Lange manen kletstopic!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:11

Ik meld mij hier ook. Hier twee Friezen moeder en zoon.

Mijn merrie
Afbeelding

Afbeelding

En haar zoon van bijna 2 jaar.
Afbeelding

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:32

Dankje kimley
Ik denk dat het met mijn paard echt te maken heeft gehad met eerst altijd alleen staan/op stal. En sinds ik hem heb staat hij altijd met vriendjes (en altijd te knuffelen).
Morgen ga ik een before foto voor jullie maken met hoe het er nu aan toe is.

Heeft iemand nog tips qua voeding waarvan mensen hebben gemerkt dat dit helpt?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 15:40

lampjerulez schreef:
Dankje kimley
Ik denk dat het met mijn paard echt te maken heeft gehad met eerst altijd alleen staan/op stal. En sinds ik hem heb staat hij altijd met vriendjes (en altijd te knuffelen).
Morgen ga ik een before foto voor jullie maken met hoe het er nu aan toe is.

Heeft iemand nog tips qua voeding waarvan mensen hebben gemerkt dat dit helpt?

Brok voor zwangere merries helpt hier super! Een halve vm per week groeid het hiero

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:29

Pepperrr schreef:
Ik wil de manen van mijn fries ook laten groeien. Hebben jullie tips? Ze heeft best dunne manen helaas dus ik wil niet teveel eraan borstelen oid..

Met de vingers uitpluizen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:33

Mijn vorige pony had ook lange manen.. Het leek wel een Barbie paard.

Mijn huidige paard ben ik t nog mee aan het kweken haha. Van sportcoupé naar Barbie manen..

De pony
Afbeelding

Huidige paard

Afbeelding

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:12

Geen mega lange manen, maar ik spaar er wel voor :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:31

Leuk om alle mooie manen te zien! Ook wij zijn hard bezig met lange manen kweken, ze schuren alleen bij de deken steeds af, maar misschien dat een omgekeerde hengstenvlecht idd een idee is, ze staat toch standaard met 2 hengstenvlechten in.
Zo staat ze in de wei qua vlechten(maar dan de voorpluk nog vast)
Afbeelding
Voorpluk gevlochten
Afbeelding
Dit is 1 hengstenvlecht (voor wedstrijden niet op de weide)
Afbeelding
En dit was het afgelopen zomer los, momenteel js het wat langer.
Afbeelding

Ik vind deze lengte zo net niet net wel, voor mij moet het eigenlijk wel of écht lang zijn of netjes in sportcoupe als ik eerlijk ben, in de vlecht vind ik deze lengte nog wel leuk staan maar los vind ik het wat onverzorgd lijken, ik hoop dat het dus nog wel een stuk gaat groeien

Edit, deze lengte is het nu ongeveer
Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 01:17

Wooow wat een verschil in 2 jr kimley!

Faither, die voorpluk zit er echt super strak in zeg. Heb een geheim? Of gewoon een paard dat muisstil staat?

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:49

jumpyhorse schreef:
Brok voor zwangere merries helpt hier super! Een halve vm per week groeid het hiero


Hm voor zo ver ik kan zien zit daar extra calcium, fosfor, vitamine a en e in.
Merrie brok erbij geven zou kunnen, maar wellicht vind ik iets wat deze voedingswaarden ook heeft.
Want hij krijgt nu veel havens slobber mash omdat hij eerder te dun wordt dan te dik wanneer hij goed in het werk staat. (draver) Wellicht Biotine erbij? Nu geef ik hem ook luzerne door de slobber, maar heb toevallig van de week gelezen bij pavo voeradvies en andere, dat luzerne minstens 1.5kilo-3kg gegeven moet worden wil het effect hebben mbt de voedingswaarden.

*\o/* als ik het perfecte manen voer heb gevonden laat ik het weten
foto volgt mijn bijrijdster heeft de boel al ingevlochten dus ik ga voor nu alleen de invlechtfoto plaatsen.
en dan morgen als het los is. (want we gaan het om de 2 dagen opnieuw vlechten)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:53

Remark schreef:
Wooow wat een verschil in 2 jr kimley!

Faither, die voorpluk zit er echt super strak in zeg. Heb een geheim? Of gewoon een paard dat muisstil staat?

Ik heb helaas geen geheim, en nog teleurstellender al helemaal geen paard wat muisstil staat, ik zet haar voor het invlechten van de voorpluk aan 2 kanten vast en ga er dan voor staan op een krukje, mevrouw vind het dan wel ongelofelijk grappig om een stukje achteruit te lopen en dan naar voren komen stormen om dr ‘truukje’ kusje te laten zien, dus dan kan ik weer opnieuw beginnen, voorpluk is dus iets waar ik altijd tegenop zie en zo lang mogelijk uitstel, meestal ziet hij er dan zo uit na een aantal weken :o
Afbeelding

Afbeelding

Dat geeft overigens wel motivatie om te vlechten want dan ziet ze er meteen 5 jaar jonger uit!
Afbeelding
Afbeelding

Met wedstrijden steek ik de vlecht vaak op tot een knot
Afbeelding

Calice

Berichten: 9838
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:03

Leuk topic! Heerlijk ook al die lange manen :+: !


Onze kleine dame heeft ook een dikke en lange bos manen :D .
Ik heb ze meestal in een hengstenvlecht.
Morgen zal ik ze eens opmeten.

Afbeelding
Afbeelding

En vast.
Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:55

Johh, dat zou je niet zeggen Faither. Ziet er echt strak uit!

Calice die van jou heeft inderdaad een prachtige bos.

Hebben paarden geen last van zo’n strakke hengstenvlecht met grazen enzo?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:22

Remark schreef:
Hebben paarden geen last van zo’n strakke hengstenvlecht met grazen enzo?

Wauw Poow heeft echt lange manen! Ik ben een stiekeme volger van jou volg topic hahah, heerlijk om te lezen steeds!

Ik heb 2 losse hengstenvlechten om dus idd te voorkomen dat het gaat trekken, die van mij heeft er geen moeite mee zover ik kan zien, ze schuurt ze er ook niet uit ofzo.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:16

Hier geen last van trekkende hengstenvlechten.

Afbeelding

Laaste tijd met regelmaat op wedstrijd, dus dan doe ik zijn vlechten overnieuw. Kan ze dus lekker laten zitten,voorpluk blijft gerust ook nog een week in de knot zitten.
Stuk bij de schoft, onder het dekje zat in de weg, ging onder het zadel knellen, dus daar is de tondeuse overgegaan. Ook geen last meer van dekens die niet lekker willen zitten bij de schoft.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:14

Dat ziet er inderdaad niet ‘trekkend’ uit!

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:28

Vanmorgen Diablo zijn manen weer eens uit de knoop gehaald en later weer in de knoop gelegd.

Afbeelding
Afbeelding

2,5 jaar geleden:

Afbeelding

x_Nadia

Berichten: 1362
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 02:47

liesenlizzy schreef:
Vanmorgen Diablo zijn manen weer eens uit de knoop gehaald en later weer in de knoop gelegd.

[ [url=m/AybE4z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/td8U53.jpg]Afbeelding[/url] ]

2,5 jaar geleden:

[ [url=m/0nWCMN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Buiten die manen, wat een ontzettend gaaf dier <3
Spoiler:
Even op je profiel gespiekt :=

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 03:27

Hoi hoi..

Mag ik de manen showen van mijn Vosje.. :)
Een shetlandmerrie van ongeveer een meter hoog
Haar manen waren de laatste keer dat ik ze gemeten heb 73 cm
Ik doe er eigenlijk niks aan maar ben er wel heel trots op
Heb nog 2 shets met lange manen maar die show ik even later een keer
Wat ik vooral mooi vind aan Vosje haar manen is dat ze niet heel dik zijn en heel zacht
Afbeelding

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:20

Ik heb ook een lange manen monster, wat ik erg mooi vind is dat ze heel dik zijn
Vind lange manen ook alleen mooi als er een beetje dikte in zit,niet van die slierten, dan ging er bij mij toch een stukje af.
DAX z'n manen nooit gemeten maar uit de vlecht hangt het langste punt bij de grond, was nog langer maar hij heeft er afgelopen zomer op staan kauwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:10

Tinkermuts schreef:
Ik heb ook een lange manen monster, wat ik erg mooi vind is dat ze heel dik zijn
Vind lange manen ook alleen mooi als er een beetje dikte in zit,niet van die slierten, dan ging er bij mij toch een stukje af.
DAX z'n manen nooit gemeten maar uit de vlecht hangt het langste punt bij de grond, was nog langer maar hij heeft er afgelopen zomer op staan kauwen.

[ [url=m/TObzkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/odZ21e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/c9hEZg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xnxtjg.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/TIGYGa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XngG27.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wooowwww dit is geweldig!!!! Helemaal mee eens dunne slierten gaan er hier ook af bij mijn vorige paardje altijd. Nu nog aan het kweken vorige eigenaar heeft ze afgeknipt omdat hij er op ging staan dus ben erg benieuwd waar we heen gaan qua manen

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:02

Mensen vragen ook altijd, hoe krijg je zulke lange manen bij je paard, maar dat is toch echt genetisch bepaald.
Je kunt het een handje helpen door ze niet teveel te kammen, het in een vlecht te doen zodat het haar wat minder te verduren heeft maar het 1ne paard krijgt gewoon langer of dikker behang dan de ander.
DAX hierboven heeft ouders die ook zulk dik en lang behang hebben, maar heb meerdere tinkers gehad en daar zaten er bij die veel minder behang hadden en waar het gewoon ook niet langer werd.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:57

Hier gemeten op 60 cm en weer bijgepunt, dus gok dat het nu 45-50 cm is. Foto is van voor de rit en voor het bijpunten, het bijpunten heb ik gisteren in de stromende regen gedaan na de rit, dus toen was ie niet zo mooi droog meer. Jorie heeft zodra het langer dan de schouder wordt inderdaad extreem dunne punten, dus dat is er nu afgewiekt.
Afbeelding

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 16:07

Tinkermuts schreef:
Mensen vragen ook altijd, hoe krijg je zulke lange manen bij je paard, maar dat is toch echt genetisch bepaald.
Je kunt het een handje helpen door ze niet teveel te kammen, het in een vlecht te doen zodat het haar wat minder te verduren heeft maar het 1ne paard krijgt gewoon langer of dikker behang dan de ander.
DAX hierboven heeft ouders die ook zulk dik en lang behang hebben, maar heb meerdere tinkers gehad en daar zaten er bij die veel minder behang hadden en waar het gewoon ook niet langer werd.

Indd :D
Eerst komt genen,dan voeding,dan fysieke/mentale gezondheid, dan pas onderhoud. Hoewel, als de laatste drie goed zitten wegen de genen veel minder door denk ik. Tientoi heeft namelijk totaaaal niet de genen voor een mooie volle bos manen, maar doordat de laatste drie factoren goed zitten groeid t verschrikkelijk hard en blijft t ook mooi en dik!

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:19

Ik weet dat bij mijn paard de genen er wel zijn, gezien hij vroeger een dikke bosonen had. Hij is alleen de laatste jaren ook erg kwakkelend geweest met zijn gezondheid. Dat is nu weer ok, voer heb ik inmiddels ook weer helemaal ontleed en aangepast. En stap 3 het invlechten zijn we mee begonnen.

Nog even mbt het knippen/afscheren. Ik heb meerdere wetenschappelijke onderzoeken gevonden die aangaven dat dit GEEN effect heeft op het mogelijk beter/langer groeien van haar/manen. Ik zal de links nog wel even toevoegen.

Kan mij niet schelen dat een bekende Nederlandse kapper beweert dat dit wel werkt :’) onderzoek op wetenschappelijk niveau hecht ik meer waarde aan haha

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:04

Hihi, ik heb mijn pony sinds 29 april 2018. Hij was toen gelukkig al een barbiepaardje en ik zou ook nooit anders willen. Zijn voorpluk groeit heel snel maar zijn manen niet (?) Al moet ik heel eerlijk zeggen dat de voorpluk pas echt snel ging groeien toen ik hem voor de eerste keer had afgeknipt. (Pijn in mijn hart, maar hij at ze op als hij iets aan het eten was en dat leek me niet zo goed) Ik zit erover na te denken om zijn manen ook een beetje bij te punten in de hoop dat ook die lekker snel gaan groeien want manen van 1.20, echt _/-\o_ Zijn voorpluk zit trouwens wel altijd in een vlecht, anders ziet ie niks :=

Afbeelding