Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 16 [ 398 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manege pony overkopen

 
Profiel   

Veel zure manegepony's knappen idd op als ze een vast baasje krijgen, met lekker veel weidegang en rust. Een passend zadel lijkt me dan ook iets om aan te denken, want dat is bijna altijd het probleem bij manege pony's is mijn ervaring. Ik zou er niet veel bezwaren tegen hebben, mits je er de juiste begeleiding bij krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:28 



 
Profiel   

Ik vind het een beetje sneu om te lezen dat dat meisje in een half verhoor terecht komt, al die vragen.. Als ze zo'n pony wil, wie zijn wij als lezers dan om daarover te oordelen :+

Heb geen enkel idee wat de huidige eigenaresse voor de pony vraagt, maar hoop dat het fijn voor je uit pakt! Zou wel iemand meenemen die er gegarandeerd verstand van heeft om met je mee te kijken, helpen besluiten en onderhandelen over de prijs als de situatie en de pony bekeken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:31 



 
Profiel   

[ img ]
Hier is een foto van Shelby en ik :) Ik weet niet of je de foto goed kunt zien. Mijn houding is niet heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:33 



 
Profiel   

Waarschijnlijk wilde ts een prijsindicatie krijgen van Bokt voor deze pony.Maar dat is moeilijk,want een paard is waard wat de gek er voor geeft. Als de manegeeigenaar wel van deze pony af zou willen,dan zul je niet veel hoeven te betalen.Aan de andere kant,als hij zelf dan een vervangende pony moet kopen voor de lessen,dan kan het iets duurder worden omdat de prijzen momenteel nogal hoog liggen.Kijk zelf maar eens op Boktmarkt of op Marktplaats ,wat de vraagprijzen voor vergelijkbare ponies zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:37 



 
Profiel   

Wat een leuke pony,ik denk dat je al gauw aan een 1500 euro moet denken.Maar helaas slaan manege eigenaren vaak graag geld uit mensen die graag een pony willen.Ik heb zo als kind ook een pony moeten laten staan.Dier wat door weinig mensen te rijden was,ik riskeerde mijn nek er op ,en toen ik mijn ouders zo gek had om de pony te kopen,wilde hij de hoofdprijs er voor.Helaas voor mij en de pony stonken mijn ouders daar niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:38 



 
Profiel   

DaimysHorses schreef
[ [url=m/xYnLJA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is een foto van Shelby en ik :) Ik weet niet of je de foto goed kunt zien. Mijn houding is niet heel goed.

Ik vind het een leuk paardje.Grappig hoofdje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:38 



 
Profiel   

Ik heb hier ook een manege pony van 15 jaar gekocht. Enorme heethoofd, ongeduldig, nerveus, scheef in het lijf, liep niet helemaal rad onder het zadel, ongelukkig. Klinische keuring was dan wel weer uitmuntend positief.

Ik heb haar inmiddels een jaar en merk nu pas dat ze wat begint te aarden. Was ze het waard? Zeker! Gaat er veel tijd en geld inzitten? Zeker!

Houd er ook rekening mee dat een manege pony vaak niet correct bereden is en dat er ook niet overal maatwerk zadels beschikbaar zijn. Houd er dus rekening mee dat er enige sporen van artrose zijn, dat ze vaak erg scheef zijn en dat het een enorm lang traject is om ze ‘goed’ te krijgen. Dit vergt veel kennis en kunde vanuit jou maar ook vanuit je omgeving.

Ik volg speciale lessen met mijn ex manege pony, laat haar vier keer per jaar behandelen door de chiropractor vanwege haar scheefheid en artrose, heb haar röntgenologisch na laten kijken ivm het vermoede van artrose, krijgt speciale supplementen, maatwerkzadel, grondwerk lessen en ga zo maar even door. Ik ben hier zeker al meer dan 3000 euro kwijt aan medische kosten binnen een jaar tijd.. en dat exclusief de aanschaf prijs :+

Zo’n project klinkt leuk.... maar weet waar je aan begint. Maar.. de liefde die je er voor terug krijgt is goud waard. Beste project ooit. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:40 



 
Profiel   

Het kopen van een paard is altijd een risico.Ts kent deze pony al,dat maakt het risico veel kleiner. daarbij zegt ze ook dat ze de pony niet primair voor het rijden wil, maar omdat ze aan het dier gehecht is.Dat is toch een mooi uitgangspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:52 



 
Profiel   

Ik wilde ooit ook een manegepony kopen overigens. Dit was wel een brave pony. Zeer waarschijnlijk wel al ouder als 15 jaar en de manege eigenaar wilde daar toen 5000 gulden voor. Tja niet gedaan... in het half jaar daarna werd hij regelmatig kreupel en ging hij met pensioen op een weitje verderop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:57 



 
Profiel   

anjali schreef
Het kopen van een paard is altijd een risico.Ts kent deze pony al,dat maakt het risico veel kleiner. daarbij zegt ze ook dat ze de pony niet primair voor het rijden wil, maar omdat ze aan het dier gehecht is.Dat is toch een mooi uitgangspunt.


TS is 13, dan heb je over het algemeen nog geen flauw idee wat je wilt en kun je qua hersenontwikkeling ook helemaal niet overzien welke gevolgen een keuze heeft.

De reden waarom ze juist deze pony graag wil is nogal emotioneel, en dat lijkt me nooit een goede basis om te besluiten zoveel geld te gaan uitgeven. Daar moet goed over nagedacht worden.
En ‘niet zonder deze pony kunnen’ hoort ook bij de leeftijd. Natuurlijk kan je wel zonder deze pony. Een huisdier/pony is een luxe goed, je gaat niet dood als niet precies deze pony niet van jou is.
Een beetje rationeel moet je wel blijven als je zoiets groots en duurs gaat aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:59 



 
Profiel   

Nou ik vind het moedig om zo'n dier een huis te bieden. Blijkbaar is de manege niet geschikt en heeft ze meer zorg nodig dan de manege biedt.

Waarom een hond kopen om te wandelen? Met een pony kan dat net zo goed. Wie weet knapt ze met de juiste zorg wel weer op en is ze wel leuk te rijden.

Dus ik zeg:als je het geld ervoor hebt om het dier te kunnen onderhouden en op te knappen gewoon doen!

Prijs zou ik niet weten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:20 



 
Profiel   

wat sara18 hierboven beschrijft zie ik vooral regelmatig gebeuren bij mensen die een sportpaard gekocht hebben.

soms is het vaak juist goed om niet teveel meer aan een paardje te sleutelen/ manipuleren, zeker bij artrose, maar gewoon licht werk te doen, netjes les te pakken, gericht op rechtrichten en vooral lekker lol met je knol te hebben.

ik heb destijds tot vlak voor haar dood geen extra medische kosten voor haar gemaakt. kreupel heeft ze nooit gelopen, scheef was ze wel.maar haar hele lichaam was hier al jaren aangewend en de ontstekingsfase was voorbij, dus zelfs de DA raadde me af om hieraan te manipuleren.

kortom TS ook dat verschilt per paard en daar kunnen we je op badis van een foto of filmpje geen advies over geven. dat moet je met jouw DA bespreken. als jouw paardje nooit uitvalt omdat ie kreupel of anderzins ziek is, is dat in ieder geval een positief teken

tis trouwens wel een leukerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:31 



 
Profiel   

Ik heb ooit geïnformeerd voor een manegepony. Soortgelijk iets, enkel iets jonger. Vraagprijs 2500 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:34 



 
Profiel   

Ziet eruit als een erg leuk dier maar ik gok zomaar dat er wel echt veel werk in zit. En dan is budget toch wel belangrijk. Zijn je ouders bereid om te investeren in nw tuig/ dierenarts bezoeken / fysiotherapeut etc? Dat icm waarschijnlijk een hoge vraagprijs gaat echt zo rond de 4000-5000 uitkomen gok ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:38 



 
Profiel   

Sjonnjez, het blijven sleutelen is hier juist wel belangrijk om haar goed te houden. Ze zit nu lekker in haar vel en krijgt de zorg welke ze altijd al nodig had. Compleet ander beest dan voor ik haar kocht. Lekker een eigen karakter, goed handelbaar, bijna geen zenuwen meer, geen heethoofd meer. Zeker nu de artrose ‘behandeld’ wordt is het een heerlijk beest. Had het voor geen goud willen missen.
Het is dat ze nu met een knie blessure staat..... maar wat een top pony is eruit gekomen.

Maar.. aangezien ts nog jong is en ik (zover ik kan beoordelen) niet genoeg kennis en kunde heeft om zo’n pony te heropvoeden raad ik het af. Zeker als eerste pony.
Je kan dan beter een leermeester kopen, alle kneepjes van het vak leren voordat je aan zo’n project begint

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:44 



 
Profiel   

Is leasen geen optie op de manege? Zo kun je kijken of het wat is voordat je de grote stap maakt. :j
Mijn eerste paard kwam ook van de manege vandaan. En hoewel veel mensen het afraadde vanwege haar leeftijd was ze het zeker wel waard! :j Maar kijk het eerst echt goed na! Als je gaat kopen, eerst keuren! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:49 



 
Profiel   

immanuela29 schreef
Is leasen geen optie op de manege? Zo kun je kijken of het wat is voordat je de grote stap maakt. :j
Mijn eerste paard kwam ook van de manege vandaan. En hoewel veel mensen het afraadde vanwege haar leeftijd was ze het zeker wel waard! :j Maar kijk het eerst echt goed na! Als je gaat kopen, eerst keuren! :)


Nope, een paar jaar geleden kon dat wel maar nu doen ze het niet meer helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:57 



 
Profiel   

troi schreef
Ziet eruit als een erg leuk dier maar ik gok zomaar dat er wel echt veel werk in zit. En dan is budget toch wel belangrijk. Zijn je ouders bereid om te investeren in nw tuig/ dierenarts bezoeken / fysiotherapeut etc? Dat icm waarschijnlijk een hoge vraagprijs gaat echt zo rond de 4000-5000 uitkomen gok ik!


Ze zijn wel bereid om dat te betalen ,maar als de dierenarts kosten etc. hoog zijn moet ik nog wel wachten voor een nieuw zadel (ik ga niet of nauwelijks rijden dus heb ik die niet echt nodig ). Verder kan ik de dekens zelf betalen en zorgen mijn ouders voor de medische kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:00 



 
Profiel   

Ik zou niet meer dan 1500-2000 betalen. Er komen waarschijnlijk nog veel meer medische kosten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:05 



 
Profiel   

Ik heb ook een manege pony over gekocht. Nu hij 1 vast baasje heeft is hij een stuk rustiger en vertoont geen bokgedrag meer. Ik heb in het eerste jaar wel veel kosten gemaakt voor osteopaat, nieuw zadel, tandarts en bitten. Er zit wat meer werk in maar ik krijg er zoveel voor terug. Hij is heel dankbaar. Het duurde een tijdje maar dan heb je ook wat!

Als het goed voelt en je bent bereid er tijd en geld in te steken dan krijg je er een heel fijn paardje voor terug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:13 



 
Profiel   

Ga je het rijden dan niet missen?
Ik vind het nobel dat jullie voor zo'n paardje willen gaan. Een dierenartsbezoekje zou idd niet verkeerd zijn, maar koop eerst het paard maar eens :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:32 



 

DaimysHorses schreef
Daar zijn we inderdaad op voorbereid. Ze komt op een stal te staan waar je je paard zo lang als je wilt in de wei kan laten. En we hebben een osteopaat, tandarts, hoefsmid en goede instructrice ( zij kent de pony goed en heb 4 jaar lang van haar les gehad ) gevonden.


en weet je al hoeveel dat kost?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:47 



 
Profiel   

Sammiex2000 schreef
DaimysHorses schreef
Daar zijn we inderdaad op voorbereid. Ze komt op een stal te staan waar je je paard zo lang als je wilt in de wei kan laten. En we hebben een osteopaat, tandarts, hoefsmid en goede instructrice ( zij kent de pony goed en heb 4 jaar lang van haar les gehad ) gevonden.


en weet je al hoeveel dat kost?


Joh, ben je d'r moeder?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 20:59 



 
Profiel   

Ah leuk, deze pony ken ik nog van vroeger :) ik denk niet dat de manege eigenaar zomaar te twisten valt voor het verkopen van een van haar paarden? Dan zal ze er in iedergeval flink geld voor vragen.
Shelby is al járen, zo neidig als dat je omschrijft. Altijd boos, singelneid, ik vond het een erg gevaarlijke pony.
Ze is ook al flink op leeftijd geloof ik? Hier gaat echt ontzettend veel werk inzitten, haar gedrag is niet het laatste jaar ontstaan door "ongelukkig te zijn op de manege" maar isdus al jaren zo, dus misschien gewoon echt haar karakter..

Buiten dat, ik snap heel goed dat je haar zou willen kopen als je nu een goede band met haar hebt maar denk ook na over het langere termijn. Je gaat hier in een rap tempo vanaf groeien. Nu zeg je niet te willen rijden, maar misschien is dat iets wat je zegt omdat je deze pony wilt . Bijna iedereen zal het rijden gaan missen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Ook, als je het rijden gaat missen kun je Shelby niet "zomaar weer doorverkopen" en tenzij je ouders een 2de paard goed vinden, zul je later misschien spijt krijgen van je keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 21:00 



 
Profiel   

Ik zou zeggen de slachtprijs + 100 of 200 euro. Slachtprijs is vast ergens te vinden. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten als jij. Ik heb toen de pony gekocht van mijn spaargeld. Zonder toestemming van mijn ouders trouwens, die zijn pas na aankoop tandenknarsend akoord gegaan. Het is de beste beslissing van mijn leven geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 21:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 16 [ 398 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen