Wei groot genoeg?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:10

Hallo,
Het zit zo

Op mijn wei van grof 35 meter x 75 meter staan 2 kleine ponys, 1 grote pony. Dit “past” prima, ze staan echt altijd samen, meestal alle drie aan het eten, dan gaan ze op een sukkeltje (oude pony is niet meer de snelste) naar de drinkbak, dan of eten of dutjestijd waarbij ze naar de schuilstal gaan en 2 gaan liggen, 1 staan soezen (als wachtpost denk ik dan). Dat wisseld 3 keer, ze hebben dan alle drie wacht gehad. Ze staan vaak ook alle drie koppies bij elkaar te soezen, of in driehoekvorm mekaar te kroelen. Ik verbaas me steeds weer over hoe goed die kudde werkt! Maar ik ben aan het afwijken haha

De vraag:
De grote (en tevens leidende) pony is drachtig, en als ze volgend jaar bevald komt er dus een 2e grote pony bij. Dan hebben ze volgens de rekenmachine nog 656 vierkante meter per pony. Past dit? Ik verwacht geen problemen met de kudde aangezien mams de leidende is. Ik zou graag jullie mening horen! Soms staat er een vierde pony bij (training) en k vind dat dan wel passen...

Edit: ik heb wel de mogelijkheid om hem evt een paar meter (5-10 ofs) breder te maken. Maar dat betekend dat op de andere wei alle anderen weg moeten, de wei afgebroken moet worden etc. Dus doen we liever niet maar is zeker een optie als t niet anders kan

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:13

Zolang er genoeg ruwvoer wordt gegeven, dan kan dit best voor een korte periode. Voor definitieve bewoning zal groter toch aangenamer zijn. Een veulen neemt best wel wat ruimte, eigenlijks meer dan een volwassene. Dit komt door het speelgedrag van het veulen.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:17

myk_en_shant schreef:
Zolang er genoeg ruwvoer wordt gegeven, dan kan dit best voor een korte periode. Voor definitieve bewoning zal groter toch aangenamer zijn. Een veulen neemt best wel wat ruimte, eigenlijks meer dan een volwassene. Dit komt door het speelgedrag van het veulen.

Dankje! Ja er is 24/7 hooi in de ruif, en 1x per dag nog een portie in de schuilstal voor moesten ze daar willen eten. Beetje verwend geloof ik O:) verder krijgen ze elk elke dag een vierde van een schep merriebrok, bij de merrie bouw ik dit langzaam op. Veulen gaat sws zomer 2 in de opfok, en komt dan pas terug in de kudde om met grondwerk te starten.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:49

Om ff aan te tonen; de ponys staan vanuit mijn standpunt op 3/4 vd lengte. Naast de stal staat de hooiruif
Afbeelding
Achterste zebra is de grote de andere 2 de kleintjes
Ik sta naast de mesthoop want brn aan t utmesten :o die bult word eens per week weggehaald
Wei is vrij kaal, pony 1 word snel hoefbevangen van gras. Wel altijd, elke minuut vd dag hooi ter beschikking

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:53

Ik zou de wei splitsen zodat een helft ervan kan herstellen. Dit is geen wei meer maar een zandvlakte.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:55

elnienjo schreef:
Ik zou de wei splitsen zodat een helft ervan kan herstellen. Dit is geen wei meer maar een zandvlakte.

Bonte pony word hoefbevangen dan. Er staat wel een beetje gras, helemaal achteraan. En ze mogen elke derde dag eens op het middenstuk grazen.
Laatst bijgewerkt door jumpyhorse op 08-07-19 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:57

elnienjo schreef:
Ik zou de wei splitsen zodat een helft ervan kan herstellen. Dit is geen wei meer maar een zandvlakte.


Zolang er genoeg ruwvoer aanwezig is, zou ik de oppervlakte niet verkleinen, dan is er te weinig bewegingsruimte voor hun.
Bewegingsruimte gaat voor gras, mits er ruwvoer aanwezig is.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:00

Tja, ik zou zelf geen 4 (maar ook geen 3) ponies willen houden op nog geen 3000m2 omdat ik wel wil dat ze toch regelmatig ècht kunnen grazen.

Vind jij het niet erg dat er nooit een fatsoenlijke lengte gras zal groeien, hebben ze geen last van het binnenkrijgen van zand / aarde, blijft de grond het hele jaar door stevig genoeg om lekker rond te lopen en een sprintje te trekken en zorg je voor 24/7/365 beschikbaarheid van ruwvoer, dan kàn het natuurlijk wel.

Mits elk dier dus altijd toegang heeft tot ruwvoer en een schuilplaats. Ik zou het niet tof vinden als het hele spul in de winter in de bagger staat en ze niet allemaal in de schuilstal passen bij slecht weer of veel zon.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:06

pmarena schreef:
Tja, ik zou zelf geen 4 (maar ook geen 3) ponies willen houden op nog geen 3000m2 omdat ik wel wil dat ze toch regelmatig ècht kunnen grazen.

Vind jij het niet erg dat er nooit een fatsoenlijke lengte gras zal groeien, hebben ze geen last van het binnenkrijgen van zand / aarde, blijft de grond het hele jaar door stevig genoeg om lekker rond te lopen en een sprintje te trekken en zorg je voor 24/7/365 beschikbaarheid van ruwvoer, dan kàn het natuurlijk wel.

Mits elk dier dus altijd toegang heeft tot ruwvoer en een schuilplaats. Ik zou het niet tof vinden als het hele spul in de winter in de bagger staat en ze niet allemaal in de schuilstal passen bij slecht weer of veel zon.

Wei is altijd droog. In de winter staat er 1 klein plasje maar dat is het. Schuilstal is groot genoeg om 5 paarden onderdak te bieden. Hooi hebben ze altijd! En pony 1 word snel hoefbevangen, pony 2 krijgt jeuk van gras. Paard mag af en toe eens op de middenstrook grazen, om de dag. En de grond is hard zand, dan moet het al een maand aan een stuk regenen en moeten ze nonstop die periode rennen willen ze hem kapotlopen :Y) wel zacht genoeg om perfect te kunnen lopen overigens. Is een speciaal gekozen grond daarvoor

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:09

Eens met de persoon boven mij. Ook moet je rekening houden met nattere tijden. Het is nu extreem droog maar zodra het weer normaal wordt gaat dit een modderpoel worden met zoveel paarden. Tenzij het gedraineerd is natuurlijk.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:13

troi schreef:
Eens met de persoon boven mij. Ook moet je rekening houden met nattere tijden. Het is nu extreem droog maar zodra het weer normaal wordt gaat dit een modderpoel worden met zoveel paarden. Tenzij het gedraineerd is natuurlijk.

Lees even de reactie van mij boven je. Is een speciale wei. En als het écht slecht weer is gaan ze lekker naar binnen :j
Edit: even aan mn vader gevraagt, wei ligt naast de gedraineerde bak en de buizen lopen door tot in mijn wei. Is gedraineerd dus

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:24

Eigenlijk heel cru (en enorm pijnlijk) om te zeggen, maar mijn oude pony leeft hoogstwaarschijnlijk geen 4 jaar meer. Is eind de 20, heeft zijn leven lang al een peesblessure waar hij geen last van heeft op de wei, maar als hij moet werken loopt hij mank. Doordat hij absoluut niet meer kan werken word hij snel oud. Ik zou er eerlijk gezegt niet van opkijken, als dit zijn laatste of voorlaatste zomer is ;( dus als beeb uit de opfok komt... nouja... is brompot er wss al niet meer... helaas. Zou hem graag nog 10 jaar bij me willen hebben... maar vandaag of morgen (dit jaar of volgend jaar of met heeel veel geluk jaar daarna) word die pees echt ernstig en heeft hij geen kwaliteit van leven meer. Dan laat ik hem slapen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:51

troi schreef:
Eens met de persoon boven mij. Ook moet je rekening houden met nattere tijden. Het is nu extreem droog maar zodra het weer normaal wordt gaat dit een modderpoel worden met zoveel paarden. Tenzij het gedraineerd is natuurlijk.

