige mag niet zonder begeleiding buitenrijden.

Ik denk zomaar dat de verantwoordelijken heel goed weten dat ze niet bang hoeven te zijn voor een rechtszaak maar wel voor ongelukken en boete's.

M.a.w. heb ik het idee dat jij niet geheel op de hoogte zal zijn, kan me ook niet voorstellen dat ze dat aan jou zouden vertellen.

Ik snap wel dat je je ongerust maakt :(:)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:17

Volgens mij gaat dit gewoon over Nederland..

Percy

Berichten: 12080
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:21

Denk het toch niet. Hier zeggen we piste, in Nederland rij bak bijv.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:21

Diddykong schreef:
Nu verwacht je van een 9 jarig meisje dat zij leert van deze trap. Daar is ze nog helemaal niet toe in staat, zeker als ze zoveel probleemgedrag laat zien.

Wat een onzin. Natuurlijk is een negenjarige wel in staat te leren van zo'n trap. Het kind zou niet lang leven als ze dergelijke basale verbanden niet kon leggen.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:23

Kuggur schreef:
Diddykong schreef:
Nu verwacht je van een 9 jarig meisje dat zij leert van deze trap. Daar is ze nog helemaal niet toe in staat, zeker als ze zoveel probleemgedrag laat zien.

Wat een onzin. Natuurlijk is een negenjarige wel in staat te leren van zo'n trap. Het kind zou niet lang leven als ze dergelijke basale verbanden niet kon leggen.


Ik wou net zeggen. Een kind weet over het algemeen prima na één keer 'au' dat je iets beter niet weer kan doen. :P

JoosTsjal

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:25

Hoe zielig het ergens ook is om dat kleine meisje weg te sturen. ze moet weg, dit kan echt niet. Je hoort gewoon niet aan die paarden te zitten!! :(

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:27

Helemaal niets zieligs aan hoor. Een kind van negen kan echt al wel leren dat er na een waarschuwing een gevolg is. In dit geval 'Leuk je gezien te hebben. Vertrek maar naar een andere manege.'

Ik gok dat een kind dat paarden opjaagt en haren knipt die manege meer gaat kosten dan opleveren als ze haar rond laten lopen. :P

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:34

TS, wat wil je bereiken met dit topic?

Ja natuurlijk vind niemand het normaal dat een 9 jarige aan andersmans paarden zit, op andersmans paarden rijden, er een schaar in zet enz.

Maar wat ik er uit opmaak is dat jij 'gewoon' een ruiter bent op deze manege. Geen paardeneigenaar, geen manegehouder of wat dan ook.

Dan is het niet aan jou om je er mee te bemoeien en vind ik het best onfatsoenlijk om hier er om te gaan lopen lachen dat het kind een trap heeft gekregen.

Situatie is gewoon triest. Een 9 jarige die zo aan haar lot wordt overgelaten door ouders en met zulke kaders opgroeit, die heeft hulp nodig en niet een paar mensen die er over roddelen en om lachen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:57

GoldenWings schreef:
puppy1128 schreef:
Ehh, weg (laten) sturen? Ik zou haar niet tegen moeten komen. Al vind ik het ook wel raar dat de manege eigenaren niet bepaald actie ondernemen? Zoiets kan echt niet hoor.. Als ik bij zulke mensen zou staan zou ik gelijk weg gaan. :=

Ze hebben altijd wel een antwoord klaar die ouders. Ze zeggen dat het een openbare plaats is. Ze dreigen zelfs met een rechtszaak en dat is het laatste waar onze manege nu aan kan denken.


Je manege heeft als het goed is ooit algemene voorwaarden/huisregels op gesteld, daar kan in staan dat als ze het gedrag van iemand niet accepteren (vanwege eventueel gevaar voor mens en/of dier) ze diegene toegang tot het bedrijf mogen ontzeggen.

Als je manege dit gewoon netjes geregeld heeft dan kunnen de ouders fijn een rechtszaak aanspannen, ze hebben dan geen poot om op te staan. Heeft de manege dit niet gedaan, dan ligt de schuld daarin bij de manege. (hoe oneerlijk het kan lijken)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:30

Maar even serieus, wat voor manegehouder laat dit nog zo lang doorslepen als het echt zo erg is als TS beweerd, en er met de ouders niet verder te komen is? Dat is echt wel laks gedrag. Het is een bedrijf en geen "openbare" ruimte zoals de ouders beweren, het is geen park of dergelijke. Op een bedrijf gelden gewoon regels waar de klanten en bezoekers zich aan horen te houden, en doen ze dat niet, dan heeft manegehouder dus het recht om hen de toestemming op het erf te ontkennen.

