Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ben ik al klaar voor een eigen pony?

 
Profiel   

Hoi ik ben Anouk,
Ik ben 13 jaar en ik rijd nu ongeveer 2,5 jaar paard, ik rijd 1 keer in de week les of we maken met een paar mensen een buitenrit en 1 keer in de week rijd ik vrij in de bak (op verschillende paarden) ik heb ook een verzorgshetlander waar ik iedere dag naartoe ga, ik heb haar alles zelf geleerd (longeren, trucjes enz.) (ik rijd trouwens niet op haar). Ik rijd ook weleens bij mensen met een eigen paard. Maar ik zou het allerliefst een eigen pony willen hebben (een D/E pony). Ik wil vooral recreatief rijden en lekker op bosritten gaan. Ik zou mijn pony op een pension zetten want daar hebben mensen veel ervaring met paarden en kan ik hulp vragen. Ik wil natuurlijk ook les nemen voor het rijden en misschien ook voor grondwerk. Mijn ouders en familie hebben helemaal geen ervaring met paarden maar mijn ouders zijn wel bereid het paard te betalen. Ook kennen mijn ouders veel mensen die mij zouden kunnen helpen. De tijd voor mijn paard heb ik ook zeker. Ik was benieuwd naar jullie mening hierover?


Laatst bijgewerkt door Anoukdhgt8 op 01-08-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 20:51 



 
Profiel   

Je denkt er zeer zeker goed over na, dat je familie niks van paarden af weet is een imo een minpunt, zij zijn toch de eersten waar je naar toe gaat als je ergens tegenaan loopt, ook kunnen zij wel eens dingen roepen die niet kloppen en dan is het als 13 jarige best moeilijk om te daar tegenin te gaan. Anderhalf jaar rijervaring is ook nog niet erg lang. Ik zou als ik jou was nog even wachten, je goed inlezen en nog zoveel mogenlijk rijervaring opdoen (kijk bijv naar een verzorgpony waar je wel op kan rijden) voordat je aan een eigen pony gaat denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:01 



 
Profiel   

Nu heb je nog tijd en steun van je ouders. Dit kán allemaal veranderen.. Wat zijn je ambities? Weten je ouders ook iets van paarden en hoeveel het kan gaan kosten als je pech hebt en hij/zij ziek wordt? Ik ben niet zo'n negatieve denker maar wel realistisch. Dus wil je dit, moet je echt alles tot op de bodem uitzoeken. Kosten, tijd (dus ook bedenken waar het paard dan gaat staan en hoe ver dat voor jou fietsen is e.d.) en nog allemaal "kleine" dingen: wat doe je als het regent, je teveel huiswerk hebt, de pony ziek wordt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:02 



 
Profiel   

http://www.ponylease.nl/ is zoiets niet iets voor je? Kan je nog wat meer ervaring opdoen en evt na een leaseperiode overgaan tot koop

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:24 



 
Profiel   

Naast dat ik het ermee eens ben dat je niet moet vergeten hoeveel tijd zoiets kan kosten, en dat je ook als je géén zin hebt heen moet, vind ik wel dat je er goed over nadenkt. Slim om je paard op een stalling te zetten met anderen en dat je les blijft nemen. Ik zou het doen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:31 



 
Profiel   

Je denkt goed na, je ouders ook? Want een pony is een ding , stallingskosten , hoefsmid, uitrusting , enten, ontwormen dan komt er nog een heleboel geld bovenop . Wanneer ze dat weten en akkoord zijn dan kan je zoektocht beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:31 



 
Profiel   

bigone schreef
Je denkt goed na, je ouders ook? Want een pony is een ding , stallingskosten , hoefsmid, uitrusting , enten, ontwormen dan komt er nog een heleboel geld bovenop . Wanneer ze dat weten en akkoord zijn dan kan je zoektocht beginnen.

Ik weet inderdaad hoeveel geld en tijd een pony kost en mijn ouders ook maar zij willen mijn pony betalen en staan volledig achter mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:34 



 
Profiel   

Willeke_ schreef
http://www.ponylease.nl/ is zoiets niet iets voor je? Kan je nog wat meer ervaring opdoen en evt na een leaseperiode overgaan tot koop

Ik heb deze site ook al een keer voorbij zien komen en het lijkt mij echt heel leuk maar helaas kan het niet door de afstand

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:37 



 
Profiel   

Anoukdhgt8 schreef
bigone schreef
Je denkt goed na, je ouders ook? Want een pony is een ding , stallingskosten , hoefsmid, uitrusting , enten, ontwormen dan komt er nog een heleboel geld bovenop . Wanneer ze dat weten en akkoord zijn dan kan je zoektocht beginnen.

Ik weet inderdaad hoeveel geld en tijd een pony kost en mijn ouders ook maar zij willen mijn pony betalen en staan volledig achter mij

Heb je al een begroting gemaakt??

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 21:45 



 
Profiel   

Bigone, kind is 13, laat haar ouders dat lekker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:57 



 
Profiel   

Je denkt er goed over na TS. Goedzo.

Als je ouders er ook achter staan zeg ik doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 10:05 



 
Profiel   

Natuurlijk doen als het mag van je ouders! Leuk toch.Maar kijk wel heel goed uit bij de aankoop,want helaas is er bij de paardenhandel veel kaf onder het koren en word je gauw opgelicht.Kun je je lievelingspaard van de manege niet kopen?Dan zou je tenminste weten wat je krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 10:35 



 
Profiel   

Je verhaal lijkt heel erg op dat van mij toen ik jou leeftijd had. Ook mijn ouders wisten er weinig tot niks vanaf, maar wel hadden wel kennissen die ervaring hadden met hem kopen van een paard. Ik wilde ook super graag een eigen paard en reed al meerdere jaren paarden voor andere mensen bij. Het was heel veel twijfelen voor mijn ouders maar uiteindelijk hebben mijn ouders besloten dat het beter was als we het niet deden en oh wat ben ik blij dat ze die beslissing hebben gemaakt. Achteraf had ik het zwaar onderschat en nu ik 16 ben, ben ik helemaal gestopt met paardrijden en geloof me ik was altijd degene die zei dat ik nooit zou stoppen. Maar je veranderd zo erg en ook de tijd die je over houd als je naar de middelbare school gaat valt vies tegen en toen ik ook nog een vriendje kreeg verdween mijn interesse voor paarden als sneeuw voor de zon. Dit betekend natuurlijk voor jou niet dat dit bij jou ook gebeurd, maar eigenlijk zou ik er een tijdje mee wachten en zorgen dat je alles realistisch uitdenkt. Ook zou ik als ik jou was samen met je ouders een kostenplan maken, overleggen wie het onderhoud gaat betalen en goed uitzoeken hoe ver het naar stal is. Nogmaals als je het goed uitzoekt denk ik dat je er echt wel klaar voor bent, maar probeer ook gewoon realistisch naar de toekomst te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 02:49 



 
Profiel   

anjali schreef
Natuurlijk doen als het mag van je ouders! Leuk toch.Maar kijk wel heel goed uit bij de aankoop,want helaas is er bij de paardenhandel veel kaf onder het koren en word je gauw opgelicht.Kun je je lievelingspaard van de manege niet kopen?Dan zou je tenminste weten wat je krijgt.


Ik zou juist geen manegepaard overkopen, denk niet dat dat helemaal geschikt is als ts haar eerste paardje. Meestal is dat namelijk wel een aardige projectje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 02:53 



 
Profiel   

Hou er rekening mee dat je nu aan het begin van je middelbare schoolperiode staat. School kan je in de toekomst heel veel tijd kosten. En als je een vervolgopleiding gaat doen heb je vaak nog minder tijd, of je moet op kamers etc. Hou hier wel rekening mee.
Als je het toch doet, neem dan bij aanschaf niet alleen je ouders mee, maar ook iemand die echt verstand heeft van paarden. Laat je paardje ook zeker keuren! Dit kan veel ellende besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 06:20 



 
Profiel   

Ik kreeg mijn eigen pony (die heel erg ziek en vermagerd was) op mijn 15e. Ik had wel iets meer rijervaring maar verder wist ik waarschijnlijk net zo “weinig” als jij en heb ik ook zeker heel veel fouten gemaakt (ijzers eraf gehaald terwijl dat niet ging, voer verkeerd klaargemaakt) maar daar heb ik wel van geleerd. Ik had namelijk ook ouders die mee wilden betalen maar niets van paarden afwisten. Zo kreeg mijn pony narcolepsie (zal je denk ik even moeten googlen) en dachten we in eerste instantie dat het tia’s waren. Verhuisd naar een plek met meer ruimte (niet meer op stal) en het ging weer goed met hem. Tia’s kon ik toevallig afschrijven omdat mijn vader huisarts is (die kan meedenken) en het gewoon echt geen tia’s waren. Mijn stalgenoten waren hier niet meegekomen. Als ik hen blind had geloofd was mijn pony er toen al misschien niet meer. Zo ook zag mijn (toen net begonnen) dierenarts een oud, genezen scheurtje in mijn pony’s been op de foto die ze niet kon plaatsen en werd er direct geroepen dat ie gebroken was door onwetenden van stal. Daardoor ben ik voor 1000en euro’s met mijn pony naar de kliniek gegaan voor verder onderzoek, terwijl het eigenlijk logisch was: mijn pony liep 100% rad, waarom zou hij een gebroken been hebben? Niets aan de hand dus.. Fijn om te horen natuurlijk, maar als dat nu had gehoord(ik ben nu 23) had ik dat zelf wel kunnen invullen en had ik me niet zo rot gevoeld.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je ouders het geld regelen en jij hebt tijd en zin om er iedere dag naartoe te gaan, je op zo’n jonge leeftijd toch echt wel sterk in je schoenen moet staan voor een eigen pony. Er zijn in de paardenwereld veel mensen die meedenken en je helpen maar het zou fijn zijn als je een oudere vriendin of familie had met verstand die met je mee kan denken in zulke situaties. Want op je 13e zulke grote beslissingen maken is pittig. Ook als het op een stal niet leuk is, of wanneer je je mond open moet trekken over iets anders (het voer van je pony, stal niet goed opgestrooid.. noem het maar op!).. Dat is wat ik jou wil meegeven! Ik vond dat echt heel lastig. Dan kan je soms maar beter een verzorgpony hebben haha. Verder klinkt het alsof je het goed hebt uitgedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:14 



 
Profiel   

Doen! Je krijgt nooit meer zoveel tijd voor een pony als nu.
School en studie (en thuiswonen) kost veel minder tijd dan 40 uur werken per week en je huishouden doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:19 



 
Profiel   

Lekker doen ik had precies de zelfde situatie.
Ik had een hele leuke stal eigenaar die ons onder de hoede nam en inmiddels 15 jaar verder heb ik mijn pony nog steeds

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:24 



 
Profiel   

Anoukdhgt8 schreef
Hoi ik ben Anouk,
Ik ben 13 jaar en ik rijd nu ongeveer 2,5 jaar paard, ik rijd 1 keer in de week les of we maken met een paar mensen een buitenrit en 1 keer in de week rijd ik vrij in de bak (op verschillende paarden) ik heb ook een verzorgshetlander waar ik iedere dag naartoe ga, ik heb haar alles zelf geleerd (longeren, trucjes enz.) (ik rijd trouwens niet op haar). Ik rijd ook weleens bij mensen met een eigen paard. Maar ik zou het allerliefst een eigen pony willen hebben (een D/E pony). Ik wil vooral recreatief rijden en lekker op bosritten gaan. Ik zou mijn pony op een pension zetten want daar hebben mensen veel ervaring met paarden en kan ik hulp vragen. Ik wil natuurlijk ook les nemen voor het rijden en misschien ook voor grondwerk. Mijn ouders en familie hebben helemaal geen ervaring met paarden maar mijn ouders zijn wel bereid het paard te betalen. Ook kennen mijn ouders veel mensen die mij zouden kunnen helpen. De tijd voor mijn paard heb ik ook zeker. Ik was benieuwd naar jullie mening hierover?


Bij ons staan altijd wel jonge meiden die een wereldtijd met hun pony hebben, dus ik vind het gesip hier weer spijkers op laag water zoeken.

Vraag of je juf van de manege mee gaat kijken, zij kent jou, en kan inschatten of een pony iets voor je is.
Het is fijn dat je ouders mensen kennen die je kunnen helpen.
Probeer af te spreken dat je als basis 1 persoon hebt met wie je problemen kunt bespreken en dat als jullie er samen niet uitkomen, de hulp van iemand anders wordt ingeroepen.

In welke prijsklasse je pony mag vallen weet ik niet maar een medische keuring is altijd een goed idee.

Veel succes en plezier!
Bij ons staan altijd wel jonge meiden die een wereldtijd met hun pony hebben, dus ik vind het gesip hier weer spijkers op laag water zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:33 



 
Profiel   

niemand is klaar voor een eigen paard, de hoeveelheid keuzes over hoe je je pony gaat houden, wel gedrag tollereer je van hem/haar en wat niet ect. kun je alleen leren maken als je een paard hebt. ik maak nu keuzes ook anders als 10 jaar geleden toen mijn pony kwam, of 4 jaar geleden toen mijn paard kwam. al doende leert men, en als je (zeker in het begin) een lijn hebt die je kan volgen en de financiele stabiliteit is er zou ik er lekker voor gaan.

ik raad je als je al 13 bent wel aan om een (grote) E pony te kopen, in ieder geval eentje waar je niet zomaar uit groeit. bedenk ook, met een paard/pony ga je nooit een 'normale' studententijd hebben, en hoewel dat nu allemaal ver weg lijkt, gaat dat best snel.
een goede pony is geleend geld, maar koop een pony waar je als je het als je 20 bent nog steeds leuk vind nog op kan rijden, en zo niet kan verkopen als je 16/17 bent. niet als een aanval bedoelt, maar heel veel meiden haken toch rond die leeftijd af, en dan is het fijn als de pony een ander meisje kan leren rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:34 



 
Profiel   

Ik was 14 toen ik mijn eigen pony kreeg, had toen 7 jaar "ervaring", had een bijbaantje op een stal en reed af en toe een pony in. Vond mezelf dus ook best wel wat :+ . Mijn ouders hadden geen verstand van paarden. De zoektocht hebben we zelf gedaan, die was dus gebaseerd op wat mijn moeder er leuk uit vond zien en waar 14 jarige ik een goed gevoel bij had. Hoef niet te zeggen dat we met een jonge Arabische volbloed thuis kwamen, die achteraf afgekeurd was op 2 benen (wij hadden natuurlijk niet laten keuren). Een jaar lang met buikpijn dagelijks naar stal omdat het zo spannend/eng was onder het zadel. Verder veel verdriet gehad om alle blessures die ik maar niet kon verklaren.

Goed voorbeeldje van hoe het niet moet dus ;) . Maar wel leren doorzetten, me leren verdiepen in het wezen paard, hun gezondheid en welzijn. Daarnaast was het op al zijn problemen ook gewoon een pony met een hart van goud.

Maar maak dus niet dezelfde fout: neem iemand mee die verstand heeft van paarden en inzicht heeft in wat jij nodig hebt in een paard. Laat het beestje keuren bij de dierenarts.
Geef hem een huis waar hij ook gelukkig is in de uren die hij er zonder jou is (Dus voldoende uren buiten, contact met soortgenoten en voldoende toegang tot hooi).
En neem inderdaad les, na een paar weken zal je even een hobbel krijgen en dan is ondersteuning wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:50 



 
Profiel   

Ik had ook jou leeftijd en ik wou met alle geweld een pony. In tegenstelling tot jouw ouders, stonden mijn ouders er niet achter. Mijn ouders zeiden altijd. Je bent nog jong en je hebt nog geen verantwoordelijkheid. Je hebt school en straks krijg je een vriendje en dan is het paard niet meer interessant. Ik kreeg toen een bijrijdpony waar ik alles mee mocht en inderdaad op een gegeven moment had ik geen zin meer. Dit veranderde snel weer en ik bleef dromen. Mijn ouders zeiden altijd, als je een eigen baan hebt en het zelf kan betalen mag het. Toen heb ik stiekem een shetlander gekocht en gered van de slacht. Ze waren woest, want ze waren op vakantie. Beestje heb ik op een stal geplaatst en sinds me 18e heb ik laten zien dat ik het kon en sindsdien heb ik een paard. Een heel slecht voorbeeld maar ik zou nog wachten. Neem eerst een bijrijdpaard die je kan leasen en kijk dan over een paar jaar of je het nog steeds leuk vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:50 



 
Profiel   

Ikzelf was 11, en was toen verantwoordelijk genoeg volgens mijn moeder. Zij had er ook geen verstand van.

Als je ouders de kosten betalen jij bereid bent om lessen te nemen als je ergens bijv. tegen aanloopt, en hulp durft te vragen. Lekker doen! En 'perfect' moment komt er misschien wel nooit.
Het juiste paardje komt vanzelf wel op je pad. Ik had ook altijd een heel lijstje, maar kwam terug met een geheel ander paardje. Geroepen nooit shetlanders te willen en uiteindelijk 3 shetlandertjes gehad. Momenteel nog één. Dus als je voor een pony gaat kijken, stel bepaalde eisen en kijk welk diertje er op je pad komt. :j
*Moet er wel bijzeggen inderdaad dat ik nooit, maar dan ook nooit iemand boven mijn paarden zet. Maar dat weet mijn moeder ook. Ik weet niet hoe dat voor jou voelt, :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:02 



 
Profiel   

Het belangrijkste is voldoende geld hebben voor onderhoud en voor als het paard ziek wordt. Als jij en je ouders het huiswerk goed hebben gedaan en weten wat je gemiddeld kwijt kan zijn aan een paard en ze vinden dat geen probleem dan zou ik er voor gaan.

Je hebt nog niet veel ervaring maar dat hoeft geen probleem te zijn als je mensen met kennis om je heen hebt. En je kunt zelf veel lezen over de behoeftes van een paard om een inschatting te kunnen maken of advies van mensen de juiste is voor jou en je paard.

Ik was zelf 10 toen ik mijn pony kreeg. Zij was een half jaar oud. Ik reed zelf op de manege en had een verzorgpony waar ik door weer en wind naar toe ging. Ik heb aldoende veel geleerd en goed geluisterd naar mensen met veel kennis en ervaring. Niet alles ging in een keer goed, maar het was echt heel leerzaam.

Op de middelbare school had ik bergen met tijd. Tenzij het toetsweek was. Later met studeren en baantjes werd het wel een uitdaging om alles goed te plannen maar ik heb mijn pony's bij mijn ouders lopen. Op een pensionstal kun je desnoods zorg inkopen/regelen als je eens te druk bent

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:33 



 

Wat denk je er goed over na! :) Dat is al stap 1 naar op correcte wijze een pony houden.

Bij ons op stal staan veel kinderen van jouw leeftijd met eigen pony's, en ouders die er geen verstand van hadden. Ook bij ons is het volpensioen en is er hulp; de ouders hebben snel geleerd hoe en wat (en kind ook).


Heel belangrijk advies: koop niet zomaar een paard, maar laat hem altijd keuren door een onafhankelijke arts. Zodat je weet of hij gezond is en geen verborgen gebreken heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen