Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

 

Hoi, ik wil de paardenrichting in gaan, weet ff niet hoe die heet. Maar het gaat er over dat je later paarden gaat trainen en hoger brengen etc. Maar met die opleiding heb je een paard in bezit nodig. Ik heb zelf geen paard dus hoe los je het op en wat is juist fijner? Wij kunnen een paard betalen maar of men ouders het willen is weer een andere vraag. Is leasen beter of een verzorgpaard of toch weer een eigen paard? Ik ga naar het 3e jaar toe en we moeten al echt kijken welke richting je wilt gaan, dus liever te vroeg dan te laat!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:18 



 

Ik raad het je af om zo'n opleiding te doen, hoe leuk het je ook lijkt. In de paardenwereld kom je gewoon niet ver wanneer je niet óf in een paardenfamilie geboren bent, óf een enorme bak met geld hebt. Zoek een leuke andere opleiding, en houd het paardrijden als hobby. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:26 



 
Profiel   

Ik zou zelf niet de paardensport opleiding doen maar meer iets er tussen in waaruit je verder kan groeien. Ik heb zelf drie jaar paardenhouderij gedaan en na het 2e jaar kreeg ik ook gewoon een fulltime baan. Maar vervolgens toch ook verder geleerd voor bijvoorbeeld detailhandel om weer in winkels te kunnen staan. Je passie blijft toch wel maar uiteindelijk moet je ook verder denken hoe er geld op de plank gaat komen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:33 



 
Profiel   

Eens met het bovenstaande daarbij heb je ook geen papieren nodig om paarden voor anderen te trainen, als je uiteindelijk zelf hoog rijd dan is dat belangrijker als een papiertje en daar word ook echt niet naar gekeken als je hoog rijd. Mocht je ooit les willen geven later kun je altijd een opleiding via de knhs volgen ( dit kan gewoon naast je werk ). Een opleiding in de paarden is leuk voor mensen die in het bedrijf gaan werken van hun ouders of overnemen anders heb je er zo goed als niks aan.


Laatst bijgewerkt door luffwinny op 10-06-19 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:04 



 
Profiel   

Zorgen dat je heel goed bent. Dan heb je ook klanten en paarden die je mag trainen en uitbrengen en dan mag je er vast wel een gebruiken voor je opleiding.

Dus zorg voor goede contacten, goed werk, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:06 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad als van de keuze van mijn opleiding.

Ik kan het je met klem afraden.
Kies een opleiding waar je in de toekomst geld mee kan verdienen.
Als je graag de paarden in wilt Kun je een eigen paard kopen en uitbrengen. Als je hoger opkomt kan je altijd paarden uitbrengen voor anderen. Daar heb je geen papier voor nodig.

In de paarden is het niet gemakkelijk om genoeg te verdienen voor levensonderhoud. Het is mogelijk. Natuurlijk. Maar het is niet gemakkelijk.

Je maakt vaak lange dagen.
Er waren dagen bij van 7 uur smorgens tot 11 uur savonds. En dan kom je thuis en staat je eigen paard op je te wachten.
Het loon was uitermate teleurstellend.

Daarnaast was het een aanslag op mijn lijf. 8 paarden rijden op een dag. En daarnaast alle andere zware stalwerkzaamheden. Ik ben 1,69. Toen ik stopte woog ik nog maar 48 kilo.

Ik ben na een aantal jaar werken een andere weg in geslagen.
Ik heb nu een kantoorbaan.
Ben om half 5 vrij en een dag in de week vrij en verdien het dubbele.
Daarnaast heb ik genoeg tijd over om mijn hobby een hobby te laten zijn en er van te kunnen genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:21 



 
Profiel   

Twee woorden: niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:26 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Twee woorden: niet doen.