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:41

princequillo schreef:
Maar even serieus, wat voor manegehouder laat dit nog zo lang doorslepen als het echt zo erg is als TS beweerd, en er met de ouders niet verder te komen is? Dat is echt wel laks gedrag. Het is een bedrijf en geen "openbare" ruimte zoals de ouders beweren, het is geen park of dergelijke. Op een bedrijf gelden gewoon regels waar de klanten en bezoekers zich aan horen te houden, en doen ze dat niet, dan heeft manegehouder dus het recht om hen de toestemming op het erf te ontkennen.


Absoluut eens, maar wie is de TS in dit verhaal?

Een jaloerse 13 jarige die vind dat de 9 jarige teveel vrijheid heeft gekregen en daar nu lekker een relletje van maakt op Bokt? Alles even extra aandikken en misschien zelfs wel wat dingen uit de duim zuigend? Terwijl het in de werkelijkheid prima mee lijkt te vallen?

Of iemand die de ins en outs kent omdat ze nou is betrokken bij de bedrijfvoering?

Hoe kan de TS weten als manegeruiter welke gesprekken er zijn geweest en wat daarin is gezegd?

Wij horen het maar van 1 kant en gezien de situatie vind ik het niet netjes dat een lesklant op deze manier over iemand praat en er vooral om kan lachen.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 15:54

Ik ben het gisteren aan de manege eigenaar gaan zeggen. Hij heeft tegen mij gezegd dat hij een grondig gesprek met ouders en het kind gaat voeren.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 15:58

MarliesV schreef:
princequillo schreef:
Maar even serieus, wat voor manegehouder laat dit nog zo lang doorslepen als het echt zo erg is als TS beweerd, en er met de ouders niet verder te komen is? Dat is echt wel laks gedrag. Het is een bedrijf en geen "openbare" ruimte zoals de ouders beweren, het is geen park of dergelijke. Op een bedrijf gelden gewoon regels waar de klanten en bezoekers zich aan horen te houden, en doen ze dat niet, dan heeft manegehouder dus het recht om hen de toestemming op het erf te ontkennen.


Absoluut eens, maar wie is de TS in dit verhaal?

Een jaloerse 13 jarige die vind dat de 9 jarige teveel vrijheid heeft gekregen en daar nu lekker een relletje van maakt op Bokt? Alles even extra aandikken en misschien zelfs wel wat dingen uit de duim zuigend? Terwijl het in de werkelijkheid prima mee lijkt te vallen?

Of iemand die de ins en outs kent omdat ze nou is betrokken bij de bedrijfvoering?

Hoe kan de TS weten als manegeruiter welke gesprekken er zijn geweest en wat daarin is gezegd?

Wij horen het maar van 1 kant en gezien de situatie vind ik het niet netjes dat een lesklant op deze manier over iemand praat en er vooral om kan lachen.

Wie zegt dat ik jaloers ben? Wie zegt dat ik 13 jaar ben? Wie zegt dat ik een rel wil starten? Niemand? Ok, laten we dan on topic blijven a.u.b!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Wat aan te vangen met deze negen jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:14

Jeetje , dan vallen de terror 'penny' kinderen bij ons op stal nog reuze mee!

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:15

Ik zou met mede-pensionklanten samen een punt maken aan het adres van de staleigenaar. Als dat kind voor overlast zorgt bij de manegepaarden is dat zijn zaak, maar als de kans bestaat dat hij ook aan mijn paard komt, eis ik actie van hem. Hopelijk dan ook gesteund door meerdere pensionklanten.

GoldenWings schreef:
Wie zegt dat ik jaloers ben? Wie zegt dat ik 13 jaar ben? Wie zegt dat ik een rel wil starten? Niemand? Ok, laten we dan on topic blijven a.u.b!


Rustig aan trouwens, andere bokkers stellen zich gewoon vragen omdat ze maar één kant van het verhaal horen, wat niet meer dan normaal is.
Je antwoordt op geen enkele van deze vragen, wat nog meer vragen uitlokt.