Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kom ik sneller in de gevorderde

 
Profiel   

Oké, ik zit nu dus in de halfgevorderd maar al mijn vrienden gaan naar de gevorderde behalve ik en een ander meisje. Zijn er tips waardoor ik sneller naar de gevorderde kan gaan? Ik vind zelf en mijn ouders ook dat ik even goed kan rijden als de vrienden in de gevorderde. Tips?...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:06 



 
Profiel   

Een paar privé lessen nemen?

Ben je echt 19 jaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:13 



 
Profiel   

:j :j
Barbet schreef
Een paar privé lessen nemen?

Ben je echt 19 jaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:17 



 
Profiel   

Lisaavm2 schreef
:j :j
Barbet schreef
Een paar privé lessen nemen?

Ben je echt 19 jaar :D


Haha! Nee

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:17 



 

Gewoon lekker door lessen! Kom je er vanzelf ;)
Paardrijden leer je door te doen, en als je dus sneller door wilt stromen moet je vaker rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:20 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
Gewoon lekker door lessen! Kom je er vanzelf ;)
Paardrijden leer je door te doen, en als je dus sneller door wilt stromen moet je vaker rijden :)


Ja maar ik rijd al best een tijdje in de halfgevorderd (half jaar)..
Maar bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:23 



 
Profiel   

Gewoon eens vragen aan je instructrice waar je nu staat en dat je eigenlijk graag bij je vrienden in de les wilt rijden. Als ze niet weten dat je verder wil en samen wil blijven kunnen ze daar ook niet met jou naar toe werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:29 



 
Profiel   

Heel veel rijden :)
Paardrijden is een ervaringssport, en het duurt lang voor je iets echt onder de knie hebt.
In het begin denk je snel dat je het al goed kan, bijna iedereen heeft dat ooit gedacht ;)
En nadien besef je pas hoeveel je nog moest (en nog steeds moet) leren.
In paardrij-ervaring is een halfjaar helaas echt niets, ik begrijp dat je sneller vooruit wil komen,
maar veel rijden én geduld is de enige manier om verder te geraken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 21:38 



 
Profiel   

Thats_Me schreef
Gewoon eens vragen aan je instructrice waar je nu staat en dat je eigenlijk graag bij je vrienden in de les wilt rijden. Als ze niet weten dat je verder wil en samen wil blijven kunnen ze daar ook niet met jou naar toe werken.


Ik zal het vragen (voor zover ik dat zou durven) :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 08:40 



 
Profiel   

Jenara schreef
Heel veel rijden :)
Paardrijden is een ervaringssport, en het duurt lang voor je iets echt onder de knie hebt.
In het begin denk je snel dat je het al goed kan, bijna iedereen heeft dat ooit gedacht ;)
En nadien besef je pas hoeveel je nog moest (en nog steeds moet) leren.
In paardrij-ervaring is een halfjaar helaas echt niets, ik begrijp dat je sneller vooruit wil komen,
maar veel rijden én geduld is de enige manier om verder te geraken!


Dat klopt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 08:40 



 
Profiel   

Je zal er niet voor niks nog niet zitten :)
Paardrijden/sporten doe je toch omdat jij t leuk vind en wil leren en niet om bij je vriendinnen te zijn perse?
Rustig verder leren en dan kom je daar vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 08:45 



 
Profiel   

Citaat
Gewoon lekker door lessen! Kom je er vanzelf ;)
Paardrijden leer je door te doen, en als je dus sneller door wilt stromen moet je vaker rijden :)


Helaas, ik heb teveel beginnerslessen gezien waar je slechter van wordt.

Bijvoorbeeld niets zeggen over dat de beugels te kort zijn, leerling zit in stoelzit en af en toe wordt er een
...compleet onzinnige...
opmerking gemaakt zoals 'zachtjes gaan zitten' en 'handen laag' bij het lichtrijden - dingen die menselijkerwijs bijna onmogelijk zijn vanuit stoelzit....

Het heeft veel zin om te snappen wat je wel en niet moet "doen", nalaten en voelen.
En het heeft zin als je les krijgt van iemand die meer weet dan wat trucjes.