Hahahaha. Het beste advies.
Kom ik aan met bijna een A4 aan tekst. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:28 



 
Profiel   

Ik zou een opleiding kiezen waar je wel enig vorm van baangarantie hebt en dit als hobby erbij nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:30 



 
Profiel   

Vooral niet doen, behalve als je voor een karig loontje je benen onder je lijf vandaan wilt werken. Zoek een opleiding waar je later een baan in kunt vinden en hou paarden als je hobby. Als je goed kunt rijden, dan heb je echt geen papiertje nodig om paarden voor anderen uit te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:35 



 
Profiel   

Whale schreef
Vooral niet doen, behalve als je voor een karig loontje je benen onder je lijf vandaan wilt werken. Zoek een opleiding waar je later een baan in kunt vinden en hou paarden als je hobby. Als je goed kunt rijden, dan heb je echt geen papiertje nodig om paarden voor anderen uit te brengen.


Zo is het. Als je goed genoeg bent weten mensen je vanzelf te vinden. Daar heb je geen papiertje voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:37 



 

En weet je hoe het ook kan TS, ik rijd nu al 10 jaar op mijn manege waar ze ook sportpaarden opleiden enzo. Inmiddels werk ik er achter de bar, ken ik iedereen en ben ik al bijna "deel" van het bedrijf, mag ik af en toe ook die betere paarden rijden en soms ook een privepaard voor een eigenaar. Zo kan het ook he. :) En dan ben ik veel blijer dat ik dat naast m'n studie doe en dat dat bedrijf gewoon ernaast een soort van uitlaatklep voor me is. Ik ben daar in m'n vrije tijd, heb plezier in m'n bijbaantje achter de bar en ik voel me er gewoon enorm thuis. Als je 24/7 keihard gaat werken in de paardenwereld, dan verlies je dat plezier, en dat is doodzonde. Doe het erbij en hou het als hobby. Ga een opleiding doen waar je wat mee gaat verdienen zodat je die hobby ook kan bekostigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:42 



 
Profiel   

Ik heb altijd geroepen, ik ga nooit in de paarden werken, maar nu werk ik al 23 jaar in de paarden. Ik heb wel heel verstandig een andere opleiding gedaan, maar dat papiertje ligt te verstoffen in de kast.
Ik ben begonnen als 14 jarige bij de manege in de buurt als stalhulp en ondertussen ben ik daar nog steeds ( onderdeel van het meubilair) en doe alle voorkomende werkzaamheden, lesgeven ( diploma gehaald in de avonduren), paarden rijden, bosritten begeleiden en ja ook de zware stalwerkzaamheden en kantine werk.
Ik verdien misschien niet bakken met geld maar ga wel elke dag met plezier naar mijn werk, mijn werk voelt ook nog echt als hobby...
Het kan dus wel, maar werken in en met paarden betekend vooral weinig tot nooit vrij.
Mijn tip, ga eens een week een snuffelstage doen bij een paardenbedrijf en probeer dan ook echt fulltime mee te draaien en kijk daarna of je het nog steeds wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:53 



 
Profiel   

Ga bij de politie en kies op het juiste moment voor de beredenen.
Dat is tenminste nog een van de leukere banen waarbij je met paarden mag werken, en geen eigen paard nodig hebt.
Je moet er niet te licht over denken, ook dat is het niet altijd leuk ( werk ) maar wel werk met veel voldoening, paarden en een prettig loon.

Om eens iets anders te zeggen dan mijn voorgangers, want die hebben allemaal gelijk!!
Echt, werken in de paardenwereld is zo keihard, waarom zou je het willen??
Het kost alleen maar geld ipv dat je het verdient.
Je hele sociale leven gaat naar de knoppen.
Het is wachten op lichamelijke klachten, en uiteindelijk ben je een modern slaafje........maar hoera........je werkt met paarden :Y) O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:55 



 
Profiel   

Resistance schreef
Ik raad het je af om zo'n opleiding te doen, hoe leuk het je ook lijkt. In de paardenwereld kom je gewoon niet ver wanneer je niet óf in een paardenfamilie geboren bent, óf een enorme bak met geld hebt. Zoek een leuke andere opleiding, en houd het paardrijden als hobby. :)


Dat het met deze achtergrond wellicht makkelijker gaat is waar, maar met de juiste motivatie kan je zonder paardenfamilie of enorme bak geld ook ver komen. Doorzetten en hard werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:59 



 

Pistasche schreef
Resistance schreef
Ik raad het je af om zo'n opleiding te doen, hoe leuk het je ook lijkt. In de paardenwereld kom je gewoon niet ver wanneer je niet óf in een paardenfamilie geboren bent, óf een enorme bak met geld hebt. Zoek een leuke andere opleiding, en houd het paardrijden als hobby. :)


Dat het met deze achtergrond wellicht makkelijker gaat is waar, maar met de juiste motivatie kan je zonder paardenfamilie of enorme bak geld ook ver komen. Doorzetten en hard werken :)



Het kan, ja. Maar hoeveel zijn het er die dat lukt? Als je geen bak geld of paardenfamilie hebt, dan moet je wel geluk hebben, naast het keiharde werken, zoals iedereen hier beschrijft. Ik zou er goed over nadenken, als ik TS was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 11:01 



 
Profiel   

Ik heb zelf paardenhouderij mbo4 afgesloten en heb lang met paarden gewerkt maar niet traditioneel. Nu ben ik parttime instructeur ( hms) en hasl dasr veel voldoening uit. Ook heb ik een parttime baan achter de pc, ook heerlijk na jaren hooi slepen en kak scheppen ;-)

Ik ben dankbaar dat ik mijn droom gevolgd heb en niet hoef te leven met „wat als“ ofzo.

Ik moet zeggen dat ik het wel getroffen heb met de plekken waar ik ben geweest en heb mede door mijn inzet door heel europa gewerkt en geleerd, 9 maanden doorgebracht op de parelli centers in colorado en florida, veel toffe mensen leren kennen, enorm veel geleerd, mijn 2* instructeurs diploma bij parelli gehaald etc etc.

Ik had mezelf tot mijn 30e gegeven om te freewheelen en daarna te kijken wat bij me past en ik heb nooit spijt gehad!

Misschien nu geen bakken met geld maar wel bakken aan ervaringen. Geluk is niet te koop...evenals gezondheid en liefde.

Niet dat het per definitie handig is om met paarden te werken, je moet er veel voor doen en laten...de sport wereld heeft mij nooit getrokken, wilde altijd echt begrijpen hoe paarden in elkaar zitten en hoe ik zo probleemloos en hamonieus met ze kan omgaan als mogelijk.

Dat maakt dan ook de keuzes anders, ik ben lang workingstudent geweest en heb op die manier mijn opleiding bij parelli gefinancierd en heel veel geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 11:16 



 

Je bent 13 dus je zal waarschijnlijk in de eerste of tweede van de middelbare school zitten. Focus je eerst daarop en gaandeweg kan je altijd kijken hoe het loopt.
Wel sluit ik me bij anderen aan het lijkt misschien leuk maar is heel moeilijk als je geen bakken met geld hebt etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 11:18 



 
Profiel   

Ik heb heel dat deel voor mijzelf al uitgezocht, en inderdaad, ik raad het je ook af. Maár als je er écht van droomt, hou ik je zeker niet tegen. Iedereen begon ergens. Ik ga naar de 4e en weet nog steeds niet wat ik wil doen. Dus kijk rustig rond en maak je niet al te druk. Misschien schrappen wat je niet wilt en wat wel. Ga bijv. is kijken bij open dagen op scholen, en vraag wat info. Laat je niet compleet opjagen door school, uiteindelijk hoef je het pas te weten in het laatste jaar. Misschien kun je een stage kiezen in de paardenrichting? Om te kijken hoe het er aan toe gaat? Je kunt inderdaad een pony leasen. Misschien van de manege in de buurt? Veel succes nog, :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 11:26 



 
Profiel   

Ik weet niet of je van België of Nederland bent, TS. Ik ga enkel spreken over België omdat ik het onderwijs(systeem) in NL onvoldoende ken.

Je hebt dat specifieke diploma niet nodig als je in de paarden wil gaan werken. In de paarden gaan werken kan je op verschillende manieren doen, als je dat echt wil.
Als je écht een paardenopleiding wil gaan doen in het middelbaar onderwijs en je ouders stemmen ermee in, gewoon doen zou ik zeggen. Ik weet niet specifiek welke richting je zou kiezen, maar kies je voor een A- of TSO richting in de paardenhumaniora, dan behaal je nog steeds je diploma secundair onderwijs en kan je ook nog altijd gaan verder studeren voor iets anders.
En weet je... er is misschien niet veel werk te vinden in de paarden, maar de vraag is natuurlijk of dat jou moet tegenhouden... Ikzelf heb in het middelbaar gekozen voor oa informatica, daar is wel werk in te vinden en wou ik ook al lang doen. Na mijn laatste jaar was ik er zo klaar mee dat ik daarin zeker niet wilde gaan werken of verder studeren. Ik heb toen ook gekozen voor iets totaal anders en ook iets waarvan iedereen zoiets had van; daar is geen werk mee te vinden. Veel werk is er inderdaad niet mee te vinden, maar ondanks heel wat factoren die de kans klein maakten dat ik (gemakkelijk) werk zou vinden met mijn diploma, was ik aan het werk voordat ik helemaal afgestudeerd was en heb ik eigenlijk altijd op relatief korte termijn werk gevonden. Intussen een super toffe baan die helemaal past bij mijn diploma en waar ik mijn informaticakennis ook nog eens goed kan gebruiken.
Wil je in de paarden gaan werken later, dan is het zeker een goed idee om ook voordat je start met werken al ervaring op te doen door bv vrijwilligerswerk. Bouw een netwerk en ervaring op. Dat helpt je later met het vinden van een baan.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 11:58 



 
Profiel   

Kun je niet nu al zoveel mogelijk meewerken op de manege?
Dan weet je precies waar je over praat.
Als je het dan echt nog wil, go for it !

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:45 



 
Profiel   

Paarden opleiden tot een hoger niveau daar komt buiten dat je talent moet hebben jaren maar dan ook echt jaren ervaring met heel veel verschillende paarden bij kijken. Ervaring door in de praktijk onder begeleiding geleerd te hebben van de beste in hun vak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:51 



 
Profiel   

Naast dat er heel weinig werk in is. Is het niet fijn om een leen/verzorgpaard te gebruiken. Ik heb het geprobeerd en dat werkte niet. Uiteindelijk werd het paard plots verkocht en zat ik zonder. Moest ik steeds mensen hun paard lenen en uiteindelijk ben ik gestopt.

Dat was trouwens voor de cursus tot instructeur.


Laatst bijgewerkt door blokje op 10-06-19 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:54 



 
Profiel   

Als je per se de paardenwereld in wilt, kan dat ook via een andere weg.
Denk bijvoorbeeld aan productontwikkeling. Mogelijk véél interessanter, je kan meer kanten op én de paardenwereld in.

Volg op instagram wat influencers en kijk wat ze nodig hebben.

Als je op dit moment nog geen eigen paard hebt, is de kans heel erg klein dat je het gaat maken in de paardenwereld. Ik ken iemand die die opleiding heeft gedaan, ze hebben een eigen pensionstal en beleren paarden. Maar er zijn maar weinig mensen die hun paard er heen willen brengen omdat paarden tot aan de knieën in de stront staan. En hoe komen ze rond? Ze vragen ik meende 15 euro om ff op een paard te stappen dat nog nooit een ruiter heeft gekend. Stelletje cowboys...
Dat ze nog rondkomen is omdat er genoeg geld in de familie zit. Maar op die manier moet je toch niet willen leven?

Er zijn zó veel leuke opleidingen en banen... Doe dat, ga dan als je werkt een KNHS opleiding er bij doen bijvoorbeeld. Of wat dan ook...
Of ga Fysiotherapie doen en doe daarna de opleiding voor fysio-paard. Zit je ook in de paarden...

Fulltime in de paarden werken betekent geen sociaal leven en een lijf dat binnen tien jaar onnodig slijt.
Daarbij, stel dat je een ongeluk krijgt, wat ga je dan doen? Op welk vak kan je dan terugvallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:55 



 
Profiel   

Hier nog iemand met paardenhouderij MBO 4 diploma, die je met klem afraadt om dit te gaan doen.
Kies een baan waar je genoeg mee verdient om je eigen paarden te houden, ga naast je fulltime baan wat paarden rijden voor anderen of haal je ORUN en ga lesgeven. Maar verspil geen tijd en geld aan de illusie dat een baan in de paarden je gelukkig gaat maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen