Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 00:27

Hoi ik heb een vraag , ik heb nu al een tijdje een verzorgpony ze is nu ongeveer een maand in nederland omdat ze getransporteerd is uit engeland , toen ze hier kwam was ze erg ondervoed doordat ze een veulen had gehad en daarna slecht te eten kreeg waardoor ze erg vermagerd was. Het gaat nu al een stuk beter met haar en ze is duidelijk al weer wat dikker aan het worden maar nu ga ik haar binnenkort waarscheinlijk overkopen van de gene van wie ze nu is maar mijn vraag is hoe kan ik haar het beste bijvoeren en nog aan laten komen? alle tips zijn welkom :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:57

Dat kost gewoon tijd.

Onbeperkt goed ruwvoer, liefst hooi aanbieden.

Tanden laten nakijken en mestonderzoek laten doen. Liefst bij een veearts die alsnog preventief wil ontwormen in deze situatie.

Lekker 24/7 laten rondlopen en moest je per se vanwege voerrondes willen voeren, doe dat dan met ruwvoer mix en een vitamine brokje.
Bewegen is echt belangrijk als ze opeens meer gaan eten

Ruwvoer mixen van bijv Hartog, Havens, Mijten, Pavo, Welk merk je makkelijk aan kan komen.

En vitamine brokje; Vitalbix, Marstall Force of Pavo Vital zijn in feite prima.

Verder even helemaal niks. Met goed ruwvoer komt de darmflora weer op gang en dat is belangrijkste. Ook voor weerstand etc. Als je er nu van alles in gaat gooien zoals muesli, brok of slobber lijkt ze op het oog op te knappen, maar van binnen gaat het niet goed. En het is echt weggegooid geld.

Het kost wel tijd, maar je zal zien dat je snel effect zal zien. Mits dus tanden goed zijn en beestje geen wormen heeft.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 01:26

Laat DA langskomen en goed keuren + onderzoeken of er een andere reden is voor het mager zijn dan veulen en te weinig eten.

Naast te weinig voer kan de oorzaak of het gevolg zijn : zand in de darmen, wormen, slechte gebit, maagzweren of ergens pijn hebben. Met enkel meer ruwvoer/ruwvoervervangers (= lichter verteerbaar en makkelijker te eten ivm gehakseld of als slobber te voeren) en vitamine brokje zal je een gezond paard wel weer op gewicht krijgen (mits je er genoeg van voert), maar weten of en wat er verder aan de hand is, is noodzakelijk.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:21

Niet zomaar van alles gaan bij voeren maar laat haar eerst checken door de dierenarts. Bloed af laten nemen om te zien of ze tekorten heeft en kijken of ze wormen heeft. Je dierenarts kan je adviseren over voer dat bij je pony past.

Verder vooral rustig opbouwen, anders heb je kans op koliek of hoefbevangenheid.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:56

capopjekop schreef:
Niet zomaar van alles gaan bij voeren maar laat haar eerst checken door de dierenarts. Bloed af laten nemen om te zien of ze tekorten heeft en kijken of ze wormen heeft. Je dierenarts kan je adviseren over voer dat bij je pony past.

Verder vooral rustig opbouwen, anders heb je kans op koliek of hoefbevangenheid.


Eens dat de pony nagekeken moet, maar voer advies zou ik toch niet aan de veearts vragen.

En vanaf het moment dat je de pony hebt, moet ze eten, dus hooi, hooi en hooi. Een ruwvoer mix en vitamine brokje is altijd prima.

Pas als ze nagekeken is en je ziet dat ze niet aankomt na een tijdje, kan je nog naar andere middelen kijken,

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:50

Waarom niet? Die weten over het algemeen wel welke stoffen je pony nodig heeft. Dan kun je aan de hand daarvan voer zoeken wat daar bij aan sluit. Mijn dierenarts heeft me goed op weg geholpen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:47

capopjekop schreef:
Waarom niet? Die weten over het algemeen wel welke stoffen je pony nodig heeft. Dan kun je aan de hand daarvan voer zoeken wat daar bij aan sluit. Mijn dierenarts heeft me goed op weg geholpen


Omdat voeding een heel klein deel van de opleiding is en ze daarna vaak weinig doen aan verdieping en ontwikkeling.
Heel veel veeartsen adviseren nog steeds commerciele voeders waarvan we inmiddels allang weten dat die juist belastend zijn voor het systeem.
Je krijgt misschien wel snel wat effect, maar de nadelen op lange termijn zijn steeds meer bekend.

De darmflora moet op de rit, ook na bijv wormen, lange tijd slecht gevoerd, veulen, maagproblemen etc. Dat krijg je alleen voor elkaar met voldoende goed ruwvoer en veel vrij bewegen wat darmen nodig hebben voor het verteren.

koffienodig
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:04

Je schrijft dat ze al langzaam weer aan het aankomen is. Weet je wat ze nu gevoerd krijgt? Als het goed gaat kun je natuurlijk hetzelfde blijven voeren wanneer je haar over koopt :)

Als je toch nog wat extra's wilt voeren: wat wij de paarden altijd geven om weer wat aan te komen (mits er geen ander medisch probleem is zoals wormen of tanden) is grasmix, dat heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt! Vooral handig als er geen optie tot onbeperkt ruwvoer is bij jullie op stal om wat voor reden dan ook, je kunt het gewoon voeren tijdens het poetsen of iets dergelijks.

L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:49

koffienodig schreef:
Je schrijft dat ze al langzaam weer aan het aankomen is. Weet je wat ze nu gevoerd krijgt? Als het goed gaat kun je natuurlijk hetzelfde blijven voeren wanneer je haar over koopt :)

Als je toch nog wat extra's wilt voeren: wat wij de paarden altijd geven om weer wat aan te komen (mits er geen ander medisch probleem is zoals wormen of tanden) is grasmix, dat heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt! Vooral handig als er geen optie tot onbeperkt ruwvoer is bij jullie op stal om wat voor reden dan ook, je kunt het gewoon voeren tijdens het poetsen of iets dergelijks.


ze krijgt onbeperkt hooi en verder staat ze (als ze op de wei staat) op een wei met iets hoger gras , ook krijgt ze soort van muesli met een grasmix en maismeel waar uiteindelijk water bij gaat en alles tot een papje geroerd word en ruwvoer ze is vergeleken toen ze net hier was al aanzienlijk wat aangekomen en het gaat nu ook de goede kant op met haar maar ik ben toch nog wel aan het opletten of het goed blijft gaan

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:39

Dan ben je op zich al goed bezig want ik denk dat een goede wei niet te vervangen is als je paard dikker moet worden. En onbeperkt hooi is ook altijd goed. Ik heb mijn paard uit Engeland wel meteen door een goede tandarts/dierenarts laten nakijken en ontwormd. Ik zou zelf de muesli vervangen door een vitaminebrok, vitalbix daily complete bijv. Zodat hij met weinig brok toch al zijn vitaminen krijgt. En het maismeel zou ik vervangen voor bietenpulp, krijg je ze ook dik mee en is beter voor de darmen. En evt. wat lijnzaadolie, van olie worden ze ook dikker, geeft ook energie en ze gaan er mooi van blinken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:18

Dat wat Mariljo zegt. Maismeel zou ik vervangen en ook muesli kan belastend zijn. Dan lijken ze even aan te komen, maar het heeft weer nadelen en kan zwaar zijn voor de organen die al te lijden hebben.

L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 13:24

superpony schreef:
Dat wat Mariljo zegt. Maismeel zou ik vervangen en ook muesli kan belastend zijn. Dan lijken ze even aan te komen, maar het heeft weer nadelen en kan zwaar zijn voor de organen die al te lijden hebben.


waar zou ik de muesli voor kunnen vervangen?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:44

L1selottel schreef:
superpony schreef:
Dat wat Mariljo zegt. Maismeel zou ik vervangen en ook muesli kan belastend zijn. Dan lijken ze even aan te komen, maar het heeft weer nadelen en kan zwaar zijn voor de organen die al te lijden hebben.


waar zou ik de muesli voor kunnen vervangen?

Ik zou de muesli vervangen door vitalbix daily complete. Wel wat duurder waarschijnlijk maar je hoeft er ook maar weinig van te voeren. En bijna geen suiker en zetmeel.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:46

Wat is het voor pony, ras grootte??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:37

Wat al werd gezegd een paar keer; Een vitamine brok zoals; pavo vital, Marstall Force of de Daily Complete van Vitalbix. Dat door de grasmix.
En in plaats van de maismeel de bietenpulp zoals speedibeet. Dat weekt snel.

Verder laten nakijken en het de tijd geven. Dit gaat niet in 1 dag of 1 week. Zelfs als ze aan de buitenkant er mooier uit zien, gebeurt er van binnen nog heel veel.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Tips voor het bijvoeren van een ondervoedde pony gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:29

Ik voer de gewone bietenpulp, is een stuk goedkoper. Maar die laat ik idd wel een nacht weken, 1 voerschep op een 10 liter emmer water ongeveer, scheelt ooit een beetje per merk.

L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 19:15

bigone schreef:
Wat is het voor pony, ras grootte??


het is een tinker van ongeveer 1.32 (ze word binnenkort officieel gemeten)