Mijn tip: centered riding.
Lees die 2 mooie boeken, zoek filmpjes etc op en probeer de oefeningen uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:00 



 

@janneke, dat is echt afhankelijk van de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:02 



 
Profiel   

Zeker stal afhankelijk.
En ik vind het een raar advies, oefeningen zelf laten doen binnen een Les omgeving.
TS: vaker dan 1 x per week rijden gaat helpen. Leren paardrijden is heel, heel veel kilometers maken. En ga eens met je instructeur praten.
Ik heb wel eens uitgerekend hoe veel uur ik gereden heb in m’n leven ongeveer 12.000 uur gereden waarvan veel van die uren les gehad. Jij 100? 200? Geduld. Het komt heus eens zo ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:11 



 
Profiel   

Klopt: er zijn wel maneges wasr de hoofdintructeur v/m beginners les geeft, maar in mijn ervaring is dat de uitzondering en krijgt een beginner vaak de stagair etc.

En de gangbare hippische beroepsopleiding leert ook die hoofdinstructeur eigenlijk niets over beginners.

Ik herinner mij een stel enthousiaste stagairs "we gaan werken aan evenwicht!"
Prima, dacht ik. Razend belangrijk.

Zetten ze een cavaletto in de bak en moest iedereen voor de eigenlijke rijles een paar keer 'over de evenwichtsbalk'.
1x lijkt mij voldoende, wat mij betreft is het om te kijken hoeveel balans iemand zelf al meeneemt.

Nee, de oefening was ""dat het goed voor je zou zijn om het einde van de balk te halen"". (Kolder, dus. Als jezelf schrap zet haal je het einde wel, maar daar leer je krek wat je NIET moet doen.)

Terwijl het een mooie invalshoek voor de oefeningen van centered riding had kunnen zijn.
Een keer gewoon over de cavaletto
.."zoek je centrum"
nog eens over de balk, kijken of het iets verandert
.."bevrijd je hoofd"
weer over de balk, wellicht is er nu/ weer iets veranderd
etc.
Zoiets heeft zin.

PS. "oefeningen zelf doen": je kunt op een stoel je centrum zoeken, op de fiets etc etc - geen paard bij nodig. (:o Het lezen van een goed boek is een prima "lesomgeving".)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-07-19 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:14 



 
Profiel   

Een half jaar is toch nog niks in de paardensport? Ik zou vertrouwen hebben in je manege. Vermoedelijk hebben zij een beter beeld van jouw rijden dan jij en je ouders.

Verder is paardrijden vooral ervaring, ervaring, ervaring. Je kunt privélessen nemen om aan je zit en rijden te werken. Dan kun je specifiek werken aan de punten die beter moeten om naar de gevorderden te mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:17 



 
Profiel   

Volgens mij zit ze een half jaar in haar huidige groep. Dus 25 rij-uur in deze groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:19 



 
Profiel   

Ja, maar dat is toch nog niet zo lang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:22 



 
Profiel   

Zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 09:22 



 
Profiel   

Tjaa.. Ik rijd nu meer dan 12 jaar, maar durf mijzelf nog steeds geen 'gevorderde' ruiter te noemen. Zoiets kost nou eenmaal tijd en helaas (zoals bij mij) duurt dat bij de een langer dan bij de ander.
Gewoon zo vaak mogelijk rijden zonder jezelf druk op te leggen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 14:11 



 

‘Ik rij best goed..’ staat er in je profiel. En dat geef je in dit topic ook aan. Wanneer je denkt dat je iets al heel goed kan, neem je minder makkelijk adviezen van bijvoorbeeld de instructeur aan. En grappig genoeg zijn het vaak mensen die zichzelf goed vinden waarvan ik denk: nou dat valt wel een beetje mee. En ouders vinden hun eigen kind altijd goed. Dus mijn advies: mond dicht oren open

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 14:29 



 
Profiel   

Oefenen oefenen oefenen :j
Heb nu 3 jaar eigen paarden en ik ben ook nog steeds een ‘beginner’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 18:56 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk best raar dat het bij jullie zo gaat beginner-halfgevorderd-gevorderd...
bij ons is het de jonge kinderen of mensen die nog kort rijden in een halfuurtje (dus een half uur les)en de mensen die zelf kunnen sturen, figuren rijden, en kunnen lichtrijden mogen naar een uur. Natuurlijk zit er in de uur lessen ook een mega verschil kwa niveau maar dit heeft geen naam. Misschien is dat zoals het bij jullie gaat normaal hoor, maar dan krijg je dus dit soort dingen.

