Manege pony overkopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:07

Wat een spannende periode voor je TS! Heb je al met de manege-eigenaar overlegd of ze te koop is? En wat zijn vraagprijs is?

Als manegeruiter voelde ik met sommige manegepaarden ook een mega klik. Soms door het rijden alleen, maar soms ook juist na bijvoorbeeld een ponykamp waarbij ik het idee had het dier beter te leren kennen. Achteraf was dat niks vergeleken met de band die ik nu met m'n eigen paard heb. En eerlijk gezegd, niet per se een basis om een paard voor te kopen. Maar goed, dat zeg ik nu achteraf. Op dat moment wilde ik vooral heel graag geloven in een speciale band.

Ik denk dat je beter met je ouders kunt kijkenvoor een leuk dier waar je ook nog oppast als je zelf iets meer groeit. Zo kan je ook nog samen genieten als je wensen veranderen en je niet alleen wilt wandelen. En daarnaast - zoals wat blokkers al hebben aangehaald - kan er in deze pony heel wat verborgen kosten zitten . Denk aan lichamelijke ongemakken waarom ze zich zo gedraagt..

Succes met de keuze :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:13

verootjoo schreef:
anjali schreef:
Het kopen van een paard is altijd een risico.Ts kent deze pony al,dat maakt het risico veel kleiner. daarbij zegt ze ook dat ze de pony niet primair voor het rijden wil, maar omdat ze aan het dier gehecht is.Dat is toch een mooi uitgangspunt.


TS is 13, dan heb je over het algemeen nog geen flauw idee wat je wilt en kun je qua hersenontwikkeling ook helemaal niet overzien welke gevolgen een keuze heeft.

De reden waarom ze juist deze pony graag wil is nogal emotioneel, en dat lijkt me nooit een goede basis om te besluiten zoveel geld te gaan uitgeven. Daar moet goed over nagedacht worden.
En ‘niet zonder deze pony kunnen’ hoort ook bij de leeftijd. Natuurlijk kan je wel zonder deze pony. Een huisdier/pony is een luxe goed, je gaat niet dood als niet precies deze pony niet van jou is.
Een beetje rationeel moet je wel blijven als je zoiets groots en duurs gaat aanschaffen.


Of dat is juist wel een goed besluit.
Belangrijk is dat de ts zich goed voelt en deze pony heeft haar daar ontzettend mee geholpen.
Dat kan goud waard zijn voor zowel ouders als kind.

Ts, soms vragen maneges er echt veels
te veel geld voor, juist omdat ze weten dat het een emotionele koop is. Maar sommige manegehouders zijn wel begaan met de pony's en kiezen voor verkoop bij een pony die minder geschikt is voor het manegewerk.
Een pony die wel geschikt is, die verkopen ze vaak helemaal niet.
Bij twijfel zou ik een onbekende naar de prijs laten vragen. Iemand die geen band heeft met de pony maar wel een beetje (nuchter) verstand heeft van de paardenmarkt.


Succes!

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:21

Staat de pony wel te koop?

Ook al vind jij de pony niet fijn rijden, zo lang de pony bruikbaar is voor de manege zul je er veel voor moeten betalen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:00

casperzazoe schreef:
Ah leuk, deze pony ken ik nog van vroeger :) ik denk niet dat de manege eigenaar zomaar te twisten valt voor het verkopen van een van haar paarden? Dan zal ze er in iedergeval flink geld voor vragen.
Shelby is al járen, zo neidig als dat je omschrijft. Altijd boos, singelneid, ik vond het een erg gevaarlijke pony.
Ze is ook al flink op leeftijd geloof ik? Hier gaat echt ontzettend veel werk inzitten, haar gedrag is niet het laatste jaar ontstaan door "ongelukkig te zijn op de manege" maar isdus al jaren zo, dus misschien gewoon echt haar karakter..

Buiten dat, ik snap heel goed dat je haar zou willen kopen als je nu een goede band met haar hebt maar denk ook na over het langere termijn. Je gaat hier in een rap tempo vanaf groeien. Nu zeg je niet te willen rijden, maar misschien is dat iets wat je zegt omdat je deze pony wilt . Bijna iedereen zal het rijden gaan missen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Ook, als je het rijden gaat missen kun je Shelby niet "zomaar weer doorverkopen" en tenzij je ouders een 2de paard goed vinden, zul je later misschien spijt krijgen van je keuze.


Ik vind dit gedrag juist echt typisch voor een paard die niet geschikt is voor manege werk. Dat het al jaren zo is is sneu voor de pony en ik vind dat manege eigenaren eerder zouden moeten ingrijpen als een pony zulke kwalen begint te vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:04

Castilja schreef:
[quote="Sammiex2000"
Daar zijn we inderdaad op voorbereid. Ze komt op een stal te staan waar je je paard zo lang als je wilt in de wei kan laten. En we hebben een osteopaat, tandarts, hoefsmid en goede instructrice ( zij kent de pony goed en heb 4 jaar lang van haar les gehad ) gevonden.


en weet je al hoeveel dat kost?[/quote]

Joh, ben je d'r moeder?![/quote]
Waar slaat dat op? Daar heeft iedereen het in dit topic toch over, dat een pony opknappen veel geld gaat kosten? Dit meisje is 13 en de prijs van de pony is blijkbaar al een heikelpuntje, snap niet wat jij miss vind met mijn reactie als je de rest van dit topic even leest.
Ja ze heeft al een osteopaat, maar weet ze de prijs daar ook van? Zijn Twee losse dingen hè

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:22

Leuk! Ik denk dat zo’n pony met de juiste hulp en lekker buiten staan met vriendjes erg kan opknappen. Vergeet alleen niet de pony goed te laten keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:59

Ik ga 3000 betalen voor een grote D-pony van negen jaar. Ook moeilijk te rijden. Trapt sommigen helemaal verrot in stal, is 'gevaarlijk'.

Als je een manegepony koopt, laat hem dan klinisch en ook met röntgen keuren. Verder vragen maneges vaak veels te veel voor wat zo'n manegepony waard is.

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:09

Zo'n pony mag niet meer kosten dan slachtprijs plus 100 euro.
Hier ook een ex manege pony gekocht.
Tijdens zijn manege periode mepte en beet hij gericht iedereen zijn stal uit.
Alleen de instructrices en de ouders mochten hem opzadelen.
En het was ook niet echt een beginners pony, maar zaten de kinderen er eenmaal op dan was hij wel lief en vertrouwd anders niet.
Tijdens de manege lessen reed mijn dochtertje vaak op deze pony en is er ook kampioen mee geweest op de onderlinge dressuur wedstrijden bij ons toen op de manege.
Dus toen we op een avond bericht kregen dat de manege lessen gingen stoppen en dat de pony's verkocht werden, gelijk naar de prijs gevraagd van deze pony.
De pony zou eerst 16 jaar zijn maar bleek toch naderhand heel iets ouder, namelijk 21 jaar.
Vraagprijs was dus slachtprijs plus 100 euro.
Zadel en hoofdstel erbij in bedongen en de deal was rond , en dochtertje erg blij.
Toen er geen verschillende kinderen meer op hem reden en hij rust kreeg was het meppen ook bijna gelijk over, en heeft hij na die tijd ook nooit meer gedaan.
Bijten doet hij nog wel af en toe vooral met opzadelen en aansingelen maar daar zijn dikke jassen voor.
Dat is meer een gewoonte voor hem geworden, hij bijt je 1 keer in de mouw van de jas en slingert je wat heen en weer en dan is het klaar.
Twee weken na de aankoop heeft mijn dochtertje haar eerste officiële wedstrijd met hem gereden.
Door deze pony is mijn andere dochter een paar maand later ook begonnen met pony rijden.
Wij zijn nu 3 jaar verder en sinds de aankoop zijn de dochters bijna elke week met hem op wedstrijd geweest . Hij kent de dressuur proeven zo ongeveer uit zijn hooft onderhand en staat met dressuur hoger in klasse en winstpunten dan tijdens zijn sport carriëre voor dat hij manege pony werd.
Natuurlijk kent hij zijn truckjes om ergens onderuit te komen , daar is hij dan ook manegepony voor geweest.
Deze pony heeft ons zo veel gebracht en wij zijn nog steeds zo ontzettend blij dat wij hem gekocht hebben.
Buiten de tandarts en de dierenarts voor zijn entingen nooit grote kosten mee gehad(gelijk afkloppen).
Gewoon de pony in zijn waarde laten en nemen hoe die is.
Advies: Als je de pony voor een redelijke prijs kunt kopen , gewoon doen en kijken hoe het loopt en niet gelijk veel aan gaan verspijkeren. Veel komt met de tijd vanzelf goed.
PS.: Wij hebben niks laten keuren, maar daar was de prijs ook naar.

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:13

MPR4 schreef:
Ik ga 3000 betalen voor een grote D-pony van negen jaar. Ook moeilijk te rijden. Trapt sommigen helemaal verrot in stal, is 'gevaarlijk'.

Als je een manegepony koopt, laat hem dan klinisch en ook met röntgen keuren. Verder vragen maneges vaak veels te veel voor wat zo'n manegepony waard is.


Dat snap ik dan weer niet , waarom betaald iemand 3000 voor zo'n pony .
Die is niet meer waard dan slachtprijs plus iets er bij voor het leven.
Of ben ik nu gek ?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:16

Ben benieuwd wat ze vragen maar ik gok dat als ze weten dat er interesse is ze ook extra gaan vragen. Of de pony nu wel of niet geschikt is als manegepony is moeilijk te bepalen maar als ze deze zouden verkopen moeten ze ook een andere gaan kopen en ik geloof niet dat een manege verlies gaat maken daarin.
Dus slachtprijs + 100 is naar mijn idee niet realistisch. Of er moet echt veel mis zijn maar dan is het de vraag of je er aan moet beginnen als ze daadwerkelijk met 500 euro de pony kwijt willen.

Harry72
Berichten: 107
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:40

Tigra_ schreef:
Ben benieuwd wat ze vragen maar ik gok dat als ze weten dat er interesse is ze ook extra gaan vragen. Of de pony nu wel of niet geschikt is als manegepony is moeilijk te bepalen maar als ze deze zouden verkopen moeten ze ook een andere gaan kopen en ik geloof niet dat een manege verlies gaat maken daarin.
Dus slachtprijs + 100 is naar mijn idee niet realistisch. Of er moet echt veel mis zijn maar dan is het de vraag of je er aan moet beginnen als ze daadwerkelijk met 500 euro de pony kwijt willen.


Natuurlijk mogen ze meer vragen, dat is hun goed recht.
Maar als maneges dit soort pony's inruilen bij de handel krijg je nooit meer dan enkel de slachtwaarde of minder.
En dan is slachtwaarde plus 100 nog niet eens zo'n gek bod.
Dit soort pony's zijn niet weer als 100% eerlijk te verkopen en een handelaar wil namelijk geen verlies maken, los van dat het wel geprobeerd word natuurlijk.
Daarom moet er ook elke keer dik geld bij als er nieuwe lespaarden of pony's gekocht moeten worden.
Mede daarom is onze toenmalige rijvereniging ook gestopt met de eigen lespaarden en pony's.
En ja, ik weet dit uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:23

Harry72 schreef:
MPR4 schreef:
Ik ga 3000 betalen voor een grote D-pony van negen jaar. Ook moeilijk te rijden. Trapt sommigen helemaal verrot in stal, is 'gevaarlijk'.

Als je een manegepony koopt, laat hem dan klinisch en ook met röntgen keuren. Verder vragen maneges vaak veels te veel voor wat zo'n manegepony waard is.


Dat snap ik dan weer niet , waarom betaald iemand 3000 voor zo'n pony .
Die is niet meer waard dan slachtprijs plus iets er bij voor het leven.
Of ben ik nu gek ?

Tsja, emotioneel gehecht he. :+
Hebben overigens eerst iemand anders naar de prijs laten vragen. Heeft bij mij nog nooit vervelend gedaan in stal. Als je te heftig over komt of hem slecht behandeld doet hij pas vervelend.

Gaat overigens nog wel iets vanaf omdat ik het zadel en hoofdstel er niet bij wil, maar we hebben nog geen duidelijke afspraak hoeveel precies.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:14

Sammiex2000 schreef:
Castilja schreef:
[quote="Sammiex2000"
Daar zijn we inderdaad op voorbereid. Ze komt op een stal te staan waar je je paard zo lang als je wilt in de wei kan laten. En we hebben een osteopaat, tandarts, hoefsmid en goede instructrice ( zij kent de pony goed en heb 4 jaar lang van haar les gehad ) gevonden.


en weet je al hoeveel dat kost?


Joh, ben je d'r moeder?![/quote]
Waar slaat dat op? Daar heeft iedereen het in dit topic toch over, dat een pony opknappen veel geld gaat kosten? Dit meisje is 13 en de prijs van de pony is blijkbaar al een heikelpuntje, snap niet wat jij miss vind met mijn reactie als je de rest van dit topic even leest.
Ja ze heeft al een osteopaat, maar weet ze de prijs daar ook van? Zijn Twee losse dingen hè[/quote]

Voor zover ik lees is ze benieuwd naar hoe hoog ze de vraagprijs kan verwachten. Ik heb nergens een vraag gezien over hoe het zit met de kosten in het algemeen. Lijkt me echt de zaak van de ouders zelf. Ik zou helemaal leip worden als ik 1 vraag stel en van alle kanten vragen op me afgevuurd krijg en bemoeienis over zaken die niet de reden zijn dat ik een topic open :')
Laatst bijgewerkt door Castilja op 12-08-19 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:19

Saaams schreef:
Hoezo problemen. Zo’n pony is vaak gewoon niet geschikt als manege pony. Eenmaal in eigen hand krijgen ze rust.

Hier ook een stoute met flinke reputatie manege pony gekocht. Inmiddels mijn allround bomproof sportpony.. Ze had een maand nodig om te aarden en al haar narigheden toonde ze niet meer.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou wel voor goede begeleiding zorgen en het dier medisch laten keuren.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:27

Zo’n pony.....misschien max 2000 liefst stuk minder....maar manege moet ook weer investeren
in een ander dat is vaak dat ze er meer vragen als ze waard zijn...

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:03

ik zou er nog geen 500 euro voor geven.
Het klinkt alsof je niet goed weet waar je aan begint. Koop een leuk paardje, het wandelen en poetsen is leuk maar is een paard daar niet veelste duur voor?
Ik zou het in ieder geval niet doen.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:18

Spannende tijd ts.

Ik begrijp dus dat je een pony mag van je ouders! Super leuk. En over stalling etc heb je ook al over nagedacht, net als medische kosten. Goed bezig.

Denk goed na wat je precies wilt. De speciale klik voel je nu, maar ik weet zeker dat je dat ook bij een andere pony wel krijgt.

Ga dus, al is het allen maar voor de zekerheid bij meerdere pony's kijjen en denk goed na wat voor nu en de toekomst past. Ik denk dat er veel betere optiee zijn dan deze pony.

Wat de prijs betreft. Ik zou 1.500 bieden. Maar denk niet dat ze m zomaar verkopen

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:04

Ts,vraag het nou maar aan de manegeeigenaar.Soms trouwens willen ze dan eerst niet verkopen maar krijg je later ineens een telefoontje erover dat ze hem je toch aanbieden.Als je je zinnen op deze pony hebt gezet lukt dat vroeg of laat wel,als je geduld en doorzettingsvermogen hebt.Ik heb ook wel eens een manegepony overgekocht,een grote d-pony van 23 jaar,voor toen 1800 gulden.Nooit spijt van gehad!Die was wel heel braaf trouwens.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:32

Een goede manege pony is goud waard, en ook een pony als dit kan een manege ruiter veel van leren. Voor deze pony zal ongetwijfeld te veel gevraagd worden, maar dit zal ook zijn zodat de manege een goede manege pony ervoor in de plaats kan kopen.

Zal lekker zoeken naar een wat groter paardje waar je alles mee kan doen..

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:14

LoveUggs schreef:
Een goede manege pony is goud waard, en ook een pony als dit kan een manege ruiter veel van leren. Voor deze pony zal ongetwijfeld te veel gevraagd worden, maar dit zal ook zijn zodat de manege een goede manege pony ervoor in de plaats kan kopen.

Zal lekker zoeken naar een wat groter paardje waar je alles mee kan doen..

De manegepony waar ik het hierboven over heb was eerst door een meisje geleasd. Toen dat meisje in staat was om zelf een eigen pony te kopen,liet ze haar leasepony zitten en kocht ze een mooie jonge pony.Ik vind zoiets best ontrouw want dat paardje had zijn best voor haar gedaan.En toen ging de manege nog failliet ook en daarom moest hij weg en kon ik hem kopen.Het is wel vaak het lot van oude manegeponies,dat iedereen erop leert rijden maar haast niemand wil ze ook een blijvend tehuis geven.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:26

anjali schreef:
LoveUggs schreef:
Een goede manege pony is goud waard, en ook een pony als dit kan een manege ruiter veel van leren. Voor deze pony zal ongetwijfeld te veel gevraagd worden, maar dit zal ook zijn zodat de manege een goede manege pony ervoor in de plaats kan kopen.

Zal lekker zoeken naar een wat groter paardje waar je alles mee kan doen..

De manegepony waar ik het hierboven over heb was eerst door een meisje geleasd. Toen dat meisje in staat was om zelf een eigen pony te kopen,liet ze haar leasepony zitten en kocht ze een mooie jonge pony.Ik vind zoiets best ontrouw want dat paardje had zijn best voor haar gedaan.En toen ging de manege nog failliet ook en daarom moest hij weg en kon ik hem kopen.Het is wel vaak het lot van oude manegeponies,dat iedereen erop leert rijden maar haast niemand wil ze ook een blijvend tehuis geven.

Tja ontrouw.. Elke manege pony doet elke les z'n best. Om het dan maar te moeten kopen vind ik ook zo wat. En wie weet wat de manege er toen voor vroeg.. Of wat er uit de keuring kwam..

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:32

Ik heb hem ongekeurd gekocht. Keuren mocht wel maar vond ik niet nodig .Ik kreeg schriftelijk een maand garantie.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:01

Niet elke manege rekent een vermogen voor manegepony's die om wat voor reden niet zo geschikt meer zijn.
Ik heb er hier 3 staan, 1 had teveel last van gewrichten voor het manegewerk maar doet het hier op de paddock met af en toe een rondje buiten prima, 1 was te heftig maar voor mij prima te doen, en 1 is gewoon wat ouder, maar verder nog gezond en loopt met ons gewoon de buitenritten mee.
Het is er wel van afhankelijk hoe een manege voor zijn dieren wil zorgen. Als dit paardje ronduit ongelukkig is, willen ze er voor een goed bod misschien wel afscheid van nemen.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:12

Ben benieuwd hoe dit verhaal verder zal gaan, hou je ons op de hoogte ts?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:22

Bij ons op de manege was eerder een pony die ook met borstelen en opzadelen ontzettend kon schoppen en bijten. Ook met uit de wei halen was het soms echt heel eng omdat ze je gericht probeerde te schoppen. Toch vond ik haar echt ontzettend lief en leuk. Uiteindelijk heeft de eigenaresse van de manege gekozen voor het geluk van deze pony en een vast baasje voor haar gezocht. Van wat ik heb vernomen en gezien op foto's, is deze pony nu echt op haar plekje en is ze echt gelukkig. Het is dus zeker mogelijk :) Er zal, zoals genoemd, misschien wel een hoop tijd en geld in gaan zitten. En of het geschikt is als eerste eigen pony weet ik niet. Maar als dit jouw droom is, zal ik het gewoon proberen :)