F5 proef te zwaar?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

F5 proef te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:59

Hey, ik heb een nieuwe volg topic waarin ik me super goed voorbereid voor mijn eerste wedstrijd! Maar nu is mijn vraag is deze proef te zwaar voor een eerste x wedstrijd? Want toen ik me inschreef had ik geen idee welke ik moest doen en een vriend zei dat ik het wel aan kon dus uhh oke die dan maar. Ik kijk dus die proef en leer hem een beetje, maar is die best wel ingewikkeld :')


*aub geen haat of wat hardere opmerkingen*

Topic: [YRT] Voor het eerst een wedstrijd! ((: *volg*

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:02

Of het zwaar is of niet is voor iedereen weer anders. Wordt dit je eerste wedstrijd? En wat kan je allemaal al? Als je bijvoorbeeld nog wat moeite met galop hebt zou ik bijvoorbeeld met een lager niveau beginnen. Dit is voornamelijk zodat je zelfvertrouwen kan opbouwen. Je zit nu al af te vragen of het te zwaar is en dan ben ik bang dat het voor jou een stapje te veel kan zijn op het moment. Dan kan je beter iets makkelijker beginnen. Overleg anders ook even met je instructeur :)
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 24-07-19 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:02

Die proef is redelijk makkelijk. Maar degene die het best kan beoordelen of het voor jou de juiste proef is om bij te beginnen, is je lesgever. Dus advies vragen aan je lesgever en het komt vast wel goed! +:)+

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:04

Wat leuk dat je een eerste wedstrijd gaat doen.
Wat zegt je instructrice? Die kan je het beste adviseren welke proef bij jouw niveau past.
Je kunt ook bekijken welke onderdelen geraagd worden en dan bedenken of je die regelmatig gedaan hebt in je lessen en of ze dan goed gaan. Als dat zo is, dan past het waarschijnlijk wel. Hoewel een volte in de F1 waarschijnlijk wel iets anders beoordeeld wordt dan in de F5, terwijl het op papier dezelfde oefening is.
Misschien kun je het niveau nog aanpassen als je denkt dat het toch niet past, dus bijvoorbeeld een F3 proef rijden.

Veel plezier in ieder geval!

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: F5 proef te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:05

Inderdaad, je kan dit het beste overleggen met je instructeur/instructrice.
Veel plezier!

Anoniem

Re: F5 proef te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:14

Mijn rijden is best wel goed, net iets beter dan die ene vriend. Alleen vind ik de halve voltes en galop aanspringen wel moeilijk en de slangenvolte. Mijn draf is goed maar galop is iets lastiger maar dat gaat beter. Nu ik de proef helemaal door kijk ziet hij er best makkelijk uit, op paard lijkt het me lastig tbh denk eerder dat het de zenuwen zijn dan dat het te zwaar is

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:46

Het klinkt misschien een beetje gek maar je kunt de proef eens "proeflopen". Dus zet ergens een kleine bak uit en ga te voet de proef eens lopen. Desnoods een paar keer. Je hebt dan meer overzicht welke oefeningen achter elkaar komen en wordt er dan tijdens de proef niet zo door overvallen. Dan blijft er meer ruimte om je te concentreren op je paard en dingen als aanspringen in galop enzo.

Veel succes gewenst!

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: F5 proef te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:59

Het je de onderdelen al eens geoefend op het paard?
In de les bijvoorbeeld?

Soms moet je ook even aftasten, als ik ooit een nieuwe proef moet rijden, moet ik ook eerst de lijnen thuis doorrijden om te weten waar ik in de proef op moet letten, of hoe goed we het eigenlijk kunnen.

en het is geen schande he, om fouten te maken in een proef? Als de halve volte niet goed lukt en je daar een minder punt voor krijgt maar de andere onderdelen gaan juist super goed, kan je nog een goede score rijden.


En vergeet niet te genieten he, wedstrijd rijden is super spannend maar ook super leuk!!