En ja wat is nou gevorderd is gevorderd iemand die kan sturen in stap draf en galop, iemand die netjes een L1 proef rijd of iemand die grand prix rijd. Iedereen heeft daar een andere mening over.
Ik heb 8 jaar op de manege gereden op manege paarden Die lopen (meestal) braaf hun rondje en een onderlinge (fnrs) wedstrijd komt ook wel goed dus ben je dan gevorderd als je je punten haalt in de (ik zeg maar wat) F8... nu sinds ong 3 maand mn eigen paardje n rij nogsteeds in de zelfde manege les. Ondat ik het een leuke groep vind maar ook omdat we er nu gewoon nog veel leren. Toen reed ik goed mijn rondje maar nu met mevrouw de haflinger is ernog genoeg te leren.
Dus na 8/9 jaar rijden vind ik mezelf nog lang en lang niet gevorderd en aangezien ik meer een recreatie ruiter ben met afentoe een wesstrijdje (als we zover zijn) zal ik mezelf nooit gevorderd gaan noemen aangezin ik iemand gevorderd vind als ie een mooi Z wordje kan lopen. Maar dat zeker niet alleen ook graag zonder al dat getrek in de mond maar ja dat zie je helaas niet erg veel. (Maar he we wijken weer wat af) maar ik hou het er op vind het maar een raar systeem!

Edit: en alsjeblieft zeg niet over je zelf dat je goed kan rijden! Want er kan altijd iets beter (namelijk nog nooit iemand gezien die 100% heeft gehaald :Y) ) en al helemaal niet als je kort rijd aant ook wij kijken later terug en denken wat zijn we daar aan het doen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 19:22 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
Gewoon lekker door lessen! Kom je er vanzelf ;)
Paardrijden leer je door te doen, en als je dus sneller door wilt stromen moet je vaker rijden :)


Helaas, ik heb teveel beginnerslessen gezien waar je slechter van wordt.

Bijvoorbeeld niets zeggen over dat de beugels te kort zijn, leerling zit in stoelzit en af en toe wordt er een
...compleet onzinnige...
opmerking gemaakt zoals 'zachtjes gaan zitten' en 'handen laag' bij het lichtrijden - dingen die menselijkerwijs bijna onmogelijk zijn vanuit stoelzit....

Het heeft veel zin om te snappen wat je wel en niet moet "doen", nalaten en voelen.
En het heeft zin als je les krijgt van iemand die meer weet dan wat trucjes.

Mijn tip: centered riding.
Lees die 2 mooie boeken, zoek filmpjes etc op en probeer de oefeningen uit.


1. Beginners doen ook hun best.
2. Ik heb zelf ook in een beginnersles gezeten met kleine kinderen en dan zegt de instructrice/instructeur zulke dingen niet. Nu ik bij de oudere groep zit zegt mijn instructrice veel meer tegen ons dan bij de kleine kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 08:31 



 
Profiel   

Citaat
Beginners doen ook hun best.

Natuurlijk.
En dat vind ik krek zo akelig: instructeur "ziet niet" dat de beugels te kort zijn en draagt de ijverige beginner loodzware dingen op zoals '(bij lichtrijden) niet ploffen en handen laag'.
Hoe ijveriger je dit probeert (in stoelzit!) hoe meer je leert 'paardrijden moet half verkrampt'.

Je doet hartstikke je best maar je rijden wordt alleen maar slechter. |(

Om die reden ben ik het niet eens met de stelling 'dat je gewoon veel kilometers moet maken'.
Eerder kwaliteits kilometers...
(...en zie er maar achter te komen wat kwaliteit is en wat niet. Diploma's orun leiden niet op tot het geven van een goede beginnersles.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen