Mag je een paard in een garage houden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Mag je een paard in een garage houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:35

Is vandaag een stuk over gepubliceerd (over de wei) over de garage's wordt niet gerept.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mag je een paard in een garage houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:59

Er zijn garages zo groot en luxe, die zijn echt beter dam mening stal. Maar je moet kunnen ventileren.

Ik zie dan liever een goede garage dan al die container stallen. Daar hebben onze paarden 2x in gestaan en echt, dat nooit meer.......vreselijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:00

Als de ‘garage’ ongeveer is als het schuurtje uit de foto, dan kan het niet, nee.
Dat is bijlange na niet stevig genoeg! Dit is een veredeld tuinhuis/opbergschuurtje. Een beetje paard sloopt zo’n schuurtje in no-time of vreet zich er een weg doorheen.
Je kunt een paard, hoe braaf ook, niet houden in een schuur gemaakt van tuinhuisplankjes.
Edit: en een raam in dan ook nog gevaarlijk. Zitten ze zo doorheen, tenzij er tralies voor zitten.
Het antwoord is dus : nee, dat kan niet. Koop dan direct twee deftige boxen ipv zo’n opbergschuurtje. Die zijn tenminste gemaakt om een paard in te houden.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:12

Als jou ouders ervaring hebben met paarden denk en hoop ik dat zij zelf de inschatting kunnen maken of het diervriendelijk is. Of het wettelijk mag zou ik gewoon de gemeente even bellen.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:16

Naja, ik ken wel iemand die het doet. Een fokker zelfs...................Als haar merries hoogdrachtig zijn, zet ze ze in haar garage of in haar achtertuin.

Of het mag of niet weet ik niet, maar zelf vind ik een garage niet geschikt.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:25

Onali schreef:
JasmijnJoy schreef:
Wat een nare reacties.

TS vraagt niet om tips over eventuele stalling. Pensionstal/manege kan wellicht te duur zijn. Paarden mogen snachts niet op de weide blijven van de verhuurder. Dus TS zoekt een oplossing en daar is niks mis mee.


Newsflash, paarden houden is duur.

JasmijnJoy schreef:
Volgens mij hebben we allemaal wel nagedacht vroeger over de paarden in de schuur of tuin te houden. :')


Nope.
Ik ben gezegend met hersenen.


:')


Hebben die hersenen ook nog een afdeling empathisch vermogen? tsjonge tsjonge wat een subtiliteit weer.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:28

Oh my god, wat een domme en betweterige reacties weer van veel bokkers zeg, het zijn ook altijd dezelfde :=

10x10 is echt heel groot, dat is veel groter dan de gemiddelde stal waar een paard snachts in staat, dus daarover kun je gewoon niet mekkeren.
Verder geeft TS aan dat er ventilatie is en een groot raam wat open kan, haar ouders en TS zullen zelf ook wel bedenken dat ze er vast het een en ander aan moeten doen om het een geschikte stal te laten zijn.

Iemand die ik ken en hier ook al in het topic had gereageerd had voor de bevalling van haar paard in de garage/het achterhuis een tijdelijke stal gemaakt. Ging hartstikke goed! Méér dan genoeg ruimte en licht en lucht en alles.

Of het ook daadwerkelijk mag weet ik zo niet, misschien kun je de gemeente waar de garage/schuur staat even bellen?
Ik ken ook de precieze locatie niet, maar als de wei 200 meter lopen is en vlak bij een manege, zal het vast niet midden in een woonwijk liggen lijkt me?

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:34

Azmay schreef:
[***] schreef:
[ [url=m/dKqPEa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is toch nooit 10x10?
9x3 lijkt me al optimistisch :o


Was voorbeeldplaatje, heeft TS keurig vermeld bij de foto. Lezen??

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:36

sevke schreef:
Als de ‘garage’ ongeveer is als het schuurtje uit de foto, dan kan het niet, nee.
Dat is bijlange na niet stevig genoeg! Dit is een veredeld tuinhuis/opbergschuurtje. Een beetje paard sloopt zo’n schuurtje in no-time of vreet zich er een weg doorheen.
Je kunt een paard, hoe braaf ook, niet houden in een schuur gemaakt van tuinhuisplankjes.
Edit: en een raam in dan ook nog gevaarlijk. Zitten ze zo doorheen, tenzij er tralies voor zitten.
Het antwoord is dus : nee, dat kan niet. Koop dan direct twee deftige boxen ipv zo’n opbergschuurtje. Die zijn tenminste gemaakt om een paard in te houden.


Goed lezen voortaan, bij de foto die TS heeft geplaatst vermeld ze dat het een voorbeeldplaatje is. Dus ontspan ,komt vast wel goed.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:42

Vroeger had ik een vriendin die had haar pony in de garage thuis staan, in een woonwijk... beest had een grotere stal als menig paard wat op een pensionstal gestald staat, zie niet in waarom een paard blijkbaar wel in een schuurtje in een stal kan staan, of in een container gehuisvest kan worden en een garage ineens een no go is.

Wat ik wel echt zielig vond was een ander paard die swinters in zo'n fietsen schuurtje stond en zo krap dat ze achteruit lopend in die stal gezet moest worden , nou ja stal...stand meer en zo hele winters alleen stond, maar een box of boxen in een garage, is toch echt als boxen in een schuurtje...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:49

[***] schreef:
Mag je een paard houden in een garage?

Al veel antwoorden, veel discussie en zo, maar echt antwoord kan niemand je op deze vraag geven, zonder de exacte situatie te kennen, lijkt mij.
Enige die je kan helpen, is de gemeente waar die garage staat.

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, uit nieuwsgierigheid, maar zie helaas nergens een echte foto van de gebouw waar het over gaat, of de omgeving waar het staat.
Ik heb begrepen dat hij in Brabant op een bedrijventerrein staat, naast een weiland wat je nu al huurt en waar je paarden, tinker en fries, op dit moment 24/7 staan.
Klopt dat?

Ik woon zelf in Brabant en ken tig voorbeelden, ook in mijn paardenvriendenkring, waar paarden inderdaad in de nacht op een bedrijventerrein staan. Eentje heeft zijn paard er zelfs als soort van bewaking rondlopen :)
Ik zeg dus niet, dat het niet kan. Hier zie je beslist wel meer gekke dingen.
Mijn eigen pony's (oké wel 2 shetlanders), staan in de achtertuin van mijn ouders in een zelfgebouw soort van open tuinhuis, waar achterin plek is voor een paar pakjes hooi.

Dat klinkt ook bekrompen, alleen is die achtertuin 3000 m2 en heb ik nog een stukje van 7000 m2 waar ik ze met toestemming van de eigenaar van die grond, aan de hand mag laten grazen, mijn mest kwijt kan en mag trainen met de wagen. :+

Dusss ... ik ga niet zeggen dat het niet kan.

Maar wat ik wel kan zeggen uit ervaring, is dat het niet altijd even ideaal is.
Ik moet met die 2 shetlanders al eens per maand met de aanhanger op stap om hooi te halen. Ik kan maar een deel van de mest kwijt, ander deel is vaak geleur, van waar laat ik het. Ik heb geen vaste waterleiding daar, dus moet altijd met emmers slepen, wat zeker met dit weer, nog een aardige klus is.
Enz. enz.
Dus denk na voordat je twee paarden ergens stalt, wat niet echt in eerste instantie geschikt is om paarden te stallen. Maar vraag in ieder geval na bij de gemeente, want als zij 'nee' zeggen, houdt het gewoon al direct op.