Betweterige weide-eigenaren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phebex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-19

Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 22:16

Hoi!

Ik sta al ongv 2 jaar met mijn pony op een weitje en het is gratis. De eigenaar heeft een paar dochters die zich soms met mij bemoeien dat ik iets niet goed doe, en dat zeggen ze dan op een behoorlijk nare manier dat ik al gauw geen zin meer heb om nog iets te doen met mijn pony omdat ik bang ben dat ik weer wat fout doe. Zelf heeft 1 van de 3 ooit een pony gehad en gebruikt dat dus als argument. Een voorbeeld van de hele situatie is: Mijn pony moest afvallen dus ik had er haar in een apart weitje gedaan van ongeveer 4 bij 10 meter. Ze had water, hooi, gras en schaduw en ze kon prima met de andere pony’s neuzen over het hek. Ik snap dat ze dat niet heel leuk vind om alleen te staan maar ze zat echt op randje obesitas. Ik deed haar steeds 3 dagen erop en dan weer 1 dagje eraf en dat steeds door 2 weken lang. Die meiden vonden het heel zielig dus hebben haar er steeds uitgehaald en begonnen heel boos tegen mij te doen. Uiteindelijk begonnen ze te dreigen met dat ik anders uit de wei zou moeten of ze zouden het hek eruit trekken als ik ermee door zou gaan. Ik had al besloten om haar 1 weekje eraf te halen maar nog deden ze boos. Het zijn behoorlijk arro meiden van 17 en 19 tegen mij (meisje van 13) dus ik raakte al snel van slag. Ik heb nu geen zin meer echt om naar mijn pony te gaan terwijl hun ook toekijk hebben op alles. Dat gevoel gaat wel snel weer over maar ik weet gewoon niet goed hoe ik hiermee om moet gaan en of het nou klopt of niet wat ze zeggen. Kunnen jullie helpen?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:31

Hoihoi,

Ik snap dat het moeilijk is met meiden die ouder zijn dan jou. Iedereen zorgt anders voor hun paard. (Ik persoonlijk zou mijn paard ook niet op een stukje van 2 bij 10 zetten. ) daar zijn gewoon meningen over verdeeld. En dat mag.

Van die tijd dat ik op de manege stond en mijn paard inreed, kreeg ik ook altijd maar rare blikken naar mij toegeworpen. Gelukkig heb ik mijzelf daarvoor af kunnen sluiten. oftewel; Probeer ze te laten praten. Ga er niet tegen in. Jij wilt je wei niet kwijt, en dat snap ik heel goed.

Je paardje staat gratis zeg je, is het dan je eigen paard? Het is natuurlijk anders als je het ponytje verzorgt. Je kunt bijv. naar de ouders van de twee gaan en de situatie uitleggen. Mijn moeder zei altijd 'negeren' en doe je eigen ding. En dat wend uiteindelijk wel.

Als jij weet wat je doet, en je pony komt niks te kort, lekker laten praten. Het is (Als ik het goed snap) jouw pony. Daar heeft iemand anders niks over te zeggen. Is evt. verhuizen geen idee, mocht het echt niet gaan?

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:35

Misschien een stalling zoeken waar je wel voor betaald of niet meer zeuren? Snap dat het heel erg voelt maar goed, je mag er grátis staan. Dat vind je niet meer. Dus ja, je hebt weinig keuze. Of accepteren of weggaan.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:39

4x10 is prima voor een paardje wat gewicht kwijt moet. Paddocks hebben soms niet eens die afmeting. Jammer dat de dames je het zo moeilijk maken. Is er een optie dat je ouders eens met ze gaan praten? Een heel rustig gesprek aangaan en uitleggen waarom je doet wat je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:59

StillAngel schreef:
Misschien een stalling zoeken waar je wel voor betaald of niet meer zeuren? Snap dat het heel erg voelt maar goed, je mag er grátis staan. Dat vind je niet meer. Dus ja, je hebt weinig keuze. Of accepteren of weggaan.
deze redenatie klopt wanneer er iets mis zou zijn met de wei. Als de omheining niet goed zou zijn, zou je kunnen zeggen: ja wat wil je het is gratis! Maar een jonger meisje kleineren omdat je ouder bent is gewoon echt beneden alle peil ongeacht wat ze betaald voor de stalling.
Ts ik heb ook heel erg last gehad van dit soort meiden. Ik was altijd super verlegen en de andere meiden op de manege hadden altijd een grote bek. Ik weet niet zo goed wat je er aan kunt doen en heb niet echt adviezen voor je, omdat ik zelf niet echt over mijn pestverleden heen ben gekomen dus ook niet zo goed weet wat ik er aan moet doen. Wat betreft het afvallen van de pony: dit zou ik wel in overleg doen met iemand die er verstand van heeft. Wanneer je de pony op een heel klein stukje zet, houdt hij het gras heel kort, kort gras word gestrest en begint daardoor meer suiker te bevatten dan lang gras, waardoor de pony veel suiker binnen kan krijgen. Maar wanneer je geen paddock tot je beschikking hebt is het waarschijnlijk de enige optie. Dat zorgt weer voor een andere discussie, want voor het welzijn van de pony zou het gezonder zijn om op een stal met paddock te staan. Maar dat kun je waarschijnlijk niet betalen anders was je al verhuisd, dus waarom heb je een pony als je hem niet kunt betalen? Maar dat is een andere discussie En daar moet je het met je ouders over hebben. Hoeven die meiden zich niet zo mee te bemoeien

Phebex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 06:51

Hoi iedereen die heeft gereageerd!

Mijn pony is idd een eigen pony, en verhuizen is niet echt een optie want of het is te duur of het is te onveilig zeggen mijn ouders. Met mijn ouders heb ik de hele situatie al besproken en zei zeggen dat we niks anders kunnen dan accepteren. Vandaar dat ik het dus hierop heb gezet. En qua wei, we hebben een beetje bouwvallig weitje aan een dijk, de grond en de omheining is bagger, dus we mogen er alleen maar staan omdat het leuk is voor voorbijgangers. We hebben geen paddock of bak met zand. Dat ene weitje waar ze dus opstond was het enige kleine weitje waar niet zo veel gras stond. En ik heb de pony niet gekocht ofzo, maar ik verzorgde haar en de eigenaar overleed dus toen kreeg ik haar want ik was al zo aan haar gehecht dat ik het heel jammer vond als ze verkocht zo worden (btw ze is een Shetlander)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:00

Phebex13 schreef:
Hoi iedereen die heeft gereageerd!

Mijn pony is idd een eigen pony, en verhuizen is niet echt een optie want of het is te duur of het is te onveilig zeggen mijn ouders. Met mijn ouders heb ik de hele situatie al besproken en zei zeggen dat we niks anders kunnen dan accepteren. Vandaar dat ik het dus hierop heb gezet. En qua wei, we hebben een beetje bouwvallig weitje aan een dijk, de grond en de omheining is bagger, dus we mogen er alleen maar staan omdat het leuk is voor voorbijgangers. We hebben geen paddock of bak met zand. Dat ene weitje waar ze dus opstond was het enige kleine weitje waar niet zo veel gras stond. En ik heb de pony niet gekocht ofzo, maar ik verzorgde haar en de eigenaar overleed dus toen kreeg ik haar want ik was al zo aan haar gehecht dat ik het heel jammer vond als ze verkocht zo worden (btw ze is een Shetlander)



Ich germ. Aan de ouders vragen of zij anders eens met die meiden willen gaan praten waarin ze duidelijk maken dat ze jou met rust moeten laten? Ik snap dat gratis staan heel fijn is voor je ouders. Maar dit is natuurlijk ook niet fijn.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:52

Het is niet netjes van die meiden om zich met jouw pony te bemoeien. Het zou alleen een punt kunnen zijn als de landeigenaar niet wil dat er een stuk kapot gelopen wordt, want je hebt nu piekbelasting op dit kleine stukje, maar dat zouden ze dan wel anders brengen. Je zou idd je ouders eens in gesprek kunnen laten gaan met die meiden en hun ouders.

Als dat niks helpt dan zou ik idd een andere stalling zoeken. Gratis is leuk maar als je met tegenzin gaat heb je er weinig aan

LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:33

Ik zou aan je ouders vragen of hun misschien willen praten met die meiden of de ouders va die meiden. Als volwassen en bijna volwassen meiden horen ze zich absoluut niet zo te gedragen. Ik zou het best begrijpen dat je niet zo’n klein oppervlakte mag afzetten maar dan horen de eigenaren van het land dit natuurlijk op een normale manier te zeggen. En dan zou je bijvoorbeeld een graasmasker om kunnen doen bij de te dikke pony

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:39

Ouders erbij betrekken (de jouwe en die van de meiden die zich er mee bemoeien)
Verder is t jouw pony, dus jij beslist.
Hoe zit dat met de eigenaar van de andere ponies die daar staan? Zijn die niet van dezelfde eigenaar als van het land? En is deze eigenaar er mee akkoord dat jij t land hebt opgedeeld?

Ik snap sommige van de reacties hierboven niet: Zou toch van de zotte zijn als de pony zich straks kapot vreet omdat die meiden m telkens van het kale stukje halen en op het rijke gras zetten?

Als de eigenaar van het land (en dus niet zijn dochters!) zelf aangeeft dat TS geen stukje mag afzetten, dan zal je een andere oplossing moeten zoeken. Maar zoals ik het lees is dat nog niet door de eigenaar van het land ter sprake gebracht en bemoeien zijn dochters zich enkel met het zogenaamde welzijn van de pony (een pony die niet eens van hen is maat van de TS!) en niet met het welzijn van het land...

Is in de tussentijd een graasmaskertje niet handig om je pony te beschermen?

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:42

Je zou eventueel een graasmasker kunnen overwegen. Dan kan je pony toch bij de andere paarden zijn en hoef je je geen zorgen te maken over overgewicht of andere aandoeningen door teveel gras. Daarnaast voorkom je ook gezeur van de oudere meiden. ;)
4 x 10 is wel een heel klein stukje om als pony de hele dag in je uppie op te staan, dus snap wel dat ze je pony wat meer ruimte gunnen. Ze zouden het alleen even wat vriendelijker mogen brengen. :j

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:16

Ik zou het allereerst negeren. Dat is heel lastig dat weet ik maar wel de beste oplossing

Daarnaast zou ik aan je ouders vragen of die eens met die meiden en hun ouders om tafel kunnen gaan zitten om dit op te laten houden

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:23

Lopen er nog andere paarden op de weide? En heb je van die weide een klein stukje afgespannen om je pony daar te zetten of hebben jullie het hele stuk in gebruik?

Phebex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 10:57

Hoi!

Een graasmasker heb ik al geprobeerd, alleen ze zeggen ook als ik die weer omdoe dat ze hem afdoen en kapot maken. Er staan ook nog andere pony’s op dat landje, 2 Shetlanders. Goede tip om het nog met hun vader over te hebben idd!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:11

Wellicht kunnen je ouders ze erop wijzen dat ze strafbaar bezig zijn als ze bewust andermans spullen kapot maken. Omdat ze minderjarig zijn kunnen jullie de kosten op hun ouders verhalen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 23-05-19 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:14

Dat is toch niet normaal, als jij een graasmasker koopt en zij zouden hem af doen? Of kapot maken? ik zou inderdaad echt met de ouders gaan praten

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:14

Vertel die meiden dat je pony bevangen word van te veel gras en je dan de rekening van de dierenarts naar hun stuurt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:28

In welke regio woon je? Misschien zit er een volwassen bokker in de buurt die je kan bij staan? Want this niet de bedoeling dat jouw pony de dupe is van dit gedoe omdat die meiden debiel doen en je ouders je niet helpen willen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:31

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:35

Wat een nare meiden. Het lijkt wel of dat ze jaloers zijn.Hebben zij zelf geen ponies waar ze zich mee kunnen bemoeien?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:35

Ik zou zelf geen hulp gaan vragen aan random mensen. Maar het gesprek met je ouders aangaan. Wijs ze op hun verantwoordelijkheden. Je hebt een levend dier dat ernstig ziek kan worden door overgewicht. En dat kan ook nog aardig in de bedragen gaan lopen aan dierenartskosten. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal bevangen dan moet je verzorging top zijn om je pony niet opnieuw bevangen te hebben staan. En als diereneigenaar ben je verplicht je dier zorg te bieden.

Dus mss kun je uitzoeken wat de risico's zijn en de prijzen opzoeken van verschillende medicijnen etc. Dan begrijpen je ouders hopelijk dat het een serieus risico is en niet gewoon wat gedoe onderling

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:41

capopjekop schreef:
Ik zou zelf geen hulp gaan vragen aan random mensen. Maar het gesprek met je ouders aangaan. Wijs ze op hun verantwoordelijkheden. Je hebt een levend dier dat ernstig ziek kan worden door overgewicht. En dat kan ook nog aardig in de bedragen gaan lopen aan dierenartskosten. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal bevangen dan moet je verzorging top zijn om je pony niet opnieuw bevangen te hebben staan. En als diereneigenaar ben je verplicht je dier zorg te bieden.

Dus mss kun je uitzoeken wat de risico's zijn en de prijzen opzoeken van verschillende medicijnen etc. Dan begrijpen je ouders hopelijk dat het een serieus risico is en niet gewoon wat gedoe onderling



Ja of juist wel. Want die meiden zijn een stuk ouder. En als je dan net van die ouders heb die alles maar geloven van die meiden omdat ze een stuk ouder zijn dan dochterlief is dat meisje nog nergens. Dan kan ze beter iemand er bij hebben die verstand heeft van paarden en wat overwicht op die troela's

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Betweterige weide-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:50

Maar vraag dan je dierenarts om advies. Dat legt meer gewicht in de schaal dan een onbekende

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:55

capopjekop schreef:
Maar vraag dan je dierenarts om advies. Dat legt meer gewicht in de schaal dan een onbekende



Die kan die meiden toch niet helpen aanspreken... en dan moet dat meisje ook nog voorrijkosten betalen. Voor wat precies? Pony is nu "nog" niet bevangen. Alleen te dik. Dierenarts is er om dieren te genezen niet om die meiden op hun vingers te tikken dat ze zich niet moeten bemoeien met dat meisje en haar pony.

Denk niet dat je een dierenarts blij maakt als je m voor Jan met de korte achternaam laat komen. Die mensen zijn hartstikke druk.

Phebex13
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 12:33

Oké heel erg bedankt allemaal! Ik ga hier zeker wat mee doen! Als er iets is gebeurt houd ik julli op de hoogte! En ps: Ik woon in Buren, GLD