Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Klaar voor eigen paard?

 
Profiel   

Hoi allemaal!!
Ik heb een vraagje,
Wanneer vinden jullie dat iemand klaar is voor een eigen paard? Buiten de kosten!!! Ik zelf ben nu 14 jaar en rij vanaf mijn zevende. Ik train dravers en heb vroeger samen met hulp een klein shetlander ingereden. Ik heb altijd les in mijn eentje en dat wil ik graag zo houden :j ik heb veel ervaring met en het centrum van het paard, van mezelf, over de achterhand, houding, noem maar op. Ik ben er de hele dag en verzorg, train, en geef ze begweging. Denken jullie dat dit goed genoeg is voor een eigen paard?
Voor de duidelijkheid! Ik zoek geen eigen paard maar ben gewoon benieuwd :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 22:56 



 
Profiel   

Tja, ik denk dat jou ervaring zeker genoeg is om
klaar te zijn voor een eigen paard. Maar dat kan ook zonder die ervaring zolang je natuurlijk de juiste hulp en begeleiding krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 23:38 



 
Profiel   

Er zijn makkelijke en "lastigere( voor de veel meer ervaren mensen)" paarden.
Vooral jezelf niet overschatten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 23:44 



 
Profiel   

Voordeel van je leeftijd is dat je gelijk een paard kan en niet meer een pony waar je binnen een paar jaar uitgroeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 23:57 



 
Profiel   

Uhm vorige maand ging je nog een KWPN kopen en je vriendin ging er als betaalde bijrijdster op rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 23:59 



 
Profiel   

Nee. Ik denk dat het nu hartstikke leuk is dat je er de hele dag bent enzo, maar dat is niet reeel dat je dat over 2/3 jaar nog steeds kunt.
Je gaat straks studeren, krijgt verplichtingen, werk, vriendje/vriendinnetje etc.

Ik heb 10 jaar les gehad en daarna ben ik overgegaan op verzorgpaarden en pas toen ik mijn eigen paard kocht op mijn 22e had ik nog steeds het idee dat ik helemaal niks wist en kon. Ik vind je echt te jong. Verzorgpony oke... Maar eigen paard is te vroeg imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 00:59 



 
Profiel   

'Ik ben er de hele dag'
Ik neem aan dat je als 14-jarige nog gewoon op de middelbare school zit :=

Ik zou met je ouders overleggen, en degene waarbij je rijd/traint. Zij zien jouw dagelijks en kunnen zien of jij hier klaar voor bent :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 04:52 



 
Profiel   

Of je genoeg ervaring hebt hangt ook nog eens van het paard af. Daarnaast heb je vooral ook tijd en geld nodig:
Denk even aan je examenjaar middelbare school en de plek waar je naar een vervolgstudie wil. Leer je makkelijk? Ga je in de buurt studeren, laat je het paard makkelijk alleen als je stage moet gaan lopen in het buitenland?
Tot slot geld, als 14jarige ga je echt niet genoeg geld verdienen om hem zelf te kunnen kopen, laat staan onderhouden. Zijn je ouders bereid die kosten op zich te nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 07:45 



 
Profiel   

Je hebt ervaring met het centrum van het paard? Wat bedoel je daarmee??

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:04 



 
Profiel   

Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:38 



 
Profiel   

Zelda_Link schreef
Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)


hier ben ik het volledig mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:40 



 
Profiel   

nee ik zou nog even wachten.. wel kan je een verzorgpaard nemen mss...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:43 



 
Profiel   

nicoletje55 schreef
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.



Leg eens uit TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:46 



 
Profiel   

Zelda_Link schreef
Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)


Dit vind ik zo’n onzin, er zijn zat mensen die oo de middelbare school een paard kopen/krijgen en dit gewoon makkelijk redden in hun latere leven

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:48 



 
Profiel   

Zelda_Link schreef
Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)

Juist als puber heb je veel tijd voor een paard, na school, de weekenden en de vakanties. En je hebt nog geen vaste lasten en ouders die je hobby nog (grotendeels) sponsoren. Je kunt immers beter bij je paard zitten dan in de kroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 08:58 



 
Profiel   

Iedereen heeft het hier over leeftijd enz, maar ik vind het een prima leeftijd! Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste eigen pony. Een hengstveulen die letterlijk nog niks kon. Halster om doen was al eng.

De enige ervaring die ik had was vanaf mn 4e op de manege en vanaf mijn 11e een lease paard gehad. Die werd verkocht en zo kreeg ik mijn eigen.

Nu ben ik 18 en zijn we dus 4 jaar verder. Ik heb nooit hulp gehad in het opvoeden van mijn (toen) veulen. Ik heb moeten leren van fouten maken.
Er is geen enkele leeftijd die jou kan voorbereiden op het hebben van een eigen paard. Dit leer je wanneer je hem hebt.

Hou er wel rekening mee dat je andere prioriteiten kunt en gaat krijgen in je leven. De middelbare school is prima te combineren met het hebben van een paard. Maar daarna kom je op een opleiding, vaak met een veel langere reistijd en meer dingen die je moet doen.

Mijn pony staat 24/7 buiten op een geweldige stal met veel eet en schuilmogelijkheden, een zandtrack enz. Ik laat hem dan ook met een gerust hart een weekje staan als dat moet.

Mochten je ouders het ermee eens zijn en zeker weten dat ze de kosten kunnen betalen. Ook als de dierenarts nodig is (want geloof me, de kosten onderschat je snel hiervan.) zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen. Een eigen paard is sowieso al een heel stuk lastiger dan manege paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 09:09 



 
Profiel   

Amado schreef
zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen.

Ik zou helemaal geen pony kopen! Dan kan ze er binnen een paar jaar niets meer mee. Met 'n paard kan ze zo 10 jaar door (of langer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 09:12 



 
Profiel   

LiannePuthzy schreef
Zelda_Link schreef
Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)


Dit vind ik zo’n onzin, er zijn zat mensen die oo de middelbare school een paard kopen/krijgen en dit gewoon makkelijk redden in hun latere leven


Zo echt wel ! ik was 12 toen ik mijn 1ste pony kreeg, ging toen ook naar de middelbare en juist mijn pony was toen die tijd een grote steun voor mij,(werd super erg gepest)en ik kon het allemaal wel redden, rijden deed ik na school, net als de verzorging, ze ging dan al optijd het land op met haar vriendjes en als ik dan thuis kwam, gingen ze weer op stal. Heb in die tijd 1 vriend gehad en die sleepte ik gewoon mee naar stal !

Ze stond toen lekker aan huis en later toen we zijn verhuisd, is ze gezellig meegegaan en hebben we een pension stal gevonden! Bijna 10 jaar heb ik haar gehad, totdat zij echt niet meer kon en heb ik haar helaas moeten laten inslapen ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 09:21 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Zelda_Link schreef
Hoe kan je er de hele dag zijn als je nog naar school moet? :') _O-
Ik denk dat als je goede hulp en geen moeilijk paard krijgt, je best een eigen paard zou kunnen hebben. Echter zou ik nooit een paard kopen op de middelbare school. Je leven ziet er over vijf jaar compleet anders uit, je gaat studeren of werken, krijgt misschien een relatie...alles veranderd. Ik vind dat je beter nog een paar jaar kan wachten....maar dat ben ik O:)

Juist als puber heb je veel tijd voor een paard, na school, de weekenden en de vakanties. En je hebt nog geen vaste lasten en ouders die je hobby nog (grotendeels) sponsoren. Je kunt immers beter bij je paard zitten dan in de kroeg.

Ik had juist op de middelbare school mijn eigen pony, want inderdaad toen tijd zat. Helaas heb ik hem wel moeten verkopen voordat ik ging studeren, maar ik geloof dat deze optie een beetje vergeten wordt in dit topic? Het is niet zo dat als je een paard koopt je deze beslist voor altijd moet houden (neemt niet weg dat het niet makkelijk is om ze weg te moeten doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 09:24 



 
Profiel   

Mars schreef
Uhm vorige maand ging je nog een KWPN kopen en je vriendin ging er als betaalde bijrijdster op rijden?


Dat is een ander verhal en daarbij het ik duidelijk gezegd dat ik hier niet mee wil verder gaan. Ik ben gewoon benieuwd wanneer andere denken dat iemand klaar is voor een eigen paard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 10:08 



 
Profiel   

_black_rose_ schreef
Of je genoeg ervaring hebt hangt ook nog eens van het paard af. Daarnaast heb je vooral ook tijd en geld nodig:
Denk even aan je examenjaar middelbare school en de plek waar je naar een vervolgstudie wil. Leer je makkelijk? Ga je in de buurt studeren, laat je het paard makkelijk alleen als je stage moet gaan lopen in het buitenland?
Tot slot geld, als 14jarige ga je echt niet genoeg geld verdienen om hem zelf te kunnen kopen, laat staan onderhouden. Zijn je ouders bereid die kosten op zich te nemen?


Over tijd en geld gaat het niet, ik heb gezegd buiten de kosten! :D ik zeg ook niet dat ik een eigen paard wil kopen maar ben gewoon benieuwd wanneer mensen denken dat iemand klaar is voor een eigen paard. Buiten de koten en tijd dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 10:11 



 
Profiel   

nicoletje55 schreef
]

Dat is een ander verhal en daarbij het ik duidelijk gezegd dat ik hier niet mee wil verder gaan. Ik ben gewoon benieuwd wanneer andere denken dat iemand klaar is voor een eigen paard :)



Zolang je begeleiding hebt, maakt het niks uit.
Mijn nichtje en ik waren allebei 5 jaar toen onze ouders een pony voor ons kochten.
We konden nog helemaal niet rijden maar we hebben het wel geleerd.

Ik heb ook wel eens een volwassen man gekend die ging lessen op een manege.
Na een paar lessen heeft hij een eigen paard gekocht, en dat is ook goed gekomen.
Hij heeft veel hulp gevraagd, heel veel rijlessen gevolgd met zijn paard etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 10:16 



 
Profiel   

Amado schreef
Iedereen heeft het hier over leeftijd enz, maar ik vind het een prima leeftijd! Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste eigen pony. Een hengstveulen die letterlijk nog niks kon. Halster om doen was al eng.

De enige ervaring die ik had was vanaf mn 4e op de manege en vanaf mijn 11e een lease paard gehad. Die werd verkocht en zo kreeg ik mijn eigen.

Nu ben ik 18 en zijn we dus 4 jaar verder. Ik heb nooit hulp gehad in het opvoeden van mijn (toen) veulen. Ik heb moeten leren van fouten maken.
Er is geen enkele leeftijd die jou kan voorbereiden op het hebben van een eigen paard. Dit leer je wanneer je hem hebt.

Hou er wel rekening mee dat je andere prioriteiten kunt en gaat krijgen in je leven. De middelbare school is prima te combineren met het hebben van een paard. Maar daarna kom je op een opleiding, vaak met een veel langere reistijd en meer dingen die je moet doen.

Mijn pony staat 24/7 buiten op een geweldige stal met veel eet en schuilmogelijkheden, een zandtrack enz. Ik laat hem dan ook met een gerust hart een weekje staan als dat moet.

Mochten je ouders het ermee eens zijn en zeker weten dat ze de kosten kunnen betalen. Ook als de dierenarts nodig is (want geloof me, de kosten onderschat je snel hiervan.) zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen. Een eigen paard is sowieso al een heel stuk lastiger dan manege paarden


Dankje wel voor je reactie! Over dat laatse :) ik zit niet op een manege, sorry had ik wat duidelijk moeten aangeven. Ik rij op een pension stal en krijg les van een hele goede instructrice die ook mensen les geven op hoger niveau, en de draver die ik train is dus beslist geen mak paardje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 10:16 



 
Profiel   

Maar goed, het maakt eigenlijk niet uit of hoeveel ervaring jij hebt of op welk niveau jij een draver rijdt.
Aangezien je schrijft dat je sowieso geen eigen paard kan of wil kopen.
Dus gewoon doorgaan hoe je bezig bent, en misschien dat je ooit wel een eigen paard kan kopen als je de middelen hebt.
En misschien zie je er wel vanaf, er zijn veel mensen die als ze van school afgaan en gaan studeren juist stoppen met paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 10:38 



 
Profiel   

nicoletje55 schreef
_black_rose_ schreef
Of je genoeg ervaring hebt hangt ook nog eens van het paard af. Daarnaast heb je vooral ook tijd en geld nodig:
Denk even aan je examenjaar middelbare school en de plek waar je naar een vervolgstudie wil. Leer je makkelijk? Ga je in de buurt studeren, laat je het paard makkelijk alleen als je stage moet gaan lopen in het buitenland?
Tot slot geld, als 14jarige ga je echt niet genoeg geld verdienen om hem zelf te kunnen kopen, laat staan onderhouden. Zijn je ouders bereid die kosten op zich te nemen?



Over tijd en geld gaat het niet, ik heb gezegd buiten de kosten! :D ik zeg ook niet dat ik een eigen paard wil kopen maar ben gewoon benieuwd wanneer mensen denken dat iemand klaar is voor een eigen paard. Buiten de koten en tijd dus.


Als je je nu net iets zou moeten beseffen over het houden van een eigen paard is dat tijd en geld twee hoofdzaken zijn die daarbij komen kijken. Dus als je die niet ter beschikking hebt niet aan beginnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen