Vallen en opstaan

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:06

Hooi! Hier nog een vallen en opstaan verhaal van mij :)
Dit was 9 mei 2019 ❤️

Afgelopen vrijdag was ik op de manege en er was een nieuwe pony, ik vond hem wel leuk maar hij moest nog heel erg wennen en veel leren dus ik kon er nog niet op rijden dacht ik. Donderdag had ik Stella al uit de paddock gehaald, komt mijn instructeur naar me en vraagt me of ik op de nieuwe pony wil. Tuurlijk wou ik dat Ik bracht Stella terug en pakte de nieuwe pony (Max) en zadelde hem op, hij had geen geduld dus ik moest mijn beugels vanaf de grond op maat maken. Ik zat erop, aangesingeld maar mijn beugels waren veels te kort. We konden ze niet langer doen omdat Max daar geen geduld voor had dus ik reed de les met veels te korte beugels. We waren gesplitst bij A (oneven links en even rechts) en toen reed ik achter ene haflinger ✨ We gingen op de volte bij E en B en de instructeur zei dat we sneller mochten draven. Altijd als hij dat zegt op de volte gaan we naar galop dus het meisje voor mij galoppeerde al aan. Max stoof ervandoor en gaf een giga mega bok. Ik viel in z'n nek en toen met een salto er vanaf. Iedereen ging weer stappen, ze waren van mij wel gewend dat ik er af val. De teugels waren over zijn hoofd heen gegaan dus die had ik schijnbaar nog vast gehouden De teugels weer goed gedaan en er weer op gegaan. Toen gingen we maar om de beurten galopperen maar toen wou Max niet eens aandraven ‍♀️ Toen ging die haflinger voor mij om even te draven want ik mocht niet meer galopperen En daarna was de les al voorbij

PS: stap er altijd gelijk weer op als je bent gevallen, ik vind het leuk en grappig om te vallen maar ik snap dat veel mensen dat eng vinden en misschien wel moeten huilen. Als je er gelijk weer op stapt heb je minder tijd om er over na te denken en dus nog banger te worden , dus stap er altijd gelijk weer op ❤️

PS 2: Dit is waargebeurd ‍♀️

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:44

Nee,vallen is niet leuk.Er zijn genoeg bokkers die daardoor in de kreukels liggen.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:34

Vallen is nooit leuk. Het is zelfs heel gevaarlijk... Je kan je nek breken, je arm, of vertrapt worden door het paard...

Vraagje TS, klopt de leeftijd in jouw profiel

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:19

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je dus de hele tijd met te korte beugels heb gereden.
Met alle respect maar dan schort er wat aan de begeleiding op jouw manege.
Met te korte beugels ben je eerder uit balans waardoor de kans op vallen groter word.
Op een manege moet veiligheid hoog in de vaandel staan....

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:33

Jammer dat de manege je dan ook niet even helpt met je beugels. Maar goed dat je weer bent opgestapt! Hoop dat je geen pijn hebt of iets dergelijks.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:01

Eigenlijk zou dit topic op slot moeten omdat de TS al een soortgelijk topic heeft geopend, maar voor deze keer zal ik het andere topic sluiten, omdat daar geen reacties zijn gekomen en hier wel. :)

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:26

Ik ben vorig jaar ook gevallen. Nek en rug zwaar gekneusd en tanden beschadigd. heb nu nog steeds last van mijn nek en rug. Wat is vallen toch leuk!

Ben ergens wel 'blij' voor je dat je het leuk vind, want dan denk ik dat je nog niet echt veel schade hebt gehad met vallen. Zou volgende keer wel even hulp vragen bij de kortere beugels.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 17:28

ElviraKelan schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je dus de hele tijd met te korte beugels heb gereden.
Met alle respect maar dan schort er wat aan de begeleiding op jouw manege.
Met te korte beugels ben je eerder uit balans waardoor de kans op vallen groter word.
Op een manege moet veiligheid hoog in de vaandel staan....


Ik weet het maar de pony was nog super ongeduldig en moest nog leren, zodra je aan het zadel kwam wou hij er al met je vandoor gaan ! De manege wist het wel maar het leek ze ook niet echt verstandig om er iets aan te doen, dan was waarschijnlijk hetzelfde gebeurd. Bedankt voor je berichtje!

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 17:30

Britta31 schreef:
Nee,vallen is niet leuk.Er zijn genoeg bokkers die daardoor in de kreukels liggen.


Ik snap dat je het niet leuk vindt! Hoeveel pijn het ook doet, ik zie het komische er altijd wel van in. Ieders mening verschilt, ik ben een van de weinige ruiters die het wel grappig vind om te vallen tsja.. Maar ik begrijp het ook helemaal als mensen er van schrikken en een traan laten hoor!
Bedankt voor je berichtje <3

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 17:31

SstterreeX schreef:
Jammer dat de manege je dan ook niet even helpt met je beugels. Maar goed dat je weer bent opgestapt! Hoop dat je geen pijn hebt of iets dergelijks.



Ik had alleen een beetje spierpijn. Ik had die hele les al last van mijn schouder (zonder reden hihi) en na de val was het niet erger geworden maar door de spierpijn leek dat alleen zo. Was 2 dagen later weer helemaal over gelukkig. Bedankt voor je reactie!

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 17:34

thirteenn schreef:
Ik ben vorig jaar ook gevallen. Nek en rug zwaar gekneusd en tanden beschadigd. heb nu nog steeds last van mijn nek en rug. Wat is vallen toch leuk!

Ben ergens wel 'blij' voor je dat je het leuk vind, want dan denk ik dat je nog niet echt veel schade hebt gehad met vallen. Zou volgende keer wel even hulp vragen bij de kortere beugels.



Haha :) Ik heb ook wel eens pijn gehad bij een val (niks gekneusd of iets dergelijks maar wel pijn) maar ik blijf het wel komisch vinden, vooral omdat ik zo'n kluns ben dus voor mij is het heel gewoon hihi. Maar als je er tegen opkijkt, bang bent om te vallen rijd je ook veel strakker en als je nergens bang voor bent kan je lekker relaxed rijden! Ik vind dat je dat moet kunnen, anders is paardrijden wel eng, ja.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 17:36

iirrssjjee schreef:
Vallen is nooit leuk. Het is zelfs heel gevaarlijk... Je kan je nek breken, je arm, of vertrapt worden door het paard...

Vraagje TS, klopt de leeftijd in jouw profiel



Ik weet dat het gevaarlijk is! Ik ben wel eens onder een paard gekomen. Maar omdat ik zo'n kluns ben en ik nooit gevaren zie vind ik het wel komisch! Nooit bang worden, dan ben je automatisch minder relaxed! Vallen hoort er eenmaal bij, en ik ben gek op deze sport, dus waarom niet op vallen? Ik ben wel iets gewend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:40

Ongeduldig zijn en beugels op maat maken heeft niks met elkaar te maken. Als je aan kan singelen, kun je ook de beugels op maat maken. desNoods vraag je je instructeur even om de pony vast te houden want dit is echt gevaarlijk. Dat de pony alles nog moet leren zegt niet dat jij maar met korte beugels moet rijden. Sterker nog, als de pony alles nog moet leren heeft hij waarschijnlijk nog moeite met zijn balans en als jij met te korte beugels rijdt raakt de pony juist uit balans dus dat werkt tegen.
Trouwens, leren ze kinderen op maneges serieus dat ze eerst harder moeten draven voordat ze in galop aanspringen?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:14

stellaxeva schreef:
ElviraKelan schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je dus de hele tijd met te korte beugels heb gereden.
Met alle respect maar dan schort er wat aan de begeleiding op jouw manege.
Met te korte beugels ben je eerder uit balans waardoor de kans op vallen groter word.
Op een manege moet veiligheid hoog in de vaandel staan....


Ik weet het maar de pony was nog super ongeduldig en moest nog leren, zodra je aan het zadel kwam wou hij er al met je vandoor gaan ! De manege wist het wel maar het leek ze ook niet echt verstandig om er iets aan te doen, dan was waarschijnlijk hetzelfde gebeurd. Bedankt voor je berichtje!

Pony moet dit leren en kan de manege hier niet naar handelen dan vind ik het bizar dat deze manege aan veiligheidseisen kan voldoen (als hij dat al doet). En is de pony niet als manegepony geschikt

Zertab

Berichten: 12213
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:41

Vallen is niet leuk en grappig.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:43

stellaxeva schreef:
Britta31 schreef:
Nee,vallen is niet leuk.Er zijn genoeg bokkers die daardoor in de kreukels liggen.


Ik snap dat je het niet leuk vindt! Hoeveel pijn het ook doet, ik zie het komische er altijd wel van in. Ieders mening verschilt, ik ben een van de weinige ruiters die het wel grappig vind om te vallen tsja.. Maar ik begrijp het ook helemaal als mensen er van schrikken en een traan laten hoor!
Bedankt voor je berichtje <3


Ik vraag me af hoe komisch je het nog vindt als je met -1 in de sloot kukelt via de damwand waarbij je je bovenarm lelijk breekt, je de sloot uit moet klauteren ivm onderkoelingsgevaar, je een fietser gewoon door ziet fietsen, je paard in geen velden of wegen te bekennen is en je uiteindelijk met de ambulance afgevoerd wordt.
Alles leuk en aardig, maar realiseer je ook dat niet iedereen na het vallen een blauwe plek heeft en weer door kan en dat het grappig is. Genoeg mensen die er nare gevolgen aan overhouden en daardoor dus ook angst.... Terwijl ze dat misschien niet eens willen.....

Zertab

Berichten: 12213
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:44

Trouwens, ben je serieus 29? Kan het eigenlijk niet geloven...

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:47

Vallen kan best leuk zijn. Als het allemaal goed gaat, en er niks aan de hand is, is het prima om erom te lachen. Zeker als je netjes naast z'n hoofd op je voeten landt.

Het is echter minder leuk, of zeg maar gerust helemaal niet, als je er de rest van je leven last van hebt. dan kan je er ook helemaal niet meteen op, want dan mag je eerst langs het ziekenhuis. En sommige mensen kunnen daarna niet eens meer pijnvrij paardrijden, of überhaupt pijnvrij dingen doen. Dan was zo'n val helemaal niet leuk. Dat kan je ook niet even 'weglachen'.
En dan is het ook best logisch dat je daar angst aan overhoudt toch? Als je alleen maar 'goed' valt is het niet eng, als je wat breekt, of erger, dan is het terecht dat je bang wordt.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:38

Pony moet dit leren en kan de manege hier niet naar handelen dan vind ik het bizar dat deze manege aan veiligheidseisen kan voldoen (als hij dat al doet). En is de pony niet als manegepony geschikt[/quote]

Het is nu bijna 2 maanden later en het is nu al een super brave pony! In galop doet hij alleen nog maar 1 x een mini bokje ofzo. In die tijd is hij het allemaal afgeleerd. Eerst ook in draf en stap bokken en nu alleen nog maar in galop. Dat leert hij nog wel af en dan is het een top pony (wat hij echt al bijna is!) Maar elke pony doet wel eens een bok , het blijven pony's.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:40

LoveBodin schreef:
Vallen kan best leuk zijn. Als het allemaal goed gaat, en er niks aan de hand is, is het prima om erom te lachen. Zeker als je netjes naast z'n hoofd op je voeten landt.

Het is echter minder leuk, of zeg maar gerust helemaal niet, als je er de rest van je leven last van hebt. dan kan je er ook helemaal niet meteen op, want dan mag je eerst langs het ziekenhuis. En sommige mensen kunnen daarna niet eens meer pijnvrij paardrijden, of überhaupt pijnvrij dingen doen. Dan was zo'n val helemaal niet leuk. Dat kan je ook niet even 'weglachen'.
En dan is het ook best logisch dat je daar angst aan overhoudt toch? Als je alleen maar 'goed' valt is het niet eng, als je wat breekt, of erger, dan is het terecht dat je bang wordt.


Dat snap ik helemaal! Ik heb ook wel eens pijnlijke vallen gehad maar ben er altijd goed vanaf gekomen. Natuurlijk, als ik niet meer pijnvrij zou kunnen leven had ik er ook anders tegenaan gekeken. Maar dan was ik alsnog trots geweest dat ik m'n leven heb gewijd aan mijn sport.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:40

Zertab schreef:
Trouwens, ben je serieus 29? Kan het eigenlijk niet geloven...


Nee! Ik heb dit account niet zelf aangemaakt maar van een vriendin gekregen hihi. Geen idee wat ze heeft ingevuld :)

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:42

Elvirawortel schreef:
Ongeduldig zijn en beugels op maat maken heeft niks met elkaar te maken. Als je aan kan singelen, kun je ook de beugels op maat maken. desNoods vraag je je instructeur even om de pony vast te houden want dit is echt gevaarlijk. Dat de pony alles nog moet leren zegt niet dat jij maar met korte beugels moet rijden. Sterker nog, als de pony alles nog moet leren heeft hij waarschijnlijk nog moeite met zijn balans en als jij met te korte beugels rijdt raakt de pony juist uit balans dus dat werkt tegen.
Trouwens, leren ze kinderen op maneges serieus dat ze eerst harder moeten draven voordat ze in galop aanspringen?


De pony kon je alleen aansingelen als er niemand op zat, dus voor de les goed aangesingeld. En de pony is nu al erg braaf. En we bouwen het tempo omdat er in onze les een beginner mee rijd + de pony's kunnen wel eens wegschieten als je ineens vanuit arbeidsdraf aangaloppeerd.

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:44

[quote="Danseresje"
Nee,vallen is niet leuk.Er zijn genoeg bokkers die daardoor in de kreukels liggen.
[/quote]

Ik snap dat je het niet leuk vindt! Hoeveel pijn het ook doet, ik zie het komische er altijd wel van in. Ieders mening verschilt, ik ben een van de weinige ruiters die het wel grappig vind om te vallen tsja.. Maar ik begrijp het ook helemaal als mensen er van schrikken en een traan laten hoor!
Bedankt voor je berichtje <3[/quote]

Ik vraag me af hoe komisch je het nog vindt als je met -1 in de sloot kukelt via de damwand waarbij je je bovenarm lelijk breekt, je de sloot uit moet klauteren ivm onderkoelingsgevaar, je een fietser gewoon door ziet fietsen, je paard in geen velden of wegen te bekennen is en je uiteindelijk met de ambulance afgevoerd wordt.
Alles leuk en aardig, maar realiseer je ook dat niet iedereen na het vallen een blauwe plek heeft en weer door kan en dat het grappig is. Genoeg mensen die er nare gevolgen aan overhouden en daardoor dus ook angst.... Terwijl ze dat misschien niet eens willen.....[/quote]

Hoi! Ik snap je wel maar omdat ik de kluns van iedereen ben zou ik erop terug kijken met zoiets van 'gebeurt mij weer'. Je moet nooit angstig naar het verleden kijken maar altijd kop op! Beste houding die je kan hebben.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:00

Ergens zou ik willen dat ik dit kinderlijke onbenul nog had. Ik heb zoveel ellende gezien in het ziekenhuis na een val van een paard (dwarslaesies, gebroken botten inclusief externe fixateur ed) dat ik toch meer behoedzaam op een paard stap. Ik snap echt niet dat je vallen leuk kan vinden...

stellaxeva
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 20:17

Britt_xxx schreef:
Ergens zou ik willen dat ik dit kinderlijke onbenul nog had. Ik heb zoveel ellende gezien in het ziekenhuis na een val van een paard (dwarslaesies, gebroken botten inclusief externe fixateur ed) dat ik toch meer behoedzaam op een paard stap. Ik snap echt niet dat je vallen leuk kan vinden...


IK heb zulke dingen ook wel gezien, geloof me. Ik heb ook goed harde vallen gemaakt. Ik heb soms nog steeds last door een ongeval bij het rijden maar weet je, zolang je er geen probleem van maakt is het veel minder erg.