Klaar voor eigen paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:45

elnienjo schreef:
Amado schreef:
zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen.

Ik zou helemaal geen pony kopen! Dan kan ze er binnen een paar jaar niets meer mee. Met 'n paard kan ze zo 10 jaar door (of langer)



Dat is onzin , zat mensen die op pony's rijden of paarden met een pony maat.

Verder ben je klaar voor een eigen paard wanneer je dat zelf vind.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:49

Cowgirl schreef:
Dat is onzin , zat mensen die op pony's rijden of paarden met een pony maat.

Verder ben je klaar voor een eigen paard wanneer je dat zelf vind.

Als je wedstrijden wil rijden is een paardenmaat natuurlijk wel handiger. Niet leuk als je na je 18e niet meer mee kunt doen.

Bovendien kan TO ook nog zomaar de hoogte inschieten. De dochter van m'n vriendin kreeg haar E-pony op haar 12e, maar op haar 16e was ze qua lengte te lang voor het ideaal plaatje. Met 'n paard van 1.60/1.65 kun je in elk geval alle kanten uit.

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:14

Als je je nu net iets zou moeten beseffen over het houden van een eigen paard is dat tijd en geld twee hoofdzaken zijn die daarbij komen kijken. Dus als je die niet ter beschikking hebt niet aan beginnen.[/quote]

Snap ik maar ik zeg ook niet dat ik een paard wil kopen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:20

Voor mij is iemand klaar voor een eigen paard als er het juiste verantwoordelijkheid gevoel is.
Mijn dochter had dit al toen ze 12 jaar was. Dus toen voor de familie een paardje gekocht. Ze heeft er altijd goed voor gezorgd samen met haar moeder en toen zij op kamers ging werd Hercule helemaal van mij.

Juiste verantwoordelijkheidsgevoel staat voor:
- realiseren dat een dier aandacht nodig heeft en een vriendelijke lieve aanpak;
- realiseren dat een paard een heel gevoelig wezen is dat een vlieg nog voelt zitten→ dus zacht en rustig mee omgaan;
- realiseren dat een paard werk met zich mee brengt;
- realiseren dat een paard goed verzorgt moet worden zowel voor als na het rijden en ook als er niet op gereden wordt;
- realiseren dat als je zelf niet naar het paard kunt gaan, die wel afhankelijk is van je komst, dat je iemand anders regelt;
- de innerlijke mogelijkheid hebben om waar te nemen als iets niet goed is en dan een ervaren iemand bij halen die kan bepalen of er wel of niet een dierenarts bij moet komen;
- doorzettingsvermogen hebben dat ook als je een tijd geen zin hebt, je dus toch naar je paard gaat of in overleg iemand anders lat gaan waar het paard iets mee opgebouwd heeft of kan opbouwen.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:22

Buiten genoemde tijd/geld-aspecten denk ik dat het belangrijk is dat je beseft wat je (nog) niet weet en wat je daarmee gaat doen.
Weet je weinig over bv. dagelijkse verzorging. voeding en onderhoud zoals inenten/tandarts/hoefsmid zorg dat je mensen om je heen hebt die dat wel weten dus dan geen paard aan huis nemen maar op een goede pensionstal of manege waar die kennis aanwezig is en mensen je willen helpen hierover te leren.

Weet je weinig over zelfstandig rijden (is heel anders dan in een geleide les waar in steeds verteld wordt wat je moet doen) neem les bij iemand die je daarbij helpt. En verder, ongeacht je eigen ervaring en de ervaring van het paard: neem les van een goede lesgever die past bij jou en bij je paard!
En blijf om je heen kijken en leren van anderen :j Je zal nooit uitgeleerd zijn :)

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Re: Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:29

Dankje wel voor alle reacties! Ik rij 5 keer per week waarvan een keer les en de rest zelfstandig.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:33

14 is een prima leeftijd om een paard (of pony) te nemen.
Mij merrie heb ik gekregen toen ik 14 en zij 4 was, inmiddels zijn we 31 en 21 en is het heel fijn dat we samen zijn opgegroeid. Elk vrij uur was ik vroeger bij haar, inmiddels heb ik werk en een gezin en komt ik vooral in de avonden daar, overdag vermaakt ze zich met haar vrienden op de wei.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:36

elnienjo schreef:
Als je wedstrijden wil rijden is een paardenmaat natuurlijk wel handiger. Niet leuk als je na je 18e niet meer mee kunt doen.

Bovendien kan TO ook nog zomaar de hoogte inschieten. De dochter van m'n vriendin kreeg haar E-pony op haar 12e, maar op haar 16e was ze qua lengte te lang voor het ideaal plaatje. Met 'n paard van 1.60/1.65 kun je in elk geval alle kanten uit.

Je mag gewoon met een pony tussen de paarden rijden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:46

Brainless schreef:
elnienjo schreef:
Als je wedstrijden wil rijden is een paardenmaat natuurlijk wel handiger. Niet leuk als je na je 18e niet meer mee kunt doen.

Bovendien kan TO ook nog zomaar de hoogte inschieten. De dochter van m'n vriendin kreeg haar E-pony op haar 12e, maar op haar 16e was ze qua lengte te lang voor het ideaal plaatje. Met 'n paard van 1.60/1.65 kun je in elk geval alle kanten uit.

Je mag gewoon met een pony tussen de paarden rijden.

Dan ben je toch in het nadeel als je Z springen bent en met 'n pony tegen de paarden moet?
En bij dressuur kijkt men ook naar het totaalplaatje dus een beetje lange meid/knul op 'n pony ziet er natuurlijk niet ideaal uit.
Snap de keuze voor pony's echt niet als kinderen boven de 12 zijn en dan aan 'n eigen dier beginnen. Pony's zijn vooral leuk voor de echte jonkies. Nederland is volgens mij ook het enige land dat aan E-pony's doet om al die pubers te faciliteren die eigenlijk veel te groot zijn voor de pony-categorie.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:59

elnienjo schreef:
Amado schreef:
zou ik lekker opzoek gaan naar een brave D/E pony! Dus geen moeilijke pony kopen.

Ik zou helemaal geen pony kopen! Dan kan ze er binnen een paar jaar niets meer mee. Met 'n paard kan ze zo 10 jaar door (of langer)


Tuurlijk kan een pony wel! Die van mij is nu 153, maar wel wat aan de brede kant.
Dus is zeker niet waar dat je met een pony niks kan
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:22

nicoletje55 schreef:
Hoi allemaal!!
Ik heb een vraagje,
Wanneer vinden jullie dat iemand klaar is voor een eigen paard? Buiten de kosten!!! Ik zelf ben nu 14 jaar en rij vanaf mijn zevende. Ik train dravers en heb vroeger samen met hulp een klein shetlander ingereden. Ik heb altijd les in mijn eentje en dat wil ik graag zo houden :j ik heb veel ervaring met en het centrum van het paard, van mezelf, over de achterhand, houding, noem maar op. Ik ben er de hele dag en verzorg, train, en geef ze begweging. Denken jullie dat dit goed genoeg is voor een eigen paard?
Voor de duidelijkheid! Ik zoek geen eigen paard maar ben gewoon benieuwd :D

Ik heb nog nooit geen eigen paard gehad. :+ Maar ik ben geboren in een paardenfamilie.
Je moet vooral graag willen. En dan bedoel ik vooral voor een paard willen zorgen en willen leren over alles wat met paarden te maken heeft.

Als eigenaar ben je namelijk van alles een beetje, dus je moet zorgen dat je over veel kennis leert beschikken. Je moet wat weten over voeding, hoe je paarden op een fijne manier kan houden (paard als sociaal kuddedier bedoel ik dan die veel vrije beweging en soortgenoten nodig heeft), je moet wat weten over ziektes en gebreken, over training, over hoeven, over zadels & tuigage, etc. Je raakt in je leven nooit uitgeleerd, dus zorg voor mensen om je heen met veel kennis. Blijf nieuwsgierig en blijf je verdiepen. Vraag om hulp, stel veel vragen.

Voor mij is het dus niet hoeveel weet en kan ik al, maar hoe graag wil je het weten en kunnen en sta je open om het te leren. Dat maakt of je klaar bent voor een eigen paard.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:25

Ligt aan het paard, of je die qua niveau in je eentje goed genoeg kan begeleiden.

En verder lees ik wel info over het rijden/trainen, maar hoeveel kennis heb je op het gebied van voeding, ziekte, management etc? Want daar begint het mee.
Je kan niet altijd van de stalhouder op aan, je moet ook genoeg ervaring hebben om te beoordelen of je stalhouder ook genoeg kennis en kunde heeft om je paard gezond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:28

Wanneer je klaar bent voor een eigen paard is denk ik afhankelijk van hoeveel hulp en steun je krijgt van volwassenen om je heen.

Want een eigen paard betekent ook heel veel regelen waar je als 14jarige niet toe in staat bent of zelfs nog niet mag. En waar je dus volwassenen voor nodig hebt. Bij een onverwachte ernstige medische situaties zorgen dat de veearts komt en indien nodig dat hij snel op een kliniek komt. Overeenkomst sluiten met de staleigenaar waar je paard komt te staan. Staleigenaar aanspreken als deze niet wordt nagekomen. Je verzekeringen regelen (in ieder geval aansprakelijkheid). Etc etc. Kortom: als het moeilijk wordt of er ingewikkelde dingen geregeld moeten worden, heb je hulp nodig.

Je zal de eerste niet zijn die hier komt uithuilen dat pony naar de dierenarts moet maar dat ouders niet meewerken. Of dat de staleigenaar er een potje van maakt, maar niet luistert naar een kind. En ouders het wel prima vinden, want pony staat daar zo lekker goedkoop en dichtbij. Dan kan jij dus niks.

Overigens zijn er ook genoeg volwassenen die dat niet goed kunnen helaas. Maar dat terzijde.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:06

Citaat:
Dan ben je toch in het nadeel als je Z springen bent en met 'n pony tegen de paarden moet?
En bij dressuur kijkt men ook naar het totaalplaatje dus een beetje lange meid/knul op 'n pony ziet er natuurlijk niet ideaal uit.
Snap de keuze voor pony's echt niet als kinderen boven de 12 zijn en dan aan 'n eigen dier beginnen. Pony's zijn vooral leuk voor de echte jonkies. Nederland is volgens mij ook het enige land dat aan E-pony's doet om al die pubers te faciliteren die eigenlijk veel te groot zijn voor de pony-categorie.


Ik heb het idee dat jij voor puur wedstrijd gericht paard rijd en dat het vooral aan een ideaal plaatje moet voldoen.

Niet iedereen heeft dat doel en gelukkig zijn er ook mensen die schijt hebben aan dat ideale plaatje. Pony's zijn prima, ook voor kinderen vanaf 12 jaar die de wedstrijden willen rijden.
Ze kunnen daar een hele mooie basis mee opbouwen. Rond het 18e jaar word het toch altijd wel de vraag hoe fanatiek ze nog blijven...vriendjes, school, studeren in een andere woonplaats , werk.

Het is vooral belangrijk een dier te kiezen wat op dat moment het beste past en waar een kind zich veilig mee voelt. En dan is het voor de een D en voor de ander een paard.

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 17:39

eilleen333 schreef:
Ligt aan het paard, of je die qua niveau in je eentje goed genoeg kan begeleiden.

En verder lees ik wel info over het rijden/trainen, maar hoeveel kennis heb je op het gebied van voeding, ziekte, management etc? Want daar begint het mee.
Je kan niet altijd van de stalhouder op aan, je moet ook genoeg ervaring hebben om te beoordelen of je stalhouder ook genoeg kennis en kunde heeft om je paard gezond te houden.


Ik heb wel veer ervaring met de voeding en ziektes, zadels, etc. Ik voer de kudde ook zelf (12 paarden) en ze staan dag en nacht op de weide. Ze legt zelf ook heel veel uit over zadel en hoofdstel enzo omdat sommige paarden een speciaal hoofdstel nodig heeft en omdat we allemaal boomloos en bitloos rijden.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:22

Ik raad ook wel voor een periode een full time leasepony aan die je op je eigen stal mag houden. Aanschaf van paard, passend zadel ect. Heb je dan niet ook ligt dan nog steeds vaak de kostenpost van dierenarts en hoefsmid bij de eigenaren en overleg je eerst altijd met hun en daarnaast kan je hun vaak alles nog vragen. Als het dan niet gaat of klikt kan je altijd stoppen.

Nou ik ken genoeg mensen die met een fjord tinker haflinger tussen de paarden starten en ook genoeg volwassenen met ponys tussen de paarden. Er is ook een leuk topic over. Ik ben 1.60 31 en ik heb en c/d pony wel sterk en robuust gebouwd en rond(kan je zien in mijn profiel). Ik sta op een grote manege waar altijd wel iemand is die kan helpen of even kan kijken.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:56

Ik (15 jaar) heb sinds 2 maand ook een eigen pony samen met mijn zusje. Ik vind dat je er klaar voor bent als je ten 1e alle kosten op een rijtje hebt en weet hoe je dat de rest van paardlief zn leven gaat betalen. 2. Ook weet hoeveel tijd het kost dat je dat nu hebt is fijn maar over 2 jaar heb je die tijd dan ook nogsteeds zo niet hoe ga je dat oplossen? En het belangrijkste vind ik dat je een verzorg pony hebt gehad waar je alles hebt geleerd van stak uit mesten tot hoevenkrabben van een wond verzorgen tot een ziekte herkennen. Natuurlijk hoop je niet dat je paard ziek word maar weet wel een beetje er vanaf (natuurlijk het liefste niet door je verzorg pony die ziek word) zelf werd mijn verzorgpown hoefbevangen heel erg natuurlijk maar wel ontzettend van geleerd hoe je moet handelen en verder moet gaan. En er zijn nog een stuk of 1000 dingen die je niet vantevoren weet als je een paard aaschaft maar zorg dat er iemandop stal of in de buurt is die je altijd kan vragen!

En geloof me als je denkt dat je de ervaring hebt komen er veel dingen die je niet weet maar leerd door het tedoen dus de ervaring zal je denk ik wel hebben maar zoek een braaf paard (en geloof de advertentie zeker niet zonder er tekijken) mocht het zover komen. Maar een paard overleeft het bij jou vast wel :P iedereen moet ergens beginnen!


Edit over dat ponys niet kunnen
Umh dat heb ik wat fout gedaan wahaha pony lief is 144 maat ontzettend breed ik met mn 170 zal nog tussem de 0 tot 5 cm groeien en pas er makkelijk op maar ook mijn zusje van 140 kan er op pony’s zijn zoooo leuk en ook gewoon geschikt voor niet kinderen! Ik zie me zelf echt niet op een paad van 180 hoor :') ril ril

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:59

elnienjo schreef:
Dan ben je toch in het nadeel als je Z springen bent en met 'n pony tegen de paarden moet?
En bij dressuur kijkt men ook naar het totaalplaatje dus een beetje lange meid/knul op 'n pony ziet er natuurlijk niet ideaal uit.
Snap de keuze voor pony's echt niet als kinderen boven de 12 zijn en dan aan 'n eigen dier beginnen. Pony's zijn vooral leuk voor de echte jonkies. Nederland is volgens mij ook het enige land dat aan E-pony's doet om al die pubers te faciliteren die eigenlijk veel te groot zijn voor de pony-categorie.

Hoeveel mensen/kinderen gaan Z springen?
Ik heb een E-pony staan die Z springen en M SGW tussen de paarden is (geweest).
Zij springt beter dan menig ander paard.
Ook wat langere mensen passen prima op haar omdat zij wat grover gebouwd is (en groter toont).

Ik heb 3 pony's staan waarvan 2 E's om zelf op te rijden en 1 kleinere (om straks mee te gaan mennen), maar goed dat ik weet dat ze eigenlijk alleen maar leuk voor de "jonkies" zijn. :D

Genoeg volwassenen die rijden op een D of E pony en daar leuk wedstrijden/recreatief mee rijden.
Natuurlijk kijken ze ook naar het totale plaatje, maar een gemiddelde puber/volwassene past prima op een pony.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:38

Ik denk dat als je genoeg verantwoordelijkheid hebt om elke dag naar je paard te gaan en je tijd neemt om te rijden en je paard te verzorgen dat je er wel bereid voor bent
een eigen paard hebben is een zware opdracht , je moet de tijd nehmen om een band op te bouwen met je paard en pas dan kan je verder komen.

want een paard hebben is heel makkelijk Maar om er ook echt voor te zorgen is anders dan de meeste denken. het gaat niet alleen Maar om het rijiden en knuffelen je moet ook de stal schoonhouden , en dat elke dag opniew.
*\o/* Maar ik denk dat je het wel kan

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:22

Ik was zelf ook 14 jaar toen ik mijn eerste eigen paard kocht. Ik had erg veel verzorgpony's van te voren gehad en ik reed nog op een manege.

Nu ben ik 20 en heb ik er 3 en er is tot nu toe nog niks echt fout gegaan XD

Maar ik denk als je het geld er voor hebt en je hebt mensen in je omgeving die er ook genoeg verstand van hebben zodat ze je kunnen helpen als het nodig is je echt wel een eigen paard kunt hebben.

Maar zoek wel eerst alles goed uit koop niet zomaar een paard reken de kosten een paar keer uit bekijk even goed wat een paard allemaal nodig heeft. Het houden van een paard word altijd onderschat. En koop geen jong moeilijk paard , een wat ouder paard wat al genoeg ervaring heeft is vaak beter omdat het paard jou nog wat kan leren. Mijn eerste paard was ook al 23 (nu zeg ik niet dat je een 20+ er moet kopen) maar van dit paard heb ik erg veel geleerd!

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:00

Je bent zeker ervaren genoeg voor een eigen pony! Ik was zelf net 12 voor mijn eerste pony.

Maar vergis je niet in de tijd\kosten. Maar dat zul je misschien al wel uitgevogelt hebben.
Wel geef ik als tip; Koop een ervaren paard.
Ik begon met een onbeleerde, groene stevige pinto, en ondanks dat alles opzich wel prima ging, kwam ik toch uit op een 18jarige merrie nadat zo'n groen dier voor mij teveel werd.

Mocht je dus je eigen pony krijgen; Veel plezier. Het is oprecht waar je van droomde, :o