Dat hangt echt van de ligging en het type grond af. Als de weide vrij hoog ligt en zandgrond is dan blijft het belachelijk lang droog. Mijn weide met zandgrond had vier plassen toen alle maneges en stallen in een straal van 5 km aan het leeg pompen waren. :+ In mijn geval stonden er ook nog eens flink wat bomen rondom de weide en die zuigen ook goed leeg. Ook aan de weide aan huis staat een klein bosje en je merkt echt het verschil in hoeveel water het stuk dat rond de bomen ligt kan slikken. Dus dat zijn allemaal factoren die bepalen of dit al dan niet een modderpoel wordt. Eentje die snel hoefbevangen is kan eigenlijk niet veel mooier staan dan hier.

Voor een paar maanden een veulen er bij zal hier echt geen grote ramp zijn.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:23

Ach TS, het ziet er allemaal prima geregeld uit. Het lijkt mij heus wel te doen hoor met een veulen erbij. Zeker als het veulen nog naar de opfok gaat.
Maar persoonlijk vind ik het ook oke als hij in je groepje blijft als het goed gaat.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:55

Als het droog blijft vind ik het prima kunnen!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:13

Dit was de wei putje winter. Ouwe moon was op mij afgelopen, de andere 2 aan t slapen. Wederom aan het uitmesten dus daarom staat de kruiwagen daar
Afbeelding
De dag ervoor had het gestortregend

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:29

De oppervlakte lijkt me niet het grootste probleem, maar voor een zogende merrie is een dergelijke 'wei' naar mijn mening niet geschikt. Die horen goed in het gras te staan, want anders houd je ze haast niet in conditie. Doe merrie en veulen een plezier en verplaats ze minstens een maand voor de bevalling naar een plek met meer gras en liefst ook meer drachtige merries, zodat er voor het veulen iets te spelen valt.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:37

goeroe schreef:
De oppervlakte lijkt me niet het grootste probleem, maar voor een zogende merrie is een dergelijke 'wei' naar mijn mening niet geschikt. Die horen goed in het gras te staan, want anders houd je ze haast niet in conditie. Doe merrie en veulen een plezier en verplaats ze minstens een maand voor de bevalling naar een plek met meer gras en liefst ook meer drachtige merries, zodat er voor het veulen iets te spelen valt.

Ik denk niet dat het slim is om een deels blinde (is NIET erfelijk, is volledig gecheckt op erfelijkheid) merrie opeens van plek te veranderen. Heeft nauwelijks dieptezicht en is vertrouwt met deze plek. Ze gaat om de dag 4uur op gras en volr de bevalling bouw ik dat op.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:43

Waarom niet? Ik heb zelf een merrie met maar één oog en zou niet weten waarom die niet verplaatst zou kunnen worden als dat beter voor haar is. Je vraagt om meningen en mijn mening is dat je als je je merrie laat dekken moet zorgen voor huisvesting die geschikt is voor merrie en veulen. Jouw 'wei' is prima voor pony's die niet op gras kunnen, maar naar mijn mening ongeschikt voor een merrie met veulen.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:49

goeroe schreef:
Waarom niet? Ik heb zelf een merrie met maar één oog en zou niet weten waarom die niet verplaatst zou kunnen worden als dat beter voor haar is. Je vraagt om meningen en mijn mening is dat je als je je merrie laat dekken moet zorgen voor huisvesting die geschikt is voor merrie en veulen. Jouw 'wei' is prima voor pony's die niet op gras kunnen, maar naar mijn mening ongeschikt voor een merrie met veulen.

Omdat ze overal tegen aan beukt misschien? Jouw paard heeft nog een goed oog. Die van mij heeft links 50% verminderd zicht en rechts 10% wat met de jaren wss erger word. De ponys zijn daar tolerant over dat ze tegen hun aan beukt. Bij een ander paard word ze aan gorten getrapt naar mijn ervaring. Ze krijgt gras, wat word opgebouwd. Voor de rest hoge kwaliteit hooi. En merriebrok. Ik denk dat een gebroken been of pees door een trap van een ander paard of een stuk hout door dr buik gespiest omdat ze tegen de omheining loopt minder gezond is dan elke dag gras dat word opgebouwd. Mijn mening daarover.


Maar dat was niet de vraag. De vraag is of er een vierde pony bij kan of ik hem wat breder moet maken.
Laatst bijgewerkt door jumpyhorse op 08-07-19 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:55

Dir kan wel zolang er genoeg ruw voer word gegeven (liefst onbeperkt)
Ik bedoel heeeel veel paarden staan meer als 20 uur per dag op stal een klein hok waar ze niet in kunnen bewegen en dan gaan ze max 4 uurtjes op een klein afgezet stukje weiland en rijden ze 1 uurtje met baas. Nou dan hebben jou ponys echt een pracht plek hoor! En ja het kan altijd beter dit dat maar dat zal altijd blijven. Leuke tip misschien als de kleine straks wat ouder is dat wat speeldimgem leuk kunnen zijn. De veulems hier vinden dat in iedergeval fantastisch <3

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:17

Een pad langs of om het stukje grond zou het wel een stuk interessanter maken voor de paardjes, zodat ze nog wat gestimuleerd worden om te lopen. Ken je het Paddock Paradise concept? Zo'n klein stukje kun je daar goed mee verrijken :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 16:21

pmarena schreef:
Een pad langs of om het stukje grond zou het wel een stuk interessanter maken voor de paardjes, zodat ze nog wat gestimuleerd worden om te lopen. Ken je het Paddock Paradise concept? Zo'n klein stukje kun je daar goed mee verrijken :)

Dat ken ik!ik heb me er ook deels op gebaseerd. Drinkbak staat daar, drie verspreidde voerplekken, schuilstzl daar etc

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wei groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:23

Als je de mogelijkheid heb om een strookje erbij te pakken, dan zou je daar een pad mee kunnen maken wellicht. Dan hoeven de bestaande palen er wellicht ook niet uit en paden stimuleren tot lopen :)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:33

Volgens mij moet er zeker nog wel eentje bij kunnen, als je de indeling een beetje slim aanpakt :) Groter is natuurlijk altijd beter, maar het is vaak ook maar wat je doet met de ruimte die je hebt :D

Ik heb een kleine paddock paradise (ik denk dat het zo'n 2800m² is) aan huis, voor 2 shetjes en een fjord en dat werkt echt super! Wel heb ik een heerlijk droog stuk en zandgrond, dus dat scheelt veel. Door de indeling met track en verschillende voerplekken merk ik dat mijn fjord nu veel beter in conditie is (hij doet meer km's!), de paardjes hebben meer uitdaging en ze kunnen ervoor kiezen om lekker samen te eten of elk apart...

80% van de paddock is zand (kaal gelopen weiland, daar wil ik nog graag iets aan veranderen deze zomer) waar ze het grootste deel van de dag doorbrengen met onbeperkt ruwvoer in slowfeeders. De overige 20% bestaat uit 2 kleine weilandjes waar ze nu sinds een week of 4 (gras staat nu in bloei) een uurtje per dag op mogen. Zoals het er nu uitziet, heb ik makkelijk genoeg gras voor de zomer :j

Voor het idee, dit is ons paradijsje (foto is van in maart, ondertussen is de track ook kaal en het gras in het midden staat lekker lang):
Afbeelding